handdator

Visa fullständig version : Får man ha vovvsingar hur som helst?


Angel
2007-08-18, 09:35
Mina grannar låter sin hund sova på innergården hela nätterna, fastbunden vid ett träd utan något slags skydd lr nått ligger den där och kurar, plus att den ligger där nästan hela dagarna. Får man göra så? Jag tycker lite synd om den. Och nej ja vågar inte gå och säga till dom.

lectris
2007-08-18, 09:41
Mina grannar låter sin hund sova på innergården hela nätterna, fastbunden vid ett träd utan något slags skydd lr nått ligger den där och kurar, plus att den ligger där nästan hela dagarna. Får man göra så? Jag tycker lite synd om den. Och nej ja vågar inte gå och säga till dom.

Det tror jag inte, måste finnas regler om att hunden ska ha tillgång till skydd mot vädret samt mat och vatten tillgängligt. Ring djurskyddsföreningen och fråga vettja :)

http://www.djurskydd.org/

Kabuto
2007-08-18, 09:43
Om hunden har päls så mår den knappast dåligt av att vara ute ofta..

bulldozer
2007-08-18, 09:46
Du får kontakta jordbruksverket för de har hand om djurskyddsfrågor..
Det finns en massa regler kring det där som man måste följa, det där
är absolut inte acceptabla förhållanden för hundhållning.
Anmäl på en gång!

Angel
2007-08-18, 09:50
Den har vatten, men aboslut ingenstans att gå in eller så, och det är ju inte så supervarmt på nätterna och en morgon när jag gick upp regnade det rätt bra också. Den ligger och tittar mot sin matte och husses lägenhet hela tiden. Lilla voffso då.

bulldozer
2007-08-18, 10:02
Den har vatten, men aboslut ingenstans att gå in eller så, och det är ju inte så supervarmt på nätterna och en morgon när jag gick upp regnade det rätt bra också. Den ligger och tittar mot sin matte och husses lägenhet hela tiden. Lilla voffso då.

Fortfarande så är det oacceptabla förhållanden..
Jag skulle anmäla.

Magnus
2007-08-18, 10:26
den ska nånstans att söka skydd mot regn oc´h dylikt

Hallberg
2007-08-18, 10:32
Den får inte vara fastbunden i ett träd utan uppsyn heller. Om den ska vara ute måste den ha en hundgård där den kan röra sig fritt, eller under kortare tider en löplina (uppbunden men utan intrasslingsrisk). Det där är ett solklart brott mot djurskyddslagen, så anmäl gärna. Kommer sannolikt inte leda till så mycket, men med lite tur slutar de kanske binda hunden i trädet.

babbett
2007-08-18, 10:37
Den ligger och tittar mot sin matte och husses lägenhet hela tiden.

Sitter du och kollar på den hela tiden?

Edde_1
2007-08-18, 10:54
Särskilda bestämmelser om hur hundar får hållas bundna
9 § Hundar får endast tillfälligt hållas bundna inomhus och inte längre perioder
än vad som är nödvändigt med hänsyn till avsikten med åtgärden.
10 § När hundar hålls bundna utomhus annat än tillfälligt ska de vara kopplade
till en löplina. Linan ska ha en fri glidsträcka på minst tio meter och löpa på en
höjd av minst två och en halv meter över marken. Den ska ha stoppanordning
som hindrar hunden att ta sig runt stolpar, träd eller andra föremål. Kopplet ska
vara anslutet till löplinan med en lekare och ha en längd som gör det möjligt för
hunden att röra sig minst två meter på ömse sidor runt linan och att söka skydd
mot kyla, nederbörd, vind och sol i en koja eller inomhus. Hundens halsband
får inte vara strypande eller av metall.
Hundar som är yngre än ett år får endast tillfälligt hållas bundna.
Hundar som är vana vid kyla samt har en päls som är anpassad till kallt
klimat omfattas inte av bestämmelsen i första stycket då de hålls bundna under
övernattningar i samband med långfärder och tävlingar. De ska dock vara
bundna på ett sätt som ger dem möjlighet att ligga ned på ett naturligt sätt och
få skydd mot regn och vind.
Allmänna råd till 10 §
Hundar av polarhundraser och korsningar inom dessa raser bör normalt
anses vara vana vid kyla och ha en päls som är anpassad till kallt
klimat.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1943:459

Fed up
2007-08-18, 11:05
Mina grannar låter sin hund sova på innergården hela nätterna, fastbunden vid ett träd utan något slags skydd lr nått ligger den där och kurar, plus att den ligger där nästan hela dagarna. Får man göra så? Jag tycker lite synd om den. Och nej ja vågar inte gå och säga till dom.

Fy fan vilket djurplågeri! Jag blir så förbannad när jag hör sånt här! Varför skaffar varnda jävel hund när de sen uppenbarligen inte ens kan behandla den drägligt?

Ring polisen och fråga vad du ska göra, vem du ska rapportera till. Synd det inte finns sån djurpolis i Sverige som man ser på Animan chanel jämt.

Om hunden har päls så mår den knappast dåligt av att vara ute ofta..

Är du dum i hela huvudet eller? Bara för att du har tjocka termokläder på dig så betyder det inte att du skulle må bra av att sitta fastbunden på en gård dygnet runt och då klarar du antagligen ändå det bättre än en hund som är ett flockdjur och mår dåligt (även om man kan lära dem att hantera det en visss tid) så fort den inte är med sin flock. En hund får inte lämnas ensam mer än max 6 timmar, allt därutöver är djurplåger. Att det dessutom är utomhus på en gård där hunden inte ens är trygg och hemma (som i en liten trädgård) gör inte saken bättre. Även om den har päls så fryser den, inte minst när det regnar osv. Dessutom får den inte röra på sig, leka och nosa och annat livsnödvändigt för en hund.

Jag tycker detta är ett falla av grovt djurplågeri.

Angel
2007-08-18, 11:14
Sitter du och kollar på den hela tiden?


Ja det gör jag, eftersom vi har en innergård, dit alla mina fönster vetter, dessutom har jag nu datorn på köksbordet vilket gör att jag sitter och halvtittar ut på den hela tiden.



Det är alltså jordbruksverket man ska ringa då? Kan man göra en anonym anmälan om det?

babbett
2007-08-18, 11:16
Ja det gör jag, eftersom vi har en innergård, dit alla mina fönster vetter, dessutom har jag nu datorn på köksbordet vilket gör att jag sitter och halvtittar ut på den hela tiden.






