handdator

Visa fullständig version : Dags för bulk

Morty
2007-08-19, 11:46
Nu i höst så ska jag börja bulka. Första gången, med min ganska ringa ålder :)

Därför undrar jag, är det nödvändigt att pressa i sig mat, eller duger det att ha 5cl linfröolja i gröten på morgonen, och 5cl rapsolja i mellanmålsproteinet? Det är ju iaf en deciliter, och 900 kcal. Eller hur?

apa_ola
2007-08-19, 11:57
Det beror ju helt på energiförbrukning och och resterande energiintag. Men om du ligger still på vikten nu, inte ändrar något förutom 900 kcal extra från olja så kommer du gå upp i vikt, ja. Sen om 1 dl=100g vet jag inte, men det kan man ju lätt väga sig fram till.

Morty
2007-08-19, 11:59
1 dl är nästan 100 gram, ligger väldigt nära. Mjo, står rätt still nu, ökar sakta men säkert mot det som jag tappade i början av sommaren i turkiet :( 4 kilo på 2 veckor... surt som fan.

Danny Devito
2007-08-19, 12:04
Nu i höst så ska jag börja bulka. Första gången, med min ganska ringa ålder :)

Därför undrar jag, är det nödvändigt att pressa i sig mat, eller duger det att ha 5cl linfröolja i gröten på morgonen, och 5cl rapsolja i mellanmålsproteinet? Det är ju iaf en deciliter, och 900 kcal. Eller hur?

Omöjligt att svara på om det är tillräckligt. Det är allt du stoppar i dig mot allt du förbrukar som avgör om du går upp eller ner.

apa_ola
2007-08-19, 12:11
1 dl är nästan 100 gram, ligger väldigt nära. Mjo, står rätt still nu, ökar sakta men säkert mot det som jag tappade i början av sommaren i turkiet :( 4 kilo på 2 veckor... surt som fan.

Under min bulk gjorde jag som du med oljan. Men bytte också vatten till maten mot mjölk 3% och åt efterätt/kaka efter många måltider, minst en om dagen. Då är det lätt att få i sig mycket, speciellt om du har svårt att trycka i dig valig mat.

Morty
2007-08-19, 12:14
Absolut inga problem med att trycka i mig. Sen så vill jag inte känna mig onyttig/få ett sockersug igen, det är inte så roligt. Mjölk dricker jag oftast, men det kommer bli mer nu :D

Sen, ang. mättade fetter... Är det nån fara? Läst massa skit om det, men, fetter är väl bra, i alla former förutom härdade?

Morty
2007-08-19, 12:15
Omöjligt att svara på om det är tillräckligt. Det är allt du stoppar i dig mot allt du förbrukar som avgör om du går upp eller ner.

Eftersom jag liggers still nu, så måste 900 extra kcal om dagen vara tillräckligt?

Danny Devito
2007-08-19, 12:19
Eftersom jag liggers still nu, så måste 900 extra kcal om dagen vara tillräckligt?

Ja visst, men ämnesomsättningen höjs under bulk + att "NEAT" kan öka, alltså omedvetet ökad energiförbrukning. Så det är inte helt säkert att det blir ett så stort överskott ändå. Fast jag tror iofs att du kommer gå upp rätt snabbt om du börjar hälla i dig så mkt olja.

Danny Devito
2007-08-19, 12:23
Men ger verkligen 10 cl olja 900 kcal? :confused:
Känns inte som det borde ge det.

Morty
2007-08-19, 12:23
Visst borde jag... 900 kcal är ju rätt bra. Sedan så är det väl bra om jag vänjer mig ett högre energiintag för vårens deff?

Morty
2007-08-19, 12:25
Men ger verkligen 10 cl olja 900 kcal? :confused:
Känns inte som det borde ge det.

10 cl = 1 dl. 10 dl= 1 liter.

