handdator

Visa fullständig version : Gym i Lund?


acroyear2
2007-08-18, 16:14
Sökmotorn här i forumet gav mig inga ordentliga träffar, och goggle gav mig endast två alternativ:

Nautilus och F&S.

...som i och för sig verkar helt okej, men det är alltid roligt med fler valmöjligheter i bakfickan. Så! Alla ni som har tips på bra gym i Lund: dela med er av era kunskaper! Om ni dessutom har koll på huruvida det finns någon möjlighet till studentrabatt på stället ni nämner är det ett stort plus!

Som tack för hjälpen ger jag bort Paris Hilton i present:

http://i50.photobucket.com/albums/f310/acroyear2/parre_kolo.gif

Varsågoda.

Stoltz
2007-08-18, 16:15
Jag hade kunnat säga Gerdahallen.
Men sen tog du fram Paris Hilton.

Hitta ditt eget jävla gym!

;)

Nitrometan
2007-08-18, 16:16
Bollhuset, Gerda och Victoria.

Men de som bor i Lund kan berätta mer.

Lexidos
2007-08-18, 16:16
Jag har bestämt mig för att träna på victoriastadion.
Annars finns även Gerdahallen

fothermucker
2007-08-18, 16:19
Victoriahallen - 520 kr kostade det förra terminen
Bollhuset - Runt 1100 per år vill jag minnas
Gerdahallen - 1350 per år

brill
2007-08-18, 16:27
Gerdahallen är ju ett grymt bra gym med mycket bra utrustning och 1350/år är inte farligt. Nackdelen är att det kan vara sjukt mycket folk på eftermiddagarna men tränar man på morgonen/förmiddagen brukar det vara ganska lugnt.
Kan inte uttala mig om något annat gym eftersom jag inte testat något av dem.

Lexidos
2007-08-18, 16:28
Är det någon som tränar/ har tränat på victoria som kan säga hur det är? Verkar riktigt schysst tycker jag

stevebc
2007-08-18, 16:28
Du har lyckats hitta de två sämsta gymmen i Lund :)

Kan säga hur man rangordnar gym i denna stan: ju högre avgift desto sämre gym. Kan ge en kort recension på de gym jag besökt:

Victoriastadion
Här inledde jag min karriär. Ett hederligt svensson-gym, inrett av själve Arne P. Har maskiner, fria vikter i mängder, powerrack, smithar, och en liten motionshörna. Beställde in tyngre hantlar på min begäran (att jag sedan inte orkar lyfta dom är en annan historia). Öppetiderna är kanon, 08-23 söndag-torsdag och sämre tider fredag/lördag. Årskort här kostar dryga 1200kr för studerande/ungdomar.

Målgrupp: Pensionärer, studenter, fjortisar, "komma i form till sommaren som börjar om 3 dagar"-folk, en handfull lastbilschaufförer som uppvisar 50+cm-armar trots att dom bara kör marklyft

Friskis & Svettis
Ett värdelöst gym tillhörande en värdelös kedja. Besökta gymmet en gång då man kunde träna gratis och pga det låg 5 min hemifrån. Sammanlagda vikten av skivstångsvikterna kan inte ha uppgått till mer än 150-200. Det fanns max 8-10 stycken skivor. Hantlarna var det bättre med, men dom gick nog inte upp till mer än 40-45kg. Parkettgolv över hela gymmet vilket omöjliggörde marklyft. Två bänkar. 48 maskiner. 1500-1600 för ett årskort.

Målgrupp: Fitnesskillar, tjejer och pensionärer.

Bollhuset
Mitt nuvarande gym. 750 för ett årskort och då ingår medlemskap i Lunds TK vilket ger gratis tävlingslicens i SL samt den bästa service jag någonsin stött på. Här finns fria vikter så det räcker och blir över, själve Johnny Wahlqvist har ju tävlat i gymmet. De få maskiner man behöver finns och bänkarna är stabila. Den ena av dom har fungerat som bänkpresställning på förra årets Bänk-VM så det är riktigt kvalitet. En stor plattform för marklyft och OL finns. Starkt rekommenderat!

Målgrupp: Ungdomar, tävlanden inom kraftsport

World
2007-08-18, 16:30
KeyGymm, öppet dygnet runt! =) www.keygym.se

acroyear2
2007-08-18, 16:30
Jag hade kunnat säga Gerdahallen.
Men sen tog du fram Paris Hilton.

Hitta ditt eget jävla gym!

;)

Haha! :)

Tack för alla tips, alla koloniter! Det uppskattas som fan!
Jag ska ta mig en provrunda på samtliga ställen, men så här på förhand kan jag säga att Gerdahallen verkar riktigt, riktigt bra.

