handdator

Visa fullständig version : Smart sätt för att öka tyngden på övningar?


k4l_2007
2007-08-18, 17:41
Är detta ett bra sätt till att öka belastningen och stärka musklerna

tex;

Bänkpress, 50kg 3x8
sen vid nästa pass så höjer man höjer till 3x9 (alltså 9 reps), och passet efter det 3x10, och efter det så ökar man belastningen till 52.5kg och börjar om på 3x8

Är det ett effektivt sätt till att öka styrkan, så man inte håller kvar sig på samma tyngd hela tiden men tror att man belastar musklerna??

Slartibartfast
2007-08-18, 17:43
Jo, det är bra. Det kallas dubbelprogression.

k4l_2007
2007-08-18, 17:52
Ok bra, då ska jag prova med det, men jag har bara 1 liten fråga

eftersom jag är nybörjare, så vill jag inte träna för hårt ännu eftersom kroppen måste vänja sig någon månad innan man börjar med riktig träning, så därkör ska nybörjare köra lite lättare; så min fråga är, hur ska jag öka effektivt om jag ska köra lätt? (nybörjare ska ju öka snabbt i början)

Jag är inte stressad och Mitt mål är inte att få 300kg på alla övningar till nästa vecka, men jag vill bara vara säker på att musklerna byggs istället för att bli uthålliga med för lätta vikter

Tack

mini
2007-08-18, 18:01
Du kommer växa av i princip all träning. Det bästa du kan göra är att hålla dig inom ett rimligt reps-spann, jag skulle säga (8-)10-12, och se till att verkligen lära dig rörelsen. Det kommer att göra din träning säkrare och effektivare när du lägger på lite mer vikt, det gör att senor, muskelfästen osv kommer att hänga med din träningsstart och ditt centrala nervsystem "lär sig" vad du vill göra. Satsa på vettiga övningar, inte så många, gärna fria vikter. Ta gärna hjälp av någon på gymmet som kan hjälpa dig om du har funderingar.

panzerpig
2007-08-18, 18:23