handdator

Visa fullständig version : Vad gör man med pengarna?


Englund
2007-08-18, 02:04
Jag har dragit in mycket pengar nu på kort tid. Vad bör jag göra med pengarna? Bil är inte ett alternativ då jag inte är i behov av någon inom det närmsta året, så det är slöseri med pengar. De alternativ jag har är att köpa fonder/aktier eller sätta in på sparkonto med bra ränta. Jag kom nu på att man kanske skulle ta o skaffa sig motorcykelkörkort?
Jag har inget att spara pengarna till i dagsläget och jag kan fritt disponera pengarna på något som faller mig i smaken. Summan är inte relevant och det räcker till det mesta. Men så till huvudfrågan; Vad skulle ni gjort med pengarna?

joriice
2007-08-18, 02:09
Köp massa gadgets, God mat osv. Resten kan du ge till mig... :P

acroyear2
2007-08-18, 02:10
Vad skulle ni gjort med pengarna?

Två brudar! På samma gång!

XroW
2007-08-18, 03:51
Jag har dragit in mycket pengar nu på kort tid. Vad bör jag göra med pengarna? Bil är inte ett alternativ då jag inte är i behov av någon inom det närmsta året, så det är slöseri med pengar. De alternativ jag har är att köpa fonder/aktier eller sätta in på sparkonto med bra ränta. Jag kom nu på att man kanske skulle ta o skaffa sig motorcykelkörkort?
Jag har inget att spara pengarna till i dagsläget och jag kan fritt disponera pengarna på något som faller mig i smaken. Summan är inte relevant och det räcker till det mesta. Men så till huvudfrågan; Vad skulle ni gjort med pengarna?


Beror ju lite på? Hur mkt pengar är det och hur är din situation `?

Personligen har jag just flyttat hemifrån så jag hade valt att lägga en större mängd pengar på en ny TV hade möjligtvis placerat pengarna i någon fond alt i rena aktier

L-Sami
2007-08-18, 03:52
Om jag hade ledig tid och mycket pengar så skulle jag resa. Till Sydafrika skulle vilja åka till.

Arf Pingvin
2007-08-18, 04:20
Hus/bra lägenhet.

GymTT
2007-08-18, 05:28
Aktier? bank?

Kurash
2007-08-18, 06:01
Konsumera, det är viktigt för tillväxten.

lectris
2007-08-18, 08:00
Jag har dragit in mycket pengar nu på kort tid. Vad bör jag göra med pengarna? Bil är inte ett alternativ då jag inte är i behov av någon inom det närmsta året, så det är slöseri med pengar. De alternativ jag har är att köpa fonder/aktier eller sätta in på sparkonto med bra ränta. Jag kom nu på att man kanske skulle ta o skaffa sig motorcykelkörkort?
Jag har inget att spara pengarna till i dagsläget och jag kan fritt disponera pengarna på något som faller mig i smaken. Summan är inte relevant och det räcker till det mesta. Men så till huvudfrågan; Vad skulle ni gjort med pengarna?

köpa ett hus/lägenhet i ett attraktivt område som säljs billigt i orginalskick och helrenovera, sen sälja dyrt och tjäna mer pengar. :thumbup:

fast personligen skulle jag köpa en mini cooper. eller ett par lovande galoppörer/travhästar som drar in mer pengar *cupid*

Handcuff
2007-08-18, 08:02
Easy comes easy goes :)

Har själv haft det fett sista tiden. *POFF* så var de pengarna borta...

Cilia
2007-08-18, 08:29
man behöver inte konsumera dom på en gång heller.
Vet du inte vad du vill göra så placera dom antingen i fonder eller på ett sparkonto och ha dom tillgängliga tills du får behov för tro mig det kommer en dag då du är i behov av pengar.

nu säger du att summan inte är relevant och det där är ju olika från person till person. För mig låter det som om du har ett par miljoner men jag antar att så inte är fallet

regus
2007-08-18, 08:32
Jag skulle resa.

Zakath
2007-08-18, 08:40
Investera, så länge du inte redan har familj, villa och inga lån så har du ju saker att spara till. Låt pengarna växa. :) Men satsa inte på aktier, välj något säkrare.

jesuz
2007-08-18, 09:36
Två brudar! På samma gång!
Office space ftw! :)

Beror väldigt mycket på vilka summor vi pratar om, en väsentlig del hade jag nog lagt undan och resten hade jag försökt njuta upp sakta men säkert. Lika bra att unna sig saker när man har chansen.

Ifall det varit en större summa hade jag nog köpt mig en lägenhet och flyttat hemifrån. Fast jag hade nog inväntat raset på bostadsmarknaden innan jag gjort det. :]

hultman
2007-08-18, 10:55
Hur mycket pengar du har är ju givetvis relevant, men om du bor i en lite större stad så vore det ju inte helt fel att investera i en bostadsrätt och lite inredning. Är det lite mindre pengar så vore kanske aktier mer intressant att investera i. Givetvis är dessa två sparandeformer riskabla, men det finns stor chans att du tjänar dig en hacka på det.

acroyear2
2007-08-18, 10:56
Office space ftw!

Haha! :)
Jag var faktiskt en smula osäker på huruvida någon skulle uppfatta referensen eller inte. Att spendera pengarna på två brudar är ju trots allt ingenting jag personligen skulle göra.

Så. För att för en gångs skull svara på frågan:

Jag skulle ta en liten del av slantarna och spendera på dem nöjen: skivor, filmer, kläder, etcetera. Resten skulle jag definitivt spara för framtida behov.

