handdator

Visa fullständig version : Köpa ny bredbandsrouter


Guybrush
2007-08-19, 12:01
Min bredbandsrouter (D-Link DI-624 108Mbps) har packat ihop och jag behöver köpa mig en ny! Vilken är mest prisvärd egentligen? De jag känner till är Zyxel, D-Link, NetGear, Linksys och Level 1.

Efter att ha haft D-Link i sisådär tre år har jag väl i stort sett konstaterat att det är skit, vad tycker ni? Jag tycker att de har ett bökigt (och fult) användargränssnitt och dessutom tycker jag att det är jävligt störigt att alla inställningar måste raderas när man uppdaterar firmware!!! Men så är det kanske med alla märken?

Sen har vi detta med hastighet på WLAN. Är det lönt att köpa 108 Mbps? Jag tycker inte att det funkar så bra som det sägs, om man inte ställer routern max en halvmeter från datorn. Men då tycker jag att det trådlösa tappar lite av sin styrka :D

Sist men inte minst: Nu har jag ju D-Links kort i datorn. Finns det några nackdelar med det ifall man väljer en router av ett annat märke? Språket är ju detsamma!

Så, ni med erfarenheter! HIT ME!

Solros
2007-08-19, 12:17
D-link ioförsig, men verkar bra.

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=158163

rememberence
2007-08-19, 12:28
3com eller om du har råd: cisco

Kurash
2007-08-19, 12:29
Får alltid höra av IT-avdelning på jobbet att det är Netgear man ska ha av olika anledningar, men jag köpte en D-link iallafall, för den var billig.

nordland
2007-08-19, 12:53
Får alltid höra av IT-avdelning på jobbet att det är Netgear man ska ha av olika anledningar, men jag köpte en D-link iallafall, för den var billig.

Netgear är kasst.. Köpte själv en från netonnet pga snålhet, och den funkar inte för 5 öre... Med kabel funkar det väl hyfsat, men den trådlösa anslutningen suger. Oavsett hur nära routern man sitter.

Kurash
2007-08-19, 12:54
Netgear är kasst.. Köpte själv en från netonnet pga snålhet, och den funkar inte för 5 öre... Med kabel funkar det väl hyfsat, men den trådlösa anslutningen suger. Oavsett hur nära routern man sitter.

Vi har 100-talet Netgear-routrar på jobbet, dom funkar utmärkt. Både med och utan sladd.

King Grub
2007-08-19, 12:57
Netgear är både billiga och bra. Tidigare versioner var väl minst sagt halvdana, men dagens är bra.

Guybrush
2007-08-19, 13:01
Har också hört att Netgear åtminstone skall vara bättre än D-Link. Det får kanske bli en sån då. Ska man satsa på 54 Mbps eller 108?

sleep is the enemy
2007-08-19, 13:18
Ja köpte en billig D-Link, men mjukvaran går inte att installera och de har fruktansvärt dålig sevice. (den funkar dock ändå)

Aasa
2007-08-19, 13:47
Netgear har funkat fint i många år hemma hos oss.

rememberence
2007-08-19, 14:31
Jag har ett netgearkort i min bärbara, men den enda anledningen till att jag köpte netgear är att dom har atheros-chipset i dom.

Yucko
2007-08-19, 15:11
D-Link is teh suxx.

3com har jag bara bra erfarenheter av.
Konfade ett rätt okänt märke för ett tag som heter "Belkin" som också funkat bra hittils. Väldigt lätt och inget överflödigt gränssnitt - samma gäller för 3com.