handdator

Visa fullständig version : Tjall på ärslet


Barba-Tjock
2007-08-17, 15:58
Har under en tid (ca två veckor) känt av min vänstra sida av ärslet, upp mot höften att det gör ont när man går och ställer sig på den vänstra foten. Jag har inte slagit i nått eller fått den plötsligt utan den kommer och går. Springer jag några kilometer så försvinner det för ett tag, har försökt att stretcha bort osv osv. Undrar om nån haft det förut, skulle kunna vara gluteus mediusfästet som har nått skit på sig, hur löser man detta? :furious:

InaIna
2007-08-17, 16:37
Förmodligen din piriformis-muskel som är lite stel, det är rätt vanligt. Då klämmer den åt ischiasnerven så det gör ont. Har det själv till och från, och jag brukar stretcha utsidan av höften/rumpan och då håller det sig i schack. Den bästa stretchövningen är den när du lägger dig på rygg med högra foten i golvet, lägg vänstra benet (ankelns utsida) mot knät och dra högerbenet emot dig så det känns där du har ont. Hoppas du förstod min beskrivning?!!

Barba-Tjock
2007-08-17, 16:59
Förmodligen din piriformis-muskel som är lite stel, det är rätt vanligt. Då klämmer den åt ischiasnerven så det gör ont. Har det själv till och från, och jag brukar stretcha utsidan av höften/rumpan och då håller det sig i schack. Den bästa stretchövningen är den när du lägger dig på rygg med högra foten i golvet, lägg vänstra benet (ankelns utsida) mot knät och dra högerbenet emot dig så det känns där du har ont. Hoppas du förstod min beskrivning?!!

Det måste det vara! Ska testa det såfort jag kommer till lämplig plats! :)
Vore skönt att veta att det är just detta, känns som man är för ung för att operera höftkulan.... *cry*

Barba-Tjock
2007-08-19, 10:38
har stretchat och det verkar hjälpa ett tag iallfall, men efter 5 minuter är det likadant. *gah!* Hur kan man "träna till" denna rackarns skitmuskel?

mastermungo
2007-08-20, 10:55
har stretchat och det verkar hjälpa ett tag iallfall, men efter 5 minuter är det likadant. *gah!* Hur kan man "träna till" denna rackarns skitmuskel?

Har haft liknande problem.
Om det hjälper med stretch så får du stretecha längre och oftare och undvika allt som gör ont och även tunga belastningar så som knäböjar utfall marklyft och sprintövningar om du gör något av det.
Vila är jävligt tråkigt men hjälper mot det mesta..