1 liter olja = 9000 kcal. 10 dl= 9000 kcal. 1dl = 900 kcal. Helt fantastiskt :D

Morty
2007-08-19, 12:28
satt själv och tvekade, det är ju så jävla lite. Men visst är det rätt ;O

apa_ola
2007-08-19, 12:30
Absolut inga problem med att trycka i mig. Sen så vill jag inte känna mig onyttig/få ett sockersug igen, det är inte så roligt. Mjölk dricker jag oftast, men det kommer bli mer nu :D

Sen, ang. mättade fetter... Är det nån fara? Läst massa skit om det, men, fetter är väl bra, i alla former förutom härdade?

Mättade fetter i sig är väl inte det dåliga, utan det är balansen mellan mättade och omättade, fleromättade. Och om du kommer ligga på så mycket olja, alltså omättat, så är det nog ingen fara med att höja det mättade intaget heller (fast det bli fasligt mycket fett isf:D ). Kanske komplettera med extra omega-3 bara?

Morty
2007-08-19, 12:32
Mättade fetter i sig är väl inte det dåliga, utan det är balansen mellan mättade och omättade, fleromättade. Och om du kommer ligga på så mycket olja, alltså omättat, så är det nog ingen fara med att höja det mättade intaget heller (fast det bli fasligt mycket fett isf:D ). Kanske komplettera med extra omega-3 bara?

Det gör jag redan :)

Danny Devito
2007-08-19, 12:32
1 dl = 90 g olivolja = 800 kcal. Räknade ut det just :D

Blir väl att hälla i dig över en dl om dagen om du ska komma upp i 900 kcal*spy*

Morty
2007-08-19, 12:33

Sjukt mycket :O

Morty
2007-08-19, 12:37

Blir väl att hälla i dig över en dl om dagen om du ska komma upp i 900 kcal*spy*

5 cl i gröten känns inte, knappt i kaseinet häller. :D'

No pain no gain?

Danny Devito
2007-08-19, 12:40
1/2 dl olja i gröten lär ju smaka pyton. Varför inte bulka med några andra matvaror också. Finns ju en hel del mat i affären.

Morty
2007-08-19, 12:56
Nädå, det smakar rätt ok. bara du har rätt mängd gröt ;)

Rahf
2007-08-19, 13:57
Nädå, det smakar rätt ok. bara du har rätt mängd gröt ;)

Whatever floats your boat.

Kom ihåg att du ska klara av att äta det varje dag i ett bra tag också. Det som känns bra nu kan bli vidrigt om en vecka.

Morty
2007-08-19, 18:35
Whatever floats your boat.

Kom ihåg att du ska klara av att äta det varje dag i ett bra tag också. Det som känns bra nu kan bli vidrigt om en vecka.

Jo, det är klart. Men då kan man ju byta olja, eller gå över till flytande becel.

Kung Bruno
2007-08-19, 18:58
Eller äta mat, som är godare och mer mättande.

Morty
2007-08-19, 19:04
Men jag vill inte stoppa i mig 300 gram mer mat om dagen, just för att jag äter mig mätt på det som jag äter nu och jag står still...

Alfred Nobel
2007-08-19, 19:13
Men jag vill inte stoppa i mig 300 gram mer mat om dagen, just för att jag äter mig mätt på det som jag äter nu och jag står still...

No pain, no gain. En ostsmörgås eller näve nötter till varje måltid och något större innan sängående hade jag prioriterat framför olja, definitivt.

300g mer mat behöver det inte bli, ät kaloritätare mat bara. Om du inte vill fortsätta med olja.

Morty
2007-08-19, 19:23
Kan nog varva det. Med rapsolja i kaseinet så smakar den bara sötare, men man blir ju väldans mätt. I gröten kanske jag kommer gå över till bara flytande becel, det är ju mums :D
Men om jag lackar så kan jag lägga på lite mer mat på tallriken i en veckas tid, sedan gå tillbaka.

Borde jag fortfarande äta sallat?