Lexidos
2007-08-18, 16:32
Jag som de senaste åren har vant mig vid att träna i ett kommunalt skit gym på ca 70kvm anser att det bara kan bli bättre (även om jag hamnar på det sämsta gymmet)

Jag går på ren instinkt när det gäller gym i lund... aka: det som ligger närmast :D

stevebc
2007-08-18, 16:34
Vill du träna tillsammans med ev. framtida kursare så rekommenderar jag Gerdahallen, där tränar alla studenter.

Vill du ha mest kvalitet till lägst pris och skönast folk så rekommenderar jag Bollhuset :D

Kurash
2007-08-18, 16:38
J

Jag går på ren instinkt när det gäller gym i lund... aka: det som ligger närmast :D

Jag är lite inne på det spåret också. Bor 2 minuter från Bollhuset, om jag cyklar, 7 minuter om jag går. Mitt Gerdakort gick ut i juli så det börjar bli dags att inhandla nytt. Tyvärr är väl Bollhuset lite väl litet, samt katastrofala öppettidet sist jag kollade, men det var 2 år sen, kanske är bättre nu.

Som tidigare sagts bör man undvika Friskis och Nautilus. Keygym och 24/7 ingår i samma kategori.

acroyear2
2007-08-18, 16:41
stevebc:

Tack som fan för din sjukt välkomna utläggning av de olika gymmen.
En fråga om Bollhuset: finns det, som hos Gerdahallen, möjlighet till Box (http://www.maniacworld.com/Punch-out.gif) där? Det är jag helt galet sugen på - och jag hittar ingen information om det på nätet för mina googleskillz tycks vara som bortblåsta i dag.

stevebc
2007-08-18, 16:42
Bollhuset är litet, men platsbristen är inte sämre där än andra gym. Sådant brukar ju balanseras efterhand :)

Ang. öppetiderna så måste jag hålla med dig. Denna sommar har gymmet endast varit öppet måndag-fredag samt 15.00-20.00

De nya öppetiderna börjar på måndag. Då snackar vi i princip 08-22 varje dag.

edit: Nej det finns inga "box"-pass, spinningpass och liknande på bollhuset. I princip bara vikter. Gerdahallen är ju bara delvis ett gym och erbjuder mycket mer än så.

Kurash
2007-08-18, 16:45
stevebc:

Tack som fan för din sjukt välkomna utläggning av de olika gymmen.
En fråga om Bollhuset: finns det, som hos Gerdahallen, möjlighet till Box (http://www.maniacworld.com/Punch-out.gif) där? Det är jag helt galet sugen på - och jag hittar ingen information om det på nätet för mina googleskillz tycks vara som bortblåsta i dag.

Lunds bästa box finns faktiskt på Nautilus, men det är inte värt ett årskort. Gerdas box är lite rörig, alldeles för mycket folk. Tror inte SL:arna på Bollhuset slåss med handskar...

eleni
2007-08-18, 16:49
Bollhuset är litet, men platsbristen är inte sämre där än andra gym. Sådant brukar ju balanseras efterhand :)


nackdelen med bollhuset är att om isak eller någon annan stark jäkel e där och tränar samtidigt så finns det inga viktskivor kvar :(

Nitrometan
2007-08-18, 16:49
nackdelen med bollhuset är att om isak eller någon annan stark jäkel e där och tränar samtidigt så finns det inga viktskivor kvar :(

Precis. Eleni + Isak = inga vikter kvar *flex*

tigerofsweden
2007-08-18, 16:50
Jag som de senaste åren har vant mig vid att träna i ett kommunalt skit gym på ca 70kvm anser att det bara kan bli bättre (även om jag hamnar på det sämsta gymmet)

Jag går på ren instinkt när det gäller gym i lund... aka: det som ligger närmast :D

Vill du träna med mig (och vem vill inte de :D) så är det Victoriastadion som gäller ;) Det perfekta gymmet i lund om du frågar mig :thumbup:

Lexidos
2007-08-18, 16:53
Vill du träna med mig (och vem vill inte de :D) så är det Victoriastadion som gäller Det perfekta gymmet i lund om du frågar mig :thumbup:

aah all I need to hear

Om du godkänner det så måste det ju vara okej :D:thumbup: Men måste man vänta tills man fått hem det nya membit kortet innan man kan få studentrabatten?

Mitt träningskort här hemma gick ut i går o jag har redan abstinens ;)

tigerofsweden
2007-08-18, 16:55
aah all I need to hear

Om du godkänner det så måste det ju vara okej :D:thumbup: Men måste man vänta tills man fått hem det nya membit kortet innan man kan få studentrabatten?