Och du gör aldrig något annat än kolla ut?

Missförstå mig rätt, det är bra att folk reagerar och agerar...på så sätt är det många som slipper råka illa ut.
Fast man kan ofta läsa om folk som gnäller över grannar som "aldrig går ut med hunden" och liknande... För att veta sådant krävs det ju närmast att man inte gör annat än hålla koll på grannarna.

Handcuff
2007-08-18, 11:18
Fy fan vilket djurplågeri! Jag blir så förbannad när jag hör sånt här! Varför skaffar varnda jävel hund när de sen uppenbarligen inte ens kan behandla den drägligt?

Ring polisen och fråga vad du ska göra, vem du ska rapportera till. Synd det inte finns sån djurpolis i Sverige som man ser på Animan chanel jämt.



Det gör också ont i mitt hundhjärta när jag hör sånt (är iofs en tönt enligt Allan...) :(

En hund är en familjemedlem. Ingen sak man kan lämna ute hur som helst.

Kabuto
2007-08-18, 11:18
Fy fan vilket djurplågeri! Jag blir så förbannad när jag hör sånt här! Varför skaffar varnda jävel hund när de sen uppenbarligen inte ens kan behandla den drägligt?

Ring polisen och fråga vad du ska göra, vem du ska rapportera till. Synd det inte finns sån djurpolis i Sverige som man ser på Animan chanel jämt.



Är du dum i hela huvudet eller? Bara för att du har tjocka termokläder på dig så betyder det inte att du skulle må bra av att sitta fastbunden på en gård dygnet runt och då klarar du antagligen ändå det bättre än en hund som är ett flockdjur och mår dåligt (även om man kan lära dem att hantera det en visss tid) så fort den inte är med sin flock. En hund får inte lämnas ensam mer än max 6 timmar, allt därutöver är djurplåger. Att det dessutom är utomhus på en gård där hunden inte ens är trygg och hemma (som i en liten trädgård) gör inte saken bättre. Även om den har päls så fryser den, inte minst när det regnar osv. Dessutom får den inte röra på sig, leka och nosa och annat livsnödvändigt för en hund.

Jag tycker detta är ett falla av grovt djurplågeri.

Är du dum i hela huvudet? Du har ingen jävla aning om hur länge hunden är ute ens. Du har heller ingen aning om hur lång lina som han är fastbunden med. Du har heller ingen aning om hur ofta hunden har sällskap av sina ägare.. Tänk.

Tolkia
2007-08-18, 11:20
För allas trevnad kanske vi kan ta det lite lugnt med att uttala oss om varandras intellektuella förmåga etc. även om vi blir upprörda, ja?

Gäller samtliga.

mathor
2007-08-18, 11:21
Skaffa persienner.

Angel
2007-08-18, 11:22
Och du gör aldrig något annat än kolla ut?

Missförstå mig rätt, det är bra att folk reagerar och agerar...på så sätt är det många som slipper råka illa ut.
Fast man kan ofta läsa om folk som gnäller över grannar som "aldrig går ut med hunden" och liknande... För att veta sådant krävs det ju närmast att man inte gör annat än hålla koll på grannarna.

Klart jag gör men det blir ju väldigt ofta man slänger ett getöga ut. Och jag vet att dom flera nätter i rad nu bundit den där vid 22tiden på kvällen, sen har den legat där till jag lagt mig vid 01tiden och när jag går upp vid 06tiden på morgonen så ligger den fortfarande kvar. Under dagarna ligger den där oftast också, ibland är den borta, förmodligen när dom är ute och går med den. Den ligger där just nu faktiskt *tittar ut genom fönstret*.

Jag hade inte brytt mig speciellt om hur andra skött sin hund förrän jag började inse att den sover där hela nätterna, i regn och blåst.

Fed up
2007-08-18, 11:22
Är du dum i hela huvudet? Du har ingen jävla aning om hur länge hunden är ute ens. Du har heller ingen aning om hur lång lina som han är fastbunden med. Du har heller ingen aning om hur ofta hunden har sällskap av sina ägare.. Tänk.

Hon skrev ju "hela natten och nästan hela dagen" vilket får mig att dra slutsatsen att det är mer än 6 timmar per dygn. Jag vet förståss ingenting om situationen, men jag vet att Angels familj har en hund (alltså är hon hundvan och har viss hundkännedom) och jag tror knappast hon skulle starta en orolig tråd om nån hade sin hund i en jättefin löplina på gården en eller två timmar om dagen, även om jag skulle tycka det var lite konstigt också. Jag tycker överhuvudtaget inte att man lämnar sin hund ensam på gården till ett flerfamiljshus om man inte känner alla i huset väl (vilket de uppenbarligen inte gör), man vet inte vad folk hittar på, de kan ta hunden, kasta saker på den, reta den på olika sätt osv. Dessutom är det stressande för hunden att sitta själv på gården med människor den inte känner som kommer och går runt den.

Dessutom lät det inte på dig som att längre lina eller sällskap var något en hund behövde för att må bra ute, allt som krävdes var päls.

Fed up
2007-08-18, 11:24
Klart jag gör men det blir ju väldigt ofta man slänger ett getöga ut. Och jag vet att dom flera nätter i rad nu bundit den där vid 22tiden på kvällen, sen har den legat där till jag lagt mig vid 01tiden och när jag går upp vid 06tiden på morgonen så ligger den fortfarande kvar. Under dagarna ligger den där oftast också, ibland är den borta, förmodligen när dom är ute och går med den. Den ligger där just nu faktiskt *tittar ut genom fönstret*.

Jag hade inte brytt mig speciellt om hur andra skött sin hund förrän jag började inse att den sover där hela nätterna, i regn och blåst.

Du, du kan ta foton på den och ha som bevis mot dem, var noga att anteckna datum och tid.

ps. felåt Tolkia, djurplågeri väcker tigern i mig.

Guybrush
2007-08-18, 11:28
Ring polis eller miljökontoret om du vill anmäla...

http://www.djurskyddet.se/vaddukangora/anmalbrott/index.asp

Skönt att det finns folk som åtminstone reagerar!

