handdator

Visa fullständig version : Volym/frekvens för överkropp/underkropp.


Slartibartfast
2007-08-17, 17:59
Vad tror ni om detta påstånde:

"Lower body requires both lower volume and in many cases lower frequency than upper body" - Iron Addict

Njabbesh
2007-08-17, 18:12
Hmm... Det stämmer defenitivt till viss grad för mig själv. Min gissning på anledning vore nog att de flesta vettiga övningar för benen är multi-jointövningar, ofta med både knä och höftböjning till nån grad. Det känns också som om det inte finns basövningar för överkroppen som tar lika mkt som t.ex. knäböj. Sen är de isolationsövningar som finns, exempelvis GHRs i en helt annan liga än biceps curl/triceps extensions./slut på spånande

En annan grej jag just kom på var att de grymmaste övningarna för benen tar en hel del på överkroppen. Marklyftsvarianter och knäböj comes to mind.

Slartibartfast
2007-08-17, 18:19
Jo, det är tanken.

En annan lirare förklarade det såhär:

"For some people (usually people with shitty genetics) training legs destroys their CNS and it may take more than 7 days for them to fully recover. Its just that the main leg lifts for most people (squats, deadlifts, rack pulls, trap bar deads, sldl, leg press) involve such heavy weight and so many more muscles than the main upper body lifts that they can't just recover in time."

Doctor Snuggles
2007-08-17, 18:58
Jag skulle nog vilja säga att det ovanstående stämmer. Tror rätt mycket på att fatta sina egna genetiska förutsättningar och individuellt anpassa träningen därefter. Talas mycket om gener, men väldigt lite om gen-anpassad träning.
Personligen har jag märkt att vissa övningar tär enormt mycket på CNS (eller dylika återhämtningsfaktorer) och ger knappt ngn ökning alls. Samma gäller för vissa träningsformer.

Dessutom skulle jag vilja tala för ytterligare invidualisering när det gäller olika muskelgrupper. Alla känner vi till envisa vader, axlar, eller ngn annan muskelgrupp som inte svarar lika bra som resten av kroppen (iaf inte på samma typ av träning som resten av kroppen svarar på).

T.ex. när det gäller volym svarar jag bäst på pecs träning (de växer t.o.m. när jag inte aktivt tränar dem) och traps, sämst på axlar/vader, och i viss mån ben. Styrkemässigt är ben sämst, och överkroppen bäst, särskilt rygg.

Träningsstil är explosivt med fokus på negativa fasen, samt statisk träning.
(detta funkar dock inte för benen/mark speciellt bra).

Skräddarsy mera, det tror jag borde vara mottot för alla som tycker/tror de har gener i non-responders-nedre ligan.

regus
2007-08-17, 19:34
Ah. Så alla mina detfinnsjujeans-pass har vart opti. *flex*

Yes
2007-08-17, 23:23
Jo, det är tanken.

En annan lirare förklarade det såhär:

"For some people (usually people with shitty genetics) training legs destroys their CNS and it may take more than 7 days for them to fully recover. Its just that the main leg lifts for most people (squats, deadlifts, rack pulls, trap bar deads, sldl, leg press) involve such heavy weight and so many more muscles than the main upper body lifts that they can't just recover in time."
Om det blir för mycket är ju ett alternativ annars att ta bort volym från överkroppen.

Slartibartfast
2007-08-17, 23:34
Om det blir för mycket är ju ett alternativ annars att ta bort volym från överkroppen.

:confused:

Yes
2007-08-17, 23:49
Det är väl inget konstigt? Blir det svårt med återhämtningen går det också att träna överkroppen mindre. Tänk också på att övningar som mark och böj påverkar även överkroppen en hel del.

Diggler
2007-08-17, 23:59
jag tror att det är baserat på hans erfarenheter. Finns säkert dom som kan böja tungt 3 ggr i veckan som inte hade klarat att köra biceps tungt två ggr.

Slartibartfast
2007-08-17, 23:59
Det är väl inget konstigt? Blir det svårt med återhämtningen går det också att träna överkroppen mindre. Tänk också på att övningar som mark och böj påverkar även överkroppen en hel del.

Tycker det verkar bakvänt att ifall benen svarar bättre på lägre volym, så sänker man volymen för överkroppen istället för att sänka volymen för benen.