Mitt träningskort här hemma gick ut i går o jag har redan abstinens ;)

That's my boy *kissass*

Jo man måste uppvisa ngn form av bevis att man är studerande, de är inte så petiga med de, brukar fungera med lite vad som :D

Lexidos
2007-08-18, 16:56
That's my boy *kissass*

Jo man måste uppvisa ngn form av bevis att man är studerande, de är inte så petiga med de, brukar fungera med lite vad som :D

Du menar att du låg med dem? ;) :D

Du får passa dig du, snart kommer jag.. mohahaha

tigerofsweden
2007-08-18, 16:57
Du menar att du låg med dem? ;) :D

Du får passa dig du, snart kommer jag.. mohahaha

*Hrm* nej dem låg med mig :naughty:

Jao, har hört du är en grov sate :Virro

Lexidos
2007-08-18, 16:59
*Hrm* nej dem låg med mig :naughty:

Jao, har hört du är en grov sate :Virro

haha klart de gjorde ;)

Näe mest lite småtjock o konstig om jag får säga det själv :D

tigerofsweden
2007-08-18, 17:00
haha klart de gjorde ;)

Näe mest lite småtjock o konstig om jag får säga det själv :D

Posta en bild så jag vet vem jag ska säga hej till :D

Lexidos
2007-08-18, 17:06
Posta en bild så jag vet vem jag ska säga hej till :D
"Har jag några seriösa bilder på mig själv när jag inte är typ utklädd? Jao där har vi en.. damn jag ser ut som jag haft sju svåra år"

Så därför fick du den på PM, hehe :Virro

Stoltz
2007-08-18, 17:27
Vad alla klagar på Friskis&Svettis! Mysigt där, trevligt folk och så länge man kör sitt eget race så är det inget att gnälla om egentligen.
Än så länge har jag inga problem med att där är för lite vikter, men det är jag. Jag kör inte mark eller knäböj, så behovet av tusentals vikter försvinner ju lite där.

Johan.P
2007-08-18, 17:36
Gerda är bäst, nuff said. Har allt.

Det ärvid rusningstrafik som det är drygt bara.

stevebc
2007-08-18, 17:38
Gerda är bäst, nuff said. Har allt.

Det ärvid rusningstrafik som det är drygt bara.Hey var du phös i höstas för V-sektionen? Då kanske du känner mina phaddrar från i höstas, alla går lantmäteri typ, ni brukade/brukar träna på Victoriastadion.

Johan.P
2007-08-18, 17:44
Hey var du phös i höstas för V-sektionen? Då kanske du känner mina phaddrar från i höstas, alla går lantmäteri typ, ni brukade/brukar träna på Victoriastadion.

Jag läser inte ens lantmäteri, däremot känner jag några som gått det. Och jag har aldrig tränat på Victoria, utan bara lirat korpen innebandy och badminton där. Känner du igen mig eller vad? =)

eleni
2007-08-18, 17:46
Det ärvid rusningstrafik som det är drygt bara.

och när eleni snor skivstänger och vikter från stackars små pojkar...

Johan.P
2007-08-18, 17:47
och när eleni snor skivstänger och vikter från stackars små pojkar...

Haha! =D

stevebc
2007-08-18, 18:07
Haha! =DÄh du liknar en av dom i mitt phös i höstas men det var inte du, sen heter han nog inte Johan heller hehe.

acroyear2
2007-08-18, 18:43
och när eleni snor skivstänger och vikter från stackars små pojkar...

Haha! :)

Och nu; en fråga till alla er som bor i Lund:

Jag tillhör muppbarnen som inte lyckades med det ädla konststycket att hitta en lägenhet i Lund inför studierna, och kommer därför bosätta mig strax utanför staden. Med andra ord kommer jag att få ta en sväng med Pågatåget varje gång jag skall träna.
Så, till min fråga: hur lång gångväg är det - på ett ungefär, uppskattningsvis, runt en höft - mellan Gerda och tågstationen?

Stoltz
2007-08-18, 18:51
Haha! :)

Och nu; en fråga till alla er som bor i Lund:

Jag tillhör muppbarnen som inte lyckades med det ädla konststycket att hitta en lägenhet i Lund inför studierna, och kommer därför bosätta mig strax utanför staden. Med andra ord kommer jag att få ta en sväng med Pågatåget varje gång jag skall träna.
Så, till min fråga: hur lång gångväg är det - på ett ungefär, uppskattningsvis, runt en höft - mellan Gerda och tågstationen?

