handdator

Visa fullständig version : Kreatin first timer


kassa
2007-08-18, 11:16
Med dagens stora utbud av olika kreatinsorter är det svårt för en nybörjare som mig själv att veta vad som är värt att lägga pengar på, och hoppas därför att ni lite mer kunniga skulle kunna hjälpa mig besvara ett par frågor. Jag har läst Kreatin FAQ och fått bättre insikt i vad kreatin egentligen är, bieffekter, dosering osv, men inte lyckats komma underfund med vilken produkt som passar just mig.

Det jag främst vill uppnå med min träning är ökad styrka och volym. Även om jag utövar andra idrotter än styrketräning, så är det ingenting jag vill satsa på i framtiden, och vill därför ha en produkt som riktar sig främst till styrketränande.

Jag har läst lite om Eiselt's olika kreatinsorter på www.eiselt.se, och där har de delat in deras produkter under två olika rubriker: "explosiv styrka" och "styrke-uthållighet". Under "explosiv styrka" har de produkten Kreatin Monohydrat, Creapure. När jag läser dess beskrivning så får jag uppfattning av att den främst riktar sig till idrotter där prestationstid är viktigt, så som sprint, simning och liknande, och inte till styrketränande. Under "styrke-uthållighet" har de produkterna Kp3 och Kreatinpyruvat. Båda produkterna innehåller Kreatinpyruvat som "är väsentligt bättre än vanligt Kreatin i flera avseenden. Först av allt så är det mer direktverkande så det räcker med att du tar 5 gram cirka en timme innan träning och du får en omedelbar effekt. Du behöver alltså ingen uppladdning som vanligt Kreatin kräver för bästa effekt. Kreatinpyruvat binder inte heller nämnvärt mycket vätska i kroppen vilket gör att du inte behöver oroa dig för att "svälla" upp." Det enda som skiljer de båda produikterna åt (så vitt jag förstått) är att Kp3 innehåller en blandning av ämnen som reglerar det intracellulära pH-värdet (vad nu det betyder). Dessutom ökar båda fettförbränningen!

Vanligt kreatin monohydrat är betydligt billigare än Kreatinpyruvat, men Kreatinpyruvat verkar vara mycket bättre då det både tas upp snabbare, ökar fettförbränningen, och inte binder särskilt mycket vätska (vilket jag först trodde var hela poängen med ett kreatintillskott, då det var den ökade vikten som gjorde att man ökade så pass mycket i styrka, men tji på mig).

Hur som helst, är Kreatinpyruvat verkligen så väsentligt bättre än monohydrat? Kommer jag som styrketränande få bättre resultat av att välja Kreatinpyruvat, eller är den ökade fettförbränningen och det snabbare upptaget i så pass liten skala att det inte kommer märkas någon skillnad?

MVH

jumpsuit
2007-08-18, 12:25
Utöver de produkter du nämnde så finns även Kre-Alkalyn, som också är rätt populär. Kre-Alkalyn binder inte en massa vatten samt har ingen uppladdningsperiod.

kassa
2007-08-20, 14:37
Utöver de produkter du nämnde så finns även Kre-Alkalyn, som också är rätt populär. Kre-Alkalyn binder inte en massa vatten samt har ingen uppladdningsperiod.

Vad skiljer Kre-Alkalyn från vanligt monohydrat?

Jag ska för övrigt påbörja min först kreatin kur vilken dag som helst, men har inte bestämt mig för vilket kreatin jag ska köpa. I dagsläget verkar vanligt kreatin monohydrat mest aktuellt, även om det verkar som om Kreatinpyruvat är mer lämpat för en styrketränande.

Även om det här kanske är lite off-topic, så undrar jag om det vore en god idé att börja min "tunga träningsfas" i samband med min kreatinstart? Jag har nämligen fått för mig att kreatin tas främst i en styrketränares uppbyggningsfas, då han lyfter tungt och få repetitioner. Jag har under en längre tid legat på lite fler repetitioner på samtliga muskelgrupper (mestadels 6-12) och har länge övervägt att variera i form av några månaders tung träning (1-5 repetitioner??). Vet någon hur länge man bör träna på samma sätt, innan man bör variera i form av tex färre/fler repetitoner, eller kortare/längre vila mellan seten? Finns det något variationsupplägg som man i allmänhet bör följa?

MVH

baseball
2007-08-21, 18:30
köp peak creatine från GG. d e braaaa

Handcuff
2007-08-21, 18:56
köp peak creatine från GG. d e braaaa

Motiveraaaaaaaaa gärnaaaaaaa :thumbup:

kassa
2007-08-22, 16:21
Kre-Alkalyn är uteslutet efter att jag har läst http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96900

kassa
2007-08-22, 16:24
EDIT: har de kreatinsorter som sägs binda mindre vätska samma effekt som de som binder mer vätska, och vad skiljer de olika produkterna åt?

jumpsuit
2007-08-22, 19:10
Kre-Alkalyn är uteslutet efter att jag har läst http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96900

Det säger ju bara att det inte är *bättre* än vanligt monohydrat i det avseendet, det står inte att det är sämre. Dessutom är det bara EN studie. Om du ska ändra din träning varenda gång det kommer EN studie så kommer du aldrig få ordning på någonting alls.

Vad jag har läst så är det många non-responders på monohydrat som har fått omedelbara resultat med kre-alkalyn, själv kan jag inte säga för jag har inte provat, än. Ska inhandlas snarast.

Har för mig att det var nån tillverkare som skrev att "vanligt" monohydrat knappt säljs längre (jmf andra varianter), för övrigt.