handdator

Visa fullständig version : Nödvändigt att sova?


Kung Bruno
2007-08-18, 23:31
Okej, det handlar ju om min träning det här, så jag postar den på kolo, men visste inte vilket forum ...

Jag är 15 år och nybörjare inom styrketräning.

Är det nödvändigt att sova varje natt? Hämmar det något att vara vaken? Kommer jag växa/bli starkare mindre? Kommer min ämnesomsättning bli knäpp?

Ja, jag finner det totalt omöjligt att somna ...

Det som vore mest opti vore iaf Grub eller liknande uppslagsbok kunde posta upp en studie som är totalt oföreståelig för medel Svensson, som jag kan visa för farsan/morsan så att dom kan låta mig sluta sova - det kan jag ju ändå inte ...

*gah!* *mini* *bs*

skeletron
2007-08-18, 23:33
Okej, det handlar ju om min träning det här, så jag postar den på kolo, men visste inte vilket forum ...

Jag är 15 år och nybörjare inom styrketräning.

Är det nödvändigt att sova varje natt? Hämmar det något att vara vaken? Kommer jag växa/bli starkare mindre? Kommer min ämnesomsättning bli knäpp?

Ja, jag finner det totalt omöjligt att somna ...

Det som vore mest opti vore iaf Grub eller liknande uppslagsbok kunde posta upp en studie som är totalt oföreståelig för medel Svensson, som jag kan visa för farsan/morsan så att dom kan låta mig sluta sova - det kan jag ju ändå inte ...

*gah!* *mini* *bs*

Men seriöst har du hört nån någon gång säga att det är bra att inte sova?
;)
Är det inte rättså skönt att vara utvilad?

jwzrd
2007-08-18, 23:34
Okej, det handlar ju om min träning det här, så jag postar den på kolo, men visste inte vilket forum ...

Jag är 15 år och nybörjare inom styrketräning.

Är det nödvändigt att sova varje natt? Hämmar det något att vara vaken? Kommer jag växa/bli starkare mindre? Kommer min ämnesomsättning bli knäpp?

Ja, jag finner det totalt omöjligt att somna ...

Det som vore mest opti vore iaf Grub eller liknande uppslagsbok kunde posta upp en studie som är totalt oföreståelig för medel Svensson, som jag kan visa för farsan/morsan så att dom kan låta mig sluta sova - det kan jag ju ändå inte ...

*gah!* *mini* *bs*

Vadå låta dig sluta sova? Sova är, efter att dricka vatten och äta, det hälsosammaste man kan göra. Typ. Utan sömn kan du inte göra ett piss annat. Det är inte ovanligt att ha sömnproblem ibland; man måste dock jobba - vissa (som mig själv) mer än andra - på att vända dygnet rätt.

agazza
2007-08-18, 23:40
läs på dig lite kunskap vetja, du har ju inget annat att göra nu ändå eftersom du inte kan sova :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep

Ps, du kan kolla upp polysömn, det kanske är din grej.

Kung Bruno
2007-08-18, 23:43
Vad är "polysömn"?

Kung Bruno
2007-08-18, 23:47
Hittade. Låter skumt och ganska förvirrande när jag ska fråga i skolan om jag kan dra o sova i 20 minuter medans de andra gör prov?

agazza
2007-08-18, 23:49
man sover fler gånger men kortare tid, finns mycket om det på internet.

tanken är att man ska sova 20 minuter var 4 timme.

eftersom den enda sömnen som "laddar" är rem sömnen och det brukar ta runt 2 - 4 timmar innan man hamnar i den så slösar man mycket tid i onödan.

tanken är att kroppen ska bli så utmattat och tillslut lära sig att gå in i detta stadie efter bara runt en minut.

finns inga riktiga studier på att detta fungerar men det finns några personer på internet som gjort detta i upp till ett år, plus har jag en kompis som hållit på i cirka 3 månader..

man är som en zombie första 2-4 veckorna tills kroppen börjar vänja om sig

EDIT: jag och min kompis gick el så vi hade det ganska slappt och det tillät att han kunde sova var 4 timme. efter kroppen vant sig vid detta ska man kunna sova allt på en gång, dvs kanske 3 timmar på rad sen är man klar

Honken
2007-08-18, 23:54
...reduction in voluntary body movement, temporary blindness, decreased reaction to external stimuli, loss of consciousness, a 70% reduction in audio receptivity...