20 min max. 15 snarare.

acroyear2
2007-08-18, 19:09
20 min max. 15 snarare.

Cool beans! Danke!

tomccc
2007-08-18, 19:20
Vad alla klagar på Friskis&Svettis! Mysigt där, trevligt folk och så länge man kör sitt eget race så är det inget att gnälla om egentligen.
Än så länge har jag inga problem med att där är för lite vikter, men det är jag. Jag kör inte mark eller knäböj, så behovet av tusentals vikter försvinner ju lite där.

Jag har heller inga problem med friskis, sedan nu när de har gummimattor vid bänkarna så kan man köra både mark och knäböj utan problem. Däremot gillar jag inte deras benspark-maskiner, de verkar vara helt felkonstruerade. Gäller även deras lårcurl-maskiner.

Stoltz
2007-08-18, 19:22
Jag har heller inga problem med friskis, sedan nu när de har gummimattor vid bänkarna så kan man köra både mark och knäböj utan problem. Däremot gillar jag inte deras benspark-maskiner, de verkar vara helt felkonstruerade. Gäller även deras lårcurl-maskiner.

Okej, där har du en poäng - Något är snett på den fronten.
Har inte kunnat träna benen riktigt pga knäna sen jag började där så har inte testat dem fullt ut.

Löjtnant Blank
2008-01-06, 13:06
Bump.

Är det fortfarande Gerdahallen som är det bästa gymmet? Exakt hur smockat är det?

Tack på förhand.

Hades
2008-01-06, 13:12
Bump.

Är det fortfarande Gerdahallen som är det bästa gymmet? Exakt hur smockat är det?

Tack på förhand.

Klart överlägset, tycker jag. Jag har hittills bara tränat på dagtid och det har inte varit särskilt mycket folk, men det sägs att det är trångt på kvällarna.

Kurash
2008-01-06, 13:21
Tränar man mellan 17-21 så är det sjukligt smockat. Men Gerda är ett stort och bra gym.
Vore jag du skulle jag provträna på Gerda/LTK/Victoria för att se vad som passar. Träna då på tiderna du sedan kommer frekventera för att få en realistisk bild.

eleni
2008-01-06, 13:23
Jag skulle inte rekommendera Victoriastadion. Tränade där i somras och höll på att få spel på alla 15-åriga snorungar som inte kunde uppföra sig ordentligt. Däremot så är Victorias öppettider :thumbup:

Gerdahallen är bra men vid "fel" dag/tid går det inte att träna där. Måndagkvällar ska man absolut undvika.

Kurash
2008-01-06, 13:42
Bump.

Är det fortfarande Gerdahallen som är det bästa gymmet? Exakt hur smockat är det?

Tack på förhand.

Ska man inte styrkelyfta och dessutom gillar lugn och ro kan man iofs träna på 24/7 skulle jag tro.
LTK ligger på väster, Gerda centralt, 24/7 ligger centralt och vid järnåkra. Om närheten spelar roll.

Einar
2008-01-06, 13:57
Ska man inte styrkelyfta och dessutom gillar lugn och ro kan man iofs träna på 24/7 skulle jag tro.
LTK ligger på väster, Gerda centralt, 24/7 ligger centralt och vid järnåkra. Om närheten spelar roll.

24/7 nere vid järnåkra tränade jag på tidigare. Det gymmet är faktiskt helt okej, bara duscharna som är lite ofräscha. När jag tränade på en söndag så var jag oftast helt ensam där.

Kollar man enbart på utbuden på gymmen så är gerdahallen bäst, hands down.

Spiffy
2008-01-06, 14:00
Haha! :)

Och nu; en fråga till alla er som bor i Lund:

Jag tillhör muppbarnen som inte lyckades med det ädla konststycket att hitta en lägenhet i Lund inför studierna, och kommer därför bosätta mig strax utanför staden. Med andra ord kommer jag att få ta en sväng med Pågatåget varje gång jag skall träna.
Så, till min fråga: hur lång gångväg är det - på ett ungefär, uppskattningsvis, runt en höft - mellan Gerda och tågstationen?

Åker du förbi Arlöv så finns där ett helt ok gym för 600 kronor året. Gymmet blir sämre och sämre tyvärr. Men det är bra för 600 kronor helt klart.

Löjtnant Blank
2008-01-06, 14:20
Det som talar för Gerdahallen är att det ligger ett stenkast ifrån där jag kommer bo. När jag kan träna beror mest på hur schemat kommer se ut, vilket jag inte har en aning om i dagsläget.