Ivar_Lo-J
2007-08-18, 10:58
Böcker!
Sen spara en hel del också. Rätt vad det är måste man lägga ut en jävla massa pengar när saker pajar etc...

daja
2007-08-18, 11:02
Ta nån resa
Köp nåt nytt till hemmet som tex en plasma-tv
Shoppa
Skaffa mc-kort som du var inne på och motorcykel
Placera i fond eller på sparkonto med bra ränta

Muskelbyggaren
2007-08-18, 11:06
man behöver inte konsumera dom på en gång heller.
Vet du inte vad du vill göra så placera dom antingen i fonder eller på ett sparkonto och ha dom tillgängliga tills du får behov för tro mig det kommer en dag då du är i behov av pengar.

nu säger du att summan inte är relevant och det där är ju olika från person till person. För mig låter det som om du har ett par miljoner men jag antar att så inte är fallet
+1

Englund
2007-08-18, 12:35
Här kom det tips som fasen. Grejen är den att jag har inget direkt att spendera pengarna på. Resa har jag inte tid med då jag hade tänkt jobba och träna skiten ur mig fram till jul för att sedan rycka in i lumpen.
Summan det talas om är väll 50000 på en höft sådär. Det kanske inte låter speciellt mycket men då man inte har något som helst att spendera pengarna på så är det mycket. Speciellt för mig dessutom som precis kommit in i vuxenlivet.

Man kanske skulle göra lite saker som att ta mc-kort och tatuera sig etc? :)

Muskelbyggaren
2007-08-18, 12:38
Seriöst, 50'000 är inte mycket, spara det. Det är just för att du precis kommit in i vuxenlivet som det känns som så mycket att du inte vet var du ska göra av det, men tro mig, det finns alltid nytta för dem, om det inte nu är så att du har ytterligare några hundratusen tillgängliga.

petah
2007-08-18, 12:52
50 lök är verkligen inte alls mycket när allt kommer omkring, spara dem om det inte är nått du verkligen vill göra.

_Robbie_
2007-08-18, 13:24
Aktier och fonder. Fint köpläge nu på börsen.

Jax
2007-08-18, 13:57
Har du inget behov av att bränna pengar så finns det heller ingen anledning att göra det. Behovet kommer för eller senare och då är det skönt att ha pengar att kunna pröjsa med direkt. Använd instället pengarna för att bygga upp ett sparkapital. Investera pengarna med andra ord.

Axmode
2007-08-18, 13:58
Om jag hade ledig tid och mycket pengar så skulle jag resa. Till Sydafrika skulle vilja åka till.

Det ska du göra. Been there done that

Nitrometan
2007-08-18, 14:33
Men så till huvudfrågan; Vad skulle ni gjort med pengarna?
Köpa en bil?

http://www.vonbraun.se/

Nitrometan
2007-08-18, 14:36
Fast ska man vara klok så lyssnar man på cilia.

Degpekka
2007-08-18, 15:55
motorcykel körkort!! kostar inte alls mkt heller! :) inte om du inte ska klanta dig massor. Tog mitt på 50 körlektioner a 60 min. Allt som allt landade det på runt 7000:- för allting. Inte kört tung hoj alls innan. Sen köper du en alldeles pissefin räser för 40 000:- och sen går resten av pengarna till försäkring! :D kör så det ryker! :)

egge
2007-08-18, 20:21
Har du inget behov av att bränna pengar så finns det heller ingen anledning att göra det. Behovet kommer för eller senare och då är det skönt att ha pengar att kunna pröjsa med direkt. Använd instället pengarna för att bygga upp ett sparkapital. Investera pengarna med andra ord.

Agree. Pengar ska läggas på sånt man vill ha, känner du inte att du vill ha ngt speciellt för tillfället så investerar du. Simple as that.

Fjod0r
2007-08-18, 20:36
motorcykel körkort!! kostar inte alls mkt heller! :) inte om du inte ska klanta dig massor. Tog mitt på 50 körlektioner a 60 min. Allt som allt landade det på runt 7000:- för allting. Inte kört tung hoj alls innan. Sen köper du en alldeles pissefin räser för 40 000:- och sen går resten av pengarna till försäkring! :D kör så det ryker! :)

vars kostar körlektioner 140sek/h?

här på söder pröjsar jag 800-900 för 90min

eller skulle det vara 5 lektioner? (inte så aktuellt i mitt fall *whistle* )

Mescreant
2007-08-18, 20:43
Allt på rött.
Nej, grönt!
:cryout:

Degpekka
2007-08-18, 21:08
vars kostar körlektioner 140sek/h?

här på söder pröjsar jag 800-900 för 90min

eller skulle det vara 5 lektioner? (inte så aktuellt i mitt fall *whistle* )

hahaha! :D givetvis skulle det vara 5 lektioner! dumma mig! :smash:
tror dom kostade 600:-/h här också. Så ungefär samma pris som hos dig i guess. Köpte bara som ett paket. Tror grundpaket kostade 5500:- nånting och sen diverse extra grejer som allting kommer till när det gäller körkort. :)

h1tman
2007-08-18, 23:06
East Capital Turiketfond, köp när börsen lugnat ner sig

The_RobRoy
2007-08-18, 23:39
East Capital Turiketfond, köp när börsen lugnat ner sig

Uran-aktier, bättre köpläge än detta får man leta efter