Låter som någon hemsk sjukdom! Sluta sov!!!1111!!!11!1

Aasa
2007-08-19, 08:29
Intressant med olika sätt att sova. Vore rätt tufft att klara aav hela natten på 3h.

Men eftersom OP är 15 år så säger jag precis som min mamma sa till mig när jag hade svårt att sova; lägg dig ner, blunda och var tyst.

Är det ett långvarigt problem som du tror har medicinsk grund eller beror det på att du varit på LAN-party med polarna halva sommaren? Att sluta sova låter åtminstone inte smart. Använd lite bondförnuft.

Exhale_
2007-08-19, 08:41
Intressant med olika sätt att sova. Vore rätt tufft att klara aav hela natten på 3h.

Men eftersom OP är 15 år så säger jag precis som min mamma sa till mig när jag hade svårt att sova; lägg dig ner, blunda och var tyst.

Är det ett långvarigt problem som du tror har medicinsk grund eller beror det på att du varit på LAN-party med polarna halva sommaren? Att sluta sova låter åtminstone inte smart. Använd lite bondförnuft.

+1

Tolkia
2007-08-19, 14:29
Är det nödvändigt att sova varje natt? Hämmar det något att vara vaken? Kommer jag växa/bli starkare mindre? Kommer min ämnesomsättning bli knäpp?

Ja, jag finner det totalt omöjligt att somna ...

Det som vore mest opti vore iaf Grub eller liknande uppslagsbok kunde posta upp en studie som är totalt oföreståelig för medel Svensson, som jag kan visa för farsan/morsan så att dom kan låta mig sluta sova - det kan jag ju ändå inte ...
Ja, det är nödvändigt att sova, både för psyket och för fysiken. Under sömnen reparerar kroppen det slitage den utsatts för under dagen (alla som sovit dåligt eller bara för lite under en period torde känna igen den allmänna känslan av "slitenhet", för vissa ackompanjerad av t.ex. kliande ögon, lättblödande tandkött, näsblod etc.). Vila i vaket tillstånd är inte en fullgod ersättare. Det är ingen hit vare sig för ämnesomsättningen i allmänhet, "muskelbyggande" eller någon annan kroppslig funktion att inte sova tillräckligt. Kortare perioder av insomnia drabbar de flesta någon gång och är inget man dör av, men om man konstant har sömnproblem - ja, då är det ett problem. Då är frågan vad det beror på - oro/ångest, att man är överstimulerad, smärta eller något annat kroppsligt fel, eller kanske bara att man vänder dygnet totalt på helger/semester och sedan inte klarar att vända tillbaka det? Det finns många orsaker, man tjänar på att försöka hitta och åtgärda dem.

Att någon skall posta en studie som kan övertyga dina föräldrar om att det bara är bra och OK för en femtonåring att sluta sova på nätterna kan du nog sluta hoppas på, är jag rädd.

Rahf
2007-08-19, 14:34
Dra en handtralla innan du lägger dig på kvällen.. Om det inte slappnar av dig tillräckligt så vet jag inte vad ;).

Lite allvarligare sett då:

Du måste sova för att må bra. Lycka till med polysömn om du styrketränar också. Vad skönt det är att drömma!

skeletron
2007-08-19, 15:37
Annars kan du strunta i att sova och göra en journal där du rapporterar hur det det verkar, på gymmet och annars.
;)

Kung Bruno
2007-08-19, 16:08
Dra en handtralla innan du lägger dig på kvällen.. Om det inte slappnar av dig tillräckligt så vet jag inte vad ;).

