Visa fullständig version : Mat för barn?
Hur tänker ni angående barns (egna eller andras) mat, d.v.s. vad och hur mycket de äter? Ni som har barn, är ni väldigt noga med att bara ge dem fullkornspasta och grovt bröd till exempel och se till att de inte äter ketchup etc? Tänker ni på hur mycket de äter per dag? Jag undrar eftersom jag i ett annat diskussionsforum läste en mammas fråga om hur många kcal hennes treåriga barn behövde äta per dag och hur mycket motion barnet skulle ha - har det inte gått litet väl långt när man över huvudtaget funderar i de banorna när det gäller en treåring? Och det här med GI - jag har läst diskussioner om hur man skall få barn (också i treårsåldern) att äta fullkornsprodukter i stället för "vanlig" pasta, ris och potatismos. Är jag ensam om att tycka att det är överdrivet?
Tintomara
2007-08-17, 14:35
Är jag ensam om att tycka att det är överdrivet?
Nej.
Motion och GI för treåringar låter lite väl ängsligt ja. Att försöka få barnen att uppskatta fullkornsprodukter och grundlägga vettiga matvanor redan när de är små ser jag dock inget direkt fel i.
elderberry
2007-08-17, 15:05
lära barn att gilla bra och näringsrik mat. ja.
komma med förbud och lägga sig i hur mycket barnet äter. nej.
jag förstår inte riktigt grejen. småbarn ska väl vara lite runda? och dom brukar väl oftast äta alldeles lagom (möjligtvis för lite) om man ger dom bra mat? det är väl troligare att godis och sockrade saker (t.ex. flingor och yoghurt) är "boven" om dom blir tjocka? (men inte ens där är jag för några direkta förbud)
[…] Och det här med GI - jag har läst diskussioner om hur man skall få barn (också i treårsåldern) att äta fullkornsprodukter i stället för "vanlig" pasta, ris och potatismos. Är jag ensam om att tycka att det är överdrivet?
Man behöver inte överdriva men du är inne på det själv. "Vanlig" pasta. Bättre att vända på begreppen om vad som borde vara vanligt eller riktig pasta och ris. Vitt ris är vanligt i västvärlden och innehåller inte så mycket bra grejer. Brunt ris är inte nödvändigtvis mycket äckligare och det är bara bra om barn vänjer sig vid att äta det. Fullkornspasta kan man annars blanda med vit om man inte pallar med smaken. Att som i Sverige, tillaga enbart vit pasta med en pöl ketchup mitt på utan något annat förutom falukorven, då har man misstolkat själva idén med pasta. Den tillagas bäst med sås, grönsaker eller någonting rikare. Svenskar äter väl bra men vissa saker verkar ofta som om de var importerade i går.
Det är bra att lära barnen att äta nyttigt redan de är små, det förhindrar övervikt senare i framtiden. Tycker inte att det är alls överdrivet, men GI är irrelevant dock i en blandad och varierad kost.
Jag skulle låta mina barn äta vanlig mat som består av fett, protein och kolhydrater, 3-5 måltider om dan så att de håller sig mätta under hela dan, oraffinerad och naturligt som möjligt och se till att de får i sig alla näringsämnen och fibrer som behövs varje dag. Godis och snask en gång i veckan.
Kung Bruno
2007-08-17, 16:32
Jag är barn :).
Min morsa/farsa är precis tvärtom, vill trycka i mig allt de ser. Jag håller mig till oraffinerat och naturligt så gott det går.
Det hela slutar med att jag köper/lagar min egen mat. För föräldrarnas pengar ofc ^^,.
Ignatius72
2007-08-17, 17:44
Självklart vill man ju ge sina barn en sund syn på mat. Det bästa sättet är att man själv har det och ungarna käkar samma sak. Egentligen är det bara den gamla klassikern, godis på lördagar men ät upp maten först.
Har sett många halvstora barn (särskilt tjejer) bli rent snurriga i bollen av att föräldrarna teoretiserar för mycket kring maten, hur mycket, innehåll, light, GI, pooäng osv, men framförallt deras egna jojobantande. Pratas vädligt lite om motion och vädligt mcyket om vad man (inte) ska sätta i sig.
Paltkoma
2007-08-17, 18:29
1. Barn är målsökande sockerraketer. Varje förälders uppdrag är att vidga deras horizont till att gilla mer än honungpuffar, vitt bröd med marmelad och snabbmakaroner med ketchup. Det är inte lätt. Har 3 barn själv. Men man får iaf försöka.
