handdator

Visa fullständig version : Laktos / MjölkProtein pulver


Syrsa
2007-08-17, 20:10
Jag har nyss gjort en laktostest för att se om jag är allergiska mot mjölk eller laktos.

Jag var INTE allergisk mot laktos, däremot vet de ej om jag är allergisk mot proteinet så jag tänker inte äta det.
Min fråga lyder:
Vilka proteinpulver kan jag äta . Det får alltså inte innehålla mjölkprotein men det gör inget om det är laktos i det.

Raggis
2007-08-17, 20:47
Sojaprotein?

Hobbes
2007-08-17, 22:31
Jag har nyss gjort en laktostest för att se om jag är allergiska mot mjölk eller laktos.

Jag var INTE allergisk mot laktos, däremot vet de ej om jag är allergisk mot proteinet så jag tänker inte äta det.
Min fråga lyder:
Vilka proteinpulver kan jag äta . Det får alltså inte innehålla mjölkprotein men det gör inget om det är laktos i det.

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=182

Har inte provat själv. Hoppas jag inte är helt ute och cyklar!

Raggis
2007-08-17, 22:33
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=182

Har inte provat själv. Hoppas jag inte är helt ute och cyklar!

Justja, tänkte inte på esapro. Ja, då är esapro lämpligare imo.

Sverker
2007-08-18, 06:27
Fria aminosyror kan INTE ge en allergisk reaktion.

Det finns inget för immunförsvaret att geppa där. Samma sak är det ifall du hittar ett preparat på korta peptider, upp till 5 - 6 aminosyror.

Vag vet inte var gränsen går men troligen kring 15 - 20 aminosyror i proteinet, en vikt på ca 1 500 Dalton och uppåt. För att ge en allergisk reaktion.

Syrsa
2007-08-18, 15:52
Fria aminosyror kan INTE ge en allergisk reaktion.

Det finns inget för immunförsvaret att geppa där. Samma sak är det ifall du hittar ett preparat på korta peptider, upp till 5 - 6 aminosyror.

Vag vet inte var gränsen går men troligen kring 15 - 20 aminosyror i proteinet, en vikt på ca 1 500 Dalton och uppåt. För att ge en allergisk reaktion.

Så vad menas med det då?

Sverker
2007-08-18, 16:21
I klartext, ifall du hittar ett hydrolysat som anger att det har en hydrolysgrad på 500 D men inte över 1 500 D ( Dalton ) så är det säker m a p allergisk reaktion.

Att det smakar pyton *spy* är en annan sak.