handdator

Visa fullständig version : nu har jag letat och letat men inte hittat någonting om hur man stretchar knät


piraten99
2007-08-19, 14:43
tja gubbar!

hur stretchar man knät? alltså inte låret och inte vaden. knät!
jag såg en tråd som handlade om detta förut men sökfunktionen på denna sida är under all kritik.

tacksam för svar från en sökande!

Rahf
2007-08-19, 14:44
Du stretchar inte knät. Det är ICKE bra! Knät är en led som hindras av stela omkringliggande muskler (hamstring, quadriceps, vader osv).

Stretcha allting runtomkring, stretcha inte knät i sig.

Handcuff
2007-08-19, 14:48
Du stretchar inte knät. Det är ICKE bra! Knät är en led som hindras av stela omkringliggande muskler (hamstring, quadriceps, vader osv).

Stretcha allting runtomkring, stretcha inte knät i sig.

Haha tänkte ju det...stretcha knät :confused:

piraten99
2007-08-19, 14:56
ok,,grabbar vad gör man dåra`?

jwzrd
2007-08-19, 14:57
ok,,grabbar vad gör man dåra`?

Varför vill du stretcha knäna?

piraten99
2007-08-19, 14:59
för jag har ont i knät. så liksom vad gör man?
jag körde för tungt i flera veckor på knäpassen.
det gav resultat i muskelfibrerna men jag fick ont i knät

jwzrd
2007-08-19, 15:01
för jag har ont i knät. så liksom vad gör man?
jag körde för tungt i flera veckor på knäpassen.
det gav resultat i muskelfibrerna men jag fick ont i knät

Det finns flera saker du kan göra och flera saker du bör sluta göra. Vad för övningar tränar du och hur gör du dem?

piraten99
2007-08-19, 15:07
jag körde knäböj 6 set. jag körde 10 reps på dem 2-3 sista repsen på de 3-4 sista repsen så hade jag viloreps pauser (om du förstår vad jag menar?= man stannar och vilar i toppläget och sen gör de resterande 2,3 repsen. tungt!

sen körde jag till failure i benspark!

såg ut så här:
6 set knäböj
3 set utfall
3-4 set benspark.

varierar med att byta plats också

hur många reps ifrån tycker ni man ska ligga från failure? (failure= man klarar inte av att göra ett fullt rep så man gör det halvt)

piraten99
2007-08-19, 15:09
djupa knäböj kör jag,,,inte så att jag går ner och sätter mig...benen är hela tiden spända men djupa sen går jag aldrig upp och låser heller.
men det är väl för att jag kört för tungt som är problemet?

Rahf
2007-08-19, 15:10
Bensparken är en mördare för knän. Det kan vara ditt problem, samt dålig teknik i knäböj. För tunga knäböj brukar resultera i sabbad rygg först och sen knän.

Mushan
2007-08-19, 15:11
Jag har också ont i knäet efter knäböj, körde antgligen för tungt.. lite fel teknik med. Jag brukade köra i smithen. på typ 60kg, nu kör jag 85kg fritt. Så, ja.. du kan ju börja simma/springa. Kanske hjälper, vad vet jag. :D Jag ska iaf börja springa lite nu, är stel i knäna.

piraten99
2007-08-19, 15:14
vadå dålig teknik i knäböj? säg hur man ska göra då?

ok, nej jag har inte sabbad rygg,,,jag har den rak som en fågel när jag knäböjar.

Allan
2007-08-19, 15:22
www.ryggochmuskelakuten.se

Rahf
2007-08-19, 16:41
vadå dålig teknik i knäböj? säg hur man ska göra då?

ok, nej jag har inte sabbad rygg,,,jag har den rak som en fågel när jag knäböjar.

Vadå säg hur man ska göra? Blir du upprörd?

Absolut första meningen jag skrev poängterade att bensparken är en av de värsta övningarna. I varje fall för vissa, som jag själv. Att du har dålig teknik vet jag inte, däremot kan det vara en möjlighet att det är så.

Har du någon på ditt gym som kan kontrollera din teknik? Någon instruktör, PT eller liknande?

Jonny_88
2007-08-19, 17:36
såg ut så här:
6 set knäböj
3 set utfall
3-4 set benspark.

Ta bort benspark och lägg till bencurl. Då får du en komplett träning av baksida ben, då bencurl även tränar biceps femoris korta huvud (Vilket bara sker när man drar ihop vaden mot hamstrings, dvs inte vid knäböj eller marklyft mm). Popliteus används också aktivt (Inte bara stabiliserande) vid liknande rörelser som biceps korta huvud, annars medverkar den bara som stabilisator vid andra övningar.

Och då biceps femoris korta huvud och popliteus används blir det en annan belastning för knät och musklerna däromkring och kravet på de stabiliserade musklerna blir högre ( Då de musklerna utveckar kraft som annars inte hade varit lika stor som då de inte arbetar som genom att stabilisera ). Samtidigt stärker man de två nämnda musklerna och man minskar risken för obalans och skador.

Det är många som inte har lårcurl (Finnen går ju också) med i sina program, då de hellre vill satsa på tunga övningar så som raka mark för baksida ben. Men jag tycker det är värt att ha med bencurl i sina program, åtminstone någon gång.


hur många reps ifrån tycker ni man ska ligga från failure? (failure= man klarar inte av att göra ett fullt rep så man gör det halvt)
Det beror på vad man har för syfte medträningen. Men om man ska köra explosivt så brukar man stanna innan farten minskar. Annars är det rätt vanligt att man stannar upp repet innan. Sen finns det ju lägen där emellan.

Annars tror jag man kan köra till failure vid högrepsträning, då det är musklerna som tar slut och inte nervsystemet, men det kan också vara rätt påfrestande för kroppen så man kan ju använda det lite sparsamt det med (Att köra slut på musklerna istället för nervsystemet tycker jag är bättre då jag inte ser någon större mening med det sistnämnda).

piraten99
2007-08-19, 19:46
bra svar jontan!

jag har baksida lår också. har delat upp framsida och baksida lår på 2 pass i veckan. tycker det känns bättre och roligare då.

körde idag.
6 set marklyft
3 set lårcurl

raka marklyft har jag testat men den tar på ryggen för mig (då jag är svagare där)