Tack för svaren.

sadface
2011-08-30, 22:16
På fredag 1/9 öppnar Actic ett nytt gym på Sparta i Lund:

"Olympen slår upp sina portar 1 september och blir då en av Sveriges största och mest moderna träningsanläggningar. Här kan du bland annat träna i det stora friviktsgymmet eller förbättra din kondition på de välutrustade konditionsavdelningarna. Naturligtvis så hittar du även de effektiva Nautiusmaskinerna även här. Kort sagt är detta ”gym deluxe med extra allt”."

Mitt nuvarande årskort på Gerdahallen går ut i dagarna och jag funderar på att byta. Har tränat på Gerdahallen i många år nu och skulle vara kul med lite ombyte. Någon annan som har planer på att börja träna på Sparta-gymmet?

Pungis
2011-08-30, 22:43
På fredag 1/9 öppnar Actic ett nytt gym på Sparta i Lund:

"Olympen slår upp sina portar 1 september och blir då en av Sveriges största och mest moderna träningsanläggningar. Här kan du bland annat träna i det stora friviktsgymmet eller förbättra din kondition på de välutrustade konditionsavdelningarna. Naturligtvis så hittar du även de effektiva Nautiusmaskinerna även här. Kort sagt är detta ”gym deluxe med extra allt”."

Mitt nuvarande årskort på Gerdahallen går ut i dagarna och jag funderar på att byta. Har tränat på Gerdahallen i många år nu och skulle vara kul med lite ombyte. Någon annan som har planer på att börja träna på Sparta-gymmet?

Actic är rätt likt Sats och Nautilus.. Bara så du vet, rätt olikt Gerda

eleni
2011-08-30, 22:52
Nix. En gång LTK, alltid LTK :)

Pungis
2011-08-30, 23:28
Nix. En gång LTK, alltid LTK :)

Dom har så pruttiga öppettider :(

sadface
2011-08-31, 07:22
Actic är rätt likt Sats och Nautilus.. Bara så du vet, rätt olikt Gerda

Har ingen erfarenhet av varken SATS eller Nautilus. På vilket sätt skiljer det sig?

Nitrometan
2011-08-31, 07:39
Vänta lite... Kallar de ett Actic-gym för spartanskt? :confused:

Stoltz
2011-08-31, 07:40
Actic är rätt likt Sats och Nautilus.. Bara så du vet, rätt olikt Gerda

Actic är väl Nautilus? De gjorde väl bara ett namnbyte?

Nitrometan
2011-08-31, 07:43
Actic är väl Nautilus? De gjorde väl bara ett namnbyte?

Ja.

Pungis
2011-08-31, 10:07
Har ingen erfarenhet av varken SATS eller Nautilus. På vilket sätt skiljer det sig?


Det springer runt taniga pts i pikettröjor och förespråkar nautilusmetoden ;)


Det brukar vara fokuserat på cardio- och maskinträning. Inte alls säkert dom har powerrack t ex..
Maskinerna är ofta usla och det saknas speglar vid dom. Det hela är mest snyggt och inte så praktiskt.
Använder du magnesium blåser någon av vakterna i visselpipan och du åtalas för kontraktbrott. Nåja, skämt åsidor, men du hajar ;)

Det är lite.. finare bara

Jag gillar inte känslan av sådana gym.

Provträna :)

Arne Persson
2011-08-31, 10:11
Seriöst tränande Lunda-bor åker och tränar på X-Act Gym i Löddeköpinge.

bertbert
2011-08-31, 10:13
Seriöst tränande Lunda-bor åker och tränar på X-Act Gym i Löddeköpinge.

Åhånej, tvärtom, seriösa Löddebor kommer till LTK! De starka Lundaborna är redan där. Vetduväl!

:D

Stoltz
2011-08-31, 10:16
Seriöst tränande Lunda-bor åker och tränar på X-Act Gym i Löddeköpinge.

Hehe :D

Nitrometan
2011-08-31, 10:51
Seriöst tränande Lunda-bor åker och tränar på X-Act Gym i Löddeköpinge.

Åhånej, tvärtom, seriösa Löddebor kommer till LTK! De starka Lundaborna är redan där. Vetduväl!

Catfight! *popcorn*

eleni
2011-08-31, 11:15
Dom har så pruttiga öppettider :(

Må-Fr 08.00-22.00
Lö-Sö 09.00-18.00

:confused:

Varav många av oss aktiva har nyckelansvar och ibland håller öppet även senare på helgerna.