Lite allvarligare sett då:

Du måste sova för att må bra. Lycka till med polysömn om du styrketränar också. Vad skönt det är att drömma!

Körde faktiskt 2 igår :'/, en precis innan jag skulle sova. ...
---

Okej, jo det är skönt att drömma när man väl somnar. Den enda gången den här sommaren jag kunnat sova är när jag dror ner på kolhydrat till 5% och låg typ hälften kcal-intag än vad jag gör ju. Då var jag konstant trött, somnade kl. 9 och frös ... så finns det något lättare alt. så är jag berädd att göra det.

Rahf
2007-08-19, 17:00
Körde faktiskt 2 igår :'/, en precis innan jag skulle sova. ...
---

Okej, jo det är skönt att drömma när man väl somnar. Den enda gången den här sommaren jag kunnat sova är när jag dror ner på kolhydrat till 5% och låg typ hälften kcal-intag än vad jag gör ju. Då var jag konstant trött, somnade kl. 9 och frös ... så finns det något lättare alt. så är jag berädd att göra det.

Funkar allt bra i ditt liv?
Ångest över någonting du bör göra eller gjorde och misslyckades med?
Stressar du mycket nuförtiden?
När lägger du dig på kvällen?
Hur aktiv är du på dagen?
Hur pass nära läggdags har du din sista måltid?

Mixtra inte med dina makronutrienter utan håll en bra balans, att dra ner på kolhydrater hjälper inte om du ska träna.

Så som du beskriver det så sover du alltså inte alls. Härmed drar jag då i den obligatoriska bromsen och ställer följande fråga:

Har du verkligen inte sovit alls? Har du gått i flera dygn för att sen tuppa av från utmattningen? Eller är det så att du lägger dig, ligger någon timme och somnar därefter?

Apos78
2007-08-19, 17:11
När har du för vana att gå och lägga dig? Kommer ihåg att det i din ålder inte prioriterades att lägga sig "i tid".

Kung Bruno
2007-08-19, 17:19
Funkar allt bra i ditt liv? Erhm, javisst, tror det iaf.

Ångest över någonting du bör göra eller gjorde och misslyckades med? Nää.

Stressar du mycket nuförtiden? Finns i princip inget att stressa över under lovet, förutom träning och maten därefter.

När lägger du dig på kvällen? Idag blir det efter Beck.

Hur aktiv är du på dagen? Normalaktiv, ibland går jag 3 mil/dag, ibland sitter jag still, jag rör mig alltid utanför huset någon gång per dag dock. + Ett styrketräningpass om dagen.

Hur pass nära läggdags har du din sista måltid? Några timmar, inte mer än 4.

Mixtra inte med dina makronutrienter utan håll en bra balans, att dra ner på kolhydrater hjälper inte om du ska träna. Enligt LCHF-tomtar så får de mycket bättre effekt av att sluta med kolh.

Så som du beskriver det så sover du alltså inte alls. Härmed drar jag då i den obligatoriska bromsen och ställer följande fråga:

Har du verkligen inte sovit alls? Har du gått i flera dygn för att sen tuppa av från utmattningen? Eller är det så att du lägger dig, ligger någon timme och somnar därefter? Jag lägger mig i sängen, och när jag legat i flera timmar känns det meningslöst och jag sätter mig upp el. liknande. Ringa polare mitt i natten är ju iofs en höjdare. Jag kan somna efter ett par timmar andra dygnet jag är vaken. Men att sova en gång varannan dag låter ju absurt i allmänhetens ögon?

Kung Bruno
2007-08-19, 17:20
När har du för vana att gå och lägga dig? Kommer ihåg att det i din ålder inte prioriterades att lägga sig "i tid".

När jag blir trött, ett problem: det blir jag inte, förutom på morgonen. Då jag mår illa av att gå upp ... *mini*

Rahf
2007-08-19, 17:25
Klart LCHF tomtar påstår att allting blir bättre av deras diet. Jag brukar likställa dem med religiösa radikala fundamentalister. Möjligt att de har lite mer vett i skallen men den brukar begravas av deras obotliga tillit till sin diets förträfflighet och "bästhet".

