handdator

Visa fullständig version : TrÄningsprogram


Don_Totti
2007-08-19, 03:26
Hej har tränat i lite mer en 1 år och försökt sätta upp en träningsprogram. Är väldigt osäker om det här är bra program. Försökt och sätta ihop programet genom att läsa på olika styrketränings sidor. Går ut o jogga lite då och då med för kondisen och för att få bort magen som sticker ut lite *whistle* är 1,74 lång och väger 73 ungefär. plz kom gärna med förslag ang programet tack. :smash: Undrar om det är bra om man varierar lite och kör maskin i mellan åt på samma övningar som man kör med hantlar ????





Dag 1 Bröst & Triceps

Bröst

* Sned bänkpress med skivstång
* Bänkpress med skivstång
* Hantelflys liggande bänk
* Hantel press snedbänk (Hammer)

Triceps

* Pushdown rep c.c
* Kabel pushdown med stång c.c
* Pupress över huvudet c.c
* Liggande tricepsspress


Dag 2 Ben & vad & mage

Ben
* Utfall i smithmaskin
* knäböj i smithmaskin
* benpress
* benspark
* En maskin som e som benspark fast man dra in benet från rak läge till böjd

Vad

* Stånde vadpress maskin
* Sittande vadpress maskin

Mage

* Sidolyft på boll
* Crunch med viktboll
* sneda sittups

Dag 3 vila *popcorn*

Dag 4 Rygg & biceps & underarmar

Rygg

* Sittande kabelrodd
* lastdrag
* Skivstångsrodd eller marklyft lite osäker vad jag ska ha där?
* Liggande omvänd flyes
* Bellyback rullar uppåt

Biceps

* Rakskivstångscurl
* Bicepscurl med rep c.c
* Bicepscurl med hantel sittande hammer
* Växlande hantelcrul

Underarmar

* Handledscrul med skivstång
* Handlesdcurl bakom rygg
* Omvänd handledscurl

Dag 5 Axlar & Chins & Mage

Axlar

* Hantell lyft sida
* Stånde kabeldrag framifrån
* Sittande axelpress
* En maskin övning vet inte riktig vad jag ska ta ?

Chins

* Hantelshrugs

Mage

* 3 st övningar för magen måste komma på nåt ??

:thumbup:

Raggis
2007-08-19, 03:32
Hur många sets/reps kör du för varje övning? Tycker du har lite väl många övningar faktiskt Du behöver knappast 4 olika övningar på bicepspasset, t.ex. Men, visst, beror helt på hur många sets/reps du kör.

Don_Totti
2007-08-19, 03:36
Jag brukar variera kör 8 ena veckan 10 andra 12 tredje sen tillbaks till 10 har läst att det är bra för att man chockar kroppen.

Raggis
2007-08-19, 03:51
Jag brukar variera kör 8 ena veckan 10 andra 12 tredje sen tillbaks till 10 har läst att det är bra för att man chockar kroppen.

Du nämnde fortfarande inte hur många set.

Danny Devito
2007-08-19, 04:15
Galet hög volym tycker jag.

Don_Totti
2007-08-19, 11:02
Aha sorry 3 set är det bra eller ???

Don_Totti
2007-08-19, 11:04
Galet hög volym tycker jag.


Vad menas det med volym ????

Don_Totti
2007-08-19, 11:04
Många snackar om diskoträning vad är det ????

regus
2007-08-19, 11:07
Vad menas det med volym ????
Storleken på passet (hur många övningar och set mao).
Många snackar om diskoträning vad är det ????

Man gillar kablar och maskiner mer än skivstänger och hantlar.

X-ecuter
2007-08-19, 11:13
Många snackar om diskoträning vad är det ????

eftersom regus inte kunde svara på det så är det när man bara kör, bröst, MAGE,biceps och triceps typ :hbang: bara för ett försök att kamma hem några poäng hos brudarna med sin stora bringa o rutiga mage + tillhörande fläskiga armar *cupid*

Don_Totti
2007-08-19, 11:25
Du nämnde fortfarande inte hur många set.