Griip
2007-08-18, 13:24
Men åhh nej den får ligga ute om nätterna, buhu. Är den pälsig? Det finns hundar som svettas så dem nästan kolar i vanlig rumstemperatur, inomhus på sommaren brukar oftast vara bra mycket varmare också. Kanske är så att den vill vara ute? Ring å säg "min granne låter hunden vara ute hela tiden".. tror dem kommer säga "åh, vad snällt av dem".

Whistler
2007-08-18, 15:54
Hur lång är linan? Vad är det för ras?

Många omständigheter som kan spela roll... En chihuaha har ju inte samma förutsättningar som en siberian husky.

Angel
2007-08-18, 16:16
Hur lång är linan? Vad är det för ras?

Många omständigheter som kan spela roll... En chihuaha har ju inte samma förutsättningar som en siberian husky.

ca 1-1,5m

vet ej rasen, halvstor svart ganska så mager....långa ben

Angel
2007-08-18, 16:17
Vi ska ha fest här ikväll, kul för vovvsingen!

Nitrometan
2007-08-18, 16:19
Vi ska ha fest här ikväll, kul för vovvsingen!
Är han bjuden?

Angel
2007-08-18, 16:21
Är han bjuden?

Självklart, han sitter ju fastbunden vid trädet där jag hänger knäveck efter en cider eller två.

Angel
2007-08-19, 09:37
historien slutade inte bra, ujuj hoppas ja ej möter dom i tvättstugan nu.

Bite
2007-08-19, 09:48
lol, vadå då? tog du in byrackan till dig?

Angel
2007-08-19, 09:53
Nä, vi hade ju fest här, och vid 12tiden så va några tillräckligt fulla för att gå över till grannen och han blev INTE glad. Det blev fight.
Känner att vi verkligen bättrat på grannsämjan här.


Tydligen va det en polarhund som gillade kyla också.

internethjälten
2007-08-19, 09:53
historien slutade inte bra, ujuj hoppas ja ej möter dom i tvättstugan nu.

Berätta vad som hände ?

Btw, börjar de dryga sig så hojta till bara.

rememberence
2007-08-19, 10:04
Nä, vi hade ju fest här, och vid 12tiden så va några tillräckligt fulla för att gå över till grannen och han blev INTE glad. Det blev fight.
Känner att vi verkligen bättrat på grannsämjan här.


Tydligen va det en polarhund som gillade kyla också.

Berätta vad som hände ?

Btw, börjar de dryga sig så hojta till bara.

Läs tråden.

Griip
2007-08-19, 19:21
Hoppas det var ni som fick spö :) Men ändå, kan hålla med om att det är bra att du bryr dig om nånting du tror är fel, men lär dig att inte döma lika lätt nästa gång?

mathor
2007-08-19, 19:27
Jag hoppas också att ni åkte på däng. Jag skulle också unleasha fury på den sysslolösa skvallertant som bussade en fyllemobb på mitt hus för att hon själv inte hade vett nog att låta andra sköta sig själva.

Nitrometan
2007-08-19, 19:42
Tydligen va det en polarhund som gillade kyla också.
Även om den gillar kyla så är hundar flockdjur och mår inte bra av att vara ensamma.

LadyG
2007-08-19, 19:56
Dessutom verkar det ju inte som att den har skydd mot regn och vind.

Se sidan 3 av 6:
Hundar som är vana vid kyla samt har en päls som är anpassad till kallt klimat omfattas inte av bestämmelsen i första stycket då de hålls bundna under övernattningar i samband med långfärder och tävlingar. De ska dock vara bundna på ett sätt som ger dem möjlighet att ligga ned på ett naturligt sätt och få skydd mot regn och vind.
http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001951/DFS_2004-18.pdf

Det är en konstig långfärd/tävling de är ute på med hunden. Är de inte det bryter de mot lagen, hur mycket polarhund den än är. Om jag tolkat paragraferna rätt.

Apos78
2007-08-19, 20:17
Sen att kära grannen blev ordentligt grinig förändrar väl inte situationen för hunden? Klart han/hon blir försvarsinriktad om ett gäng, säkert inte alltför diskreta, fulla människor kommer och börjar klaga på dennes hundskötsel.

Därmed inte sagt att den ena eller den andre parten har rätt.

emmzan
2007-08-19, 20:19
Anmälningar om t.ex vanvård görs till miljö- och hälsoskyddsnämnen och då till en djurskyddsinspektör som sedan ska utreda/undersöka frågan.

Angel
2007-08-20, 10:39
Hej, ja bussade ingen fyllemobb på dom?? Det va dom andra grannarna/annat folk som gjorde det. Jag tyckte mest de va jäääääätttepino o tänkte att nu blir det tryckt stämmning i tvättstugan.

Var en som ringde polisen också och dom sa att bara hunden var bunden och det inte var minusgrader så var det lugnt.

Så nu skiter jag i den.

Rahf
2007-08-20, 10:41
Hej, ja bussade ingen fyllemobb på dom?? Det va dom andra grannarna/annat folk som gjorde det. Jag tyckte mest de va jäääääätttepino o tänkte att nu blir det tryckt stämmning i tvättstugan.

Var en som ringde polisen också och dom sa att bara hunden var bunden och det inte var minusgrader så var det lugnt.

Så nu skiter jag i den.

Då hävdar man till lagen. Nu har det gått från att vara snäll till att vara en principsak :D.

Den ska ha skydd för väder och vind!!

z_bumbi
2007-08-20, 10:44
Anmälningar om t.ex vanvård görs till miljö- och hälsoskyddsnämnen och då till en djurskyddsinspektör som sedan ska utreda/undersöka frågan.

Var en som ringde polisen också och dom sa att bara hunden var bunden och det inte var minusgrader så var det lugnt.

Det är inte frågan om vad polisen tycker då det inte är rätt instans.