2. Barn behöver fibrer, precis som alla andra. Av någon anledning är de fiberhatare, men de bajsar så mycket bättre om man lurar i dem lite frukt och fullkornsgrejer. Går de med på att äta fullkornspasta så kan man bara var glad, annars får man väl försöka få i dem fibrer på något annat sätt.
3. Barn behöver fett. Alla vuxna fetthatare ska inte låta bli att ge sina barn bara för att de själva bantar.
Några andra som fött upp barn mer än jag ?
Barn äter det som de tycker om. Tycker de inte om maten är de beredda att svälta ihjäl. Ibland äter de, ibland inte.
Jag är mer inne på att leda in de på en aktiv fritid med idrott och lek.
kan hålla med om att dom hellre svälter än äter sånt dom inte vill ha, man får göra så gott man kan men att få dom äta nyttigt är nog lättare i teorin än i praktiken.
Jag ger samma mat som jag själv äter. Han får lite mindre grönsaker än talriksmodellen..men det är ok..han är inte ens se..När han var mindre än 3 år åt han fetare mat också..men nu behöver han inte så mycket mer fett än jag. Iaf inte mättat;) Ganska enkelt anser jag, friska barn äter de det får..om de är helt säkra på att de inte får något annat. SLV är en bra info källa.
Jag tänkte på en sak angående det här med om de gillar fullkorn eller inte, om de nu alltid från första början fått äta fullkorn borde det då inte bli så att de inte tycker om den "vita"(raffinerade) pastan, riset mm? :)
Jag tänkte på en sak angående det här med om de gillar fullkorn eller inte, om de nu alltid från första början fått äta fullkorn borde det då inte bli så att de inte tycker om den "vita"(raffinerade) pastan, riset mm? :)
Jag tror att dom tycker om det vita riset endå. Barn verkar gilla lätttuggade basiska saker.
Mina två (numera tonåriga) döttrar åt om det var gott. Alltså får man lära sig laga nyttig mat som är god. Barn äter lika mycket med ögonen som med munnen. SER det äckligt ut spelar det ingen roll om det är världens käk - de ratar det ändå.
Kombinera det med att man föregår med gott exempel och äter nyttigt själv, inte trycker in bullar i ansiktet utan väljer frukt till fikat, själv äter av grönsakerna när de serveras och inte gör det till en stor cirkus, så kommer det antagligen gå rätt bra. Barn gör som man gör, inte som man säger.
Alltså, mindre snack och mer verkstad. Ut och spela boll med ungarna, lek kull eller kurragömma. Ät själv som du vill att de ska äta.
Men hyckla inte för det genomskådar de.
Paltkoma
2007-08-17, 19:33
Moahahahahaha!!!!
Vi ger våra barn fullkornspasta och de äter det. MEN de vet att vit pasta är mycket godare och lobbar ständigt för att vi ska äta sådan istället. Barn är genetiskt fulländade på att älska den kaloriintensivaste och mest insulinboostande dieten. Du kan inte lura ett barn att ogilla godis genom att ge dem frukt först.
Alltså, mindre snack och mer verkstad. Ut och spela boll med ungarna, lek kull eller kurragömma. Ät själv som du vill att de ska äta.
Men hyckla inte för det genomskådar de.
Det här tror jag räcker VÄLDIGT långt. :thumbup:
Kung Bruno
2007-08-17, 20:29
Varför tycker "barn" mer om vit pasta än fullkornspasta? Själv känner jag ingen skillnad, förutom att den vita är mer lättuggad och slibbigare.
Ignatius72
2007-08-17, 20:54
Dels föregår man ju med gott exempel själv med vad man äter och hur man ser på aktivering. Sen är det ju tyckte och smak, tvååringen älskar pesto, lökkeso ochägg-treåringen hatar det.
Tror det viktigaste är att barnen har en sund inställning till mat-att man provar, en del gillar man annat gillar man inte och vissa saker börjar man gilla vid en viss ålder.
Varför tycker "barn" mer om vit pasta än fullkornspasta? Själv känner jag ingen skillnad, förutom att den vita är mer lättuggad och slibbigare.
Barn äter det som andra äter. När barnen börjar på dagis så "tappar" vi föräldrar bra mycket av inflytandet.
