handdator

Visa fullständig version : Skräpmatsätande går i arv

King Grub
2007-08-19, 06:28
Gravida råttor som får skräpmat, får ungar som föredrar och väljer skräpmat och som blir tjockare än andra ungar.

Obesity is generally associated with high intake of junk foods rich in energy, fat, sugar and salt combined with a dysfunctional control of appetite and lack of exercise. There is some evidence to suggest that appetite and body mass can be influenced by maternal food intake during the fetal and suckling life of an individual. However, the influence of a maternal junk food diet during pregnancy and lactation on the feeding behaviour and weight gain of the offspring remains largely uncharacterised. In this study, six groups of rats were fed either rodent chow alone or with a junk food diet during gestation, lactation and/or post-weaning. The daily food intakes and body mass were measured in forty-two pregnant and lactating mothers as well as in 216 offspring from weaning up to 10 weeks of age. Results showed that 10 week-old rats born to mothers fed the junk food diet during gestation and lactation developed an exacerbated preference for fatty, sugary and salty foods at the expense of protein-rich foods when compared with offspring fed a balanced chow diet prior to weaning or during lactation alone. Male and female offspring exposed to the junk food diet throughout the study also exhibited increased body weight and BMI compared with all other offspring. This study shows that a maternal junk food diet during pregnancy and lactation may be an important contributing factor in the development of obesity.

Br J Nutr. 2007 Aug 15;:1-9. A maternal 'junk food' diet in pregnancy and lactation promotes an exacerbated taste for 'junk food' and a greater propensity for obesity in rat offspring.

Jacky
2007-08-19, 07:12
Tycker mig kunna se det hos vissa av mina kompisar. De som är uppvuxna med junkfood fortsätter i samma bana. Själv har vi kört 95% hemlagat, hämtmat 1ggr/månad, aldrig mc donalds, aldrig chips, läsk nån gång ibland osv. Vi har alltid ätit mycket, men bra mat.
Har bott själv i 6 år nu. Äter i princip aldrig junkfood. Ja....nu när jag tänker efter...ca 1 ggr/månad, precis som när jag var liten...

Exhale_
2007-08-19, 08:40
Mycket intressant!

Hemi
2007-08-19, 09:13
Jag skall antagligen vara glad. Jag ser aldrig en släkting med chips, läsk, godis eller nåt. Jag gillar det inte heller.

Lilla Lisa
2007-08-19, 09:36
Intressant.
Har ätit 1 kebab på 4 månader i min graviditet. Resten har varit hemlagad mat så vi får satsa på att min lilla bebis får och lär sig sunda matvanor.
Jag har inte ens lust på snacks eller godis/choklad nu, tycker det är hellustigt, älskar det annars...*screwy*
Graviditet gör en hellustig...:D

Racso
2007-08-19, 11:25
Lamarck börjar få upprättlese.

CK€
2007-08-19, 19:17
Lamarck börjar få upprättlese.

Knappast. Det hela rör ju sig bara om det sociala arvet.

King Grub
2007-08-19, 19:20
Socialt arv? Det handlar ju om att råttornas avkomma gör val vad gäller födan, baserat på vad modern åt innan födseln, under graviditeten, inte någon prägling under uppväxten. Eller förstår jag din mening fel?

Sniggel
2007-08-19, 19:39
Fast man kan ju inte heller kalla det genetiskt arv, biologiskt arv kanske man kan kalla det, eftersom det är någon form av biologisk påverkan.

joak1m
2007-08-19, 19:47
I vuxen ålder har det nog mer att göra med lathet än att folk föredrar skräpmat, har knappt hört talas om någon som har tillgång till daglig hemlagad mat (av någon annan såklart) men ändå föredrar skräpmat

Kung Bruno
2007-08-19, 19:53
Så energirik och fet mat är onytiggt?

Lax, rapsolja och ägg = onyttigt?

Det är både fett och energi rikt.

jwzrd
2007-08-19, 20:10
Så energirik och fet mat är onytiggt?

Lax, rapsolja och ägg = onyttigt?

Det är både fett och energi rikt.

Till vilket inlägg vill du säga detta?

King Grub
2007-08-19, 20:10
Kung Bruno: Vänligen sluta hi-jacka trådar med extremexempel, när du egentligen vet att det inte är vad som avses. ;)

Racso
2007-08-19, 20:34
Knappast. Det hela rör ju sig bara om det sociala arvet.

Det handlar inte om ett socialt arv om avkomman inte får växa upp med föräldragenerationen.

Det finns fler upptäckter som tyder på att Lamarck inte var helt ute och cyklade.

http://www.forskning.com/tidning/nr070206.htm
Jag har artikeln hemma, men har inte hittat själva studien.

Kung Bruno
2007-08-19, 21:03
Kung Bruno: Vänligen sluta hi-jacka trådar med extremexempel, när du egentligen vet att det inte är vad som avses.

Åkej :).