Frida.B
2007-08-20, 21:33
fy fan: jag mår illa när jag läser sånt här! Varför skaffar man en polarhund om man inte bor i de norra delarna av sverige?! + varför gör man det om man inte har en egen gård där hunden kan vara säker? Jag spyr på folk som skall anpassa djuret efter de själva för att de inte har mer vett i skallen och inser att det inte fungerar. Att ha djur är ta mej fan ingen rättighet

Griip
2007-08-20, 23:53
fy fan: jag mår illa när jag läser sånt här! Varför skaffar man en polarhund om man inte bor i de norra delarna av sverige?! + varför gör man det om man inte har en egen gård där hunden kan vara säker? Jag spyr på folk som skall anpassa djuret efter de själva för att de inte har mer vett i skallen och inser att det inte fungerar. Att ha djur är ta mej fan ingen rättighet

Inte åsikter heller(Eller var det så?). "Varför skaffa polarhund om man inte bor i norra delarna av Sverige".. är du på riktigt? Varför skaffa en ökenråtta om man inte ger den en stor sandlåda? Varför skaffa en liten söt gullehund om man inte ska ha den som leksak? Varför skaffa pitbull om man inte ska ha den till hundslagsmål? Varför har du på dig dina fintrosor en lördagskväll om du inte är beredd på att släppa till? Varför skitar du ner min luft genom att köra bil istället för moppe när du ändå inte har några kompisar att skjutsa?

gibfel
2007-08-20, 23:56
Inte åsikter heller(Eller var det så?). "Varför skaffa polarhund om man inte bor i norra delarna av Sverige".. är du på riktigt? Varför skaffa en ökenråtta om man inte ger den en stor sandlåda? Varför skaffa en liten söt gullehund om man inte ska ha den som leksak? Varför skaffa pitbull om man inte ska ha den till hundslagsmål? Varför har du på dig dina fintrosor en lördagskväll om du inte är beredd på att släppa till? Varför skitar du ner min luft genom att köra bil istället för moppe när du ändå inte har några kompisar att skjutsa?


Måste säga att du har en poäng där. Blir nog j*vligt krongligt om man flyttar till södra sverige att behöva avliva sin hund och skaffa ny för att hans päls är för tjock eller dylikt. Gäller bara att använda lite vett.
Tycker däremot det hade kunnat införas något slags "hund-körkort" :D Hade fått folk att fatta vad som krävs när man har ansvar för en hund, vilka behov dom har och vilka lagar som finns. PERFA!;)

Frida.B
2007-08-20, 23:58
Inte åsikter heller(Eller var det så?). "Varför skaffa polarhund om man inte bor i norra delarna av Sverige".. är du på riktigt? Varför skaffa en ökenråtta om man inte ger den en stor sandlåda? Varför skaffa en liten söt gullehund om man inte ska ha den som leksak? Varför skaffa pitbull om man inte ska ha den till hundslagsmål? Varför har du på dig dina fintrosor en lördagskväll om du inte är beredd på att släppa till? Varför skitar du ner min luft genom att köra bil istället för moppe när du ändå inte har några kompisar att skjutsa?

Men snälla du är ju från en annan planet! Förstår du inte hur jobbigt det är för en polarhund, som är gjord för minusgrader och helst vill sova ute i snön, att bo i ex sthlm på sommaren när det är +20C? Och sen att ha en sådan hund när man bor i lägenhet så att den måste ligga ute fastbunden vid ett träd där alla möjliga människor kan komma och gå och göra vad de vill med hunden? Det handlar om djur och inte en jävla moped!

Frida.B
2007-08-21, 00:03
Måste säga att du har en poäng där. Blir nog j*vligt krongligt om man flyttar till södra sverige att behöva avliva sin hund och skaffa ny för att hans päls är för tjock eller dylikt. Gäller bara att använda lite vett.
Tycker däremot det hade kunnat införas något slags "hund-körkort" :D Hade fått folk att fatta vad som krävs när man har ansvar för en hund, vilka behov dom har och vilka lagar som finns. PERFA!;)

Har du hört talas om att omplacera? Man skall se till djurets bästa. Och i det här fallet är det inte att låta den ligga ute ensam i ur och skur.

gibfel
2007-08-21, 00:06
Men snälla du är ju från en annan planet! Förstår du inte hur jobbigt det är för en polarhund, som är gjord för minusgrader och helst vill sova ute i snön, att bo i ex sthlm på sommaren när det är +20C? Och sen att ha en sådan hund när man bor i lägenhet så att den måste ligga ute fastbunden vid ett träd där alla möjliga människor kan komma och gå och göra vad de vill med hunden? Det handlar om djur och inte en jävla moped!


Där handlar det lite mer om vett. Att en svensk köper en polarhund är inte så jätteextremt kanske. Vi har trots allt ett milt väder i hela landet. Vet själv folk som har polarhundar som trivs hur bra som helst (blekinge). Om det är för varmt så klipper dom ner pälsen på dom och tar deras behov på allvar. Dom valde inte hundar efter håren utan hundar efter personlighet dom sökte. Det är nog därför det funkar så bra i deras fall. Om dom istället hade haft någon annan ras som inte passar deras personlighet tror jag den hunden hade mått sämre, psykiskt sett, än deras polarhundar.

PS. Självklart tycker jag inte hundar ska ligga ute i ur och skur. Tyckte du påpekade att man inte kan ha polarhundar i södra sverige.

Griip
2007-08-21, 00:07
Men snälla du är ju från en annan planet! Förstår du inte hur jobbigt det är för en polarhund, som är gjord för minusgrader och helst vill sova ute i snön, att bo i ex sthlm på sommaren när det är +20C? Och sen att ha en sådan hund när man bor i lägenhet så att den måste ligga ute fastbunden vid ett träd där alla möjliga människor kan komma och gå och göra vad de vill med hunden? Det handlar om djur och inte en jävla moped!


Var god och upplys ALLA hundägare om detta istället för å visa lite medlidande på internet istället om du nu bryr dig så j-vla mycket. Varenda jävla hund med mycket päls "lider".

@gibfel
ja, nåt slags hundkörkort behövs fan men det lär väl vara på gång nu?

Krampus
2007-08-21, 00:08
:laugh:

Ja jösses...

gibfel
2007-08-21, 00:11
Var god och upplys ALLA hundägare om detta istället för å visa lite medlidande på internet istället om du nu bryr dig så j-vla mycket. Varenda jävla hund med mycket päls "lider".

@gibfel
ja, nåt slags hundkörkort behövs fan men det lär väl vara på gång nu?


Hoppas det för hundarnas bästa. Vissa extremfall är ju en ren skandal*grr*

Frida.B
2007-08-21, 00:13
Där handlar det lite mer om vett. Att en svensk köper en polarhund är inte så jätteextremt kanske. Vi har trots allt ett milt väder i hela landet. Vet själv folk som har polarhundar som trivs hur bra som helst (blekinge). Om det är för varmt så klipper dom ner pälsen på dom och tar deras behov på allvar. Dom valde inte hundar efter håren utan hundar efter personlighet dom sökte. Det är nog därför det funkar så bra i deras fall. Om dom istället hade haft någon annan ras som inte passar deras personlighet tror jag den hunden hade mått sämre, psykiskt sett, än deras polarhundar.