Det blir den klassiska kommentaren från föräldern som hämtar barnet kl 17.20:
- Va ? Åt han fiskbullarna idag, det gör han ALDRIG hemma.
Min uppfattning av fiberberikade produkter är glasklar.
Aldrig till ett barn ! Ett barn behöver energi. Fibrer är bara bukfylla. De fibrer som barnet får från de grönsaker man lurar i dem räcker lång. Alla barn jag träffat älskar rå morot. Antingen riven och lättuggad eller en bit att knapra på.
bulldozer
2007-08-18, 09:04
Har inga problem med maten, ibland äter hon ibland inte.. Ena dagen är
maten god nästa gång är det det äckligaste hon vet (samma maträtt).
Tycker inte det bra att fiffla med barns mat för mkt, särskillt inte hålla
på o tjata då blir de bara motsträviga.
Med min tjej är det tvärtom, får nästan låsa in knäckebrödet och frukten
då hon äter så mkt fibrer så att hon blir kass i magen.
Små barns matsmältning är inte anpassat till fiberrik mat, därmed inte
sagt att de inte ska äta fibrer men man ska inte överdriva.
Den enda restriktionen jag har med mat är att godis & sötsaker är bara på
lördagar!
Har inga problem med maten, ibland äter hon ibland inte.. Ena dagen är
maten god nästa gång är det det äckligaste hon vet (samma maträtt).
Tycker inte det bra att fiffla med barns mat för mkt, särskillt inte hålla
på o tjata då blir de bara motsträviga.
Med min tjej är det tvärtom, får nästan låsa in knäckebrödet och frukten
då hon äter så mkt fibrer så att hon blir kass i magen.
Små barns matsmältning är inte anpassat till fiberrik mat, därmed inte
sagt att de inte ska äta fibrer men man ska inte överdriva.
Den enda restriktionen jag har med mat är att godis & sötsaker är bara på
lördagar!
Om man bara kunde få sig själv att hålla sig till godis och sötsaker enbart på lördagar! Jag finner detta mycket svårt, trots att mina föräldrar hade mycket restriktioner.
Jag har inga barn, för övrigt, men jag kommer att lägga ner mer krut på mina framtida barn för att ge dem en aktiv fritid än vad mina föräldrar gjorde med mig. Hela min släkt är tjock och har dåliga kostvanor och dåliga motionsvanor, jag är ett av få gyllene undantag och det har jag ingen annan än mig själv att tacka. Någon måste ta och bryta det destruktiva mönstret tycker jag bara.
Jag tror inte heller att det behöver vara så himla noga. Jag levde på vitt bröd, kallt ris och ravioli när jag var liten, och jag överlevde :)
Ignatius72
2007-08-18, 16:00
Barn äter det som andra äter. När barnen börjar på dagis så "tappar" vi föräldrar bra mycket av inflytandet.
Det blir den klassiska kommentaren från föräldern som hämtar barnet kl 17.20:
- Va ? Åt han fiskbullarna idag, det gör han ALDRIG hemma.
Aldrig till ett barn ! Ett barn behöver energi. Fibrer är bara bukfylla. De fibrer som barnet får från de grönsaker man lurar i dem räcker lång. Alla barn jag träffat älskar rå morot. Antingen riven och lättuggad eller en bit att knapra på.
Är energi och fibrer en motsättning? Själv tycker jag tex att det är bättre med tre skivor grovt bröd än 15 rostemackor. Väljer de själv är det så där 70/30 med fördel för grovt.
Energi och fibrer kommer i motsattsförhållande för ett barn som äter mindre. Energiinehållet blir mindre per portion helt enkelt.
SLV har ju rekommendationer och de betonar frukt och grönsaker. Fullkornsbröd bör barn äta mindre av för att fiberintaget inte skall bli för stort.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14754&epslanguage=SV
Mina barn äter det jag äter. Speciellt treåringen, hon ska ha samma som jag, oavsett vad jag äter. Jag menar, äter man själv nyttigt tar barnen efter.
Jag försöker att inte bry mig om hur mycket barnen äter och jag märker ju att de äter bäst om jag bara ger dem mat och inte säger nåt. Om man provar nåt nytt och ska börja förklara att det här är nytt och det innehåller det och det vägrar de äta. Bara att ställa fram en tallrik och äta det själv.
