handdator

Visa fullständig version : Knäböj/Ben


Kung Bruno
2007-08-17, 16:37
Hej, jag har kommit på att jag älskar knäböj! Det är en oerhört jobbig och smärtsam upplevelse och jag älskar verkligen blodsmaken i munnen och svettet som rinner ner och svider ögonen.

Jag har dock ett antal problem som jag vill ha hjälp med:

- Hur kan man hålla hela fötterna i marken? Jag ställer mig automatiskt på tå när jag kommer närmare marken, om jag inte ställer mig på tå så ramlar jag bakåt.

- Jag har lyckats undvika det där genom att böja fram ryggen något ofantligt, vilket orsakar att det blir mer korsrygg som får slita.

- Över huvudtaget så blir det mer rygg än ben i ett pass med knäböj för mig, känns lite jobbigt. Finns det någon annan benövning som kan ge mig lika mycket som knäböj?

Sen så undrar jag en liten sak ang. antalet set. Jag glömde sova igår natt och har därför inte sovit på runt 36h när jag genomförde dagens pass, det gjorde att jag helt enkelt inte orkade mer efter 8 set knäböj och gick hem. Räcker 8 set för att stimulera (8*10) någon tillväxt eller bör jag strunta i överskottet idag med tanke på att jag inte kommer öka ett gram extra i muskelvikt?

gibfel
2007-08-17, 16:45
Hur fan lyckas man med att glömma att sova???

Kung Bruno
2007-08-17, 16:47
... Jag sov inte. Men det var inte det huvudfrågan var ...

Först chattade jag i ett par timmar, samtidigt som jag tråkade folk på kolo med massa inlägg. Sen försökte jag fixa igång ett spel. Sen gick jag på promenad runt kl 4-5, och VIPS, så var det morgon.

bubbe
2007-08-17, 16:59
Knäböj är kung, ingen ersättare finns.

Lär dig knäböjen ordentligt,
Oftast behöver nybörjare stå bredare (individuellt hur brett).
Finns det hjälp på gymet? isåna fall ta hjälp!
Använd inte mjuka joggingsulor på fötter, spec inte när vikterna börjar bli tunga.
Troligtvis är det bra för dig att stretcha höft, baksida lår, fotled, röven.
Filma dina lyft och lägg upp på kolo, du kommer säkert få massor av tips (el förmaningar).
Lägg stången på baksida axlarna el traps, blicken snett upp, fram med armbågarna, lyft upp, gå bak ett steg, stå lite bredare än axelbrett, ta ett djupt andetag och spänn magen, ha balanspunkten ungefär i framkant/mitt häl ,sänk dig ner med blicken fortfarande snett upp, vänd innan du böjer fram ryggen eller hälen släpper från golvet, fortfarande samma vinkel på ryggen/blick, töm luften i lungorna, repetera valfritt antal ggr. Träna med LÄTTA vikter och öka LÅNGSAMT per pass.


Ang ditt sovande, 1 pass ger knappt någon hypotrofi öht, du måste se det under en längre tids tränande. Ifall du inte sover före alla dina träningsdagar i 10 år, så kommer skillnaden troligen vara rätt stor

Honken
2007-08-17, 17:06
Gör OL-böj (fram/bak).


Helt rak i ryggen oavsett from du kör fram- eller bakböj. Alltså ingen lutning alls.
Benen axelbredd, kanske större men knäna och tårna ska nästan peka rakt fram.
100% ATG. Inte att låren nuddar vaderna utan tills röven nuddar hälarna.


Stretcha vaderna, på så sätt så kommer du att kunna plocka växel med röven när du böjer utan att hälarna lyfter.

ramagoen
2007-08-17, 17:10
Gör OL-böj (fram/bak).


Helt rak i ryggen oavsett from du kör fram- eller bakböj. Alltså ingen lutning alls.
Benen axelbredd, kanske större men knäna och tårna ska nästan peka rakt fram.
100% ATG. Inte att låren nuddar vaderna utan tills röven nuddar hälarna.


Stretcha vaderna, på så sätt så kommer du att kunna plocka växel med röven när du böjer utan att hälarna lyfter.

honken, det där är väldigt svårt för många.

