handdator

Visa fullständig version : Koffein ökar risken för muskelskador


King Grub
2007-08-19, 06:19
To evaluate the effect of caffeine on white cell distribution and muscle injury markers in professional soccer players during exercise.

22 male athletes completed a placebo controlled double blind test protocol to simulate a soccer match, followed by a Yo-Yo intermittent recovery test.

Exercise caused an increase in packed cell volume that was enhanced by caffeine. Caffeine and exercise had a synergistic effect on the blood lymphocyte count, which increased by about 38% after exercise, and by an additional 35% when combined with caffeine. Caffeine promoted an exercise independent rise in circulating monocytes, and a synergistic action of exercise and caffeine was observed on segmented neutrophils. Caffeine promoted thrombocytosis. Plasma adenosine deaminase, aspartate aminotransferase, and lactate dehydrogenase concentrations were enhanced by exercise, and alanine transaminase concentration was enhanced in both groups, with a synergistic effect of caffeine.

The pronounced increase in the white cell count in the group receiving caffeine appeared to be caused by greater muscle stress and consequently more intense endothelial and muscle cell injury. The use of caffeine may augment the risk of muscle damage in athletes.

Br J Sports Med. 2007 Aug;41(8):523-30; discussion 530. Effect of caffeine supplementation on haematological and biochemical variables in elite soccer players under physical stress conditions.

http://bjsm.bmj.com/cgi/content/full/41/8/523

Whistler
2007-08-19, 15:56
Sedärja... Surt att man precis fått hem två burkar då. :(

Kung Bruno
2007-08-19, 16:10
Grubben, den lilla koffeinmängd som finns i ett par liter Cola gör väl knappast något?

Äh, skit samma, Cola-light gör mig pigg och förra gången jag drack Cola-Light innan/under ett pass körde jag på 5kg mer i skivstångscurl ... gah, får testa idag utan Cola-light och se om det var den eller om jag helt enkelt hade blivit starkare.

Tolkia
2007-08-19, 16:11
Till detta har vi ju också att många tar koffein för att bli lite piggare och mer "på" än vad de egentligen är och kunna prestera lite bätte än vad de för dagen skulle orkat (p.g.a. att man är allmänt trött, sliten, etc.), vilket i sig är en faktor som ökar risken för skador (man pressar sig lite väl hårt under en lite väl lång tidsperiod).

Kung Bruno
2007-08-19, 16:15
Tolkia: Du kan inte påstå att det finns någon bättre känsla än att gå till gymmet, och sen flyter det på utav bara fan? Typ att man får upp vikterna ... svårt att förklara känslan, men det är lika tungt som vanligt, bara att det blir oerhört mycket lättare att kämpa. Så känns koffein för mig :O.

Rahf
2007-08-19, 16:49
Tolkia: Du kan inte påstå att det finns någon bättre känsla än att gå till gymmet, och sen flyter det på utav bara fan? Typ att man får upp vikterna ... svårt att förklara känslan, men det är lika tungt som vanligt, bara att det blir oerhört mycket lättare att kämpa. Så känns koffein för mig :O.

Det är ju just det hon har beskrivit. Man krämar på lite extra eftersom man känner sig pigg, trots att kroppen har sagt ifrån tidigare. Följderna blir skador och krämpor.

Och ja, jag kan beskriva känslor som är bättre. Dock kallas jag inte för Tolkia.

Kung Bruno
2007-08-19, 16:51
Åh fan, är Tolkia en hon?

Skador ... jaha ja. Då kan man väl lika bra få skador av kreatin som är prestationshöjande, eller?

Rahf
2007-08-19, 16:56
Åh fan, är Tolkia en hon?

Skador ... jaha ja. Då kan man väl lika bra få skador av kreatin som är prestationshöjande, eller?

Kreatin ger dig inte en snabb energikick som kan innebära att du tror du pallar mer än vad du gör. Kreatin ser till att du klarar av det där lilla extra som behövs, det får dig inte att bli en temporär Duracell kanin.

Action
2007-08-19, 17:01
"The use of caffeine may augment the risk of muscle damage in athletes. "

Den meningen säger väl det mesta om rapporten.

Whistler
2007-08-20, 12:25
Vad innebär detta i praktiken? Muskelnedbrytning på cellnivå?

Kung Bruno
2007-08-20, 12:28
Vad innebär detta i praktiken? Muskelnedbrytning på cellnivå?