LCHF är inte bra om du vill prestera på gymmet. Uppsök läkare eller psykolog för det är någonting som psykiskt eller kemiskt påverkar din kropp. Möjligt att det är hormoner som spelar in också men det kan ändå vara värt att kolla upp. Har du snackat med dina föräldrar om det?

mommy
2007-08-19, 18:44
Har du verkligen inte sovit alls? Har du gått i flera dygn för att sen tuppa av från utmattningen? Eller är det så att du lägger dig, ligger någon timme och somnar därefter? Jag lägger mig i sängen, och när jag legat i flera timmar känns det meningslöst och jag sätter mig upp el. liknande. Ringa polare mitt i natten är ju iofs en höjdare. Jag kan somna efter ett par timmar andra dygnet jag är vaken. Men att sova en gång varannan dag låter ju absurt i allmänhetens ögon?

När du väl somnar då, andra dygnet, hur många timmar sover du då?

Apos78
2007-08-20, 21:50
När jag blir trött, ett problem: det blir jag inte, förutom på morgonen. Då jag mår illa av att gå upp ... *mini*

Men då blir det som ett ekorrhjul. Om du inte går och lägger dig innan du blir trött så kommer du aldrig att lägga tid tidigare. Prova 23 en vecka och se om du känner samma sak.

Kung Bruno
2007-08-20, 21:52
Men då blir det som ett ekorrhjul. Om du inte går och lägger dig innan du blir trött så kommer du aldrig att lägga tid tidigare. Prova 23 en vecka och se om du känner samma sak.

Sover inte inatt - kanske kan somna vid 22:00 imorgon. Opti :)

Rahf
2007-08-20, 22:38
Uppsök läkarvård.

Superwind
2007-08-20, 22:53
I 1,5 år har jag kört järnet...med arbete, träning, mer arbete, 2 travhästar... Sovit ca 4-5 timmar varje natt. Det funkar ju inte i längden, men kroppen är ju en sån lustig sak att den ställer in sig rätt fort på saker o ting. Nu har jag lagt ner kvällsjobbet, hästarna, sambon...numera f.d... Att jobba 8 timmar om dagen räcker ! Men nänä...inte kan jag somna i tid inte... Kroppen har under lång tid vant sig vid detta, o det tar tid att vänja tillbaka den. Jag studsar fortfarande runt i sängen till klockan är framåt 1-2 innan jag somnar.. Går det inte alls över så uppsök läkare o fråga om insomningstabletter eller andra alternativ.. Ibland kan man behöva sån hjälp..

Alfred Nobel
2007-08-20, 23:02
Fixa en regelbunden rutin från att du vaknar till du går och lägger dig. Det är oftast enkelt om man arbetar/går i skolan. Jag har haft svårigheter att sova under sommarlov, eller lov i allmänhet, och det ger mig automatiskt ångestänkande.

Att sovfunktionen finns får jag faktiskt tacka GUD för!

Sadde
2007-08-20, 23:25
sova som är så sköööönt

Masson
2007-08-20, 23:52
Sover inte inatt - kanske kan somna vid 22:00 imorgon. Opti :)

Du borde kanske köra slut på dig på dagen? *cupid*

Sorabo
2007-08-21, 17:15
Jag känner med dej! :/ Denna sommaren har vädret varit uselt, jag har haft halsluss i 5 veckor och jag har inte tränat något alls i princip. Har lagt mig vid 2 varje kväll, somnat 4-5 och sovit till 2 på dagen. Att jag har svårt att sova är för att jag inte är ute om dagarna. Kroppens "klocka" behöver dagsljus respektive kvällsmörker för att veta när det är dags att sova.
Men värmen om natten på sommaren hjälper inte direkt heller när man vill sova.. Förra sommaren hände det mig också några gånger att jag låg uppe hela nätter utan att sova, men det berodde nog på att jag var överstimulerad.
Jag var övertränad som fan, tränade typ 2 timmar styrketräning varje dag, låg på stranden, badade och annat. Inte bra.