PS. Självklart tycker jag inte hundar ska ligga ute i ur och skur. Tyckte du påpekade att man inte kan ha polarhundar i södra sverige.


Man skall skälvklart skaffa hund efter rasen personlighet. Men jag förstår fortfarande inte varför man skall ta en hund som bäst trivs i minusgrader när man bor i en del av sverige som kanske ligger på minus tio som lägst. Det Sedan dömer jag inte folk som gör det men som ex klipper pälsen på dem eller skulle kyla ner sitt hus till minus tjugo grader eller bygga en iglo till hunden. Men att skaffa en polarhund och sen lämna den ute vid ett träd pga att den är en polarhund är inte acceptabelt.

Krampus
2007-08-21, 00:18
Man skall skälvklart skaffa hund efter rasen personlighet. Men jag förstår fortfarande inte varför man skall ta en hund som bäst trivs i minusgrader när man bor i en del av sverige som kanske ligger på minus tio som lägst. Det Sedan dömer jag inte folk som gör det men som ex klipper pälsen på dem eller skulle kyla ner sitt hus till minus tjugo grader eller bygga en iglo till hunden. Men att skaffa en polarhund och sen lämna den ute vid ett träd pga att den är en polarhund är inte acceptabelt.

Det är fortfarande ingen jävla isbjörn det handlar om.

Frida.B
2007-08-21, 00:22
Det är fortfarande ingen jävla isbjörn det handlar om.

när har jag skrivit det? det handlar om en hund som inte kan vara inomhus när det blir för varmt. vars ägare sätter ut den på gården till att sitta ensam.

gibfel
2007-08-21, 00:24
Man skall skälvklart skaffa hund efter rasen personlighet. Men jag förstår fortfarande inte varför man skall ta en hund som bäst trivs i minusgrader när man bor i en del av sverige som kanske ligger på minus tio som lägst. Det Sedan dömer jag inte folk som gör det men som ex klipper pälsen på dem eller skulle kyla ner sitt hus till minus tjugo grader eller bygga en iglo till hunden. Men att skaffa en polarhund och sen lämna den ute vid ett träd pga att den är en polarhund är inte acceptabelt.


Vad jag ser har ingen påstått att det är rätt att binda en (polar)hund utomhus hela dagar och nätter. Jag kan däremot berätta för dig att dom polarhundarna jag har träffat här nere verkar trivas i vädret. Dom dör inte av uttorkning eller dricker vatten tills dom stupar heller. Dom beter sig som vilken hundras som helst.
Allt är ju anpassningsbart utan att man bygger iglos eller öknar inne i huset. Tex har kolmårdens djurpark lodjur som trivs bäst i snö och kyliga klimat. Vad jag har märkt mår dom alldeles prima. Tycker du inte att man kan ha katter av olika raser på olika platser i sverige eller att vi inte ska kunna adoptera negrer till sverige?

Krampus
2007-08-21, 00:26
när har jag skrivit det? det handlar om en hund som inte kan vara inomhus när det blir för varmt. vars ägare sätter ut den på gården till att sitta ensam.

En dag kommer du också att uppleva något hemskt. På riktigt.
Och det kommer inte att vara på internet. Det suger tvärhårt.

Griip
2007-08-21, 00:32
Fan va vi fastnade vid just "polarhund".. varför nämnde jag ens det? haha

Lite offtopic kanske men: Något jag finner komiskt är folk som säger "USCH VAD HEMSKT!" när de ser/hör nånting "hemskt", i detta fallet hundar som behandlas "dåligt". Dels för att de inte bryr sig ett jota mer än att klaga å gnälla å göra söta ledsna ansiktsuttryck framför datorskärmen, dels för att det händer fan så mycket värre saker med både djur och människor som ingen verkar se, höra eller bry sig om.

Frida.B
2007-08-21, 00:37
Fan va vi fastnade vid just "polarhund".. varför nämnde jag ens det? haha

Lite offtopic kanske men: Något jag finner komiskt är folk som säger "USCH VAD HEMSKT!" när de ser/hör nånting "hemskt", i detta fallet hundar som behandlas "dåligt". Dels för att de inte bryr sig ett jota mer än att klaga å gnälla å göra söta ledsna ansiktsuttryck framför datorskärmen, dels för att det händer fan så mycket värre saker med både djur och människor som ingen verkar se, höra eller bry sig om.

men herrguuuud. så du menar att du aaaaaldrig klagar på minsta lilla? för att det finns alltid folk som har det sämre? Hade jag sett ett djur må dåligt hade jag gjort något åt det direkt! Även om jag sitter på ett forum och skriver om hur illa ja mår när jag läser om folk som låter sin hund vara ute i ur och skur utan något skydd

gibfel
2007-08-21, 00:38
Fan va vi fastnade vid just "polarhund".. varför nämnde jag ens det? haha

Lite offtopic kanske men: Något jag finner komiskt är folk som säger "USCH VAD HEMSKT!" när de ser/hör nånting "hemskt", i detta fallet hundar som behandlas "dåligt". Dels för att de inte bryr sig ett jota mer än att klaga å gnälla å göra söta ledsna ansiktsuttryck framför datorskärmen, dels för att det händer fan så mycket värre saker med både djur och människor som ingen verkar se, höra eller bry sig om.


Jag fattar inte heller varför en viss person hänger upp sig på att det är just en polarhund som inte får finnas i södra sverige *screwy* Allt är faktiskt INTE svart eller vitt här i världen.
Djuret mår (förmodligen) dåligt av att va ute och borde omplaceras, ja. Vad är problemet? Ring och anmäl om du skulle bry dig eller skit i att hunden lider. Så länge vi sitter vid våra datorer kommer hunden inte få ett bättre liv.

gibfel
2007-08-21, 00:41
men herrguuuud. så du menar att du aaaaaldrig klagar på minsta lilla? för att det finns alltid folk som har det sämre? Hade jag sett ett djur må dåligt hade jag gjort något åt det direkt! Även om jag sitter på ett forum och skriver om hur illa ja mår när jag läser om folk som låter sin hund vara ute i ur och skur utan något skydd


Ta tag i det då är allt jag har att säga. Medlidande löser knappast problemet. Hunden kommer inte må bättre för att du sitter inne i värmen framför en datorskärm för nöjes skull.