Nitrometan
2011-08-31, 11:16
Det är viktigt att kunna träna efter 18 på lördagar. ;)

Pungis
2011-08-31, 11:27
Må-Fr 08.00-22.00
Lö-Sö 09.00-18.00

:confused:

Varav många av oss aktiva har nyckelansvar och ibland håller öppet även senare på helgerna.

Reeeeally?! :)

Jag kollade för ett tag sen, och hade för mig att ni öppnade kl 15 på vardagar!
Då ska jag fundera på saken

eleni
2011-08-31, 11:36
Reeeeally?! :)

Jag kollade för ett tag sen, och hade för mig att ni öppnade kl 15 på vardagar!
Då ska jag fundera på saken

Det är troligtvis sommaröppettiderna du fått syn på.

Nixon
2016-07-07, 09:49
Da bump!

Nå, vad är det som gäller såhär 5 år senare om man ska besöka Lund under några dagar.
Är det fortfarande att dra till Löddeköpinge eller Gerdahallen som gäller eller har det dykt upp nå annat?

Kan till del stå ut med skrikiga färger och bodypumpmänniskor men helst inga crossfittare.
Helst av allt vill jag ha mustiga män, mer stånk och stön än gälla skrik och käcka hurrarop och gärna nån äldre herre som drar anekdoter alá filmjölk i omklädningsrummet.

Andy.da.wohoo
2016-07-07, 11:21
Lunds TK är trevligt men vet inte om dom har fixat med engångsträningar eller inte.

GaindalfTheWhey
2016-07-07, 15:09
Lunds TK är trevligt men vet inte om dom har fixat med engångsträningar eller inte.

vi*

Nixon
2016-07-09, 10:02
Nej, det var väl just det. Hittade ingen info om huruvida det går att köpa engångspass eller inte. Nå, tack för svaren.

Andy.da.wohoo
2016-07-09, 11:05
vi*

Okej då, vi :D

Känner mig så distanserad nu när jag inte varit där på ett par månader :(

tht716
2016-07-14, 18:49
Da bump!

Nå, vad är det som gäller såhär 5 år senare om man ska besöka Lund under några dagar.
Är det fortfarande att dra till Löddeköpinge eller Gerdahallen som gäller eller har det dykt upp nå annat?

Kan till del stå ut med skrikiga färger och bodypumpmänniskor men helst inga crossfittare.
Helst av allt vill jag ha mustiga män, mer stånk och stön än gälla skrik och käcka hurrarop och gärna nån äldre herre som drar anekdoter alá filmjölk i omklädningsrummet.

Dubbelbump! :)

Arne Persson
2016-07-14, 20:11
X-Act Gym i Löddeköpinge och nya (mitt gym... ;) ) EnergiCenter i Kävlinge bör inte missas av seriöst tränande boendes i Lundområdet...

Guckenn
2016-07-14, 20:14
Dubbelbump! :)

Gerdahallen är rätt bra, de har ordentliga stänger och rack osv.

tht716
2016-07-17, 20:38
X-Act Gym i Löddeköpinge och nya (mitt gym... ;) ) EnergiCenter i Kävlinge bör inte missas av seriöst tränande boendes i Lundområdet...

Gerdahallen är rätt bra, de har ordentliga stänger och rack osv.

Tack för svar!

Får ha som mål att att besöka ditt nya gym under mina nästkommande år i Lund, Arne! :D

Är det mycket folk i Gerdahallen?

PureWhey
2017-03-15, 17:43
Bump

Letar och skall antagligen köpa lägenhet i Lund samt flytta dit till sommaren / nästa termin. Vill ha ett gym med: riktiga stänger, ljudnivå över salstentenivå är tillåtet, magnesium tillåtet, riktiga viktplattor, lyftarplattor & bra maskinpark. Typ.

Gerdahallen är fullt typ... alltid, så det orkar jag inte med.

Andy.da.wohoo
2017-03-15, 20:57
Bump

Letar och skall antagligen köpa lägenhet i Lund samt flytta dit till sommaren / nästa termin. Vill ha ett gym med: riktiga stänger, ljudnivå över salstentenivå är tillåtet, magnesium tillåtet, riktiga viktplattor, lyftarplattor & bra maskinpark. Typ.

Gerdahallen är fullt typ... alltid, så det orkar jag inte med.

Lunds TK. Trevligaste gymmet i hela Lund. Då menar jag både utrustningsmässigt och gemenskapen. Massvis med trevliga människor.

Arne Persson
2017-03-15, 21:29
Da bump!

Nå, vad är det som gäller såhär 5 år senare om man ska besöka Lund under några dagar.
Är det fortfarande att dra till Löddeköpinge eller Gerdahallen som gäller eller har det dykt upp nå annat?