Är du kanske övertränad? Stressad? För varmt i rummet? För ljust i rummet? Inte tillräckligt tyst?

diablogtr
2007-08-23, 20:52
Jag har haft liknande problem. Började med propavan (lugnande medel för gamlingar) som fick mig att somna lättare. Jag fick uppsäka läkare för att få tag på det. Nu har jag inte problemet längre, om det beror på att propavan har hjälpt mig att "vända tillbaka dygnet" eller om det är andra orsaker vet jag inte.

Ta dig i kragen och uppsök läkare. Att skaffa rutiner som vissa kallar det hjälper inte, jag vet själv hur det är att lägga sig trött kl 23 och efter 1 timme vara klarvaken. Det finns inga rutiner som hjälper mot det.

krellik
2007-08-23, 22:17
ZMA sägs ju funka för många just för sömnen, kan vara värt att testa, inte testat själv dock... Samma sak med kammomilte... Båda får man väl säga är ganska milda sömn hjälpmedel med möjliga andra bra funktioner som kan vara värda att testa.
Ja att runka en stund innan är också en gammal klassiker...;)

1. Annars gäller det att ta makt över sömnen, nu är jag ingen guru men några tips kan jag ge. Först och främst är det med största sanolikhet att du mentalt är uppe i varv och har en massa tankar som far omkring i hjärnan. För sök att lugna ner hjärnan lite, försök helt enkelt ta kontroll över vad du tänker på, nånting fjolligt i stil med att du ligger och mår gott på en strand eller nåt annat som passar dej mentalt för att få dej att slappna av...

2. Sluta med allt som innehåller koffein x-antal timmar innan du lägger dej. Gränsen kan vara olika.

3. Se till att rummet är optimerat för sömn. Tvätta alla sängkläder rätt ofta för dom flesta av oss sover bättre om det är rena fräscha såna. Se till att sov svalt men inte kallt.
Och nu kommer vi till -nyckelkoncepten-.
Först se till att det är tyst, du kan ha något rytmiskt ljud om det hjälper dej slappna av men det ska vara ganska diskret, annars stäng av kärnkraftverket till dator som står och brusar, etc...
Sen det viktigaste. Se till att rummet är helt becksvart. Detta är mkt mkt viktigt för att få kroppen att förstå att den ska somna och för sömn rytmen. Alltså täck för hela fönstret med filtar eller vafan som helst så det inte kommer in minsta stråle ljus, stäng alla lampor och dörrar helt, täck över eller stäng av alla lysdioder i rummet inklusive klockradio. Alltså ett kompakt mörker. Bara testa det och se vilken skillnad det gör, det låter extremt men det är värt det.

4. Upprepar första punkten eftersom den är så viktig, för att du ska kunna slappna av mentalt innebär det att du behöver hitta en rytm på dagarna, där du avhandlar dom saker du har snurande i huvudet tidigare på kvällen och vid någon punkt helt enkelt medvetet släpper dom och låter dom vila till morgondagen (då du utvilad kan lösa problemen). Inse att ligga halva natten upphetsad över hur balla bicepscurl du ska köra imorn på armdagen (eller whatever) bara kommer göra att du presterar sämre.

5. Sätt en tid du går upp på morgonen du håller dej till i flera veckor i sträck. Tex 07.00 för exempel. Sen är du fascistisk med att följa den tiden tills den är naturlig för dej, ge blanka fan i att ligga och dra dej till 13 om dagarna...
Sen är du lika benhård med att du inte ska slappa och ta tupplurar under dagarna. Kombinera detta med hårt arbete på gymet, att du rör dej om dagarna, går, gör roliga saker på dagarna, etc håll igång helt enkelt så ska du se om du inte -kommer känna att du behöver sömnen-

Som det sas tidigare kan uppbruten sömn i korta intervaller vara väldigt effektivt, men om du har för vana att ta korta tuplurar kan det lätt vara ett problem att det helt enkelt är för effektivt, din kropp känner inte att den behöver sova när den ska sova, vilket blir ett problem eftersom du inte styr din sömn utan den styr dej. Inget fel på tuplurar men du ska ge fan i dom till dygnsrytmen är stabil helt enkelt.
Sen om du ska vara seriös med att ställa om dygnsrytmen och optimera din kropp så får du ge fan i sena kvällar med polarna ett tag till du har koll på det och sömnen kommer naturligt.