Frida.B
2007-08-21, 00:43
Ta tag i det då är allt jag har att säga. Medlidande löser knappast problemet. Hunden kommer inte må bättre för att du sitter inne i värmen framför en datorskärm för nöjes skull.

men hur fan skall jag kunna göra något åt hunden? Jag bor inte ens i samma stad som hunden och har aldrig sett hunden

gibfel
2007-08-21, 00:47
men hur fan skall jag kunna göra något åt hunden? Jag bor inte ens i samma stad som hunden och har aldrig sett hunden


Om man har viljan att göra något så. Det är där uppe gränsen sätts.
Jag tycker personligen synd om dom fattiga i afrika men gör faktiskt knappt ett skit åt saken medans andra är där nere och sliter för att andra ska få det bättre.
Jag vet om problemet men tänker jag lägga tid på att göra något åt det, nja. Tyvärr är många människor för egoistiska och prioriterar oss själva före andra. Jag tycker helt enkelt det är för mycket arbete/pengar bakom det för att jag är en så bekväm jävel som har det så bekvämt här hemma. Alla kan sitta här hemma och tycka det är så hemskt men det betyder inte någonting. Det är handlinge som räknas i dessa fallen.
Om du bryr dig tillräckligt mycket så kan du ordna det.

Frida.B
2007-08-21, 00:50
Om man har viljan att göra något så. Det är där uppe gränsen sätts.
Jag tycker personligen synd om dom fattiga i afrika men gör faktiskt knappt ett skit åt saken medans andra är där nere och sliter för att andra ska få det bättre.
Jag vet om problemet men tänker jag lägga tid på att göra något åt det, nja. Tyvärr är vi människor för egoistiska och prioriterar oss själva före andra. Jag tycker helt enkelt det är för mycket arbete bakom det för att jag är en så bekväm jävel.

men för i hellvete... vad har det där med mig att göra? Du menar på allvar att jag skall åka till denna hunden och hjälpa den för att jag inte gillar när djur vanvårdas?

Krampus
2007-08-21, 00:51
men hur fan skall jag kunna göra något åt hunden? Jag bor inte ens i samma stad som hunden och har aldrig sett hunden

Förstår du nu vad du gjort då?

KVÄLLS-NYTT

Hund ingen sett - bunden

Internet rasar

Griip: Stfu n00bs!

gibfel
2007-08-21, 00:53
men för i hellvete... vad har det där med mig att göra? Du menar på allvar att jag skall åka till denna hunden och hjälpa den för att jag inte gillar när djur vanvårdas?


Nej det menar jag inte. Jag menar att om man verkligen vill något så kan man. Men det är inte mitt liv eller ditt för den delen som blir sämre, utan hundens. Vi går ju till vår varma bädd och sover sött och har glömt bort den hunden nästan morgon. Så mycket brydde vi oss.

Frida.B
2007-08-21, 00:53
Förstår du nu vad du gjort då?

KVÄLLS-NYTT

Hund ingen sett - bunden

Internet rasar

Griip: Stfu n00bs!

men ursäkta mig att jag har förmågan att känna empati för ett djur jag aldrig träffat

Krampus
2007-08-21, 00:58
men ursäkta mig att jag har förmågan att känna empati för ett djur jag aldrig träffat

Nej, du är inte ursäktad men jag ska överväga om jag ev kan se mellan fingrarna för den här gången pga hårfärgsomständigheter.

Griip
2007-08-21, 00:58
krampus..

:laugh: :laugh:

Frida jag menar inte bara dig, känn dig inte personligt träffad, jag tycker de flesta både här å där är idioter :)

gibfel
2007-08-21, 00:59
men för i hellvete... vad har det där med mig att göra? Du menar på allvar att jag skall åka till denna hunden och hjälpa den för att jag inte gillar när djur vanvårdas?

Nej det menar jag inte. Jag menar att om man verkligen vill något så kan man. Men det är inte mitt liv eller ditt för den delen som blir sämre, utan hundens. Vi går ju till vår varma bädd och sover sött och har glömt bort den hunden nästan morgon. Så mycket brydde vi oss.

Frida.B
2007-08-21, 00:59
Nej, du är inte ursäktad men jag ska överväga om jag ev kan se mellan fingrarna för den här gången pga hårfärgsomständigheter.

och jag har överseende med ditt beteende pga att du är en man

gibfel
2007-08-21, 01:01
Vilken sympati/medkänsla och allt vad det heter vi har :D Jag börjar tro på mänskligheten!

Griip
2007-08-21, 01:05
jag tror på männii-skaaan

Krampus
2007-08-21, 01:06
och jag har överseende med ditt beteende pga att du är en man

Ja, jag har ju ett ansvar för dig iom det, men ta det inte för givet from nu!
Nästa gång får du vända dig till ngn annan...




Kan vi stänga den här dumma jävla tråden nu?

gibfel
2007-08-21, 01:07
Natti natti! Hoppas du sover skönt i natt Frida;) Hoppas du inte blir sur över att mitt förra inlägg tyvärr är sant eller för att jag tryckte på några känsliga knappar. Får se om du har stake nog att ta tag i det du brinner för eller om du är en svensson svensson som inte rör på fläsket för någonting här i världen...

Puss o Kram*cupid*

Raggis
2007-08-21, 01:28
Natti natti! Hoppas du sover skönt i natt Frida;) Hoppas du inte blir sur över att mitt förra inlägg tyvärr är sant eller för att jag tryckte på några känsliga knappar. Får se om du har stake nog att ta tag i det du brinner för eller om du är en svensson svensson som inte rör på fläsket för någonting här i världen...

Puss o Kram*cupid*

Ganska roligt att du säger "om du har stake nog..." och sen "puss och kram *cupid*" :laugh: :laugh:

Cilia
2007-08-21, 07:13
Angel - ditt liv är helt fantastiskt.
Varför händer inte sånt där i mitt liv?