Aha sorry 3 set är det bra eller ???

regus
2007-08-19, 11:28
Aha sorry 3 set är det bra eller ???

Beror på hur många övningar man kör.


X-ecutor: Man kan diskoträna rygg och ben också. ;)

Yucko
2007-08-19, 11:44
För många tramsövningar. Fokusera på bra övningar och träna dem TUNGT OCH HÅRT med några fler set, istället för portionera ut seten på sämre övningar.

T.ex. ditt bröstpass; det räcker med en plan pressövning, en lutande press och sen kan du avsluta med en discoövning (flyes/cablecross).

Samma princip gäller för de andra muskelgrupperna. Mer är inte alltid bättre.

Danny Devito
2007-08-19, 11:55
Finns flera sätt att definiera volym på. Set/reps-volym är helt enkelt hur många reps, set och övningar du kör. T.ex. 3 set med 10 reps i Bänkpress ger en volym på 3 x 10= 30 reps. Ditt schema är riktigt hög volym tycker jag - önödigt hög.

4 övningar bröst med 3 set per övning, 10-12 reps + 4 set tricce efteråt är "way overkill".
Tror du skulle få bättre resultat med lägre volym där du satsar på att progressivt bli starkare i basövningarna + ett generellt kaloriöverskott.
Tycker inte man behöver mer än en tung press-övning för bröstet, typ bänkpress. Får du upp styrkan i bänken samtidigt som du går upp i vikt växer pecsen garanterat.

Don_Totti
2007-08-19, 12:35
Ok så det bästa vore kanske om jag tar bort en övning på varje muskelgrupp men det svåra är vilka som ger bäst resultat som man ska behålla och vad man ska ta bort? eller om jag skulle ta och variera tex köra 3 övnignar bröst tex och veckan därefter 3 andra övningar bröst på så sätt köra varannan vecka så får jag med alla övningar som jag har på shcemay???

Yucko
2007-08-19, 12:42
Ok så det bästa vore kanske om jag tar bort en övning på varje muskelgrupp men det svåra är vilka som ger bäst resultat som man ska behålla och vad man ska ta bort? eller om jag skulle ta och variera tex köra 3 övnignar bröst tex och veckan därefter 3 andra övningar bröst på så sätt köra varannan vecka så får jag med alla övningar som jag har på shcemay???

Det är av just den anledningen (alla dina frågor) du inte ska sätta ihop ett eget program, för du har helt enkelt inte den erfarenheten och kunskapen.

Du får antagligen lika bra, eller bättre, resultat av att köra Z_bumbis 3-dagarssplit som ligger i "Best of..."-delen. Det viktiga är som sagt att du tränar HÅRT samt käkar bra och mycket mat, då kommer resultaten också.

Danny Devito
2007-08-19, 12:46
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=78310&highlight=nyb%F6rjartr%E4ning

Don_Totti
2007-08-19, 19:27
Illl

Don_Totti
2007-08-19, 19:33
Det är av just den anledningen (alla dina frågor) du inte ska sätta ihop ett eget program, för du har helt enkelt inte den erfarenheten och kunskapen.

Du får antagligen lika bra, eller bättre, resultat av att köra Z_bumbis 3-dagarssplit som ligger i "Best of..."-delen. Det viktiga är som sagt att du tränar HÅRT samt käkar bra och mycket mat, då kommer resultaten också.

Du har nog rätt jag kan inget om sånt men var hittar jag Z_bumbis 3-dagarssplit som ligger i "Best of..."-delen schema som du beskrev ????:em:

Stoltz
2007-08-19, 19:34
Du har nog rätt jag kan inget om sånt men var hittar jag Z_bumbis 3-dagarssplit som ligger i "Best of..."-delen schema som du beskrev ????:em:

I tråden "Träning för nybörjare, del 2"

Don_Totti
2007-08-19, 19:35
I tråden "Träning för nybörjare, del 2"

Ok tack