handdator

Visa fullständig version : Varför kan inte min dvd läsa alla avi filer?


sleep is the enemy
2007-08-18, 12:31
Ja förstår inte varför vissa filmer inte funkar på min dvd spelare. Och ibland stängs filmen av mitt i, om man sätter på den igen går de ibland. Annars får man se klart den på datorn. Är det min dvd spelare som e dålig? (Philips dvp5140) Kan det bero på vilket sätt man bränner filmen?

MasterChief
2007-08-18, 12:55
Stationära spelare är inte speciellt bra när det kommer till stöd av olika format. De kan även vara ruggigt känsliga för olika märken på skivorna. Kör du TDK, prova Verbatim och så vidare.

sleep is the enemy
2007-08-18, 13:09
Stationära spelare är inte speciellt bra när det kommer till stöd av olika format. De kan även vara ruggigt känsliga för olika märken på skivorna. Kör du TDK, prova Verbatim och så vidare.

Ja, de verkar ju tydligen så. Fast ja tycker de är konstigt eftersom ja alltid har samma märke på skivorna och bränner dom på samma sätt, att vissa funkar och vissa inte. Borde det vara så svårt för en ny dvd spelare att läsa filer som ett gammalt dataprogram (vlc) läser varje gång...

h1tman
2007-08-18, 13:15
konvertera avi filerna med dvdflick så ordnar det sig

mangs
2007-08-18, 13:15
Din dvd-spelare har säkert problem med codecen som används.

Just Philips dvd-spelare brukar ha problem med nyare och eller udda format.

sleep is the enemy
2007-08-18, 13:17
konvertera avi filerna med dvdflick så ordnar det sig

Vill du förklara mer?

h1tman
2007-08-18, 13:40
Vill du förklara mer?

installera programmet (ladda det från länken... http://www.dvdflick.net/download.php )

starta

gör en mapp du vill ha DVDn i (browse)

klicka på "Add Title" och lägg in avi filerna du vill ha

när du lagt in allt du vill ha klicka på "Create DVD"

omkodningen tar typ 1-4 timmmar

färdigt -> öppna nero... skapa DVD-video... i video_ts mappen lägger du allt som ligger i DVDflick mappen video_ts (den ligger i dvd mappen i den mapp du skapade med DVDflick)

bränn - sen skade funka

glhf

sleep is the enemy
2007-08-18, 14:14
installera programmet (ladda det från länken... http://www.dvdflick.net/download.php )

starta

gör en mapp du vill ha DVDn i (browse)

klicka på "Add Title" och lägg in avi filerna du vill ha

när du lagt in allt du vill ha klicka på "Create DVD"

omkodningen tar typ 1-4 timmmar

färdigt -> öppna nero... skapa DVD-video... i video_ts mappen lägger du allt som ligger i DVDflick mappen video_ts (den ligger i dvd mappen i den mapp du skapade med DVDflick)

bränn - sen skade funka

glhf

Känns väldigt tidskrävande, och sen är det ju en viss prisskillnad mellan dvd skivor och cd-r skivor. Men tack för tipset!

h1tman
2007-08-18, 14:34
Känns väldigt tidskrävande, och sen är det ju en viss prisskillnad mellan dvd skivor och cd-r skivor. Men tack för tipset!

koda på natten och

http://www.dvdmarknaden.com/SE/Catalog/DVD/DVD%2BR/16x/1529.html

är ganska billiga för bra DVDskivor

Tjuckot
2007-08-18, 14:35
Spelaren kanske bara läser Divx, och filmen är i xvid(eller vice versa)? Som någon sa, alltså pga codecen på filmen och att spelaren inte tar alla olika sorters codec.