Lite tips, hoppas något hjälper.

King Grub
2007-09-12, 17:00
Chronic sleep curtailment is a behavior that has developed over the past 2-3 decades. Laboratory and epidemiological studies suggest that sleep loss may play a role in the increased prevalence of diabetes and/or obesity. Current data suggest the relationship between sleep restriction, weight gain and diabetes risk may involve at least three pathways: (1) alterations in glucose metabolism; (2) upregulation of appetite; and (3) decreased energy expenditure.

Sleep Med Rev. 2007 Jun;11(3):163-78.

Paltkoma
2007-09-17, 14:37
Sleep Med Rev. 2007 Jun;11(3):163-78.

Aj aj...

Tröjer nog en 3-4 år till innan mina barn blir så gamla att jag får sova hela nätter regelbundet.

Eddie Vedder
2007-09-17, 14:40
Aj aj...

Tröjer nog en 3-4 år till innan mina barn blir så gamla att jag får sova hela nätter regelbundet.

Å andra sidan kan du ju enkelt påvrka 2 och 3 på egen hand. Om aptiten stiger kan du ju fortfarande se till att inte äta för mycket, samma sak med faktorn att dålig sömn ofta innebär sänkt energiförbrukning i vaket tillstånd. Den ser du ju själv till att öka om du vill.

Om glukosmetabolismen påverkas negativt är ju tyvärr jobbigt men även där är en bra kost och fysisk aktivitet den bästa lösningen. Du om någon har ju koll på hur man fixar dom här sakerna rent praktiskt trots att man har småbarn som kräver mycket tid.:thumbup:

Paltkoma
2007-09-17, 14:49
Å andra sidan kan du ju enkelt påvrka 2 och 3 på egen hand. Om aptiten stiger kan du ju fortfarande se till att inte äta för mycket, samma sak med faktorn att dålig sömn ofta innebär sänkt energiförbrukning i vaket tillstånd. Den ser du ju själv till att öka om du vill.


Jag gör mitt bästa. :)

Jag har märkt att jag har blivit blir så väldigt mycket mer energisk under dagarna det senaste halvåret, sedan jag inlett nästan varje dag med 20 minuter träning.

Om glukosmetabolismen påverkas negativt är ju tyvärr jobbigt men även där är en bra kost och fysisk aktivitet den bästa lösningen. Du om någon har ju koll på hur man fixar dom här sakerna rent praktiskt trots att man har småbarn som kräver mycket tid.:thumbup:

Har nyss beställt boken "Gå ned i vikt med KBT" som enligt en massa positiva recensioner ska innehålla många listiga trix för långtids-maintainance av hälsan. Att nyckeln ligger i psyket har jag varit inne på länge, och det ska bli mkt intressant att se vad ett KBT-proffs har för något att säga om saken.

Paltkoma
2007-09-18, 13:29
Sleep Med Rev. 2007 Jun;11(3):163-78.

Ang punkt 1: Anger artikeln hur många % det rör sig om?

King Grub
2007-09-18, 13:38
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/utils/fref.fcgi?PrId=3048&itool=AbstractPlus-def&uid=17442599&db=pubmed&url=http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1087-0792(07)00020-2

Tintomara
2007-09-18, 15:15
Har nyss beställt boken "Gå ned i vikt med KBT" som enligt en massa positiva recensioner ska innehålla många listiga trix för långtids-maintainance av hälsan.
Tack för boktipset!

Skriv gärna en egen recension här när du har läst boken! :)