handdator

Visa fullständig version : Smart sätt för att öka tyngden på övningar?


k4l_2007
2007-08-18, 17:41
Är detta ett bra sätt till att öka belastningen och stärka musklerna

tex;

Bänkpress, 50kg 3x8
sen vid nästa pass så höjer man höjer till 3x9 (alltså 9 reps), och passet efter det 3x10, och efter det så ökar man belastningen till 52.5kg och börjar om på 3x8

Är det ett effektivt sätt till att öka styrkan, så man inte håller kvar sig på samma tyngd hela tiden men tror att man belastar musklerna??

Slartibartfast
2007-08-18, 17:43
Jo, det är bra. Det kallas dubbelprogression.

k4l_2007
2007-08-18, 17:52
Ok bra, då ska jag prova med det, men jag har bara 1 liten fråga

eftersom jag är nybörjare, så vill jag inte träna för hårt ännu eftersom kroppen måste vänja sig någon månad innan man börjar med riktig träning, så därkör ska nybörjare köra lite lättare; så min fråga är, hur ska jag öka effektivt om jag ska köra lätt? (nybörjare ska ju öka snabbt i början)

Jag är inte stressad och Mitt mål är inte att få 300kg på alla övningar till nästa vecka, men jag vill bara vara säker på att musklerna byggs istället för att bli uthålliga med för lätta vikter

Tack

mini
2007-08-18, 18:01
Du kommer växa av i princip all träning. Det bästa du kan göra är att hålla dig inom ett rimligt reps-spann, jag skulle säga (8-)10-12, och se till att verkligen lära dig rörelsen. Det kommer att göra din träning säkrare och effektivare när du lägger på lite mer vikt, det gör att senor, muskelfästen osv kommer att hänga med din träningsstart och ditt centrala nervsystem "lär sig" vad du vill göra. Satsa på vettiga övningar, inte så många, gärna fria vikter. Ta gärna hjälp av någon på gymmet som kan hjälpa dig om du har funderingar.

panzerpig
2007-08-18, 18:23
så länge du inte kör alldeles för lätt så är det ingen risk för att du inte kommer bygga muskler. försök hitta vikter som är lagom, tex ska du klara 10 reps så ska det tionde vara tungt, men inte så du måste ge allt. utan så tungt så absolut max skulle vara 11 eller kanske 12 reps

k4l_2007
2007-08-18, 18:48
Tack för hjälpen *yourock* :)

Jag kör efter Z_Bumbis helkroppsprogram, två dagar om veckan + ett konditionspass just nu, enda som återstår är att kontakta min instruktör så att jag är säker på att jag utför övningarna korrekt

:thumbup:

delta_mats
2007-08-18, 20:33
Ett annat alternativ att höja belastningen som jag själv tycker är bra.

Låt säga att vi gör 3 set bänkpress på 50 kg och 6 reps.
Nästa pass kanske vi efter 2:a setet känner att man kommer klara 3:e ganska lätt, så då höjer vi till 52,5 kg inför tredje.

Efter ytterligare något pass kan man höja redan på 2:a setet, och slutligen klarar man alla 3 set på 52,5 kg. Sen fortsätter man höjningen från sista setet till första. Så fortsättningsvis kanske det ser ut såhär: 1:a 52,5 kg 2:a52,5 kg 3:e 55 kg. Och så vidare.

På så sätt kommer du alltid att öka vikten, du plockar aldrig av vikt från stången.

JohnRick
2007-08-18, 20:46
Ett annat alternativ att höja belastningen som jag själv tycker är bra.

Låt säga att vi gör 3 set bänkpress på 50 kg och 6 reps.
Nästa pass kanske vi efter 2:a setet känner att man kommer klara 3:e ganska lätt, så då höjer vi till 52,5 kg inför tredje.

Efter ytterligare något pass kan man höja redan på 2:a setet, och slutligen klarar man alla 3 set på 52,5 kg. Sen fortsätter man höjningen från sista setet till första. Så fortsättningsvis kanske det ser ut såhär: 1:a 52,5 kg 2:a52,5 kg 3:e 55 kg. Och så vidare.

På så sätt kommer du alltid att öka vikten, du plockar aldrig av vikt från stången.

Stigande pyramid m a o? Annars hade jag rekommenderat periodisering i ngn form. Fast är man ny så kan man vänta ett bra tag med det.

delta_mats
2007-08-18, 21:04
Stigande pyramid m a o? Annars hade jag rekommenderat periodisering i ngn form. Fast är man ny så kan man vänta ett bra tag med det.

Nja En pyramid ser ju faktiskt lite annars ut. Där ökar ju vikten samtidigt som repsen sjunker och sedan vänder det igen. En stege däremot stannar innan vändningen. Men dessa bygger ändå på att sänka repsen genom seten och öka vikten.

Honken
2007-08-18, 21:10
Vad sägs om att lägga på 2.5kg varje pass tills man fastnar, ta av 5kg och fortsätta?

Allt detta låter intressant, dubbelprogression och pyramider osv. Kan någon rekommendera en länk eller kanske förklara de olika sätten att öka vikt?