Varför ska du skämmas för grannarna?
Var som vanligt.
Säger dom något så kan du väl bara säga att dina kompisar var orolig för hunden.
Fler borde bry sig.

mathor
2007-08-21, 07:26
För första gången i min forumkarriär känner jag att en tråd verkligen styrts upp och gått åt rätt håll. Jag njuter intensivt. Tack Krampus&co.

Granatgiraffen
2007-08-21, 07:35
Mer djurplågeri att ha hund i en lägenhet 22 timmar om dygnet för att sedan gå ut och promenera 2h, på sin topp.

Den här hunden får ju lite frisk luft iallafall, det tjatade mina föräldrar om mycket.

Angel
2007-08-21, 09:44
Angel - ditt liv är helt fantastiskt.
Varför händer inte sånt där i mitt liv?




Jag kör undercover nu och kollar gården noga innan jag sticker ut näsan.


Jag vet inte om det är en polarhund, han sa att det var det och att det var en alaska huskey (är det samma sak eller?), fast den är inte lik en alaskan huskey nånstans. denna är mycket smalare och har inte så mycket päls som dom brukar ha.

Jaja, i vilket fall så skiter ja i hunden och grannarna nu, dom skulle flytta om två veckor sa dom. Tur då kan jag binda min hamster där ute.

Toxic
2007-08-21, 11:38
En sådan hund har väl mycket päls pga kylan inte så att den är "klippt" för o klara klimatet? en sån hund är väl inte så stor under pälsen har jag för mig...

Angel
2007-08-21, 11:41
vettefan men ja ser iallfall noll likhet

aitamaa
2007-08-21, 12:10
är detta hunden? http://www.blocket.se/vi/13021139.htm?ca=1_13_s ditt agg kanske skrämt dem så de tvingas sälja den *cry*

gibfel
2007-08-21, 12:26
Toxic;2471483']En sådan hund har väl mycket päls pga kylan inte så att den är "klippt" för o klara klimatet?


Bättre förmulering tack *screwy*

Pluttski
2007-08-21, 14:29
Om den inte har ordentligt med utrymme att röra sig är det precis lika mycket plågeri att ha den ute som inne, så tillvida den inte får mycket motion när den inte sitter bunden. Och med motion menar jag sjukt mycket motion eftersom de flesta "polar" (läs huskey) raser är byggda för det, ett koppel är inte alls likvärdig med lina eller hundgård. De flesta raser med mycket päls jag träffat på mår dessutom bättre av att vara med ägaren (läs flocken) inomhus än själv utomhus, och då pratar jag inte om folk som har hunden inne mer än 23 timmar om dygnet!

Hemi
2007-08-21, 14:36
Alaskan Malamute och Malamutes finns i lite olika färger. Kanske inte så vanliga i Sverige. Ser hunden verkligen smal ut mår den nog inte så himla bra för de är ganska robusta.

http://www.malamute.org/index_Pics.htm

Nitrometan
2007-08-21, 16:25
Alaskan Husky?

Ursprungligen en blandning av ovan nämnda Alaskan Malamute och Siberian Husky. Men nu har de blandat i flera sorters hundar (allt som kan ge en bra, arbetsvillig, stark och uthållig draghund).

En sån behöver mycket motion. De kan dra slädar/vagnar i mer än 12 timmar per dygn. Dock bör de inte arbeta hårt när det är över 15 grader varmt ute då de lätt kan bli överhettade.

Att inte rasta en sån hund minst 8 timmar per dag är djurplågeri. Att inte låta dem arbeta i flock (ett gäng slädhundar som drar tillsammans) är också djurplågeri.

Varför skaffar man en arbetshund om den inte ska få arbeta?

Hemi
2007-08-21, 16:38
Har sett såna hos A-lagarna i Sthlm när jag bodde där. Känns som redan nämnts rätt svårt med en sån hund i tätbebyggda områden överhuvudtaget. De kräver ganska mycket som sagt.

J.Saarela
2007-08-21, 17:39
Nej, du är inte ursäktad men jag ska överväga om jag ev kan se mellan fingrarna för den här gången pga hårfärgsomständigheter.



:laugh: Dummaste tråden på länge.

gibfel
2007-08-21, 20:43
Att inte låta dem arbeta i flock (ett gäng slädhundar som drar tillsammans) är också djurplågeri.

Det är väl ändå att dra det till sin spets.
Har sett många fall där dom drar ensamma, både folk på skidor och slädar. Handlar snarare om hur mycket arbete hunden får göra. En ensam hund som drar en vagn i 1 timme arbetar betydligt mindre än tre hundar som drar en vagn i 12 timmar.

Angel
2007-08-21, 20:55
ska ja ta kort på hundfan imorrn eller? Fast egentligen skiter jag i den nu....

Cilia
2007-08-21, 20:56
Jaja, i vilket fall så skiter ja i hunden och grannarna nu, dom skulle flytta om två veckor sa dom. Tur då kan jag binda min hamster där ute.
Du är underbar
Du har en underbar humor och hittar ofta dom där små sakerna andra missar.

gibfel
2007-08-21, 20:59
ska ja ta kort på hundfan imorrn eller? Fast egentligen skiter jag i den nu....


Japp, langa fram stativet ur bakfickan och rigga upp 12 megapixelkameran ;)
Ta gärna en bild! Hade varit intressant att se vad vi har suttit och skrivit om!

Zakath
2007-08-21, 21:05
Män är djur!


(Kunde inte motstå...)

Angel
2007-08-21, 21:05
Japp, langa fram stativet ur bakfickan och rigga upp 12 megapixelkameran ;)
Ta gärna en bild! Hade varit intressant att se vad vi har suttit och skrivit om!

eller så går ja bara ut o tar en vanlig bild, får man göra de hur som helst?

Angel
2007-08-21, 21:06
Du är underbar
Du har en underbar humor och hittar ofta dom där små sakerna andra missar.

Du är med underbar, hihi*cupid* *cupid*

Nitrometan
2007-08-21, 21:16
eller så går ja bara ut o tar en vanlig bild, får man göra de hur som helst?
Ja. Varför skulle du inte få fotografera vad du vill?

Nitrometan
2007-08-21, 21:18
Det är väl ändå att dra det till sin spets.
Har sett många fall där dom drar ensamma, både folk på skidor och slädar. Handlar snarare om hur mycket arbete hunden får göra. En ensam hund som drar en vagn i 1 timme arbetar betydligt mindre än tre hundar som drar en vagn i 12 timmar.
Hunden ser även husse/matte som sin flock. De vill arbeta tillsammans. Hundar är flockdjur.

gibfel
2007-08-21, 22:03
Hunden ser även husse/matte som sin flock. De vill arbeta tillsammans. Hundar är flockdjur.