Dom flesta kommer aldrig kunna få sån där rörlighet i vaderna.. Vissa får det andra inte..

http://www.youtube.com/watch?v=2jr1FuaoDco

i denna film knäböjer chakarov i slutet.. Djupt och bra utan att skjuta fram knäna knappt... Kolla även på hans ryck i början, när han sätter sig fullt så är det samma sak. Detta kräver dock bra bålstyrka och vighet kring höfter och lår. :)

Kung Bruno
2007-08-17, 17:23
Knäböj är kung, ingen ersättare finns.

Lär dig knäböjen ordentligt,
Oftast behöver nybörjare stå bredare (individuellt hur brett).
Finns det hjälp på gymet? isåna fall ta hjälp!
Använd inte mjuka joggingsulor på fötter, spec inte när vikterna börjar bli tunga.
Troligtvis är det bra för dig att stretcha höft, baksida lår, fotled, röven.
Filma dina lyft och lägg upp på kolo, du kommer säkert få massor av tips (el förmaningar).
Lägg stången på baksida axlarna el traps, blicken snett upp, fram med armbågarna, lyft upp, gå bak ett steg, stå lite bredare än axelbrett, ta ett djupt andetag och spänn magen, ha balanspunkten ungefär i framkant/mitt häl ,sänk dig ner med blicken fortfarande snett upp, vänd innan du böjer fram ryggen eller hälen släpper från golvet, fortfarande samma vinkel på ryggen/blick, töm luften i lungorna, repetera valfritt antal ggr. Träna med LÄTTA vikter och öka LÅNGSAMT per pass.


Ang ditt sovande, 1 pass ger knappt någon hypotrofi öht, du måste se det under en längre tids tränande. Ifall du inte sover före alla dina träningsdagar i 10 år, så kommer skillnaden troligen vara rätt stor

Tack för alla tips.

Får prova och utvärdera om 3 dagar :).

Men 8 set, tillräckligt för att stimulera något?

kulle
2007-08-17, 17:44
Jag har ett annat problem:
När jag är i ATG-läge och ska pressa upp under slutet på setet tenderar höger knä att vika sig inåt för att kunna fullfölja lyftet. Är jag för svag, dålig teknik eller båda?

Sheogorath
2007-08-17, 17:44
Gör OL-böj (fram/bak).


Helt rak i ryggen oavsett from du kör fram- eller bakböj. Alltså ingen lutning alls.
Benen axelbredd, kanske större men knäna och tårna ska nästan peka rakt fram.
100% ATG. Inte att låren nuddar vaderna utan tills röven nuddar hälarna.


Stretcha vaderna, på så sätt så kommer du att kunna plocka växel med röven när du böjer utan att hälarna lyfter.

Erhm. :)

Lutning, som du skriver, är inte det samma som att flexa bålen. Naturligtvis måste man tippa i bäckenet för att göra knäböj/frontböj så att ryggen lutar i förhållande till lodlinjen. Men att kröka ryggenraden, alltså flexa bålen, ska man inte göra till en vana. I absoluta bottenläget, om man vill gå så djupt, är visst flex oundvikligt och ingen fara om man tillåter gradvis anpassning.

Det du beskriver är inte något som är möjligt i mänsklig anatomi om man inte står ultrabrett, som i ett brett sumolyft. Då kan man lyfta med lodad rygg om man vill.

ramagoen
2007-08-17, 17:46
Jag har ett annat problem:
När jag är i ATG-läge och ska pressa upp under slutet på setet tenderar höger knä att vika sig inåt för att kunna fullfölja lyftet. Är jag för svag, dålig teknik eller båda?

Sänk vikten och tänk på att trycka knäna utåt.

pragmatist
2007-08-17, 20:16
Var inte rädd för att stå bredare med fötterna och vinkla dem utåt om du har svårt att komma ned ordentligt.

Ett bra tips om du har svårt att hålla ryggen rak är att hålla i stången med ett smalt handgrepp, med händerna precis utanför axlarna. Då skjuter du automatiskt fram bröstet vilket rätar ut övre ryggen.