Kan till del stå ut med skrikiga färger och bodypumpmänniskor men helst inga crossfittare.
Helst av allt vill jag ha mustiga män, mer stånk och stön än gälla skrik och käcka hurrarop och gärna nån äldre herre som drar anekdoter alá filmjölk i omklädningsrummet.

Lödde (X-ACT Gym) och Energicenter i Kävlinge är fortfarande alldeles utmärkta GYM!

anvihl
2017-03-15, 21:40
Bump

Letar och skall antagligen köpa lägenhet i Lund samt flytta dit till sommaren / nästa termin. Vill ha ett gym med: riktiga stänger, ljudnivå över salstentenivå är tillåtet, magnesium tillåtet, riktiga viktplattor, lyftarplattor & bra maskinpark. Typ.

Gerdahallen är fullt typ... alltid, så det orkar jag inte med.

Härligast stämning och hårdast träning hittar du på Sundkraft iaf.

tht716
2017-03-15, 21:43
Bump

Letar och skall antagligen köpa lägenhet i Lund samt flytta dit till sommaren / nästa termin. Vill ha ett gym med: riktiga stänger, ljudnivå över salstentenivå är tillåtet, magnesium tillåtet, riktiga viktplattor, lyftarplattor & bra maskinpark. Typ.

Gerdahallen är fullt typ... alltid, så det orkar jag inte med.

Håller med om Gerdahallen... jag tränade där först men gick sedan över till Lunds TK och är nöjd än så länge. Dock inte tränat där allt för länge.

Och ang. att köpa lägenhet så är det fan en mardröm (går själv i köptankar). Har så sent som idag bevittnat en budgivning som skenade iväg med över 700k från utgångspris. Börjar likna Stockholmspriser här nere nu :d

PureWhey
2017-03-22, 22:41
Håller med om Gerdahallen... jag tränade där först men gick sedan över till Lunds TK och är nöjd än så länge. Dock inte tränat där allt för länge.

Och ang. att köpa lägenhet så är det fan en mardröm (går själv i köptankar). Har så sent som idag bevittnat en budgivning som skenade iväg med över 700k från utgångspris. Börjar likna Stockholmspriser här nere nu :d

Jag var på Lunds TK och tränade för ett tag sedan, det är nog helt OK faktiskt.

Jag har faktiskt köpt lägenhet idag *popcorn* Ett par hundra meter från centralen, blir skönt då jag ska ha skola i Malmö.

MrDiet
2017-12-03, 00:17
Finns det något gym i Lund med bänkpress i maskin? Har hittills besökt F&S och Gerdahallen. F&S hade det visserligen, men utbudet i övrigt var under all kritik. Återvänder inte dit.
Gerdahallen, som det pratas gott om, hade klart färre maskiner än vad jag förväntade mig. Kan förstå att det blir rejäla köer där.

Andy.da.wohoo
2017-12-03, 00:22
Finns det något gym i Lund med bänkpress i maskin? Har hittills besökt F&S och Gerdahallen. F&Ss utbud var under all kritik. Gerdahallen, som det pratas gott om, hade klart mindre än vad jag förväntade. Kan förstå att det blir rejäla köer där.

Bänkpress i maskin? Menar du en smithmaskin? Om du tycker att Gerdahallen hade lite saker så undrar jag lite vad du är ute efter och får gärna specificera dig ytterligare.

MrDiet
2017-12-03, 00:30
Bänkpress i maskin? Menar du en smithmaskin? Om du tycker att Gerdahallen hade lite saker så undrar jag lite vad du är ute efter och får gärna specificera dig ytterligare. Yes. Smith heter den nog. Kunde inte se någon sådan där.

Jämför med det gym jag tidigare tränade på i en av Sveriges tre största städer. Utbudet på Gerdahallen är kanske OK, men maskinerna föll mig hur som helst inte i smaken. Kändes till exempel obekvämt att köra bicepscurl i deras maskin.

klanton
2017-12-28, 23:16
Har tränat på Gerdahallen i några år nu och måste tyvärr säga att det har blivit sämre med åren.
Största problemet är att det inte är tillräckligt stort i förhållande till hur många som tränar där samtidigt.
Sen förstår jag inte hur man kunde ta beslutet och plocka bort alla bra maskiner på ovanvåningen och ersätta hela ytan med en stor matta där folk kan ligga och stretcha?
Man har även bytt ut alla maskiner vid löpbanden/cyklarna. Även dessa till de sämre tyvärr.
Man har även valt att plocka bort viktstängerna som fanns på gymmet en gång i tiden. Istället har det tillkommit en box.
Det har även tillkommit ett litet schysst rum precis vid ingången men som tyvärr allt för ofta är upptaget av instruktörer som kör pass.