King Grub
2007-08-19, 19:24
Sallad är rätt värdelöst. Vattenbaserad bukfylla. Bättre grönsaker finns det. Om du med sallad nu menar standardsalladsbladen med tomat, gurka, osv.

Stoltz
2007-08-19, 19:31
Kan nog varva det. Med rapsolja i kaseinet så smakar den bara sötare, men man blir ju väldans mätt. I gröten kanske jag kommer gå över till bara flytande becel, det är ju mums :D
Men om jag lackar så kan jag lägga på lite mer mat på tallriken i en veckas tid, sedan gå tillbaka.

Borde jag fortfarande äta sallat?

Ät så du får i dig det dagliga behovet av vitaminer. Mer än så behöver du ju egentligen inte ifall ditt mål är bulk.

Kung Bruno
2007-08-19, 19:55
Sallad är rätt värdelöst

Väldigt mättande för oss som har problem med att bli mätta. Isbergssallat, gurka och tomat är extremt gott med lite kryddor/vatten.

Apos78
2007-08-19, 20:04
Väldigt mättande för oss som har problem med att bli mätta. Isbergssallat, gurka och tomat är extremt gott med lite kryddor/vatten.

Värdelöst ur näringssynpunkt men håller med om att en tomatsallad vid rätt tillfälle inte är fel :)

Rahf
2007-08-19, 20:09

Och väldigt mättande för de som har mål att bli större. Vilket är vad tråden handlar om.

Morty
2007-08-20, 07:53
Idag har jag satt igång. Äter gröten atm.

Har bara en fråga. Tidigare har jag blandat gröna linser med quinoa, spelt, pasta, eller vad för kolhydratrik del av maten jag nu åt. Är det lugnt att byta ut dom "vanliga" livsmedlen till fullo mot gröna linser pga proteininnehållet? :D

Alfred Nobel
2007-08-20, 10:36
Det finns ingen lag som säger vad man skall eller måste äta till sin gröt, tag det tycker är godast. Sen försöker du rikta in så du får i dig rätt mängd protein i samtliga mål och uppnår kriterierna för vad ditt dagliga behov är, som brukar snitta på 1-2g/kg kroppsvikt.

z_bumbi
2007-08-20, 10:40
Har bara en fråga. Tidigare har jag blandat gröna linser med quinoa, spelt, pasta, eller vad för kolhydratrik del av maten jag nu åt. Är det lugnt att byta ut dom "vanliga" livsmedlen till fullo mot gröna linser pga proteininnehållet? :D

Eftersom du redan har så svårt att äta det du behöver så då måste tillsätta ren olja till maten verkar det inte så bra, att täcka ditt kolhydratbehov från baljväxter bör också innebära att du får i dig väldigt mycket protein.

Kung Bruno
2007-08-20, 10:47
Har bara en fråga. Tidigare har jag blandat gröna linser med quinoa, spelt, pasta, eller vad för kolhydratrik del av maten jag nu åt. Är det lugnt att byta ut dom "vanliga" livsmedlen till fullo mot gröna linser pga proteininnehållet

Annars är mjölk till havregröt utmärkt:

Havregryn har överskott på svavelaminosyrorna cystein och methionin. Havregryn har däremot brist på aminosyran lysin. Inte lika stort underskott som vete eller råg men ett underskott.

Vassle och kasein är ganska lika varrandra i sammansättning. Överskott på lysin och brist på svavelaminosyrorna. Här blir alltså 1+1=3 när mjölk och havre blandas. Möjligen, möjligen är vassle lite bättre än kasein men nu delar vi atomer. Här kanske kaseinet är bättre i timing ? eftersom vasslet alltid är snabbast och kommer före proteinet från havren.

Morty
2007-08-20, 11:57
Alltså, jag både kokar och äter min gröt med mjölk i. Vet inte om jag skrev kasst eftersom jag var nyvaken, men jag menade att ersätta pasta/ris etc till middagen till fullo med gröna linser, VERKLIGEN INTE att ha dom i gröten :p