"The use of caffeine may augment the risk of muscle damage in athletes. "
"Användandet av koffein kan öka risken för muskelskador hos ... tränande?"

Till och med jag kunde, det är vad som händer. Drick kaffe = bicep går av på mitten lättare?

King Grub
2007-08-20, 12:33
Muskelnedbrytning på cellnivå?

Det betyder att påfrestningen på muskulaturen blir större med större endotela och muskulära skador som följd, från påverkan på neutrofiler till ökade koncentrationer av ALT, alanintransaminas.

dessbee
2007-08-20, 15:19
Kaffein ökar även insöndring av kortisol:

"Caffeine elevates cortisol secretion, and caffeine is often consumed in conjunction with exercise or mental stress. The interactions of caffeine and stress on cortisol secretion have not been explored adequately in women. We measured cortisol levels at eight times on days when healthy men and women consumed caffeine (250 mg × 3) and underwent either mental stress or dynamic exercise protocols, followed by a midday meal, in a double blind, placebo-controlled, crossover design. Men and women had similar cortisol levels at the predrug baselines, but they responded differently to mental stress and exercise. The cortisol response to mental stress was smaller in women than in men (p=.003). Caffeine acted in concert with mental stress to further increase cortisol levels (p=.011), the effect was similar in men and women. Exercise alone did not increase cortisol, but caffeine taken before exercise elevated cortisol in both men and women (ps<.05). After a postexercise meal, the women had a larger cortisol response than the men, and this effect was greater after caffeine (p<.01). Cortisol release in response to stress and caffeine therefore appears to be a function of the type of stressor and the sex of the subject. However, repeated caffeine doses increased cortisol levels across the test day without regard to the sex of the subject or type of stressor employed (p<.00001). Caffeine may elevate cortisol by stimulating the central nervous system in men but may interact with peripheral metabolic mechanisms in women."

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=17838518

Whistler
2007-08-20, 15:34
Nu känner jag mig dummare än vanligt, men jag fattar fortfarande inte vad något av det här innebär i praktiken, varken kortisolnivåer eller skaderisk. På vilket sätt skulle skaderisken vara högre?

King Grub
2007-08-20, 15:45
Alla faktorer som räknas upp i abstraktet och som påverkas av träning och/eller koffein är direkta eller indirekta markörer för skador på celler och muskulatur.

Langster
2007-08-20, 16:23
Men om man inte tar koffein innan man tränar riskerar man att somna när man t.ex kör bänkpress, det är rätt stor skaderisk på det också.

flesh
2007-08-20, 16:29
..jag drar dock slutsatsen att om man har mycket bra förutsättningar för återhämtning kan det vara positivt att inta koffein före träning pga de "extra kilo" man kan lägga på skivstången.

MrBoris
2007-08-20, 16:32
Men om man inte tar koffein innan man tränar riskerar man att somna när man t.ex kör bänkpress, det är rätt stor skaderisk på det också.

borde man verkligen träna i det tillståndet öht?

RassK
2007-08-20, 16:55
Hur många här har skadat sig pga koffein?
Jag tror du kan använda dina burkar utan att vara orolig Whistler..

L-Sami
2007-08-20, 17:10
Hur många här har skadat sig pga koffein?
Jag tror du kan använda dina burkar utan att vara orolig Whistler..

Har aldrig skadat mig.

MrBoris
2007-08-20, 17:20
Hur många här har skadat sig pga koffein?
Jag tror du kan använda dina burkar utan att vara orolig Whistler..

Har skadat mig i axlarna, men om det har med koffeinet att göra låter jag vara osagt. Kör på med koffein i vilket fall...

BigForre
2007-08-20, 18:40
Hur många här har skadat sig pga koffein?
Jag tror du kan använda dina burkar utan att vara orolig Whistler..

Men hur fan kan du känna till samtliga bakomliggande orsaker till att en skada uppstår? :smash:

Alfred Nobel
2007-08-20, 18:43
(Stannar upp och blickar ned mot det genomskinliga glas som till hälften är fyllt med nybryggt mellanrost...)

Men inte fan hindrar det mig från mitt kaffe! :)

Langster
2007-08-20, 19:48
borde man verkligen träna i det tillståndet öht?

Nej precis, det är dumt att träna i ett okaffinerat tillstånd.