Grandmaster
2007-08-19, 21:14
Detta har förmodligen att göra med nedärvd utsatthet för olika typer av beroenden (droger, mat och risksituationer) som kan härledas till receptordensitet/känslighet för olika neurotransmittorer och/eller endogena opioider; en dysfunktionell mekanism i dopamin systemet t ex.

Är de kroppsegna halterna av dopamin låga (eller upptaget dåligt), så är det troligt att individer i högre grad söker sig till droger, mat och upplevelser som kan stimulera dopamin till acceptabla nivåer. En slags undermedveten självkurering alltså. Att notera i sammanhanget är t ex att alkoholister och bulimiker har en del likartade personlighetsdrag, även om formen av berusning varierar.

Givetvis tillkommer det en ganska stor variabel i form av utsatthet från omgivningen som samverkar med biologisk predisposition - men att egenskaper, som utsätter individen för olika typer av beroenden, nedärvs, är sedan länge klarlagt genom en stor empirisk bevisbörda.

Tolkia
2007-08-19, 21:49
Det står, som jag förstår det, att ungarna till honor som ätit skräpmat under dräktighet och diperiod (lactation) utvecklat en förkärlek för skräpmat. Eftersom diperioden överhuvudtaget nämns antar jag att honorna bott ihop med ungarna då (annars vore det ju meningslöst att tala om vad honorna ätit under den tid de producerade mjölk, då detta inte kan antas ha påverkat ungarna)? Kan man inte anta även en viss inlärning då (ungarna ser vad modern äter och får på så vis en uppfattning om vad som är "mat")? Eller har jag missat något?

Grandmaster
2007-08-19, 21:54
Aha, nu läste jag lite närmare - jag utgick nämligen ifrån att råtthonorna hade möjlighet att välja typen av föda under dräktighetsperioden, vilket de inte hade. Nej, i sådana fall är det ju väldigt intressanta och nya rön.

Grandmaster
2007-08-19, 22:06
Kanske förhåller det sig som så, att nivåer av t ex dopamin hos fostret börjar utveckla en "setpoint" under graviditeten (troligt med tanke på den snabba neurogenesen, dvs tillväxten av olika hjärnceller i fosterstadiet).

1. mycket skräpmat äts av modern

2. ungen får tillförsel av näring, dopamin stimuleras, receptorer och upptag utvecklas för att ta emot allt dopamin pga konstant dopamin utsöndring i fosterstadiet

3. råttungen blir "van" att ha konstant tillströmning av dopamin/opioider efter förlossningen och

4. strävar efter att hålla samma basal nivå efter förlossningen

5. som den får via skräpmat eller andra simuli som påverkar dopamin positivt (för att komma upp till den basnivå, setpoint, som skapades under fosterstadiet).

Bör påpekas att detta är vild spekulering från min sida.

Scratch89
2007-08-19, 22:54
Kanske förhåller det sig som så, att nivåer av t ex dopamin hos fostret börjar utveckla en "setpoint" under graviditeten (troligt med tanke på den snabba neurogenesen, dvs tillväxten av olika hjärnceller i fosterstadiet).

1. mycket skräpmat äts av modern

2. ungen får tillförsel av näring, dopamin stimuleras, receptorer och upptag utvecklas för att ta emot allt dopamin pga konstant dopamin utsöndring i fosterstadiet

3. råttungen blir "van" att ha konstant tillströmning av dopamin/opioider efter förlossningen och

4. strävar efter att hålla samma basal nivå efter förlossningen

5. som den får via skräpmat eller andra simuli som påverkar dopamin positivt (för att komma upp till den basnivå, setpoint, som skapades under fosterstadiet).

Bör påpekas att detta är vild spekulering från min sida.

Men borde inte utsöndrande av dopamin/opioider ske, även fast det skulle vara bra mat? Den konstanta tillströmningen likaså, bara för att det är skräpmat så utsöndras det väl inte annorlunda?

CK€
2007-08-19, 23:08
King Grub & Rasco:

Jag hade misstolkat studien, sorry.

Grandmaster
2007-08-20, 01:44
Men borde inte utsöndrande av dopamin/opioider ske, även fast det skulle vara bra mat? Den konstanta tillströmningen likaså, bara för att det är skräpmat så utsöndras det väl inte annorlunda?

Jo, det blir annorlunda effekt beroende på dietens komposition, även på samma totala kaloriintag.

Nu vet jag inte hur den exakta makrokomposition såg ut i råttornas diet, eller om det totala kaloriintaget varierade mellan grupperna (går inte att utröna av abstraktet), men man kan anta att makrokompositionen i gruppernas respektive diet skilde sig signifikant.

Exempel (förusatt samma kcal)

Skräpmatsdiet: 40% fett, 50% kolh, 10% protein

Balanserad diet: 30% fett, 50% kolh, 20% protein

Protein och totalt kaloriintag är två viktiga faktorer här - protein för att det leder till minst aktivering av belöningssystem i hjärnan och totalt kaloriintag för att det innebär mer fett och kolhydrater.