Men du skrev att det är djurplåger att låta en hund dra en släda ensam, utan andra hundar. Menmen...

Angel
2007-08-22, 05:56
NU SKET HUNDFAN PÅ GÅRDEN.....fan om dom inte går och plockar upp det nu, fan va äckligt...

Litecore
2007-08-22, 06:55
NU SKET HUNDFAN PÅ GÅRDEN.....fan om dom inte går och plockar upp det nu, fan va äckligt...
eftersom den sitter fastbunden vid ett träd så har den väl inte så många val, right? ;)

Angel
2007-08-22, 10:05
eftersom den sitter fastbunden vid ett träd så har den väl inte så många val, right? ;)

Tror dom haft den inne inatt, för dom öppnade dörren och hunden sprang ut och sket framför tvättstugan......

gibfel
2007-08-22, 11:15
Tror dom haft den inne inatt, för dom öppnade dörren och hunden sprang ut och sket framför tvättstugan......


Menar du att den ska skita i toaletten eller *screwy* ??

Angel
2007-08-22, 11:35
Menar du att den ska skita i toaletten eller *screwy* ??

Nej jag menar att husse skall plocka upp efter sin hund *screwy*

gibfel
2007-08-22, 12:34
Nej jag menar att husse skall plocka upp efter sin hund *screwy*


Lät som du menade att det hemska var att han skiter på gården men då förstår jag dig.

Angel
2007-08-22, 16:40
http://img251.imageshack.us/img251/6526/ssl10343kt0.jpg

gibfel
2007-08-22, 17:05
http://img251.imageshack.us/img251/6526/ssl10343kt0.jpg


Hemskt att se. Hoppas dom säljer hunden snart.

babbett
2007-08-22, 17:48
http://img251.imageshack.us/img251/6526/ssl10343kt0.jpg

Det är iaf. ingen Alaskan husky....möjligtvis en alaskan-schäfer eller alaskan-schäfer-rottis. Fast den har nog inga problem med temperaturen ute såhär års....att den sitter ensam och fastbunden timme efter timme är däremot inte klokt! :smash:

Granatgiraffen
2007-08-22, 18:04
Det är iaf. ingen Alaskan husky....möjligtvis en alaskan-schäfer eller alaskan-schäfer-rottis. Fast den har nog inga problem med temperaturen ute såhär års....att den sitter ensam och fastbunden timme efter timme är däremot inte klokt! :smash:

Stabilt att kunna se det bakifrån.

"Alaskan Husky är egentligen ett begrepp och inte en hundras i egentlig mening. Namnet Husky har den fått från sitt arv från Siberian Husky men den kan ha allt från Greyhound till någon annan snabb hund som förfader. Hunden definieras till skillnad från andra hundar enbart från sitt syfte (dra en kälke eller en person på skidor snabbt). Är den en bra och snabb draghund med påbrå från en Siberian Husky så är det en Alaskan Husky. Som tidigare sagt handlar det om en mycket snabb draghund och som är mycket populär vid draghundstävlingar.

Precis som i USA har man i Sverige försökt få en enhetlig rasstandard och registrera den som en egen ras men eftersom detta är mot hundens natur där det främst gäller att avla fram en hund som är så snabb som möjligt har detta misslyckats. Misslyckandet ligger i att de som tävlar fortfarande blandar in olika hundraser för att få en perfekt och supersnabb draghund.

Trots att Alaskan Husky inte är en egen ras så talar man däremot om olika specifiktationer för hunden som då defineras på hur bra den är på olika typer av tävling. Några av dessa typer är Sprint Alaskan, Distans Alaskan och Mackenzie River Husky.

I Sverige misstas ofta en blandning av Alaskan Malamute och Siberian Husky som en Alaskan Husky. När man dock talar med draghundstävlande personer så menar de alltid en Siberian Husky med inblandning av någon sprinthund.

Normalt är en Alaskan Husky både lättare och högre än en Siberian Husky. Dennes syfte är att vara en racer på draghundsbanorna."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alaskan_Husky

babbett
2007-08-22, 18:28
I Sverige misstas ofta en blandning av Alaskan Malamute och Siberian Husky som en Alaskan Husky. När man dock talar med draghundstävlande personer så menar de alltid en Siberian Husky med inblandning av någon sprinthund.




...vilket innebär att dom alaskan huskys man ser till salu i Sverige oftast är en blanding av just dom här 2.

En draghundstävlande människa skulle antagligen inte ha en ensam alaskan husky bunden i lina.

Angel
2007-08-24, 16:38
Nu står hunden och spyr också...ja e verkligen trött på den nu!!!,

Nitrometan
2007-08-24, 16:55
Nu står hunden och spyr också...ja e verkligen trött på den nu!!!,
Jag hade varit mer trött på grannarna som vanvårdar sin hund.

Läs Emmzans post i början av tråden och ring!

Angel
2007-08-24, 18:02
Har redan ringt, det hjälpte inte.

Krampus
2007-08-24, 18:06
Har redan ringt, det hjälpte inte.

Säg åt dem att kolla in din tråd på Kolozzeum genast. Här finns det folk med riktiga känslor för djuren som vet vad de snackar om! I stället för de som som är utbildade och har det som yrke....

Edde_1
2007-08-24, 18:29
Säg åt dem att kolla in din tråd på Kolozzeum genast. Här finns det folk med riktiga känslor för djuren som vet vad de snackar om! I stället för de som som är utbildade och har det som yrke....


:D

Det fick jag höra en och annan gång när jag var djurskyddsinspektör, att jag inte hade några känslor för djuren. Speciellt när det gällde vildkatter som några "organisationer" tyckte synd om och jag gav dom kommunjägarens nummer:D

Krampus
2007-08-24, 18:33
:D

Det fick jag höra en och annan gång när jag var djurskyddsinspektör, att jag inte hade några känslor för djuren. Speciellt när det gällde vildkatter som några "organisationer" tyckte synd om och jag gav dom kommunjägarens nummer:D

Endlösung der Katzenfrage:
http://www.pixgallery.com/dbimages/sk/132092952.jpg