Det positiva är väl att man kan träna 24/7 och om man kan tänka sig att träna på lite udda tider så är det mesta ledigt.
Hade gärna sett att man bygger ut hela gymmet.

Är själv lite sugen på att testa Bollhuset eller Victoria, vad tycker ni?

hugok
2017-12-29, 10:04
Jag skulle vilja slå ett slag för Sundkraft här också sedan de byggde ut med den nya delen.
Gymmet är för alla träningsformer:
-Strongman
-Styrkelyft
-Tyngdlyftning
-Byggning
-Crossfit
-Armbrytning
-Kampsport (Både för egen säckträning och pass)
-HEMA
-Yoga (jag planerar att hålla lite fler pass nästa år)

Lokalerna är oslagbara och det finns yta och utrustning för att köra de flesta strongmangrenarna man kan tänka sig; Farmers, OK, Conans, flera stenar (tillåtet med klister), stock, apollons axel och mycket mer. Finns dessutom flera olika sorters roliga stänger förutom vanlig stång; Trap bar, safety squat bar, buffalo bar, football bar mm.

Jag har själv inte utforskat maskinparken närmare förutom reverse hypern men det finns många maskiner i alla fall och en del tävlande byggare där. Har heller inte utforskat cardiodelen speciellt men förutom cykel och löpband finns roddmaskin och jag tror det finns några andra konstiga maskiner.

Det bästa är på somrarna när man släpar ut all strongmanutrustning på bakgården utomhus och tränar i solen.

Två nackdelar är:
-Det är långt bort (ute vid Nova)
-Vissa av sakerna är inte bästa kvaliteten

Arne Persson
2017-12-29, 13:29
I Lödde...:)

https://www.youtube.com/watch?v=zJSKyYzJYOc

Primitiv
2017-12-29, 13:31
I Lödde...:)

https://www.youtube.com/watch?v=zJSKyYzJYOc

När ska du ha din bro-sesh med Axon? Jag har väntat i över 10 år på den!

Bärsärk
2017-12-29, 13:46
I Lödde...:)

https://www.youtube.com/watch?v=zJSKyYzJYOc

Jävlar vad trångt de ser ut att vara där inne, hur många har ni varit samtidigt?

Arne Persson
2017-12-29, 14:13
När ska du ha din bro-sesh med Axon? Jag har väntat i över 10 år på den!

Den lär dröja tillsv...:d

Arne Persson
2017-12-29, 14:13
Jävlar vad trångt de ser ut att vara där inne, hur många har ni varit samtidigt?

Där är inte trångt. besök gärna...:)

Hemi
2017-12-29, 14:58
Kollade igenom hemsidan och showreel'en på EnergiCenter i Kävlinge, imponerande och erfaret genomtänkt känns det som.

anvihl
2017-12-29, 18:58
Jag skulle vilja slå ett slag för Sundkraft här också sedan de byggde ut med den nya delen.
Gymmet är för alla träningsformer:
-Strongman
-Styrkelyft
-Tyngdlyftning
-Byggning
-Crossfit
-Armbrytning
-Kampsport (Både för egen säckträning och pass)
-HEMA
-Yoga (jag planerar att hålla lite fler pass nästa år)

Lokalerna är oslagbara och det finns yta och utrustning för att köra de flesta strongmangrenarna man kan tänka sig; Farmers, OK, Conans, flera stenar (tillåtet med klister), stock, apollons axel och mycket mer. Finns dessutom flera olika sorters roliga stänger förutom vanlig stång; Trap bar, safety squat bar, buffalo bar, football bar mm.

Jag har själv inte utforskat maskinparken närmare förutom reverse hypern men det finns många maskiner i alla fall och en del tävlande byggare där. Har heller inte utforskat cardiodelen speciellt men förutom cykel och löpband finns roddmaskin och jag tror det finns några andra konstiga maskiner.

Det bästa är på somrarna när man släpar ut all strongmanutrustning på bakgården utomhus och tränar i solen.

Två nackdelar är:
-Det är långt bort (ute vid Nova)
-Vissa av sakerna är inte bästa kvaliteten

Håller med! Sundkraft är grymt, kan inte mäta sig med en atletklubb när det kommer till ställningar osv, men finns riktiga SL/OL-stänger och vadå typ 20 olika sorters roliga stänger? marklyftspodie, kedjor, gummiband, jävla massa hantlar osv och all strongmanutrustning är buskul, stora ytor också som sagt och lagom mycket folk.