Yes
2007-08-18, 00:59
Tycker det verkar bakvänt att ifall benen svarar bättre på lägre volym, så sänker man volymen för överkroppen istället för att sänka volymen för benen.
Det jag syftade på var ju om återhämtningen blir ett problem.

För egen del tror jag benen behöver mer volym. Det kan dock bero på hur väl t.ex. knäböj tar. För mig är det iaf inte benen som failar först i böj, varför lite extra volym kan vara bra.

Klein
2007-08-18, 09:41
Titta på hur styrkelyftare ser ut. Alla jag har sett har imponerande traps, bröst och rygg medan benen ser jämförelsevis tunna ut. Vilket indikerar att låga reps funkar sämre för benen än överkroppen om man är ute efter stora muskler. Benen är gjorda för att löpa, hoppa och spjärna emot så de behöver väldigt allsidig träning för att växa bra.

Danny Devito
2007-08-18, 12:01
Slarti, har du testat att bara köra 1 set per övning till positive fail någon längre period?

stevebc
2007-08-18, 12:11
Titta på hur styrkelyftare ser ut. Alla jag har sett har imponerande traps, bröst och rygg medan benen ser jämförelsevis tunna ut. Vilket indikerar att låga reps funkar sämre för benen än överkroppen om man är ute efter stora muskler. Benen är gjorda för att löpa, hoppa och spjärna emot så de behöver väldigt allsidig träning för att växa bra.För mig är det tvärtom *gah!*

Slartibartfast
2007-08-18, 15:12
Slarti, har du testat att bara köra 1 set per övning till positive fail någon längre period?

Nä. Ska testa det om inte ökningarna kommer igång på det program som jag börjat köra nu.

Diggler
2007-08-18, 22:52
Titta på hur styrkelyftare ser ut. Alla jag har sett har imponerande traps, bröst och rygg medan benen ser jämförelsevis tunna ut. Vilket indikerar att låga reps funkar sämre för benen än överkroppen om man är ute efter stora muskler. Benen är gjorda för att löpa, hoppa och spjärna emot så de behöver väldigt allsidig träning för att växa bra.

Du kanske har rätt....men... kolla på tyngdlyftare...grova ben, mindre grov överkropp. Väldigt låga reps kör dom, på allt. Förmodligen mer/iaf lika ensidig träning än/som styrkelyftare också.

Degpekka
2007-08-18, 23:04
jag tycker då inte OL verkar köra så ensidigt?
Mina ben svarar bättre på högreps iaf. Kontakt är det som funkar bäst för mig.

jwzrd
2007-08-18, 23:05
jag tycker då inte OL verkar köra så ensidigt?
Mina ben svarar bättre på högreps iaf. Kontakt är det som funkar bäst för mig.

Hur länge har du tränat?

I övrigt tål benen nästan hur mycket som helst. Det hela handlar om huruvida någon vill ha resultat som är Bra Nog(tm) eller rationaliseringar som är Bra Nog(tm). Det går att träna benen 3 gånger i veckan utan att överträna dem, däremot ökar man inte särskillt mycket i styrka då utan mest i teknik.

pragmatist
2007-08-18, 23:12
Det är väl också så att det finns bättre övningar för benen helt enkelt. Knäböj och marklyftvarianter gör att man helt enkelt inte behöver lika mycket volym för att träna igenom alla relevanta muskelgrupper i underkroppen. Det finns dock ingen "knäböj" för överkroppen, vilket gör att överkroppen kräver mer övningar helt enkelt = mer volym.

Timme
2007-08-18, 23:24
Titta på hur styrkelyftare ser ut. Alla jag har sett har imponerande traps, bröst och rygg medan benen ser jämförelsevis tunna ut. Vilket indikerar att låga reps funkar sämre för benen än överkroppen om man är ute efter stora muskler. Benen är gjorda för att löpa, hoppa och spjärna emot så de behöver väldigt allsidig träning för att växa bra.

Du har helt åt skogen fel :)

Degpekka
2007-08-19, 00:53
Hur länge har du tränat?

I övrigt tål benen nästan hur mycket som helst. Det hela handlar om huruvida någon vill ha resultat som är Bra Nog(tm) eller rationaliseringar som är Bra Nog(tm). Det går att träna benen 3 gånger i veckan utan att överträna dem, däremot ökar man inte särskillt mycket i styrka då utan mest i teknik.

2 år. Hurså? Tycker iaf jag hunnit testa vad dom svarar bäst på för tillfället iaf. :)