En annan sak som kan inverka på råttungarnas kroppsvikt, efter födseln, är för lite protein i moderns diet, då det i tidigare studier har visat sig att dräktiga råtthonor, som berövas adekvat proteinintag, föder ungar med preferenser för fettrik föda.

Scratch89
2007-08-20, 02:30
Där ser man. Bra tråd, bra svar! :thumbup:

Sverker
2007-08-20, 06:27
+ 1 på Tolkia !
Jag läser samma sak som Tolkia. Ungarna är hos mamman när de diar. Råttor är extrema vanedjur och undviker allt som är nytt.
Jag tror att råttungarna accepterar närvaron av skräpmaten och t o m ser/upplever att mamma äter av den. Skräpmaten blir en naturlig del av deras miljö innan de själva börjar att äta fast föda.

Skulle vara intressant att följa upp försöket med en annan typ av djur med mer nyfikenhet som t e x möss.

Anders The Peak
2007-08-20, 08:37
Det här med att Inlärda beteenden kan ärvas är inte så nytt.

http://www.liu.se/liu-nytt/arkiv/nyhetsarkiv/?newsitem=10069

http://www.plosone.org/article/fetchArticle.action?articleURI=info%3Adoi%2F10.137 1%2Fjournal.pone.0000364

Racso
2007-08-20, 11:32
+ 1 på Tolkia !
Jag läser samma sak som Tolkia. Ungarna är hos mamman när de diar. Råttor är extrema vanedjur och undviker allt som är nytt.
Jag tror att råttungarna accepterar närvaron av skräpmaten och t o m ser/upplever att mamma äter av den. Skräpmaten blir en naturlig del av deras miljö innan de själva börjar att äta fast föda.

Skulle vara intressant att följa upp försöket med en annan typ av djur med mer nyfikenhet som t e x möss.

Just skräpmatsätande vet jag inte om man utsatt höns för, men däremot stress.

Avkomman fick efter kläckning växa upp hos en i kontrollgruppen och inte det påverkade djuret. För att inte direkt lära sig beteendet.

Anders The Peak har länkarna.

alexandr
2007-08-23, 13:01
Det handlar inte om ett socialt arv om avkomman inte får växa upp med föräldragenerationen.

Det finns fler upptäckter som tyder på att Lamarck inte var helt ute och cyklade.

http://www.forskning.com/tidning/nr070206.htm
Jag har artikeln hemma, men har inte hittat själva studien.

Jag har själv inte läst artikeln du hänvisar till. Måste dock påpeka att detta med råttbebisars olika benägenhet för att välja skräpmat beroende på hur föräldrarna åt under graviditeten iaf enligt min åsikt inte är ett exempel som stöder Lamarcks teorier.

Om jag har förstått Lamarcks argument rätt så menade han att sådana egenskaper som föräldrarna använde mer under sin livstid, ärvdes vidare av deras avkomma i större grad än sådana egenskaper som föräldrarna använde i mindre utsträckning. En avkomma till ett föräldrarpar som t ex inte utsatte sig för särskillt stor fysisk ansträngning och därmed inte hade särskillt stor muskelmassa, skulle inte heller ha särskillt mycket muskler, eller kanske förutsättningar för att få muskler. Detta skulle innebära att föräldrarnas livsstil skulle förändra deras avkommas genetiska arv, dvs deras barns DNA, och om man drar det lite längre tillbaka att föräldrarnas könscellers DNA skulle förändras av livsstilen.

Så som jag förstår menar forskarna i experimentet inte att avkommornas DNA har förändrats av föräldrarnas matval, utan enbart deras benägenhet att välja olika typer av mat. Man skulle däremot kunna tänka sig att föräldrarnas matval har förändrat avkommornas genuttryck. Avkommornas genotyp, dvs deras fullstänidga genuppsättning, deras genom, har, om jag förstått det hela rätt, inte förändrats av föräldrarnas matval. Däremot har råttornas fenotyper, dvs produkten av både arvet och miljön, förändrats. Dock går inte en fenotyp i arv, utan endast genotypen.

Det hade varit annorlunda om man hade visat att föräldrar som i sig inte har någon direkt benägenhet att äta skräpmat, men som tvångsmatades skräpmat före graviditeten, alltså inte under, i ökad utsträckning skulle få avkommor som i större utsträckning valde att äta skräpmat än andra barn.

Min tolkning av experimentet är att avkommornas genuppsättning är den samma oavsett vilken mat de får, dock blir genuttrycket anorlunda, dvs att vissa gener aktiveras mer och vissa mindre beroende på vilken föda modern, och därmed indirekt fostret intar. Detta är i min mening inget förändrat arv, varken ur ett Darwinistiskt perspektiv eller Lamarckistiskt perspektiv, utan i sånna fall kanske ur nåt form av "biologiskt" perspektiv som sniggel så fint uttryckte det.

MVH

Alex

alexandr
2007-08-23, 13:06
Oj hade bara sett den första sidan av den här tråden när jag postade mitt medelande.. hoppas mitt inlägg kan tillföra diskussionen något ändå!

Alex