Men visst blir ajg lite orolig då mina barn är riktiga matvrak och väldigt knubbiga (treåringen väger 20 kg och ettåringen 12-13 kg) och jag är livrädd att de ska bli överviktiga (liksom jag var), men jag hoppas de ska ta efter min vilja att träna och promenera och vara ute och göra aktiva saker, liksom att äta bra.
Angående vit-/fullkornspasta så har mina barn ingen favorit. De äter oftast fullkorn för det serveras hemma, men serverar nån annan vit så äter de det också.
Mina barn äter mycket fibrer, mår hur bra som helst och är riktiga knubbisar (och inget godis/fikabröd o.s.v. serveras i vårt hem på vardagarna).
Ignatius72
2007-08-19, 06:23
Energi och fibrer kommer i motsattsförhållande för ett barn som äter mindre. Energiinehållet blir mindre per portion helt enkelt.
SLV har ju rekommendationer och de betonar frukt och grönsaker. Fullkornsbröd bör barn äta mindre av för att fiberintaget inte skall bli för stort.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14754&epslanguage=SV
Så för barnosm äter normalt/mycket så torde energimängden snarare vara positiv. Men om man jämför bara bröd tex, en rostemacka är ju i princip bara luft medan en grovis innehåller både det ena och andra.
Hur äter ett barn rostat bröd ?
Jag VET att de dränker brödet med smör/margarin och låter det sjunka igenom till bordet. Därefter kommer pålägget OCKSÅ:D
Jag tror att man ska vara väldigt försiktig med "hur" man pratar mat med barn idag, barn blir mer och mer medvetna redan i tidiga åldrar och visst har vi ett stor problem med fetma och inaktiverade barn men vad som också ökar är barn med ätstörningar. När jag var liten var det inte alls en massa snack om fullkorn och socker hit och dit. Man åt normal, vanlig mat, "helfet" falukorv med potatismos och ketchup, vanlig pasta med köttfärssås, husmanskost av typ den gamla skolan med grönsaker så klart! Och vi åt mellanmål med nyponsoppa och glass, eller mackor med ost eller en bulle och mjölk etc, ingen sockerhysteri! *rolleyes* Det var faktiskt betydlig färre barn som var överviktiga och det beror säkert på fler saker, både mer stillasittande och att barn äter sämre. Den största boven idag tror jag är all läsk OCH att barnen inte äter skolluncherna, det är egentigen inget fel på skolmaten om det bara åt den och inte gick iväg till cafeterian istället och käkade godis och läsk... Tyvärr tror jag att om man pratar för mycket om hälsosam mat och har för mycket regler tror jag att man riskerar att barnen får komplicerat förhållande till mat. Att själv ha en avslappnad inställning till mat, att äta normal, hälsosam mat i lagoma portioner på sunda tider tillsammans, att äta normala mellanmål som kan varieras och vara både nyttiga som frukt eller minde nyttiga som en bulle och dessutom ha den gamla goda "lördagsgodisregelnn" tror jag funkar bäst! Här om dagen när jag var i affären såg jag en liten tjej på 5-6 år som sa till sin mamma att hon inte tänkte dricka mellanmjölken för den var för fet, de sa man i (för)skolan att den var, därför fick man bara lättmjölk där, det tycker jag är skrämmande!!!! Så små barn ska inte bry som om fetthalten på mjölk om det inte har ett stor viktproblem och de flesta barn behöver dricka vanlig mjölk!!
Vi ger barnen vanlig mat, godis på lördagar precis som vi själva (ifall det inte blir slarv men det är sällsynt).
Problemet ligger i att ett av barnen knappt äter alls, har fått henne att gilla lax men då är det bara lax som gäller annars är det bara ris el pasta som går ner. Hennes stora syster äter dock som en häst alltid förutom när det är korv med bröd. Hon tar alltid extra portioner, älskar mat sniffar med näsan i vädret när man lagar mat för att gissa vilken mat det blir osv.
Tjejen som inte äter är rätt tunn så man är lite orolig för växten, medans den andra är lite rund.
Så olika kan det vara, samma uppfostran men helt olika i maten.
Barn behöver mer energi än vuxna så att äta som vuxna ska inte barn göra dock bör man begränsa all snabbmat och godis, läsk. Lördagsgodis är alldeles utmärkt att ha så att det inte blir en massa skräp i veckan. Många föräldrar idag orkar inte laga mat så då blir det en massa snabbmat vilket jag inte tror på utan vanlig hederlig tillagad middag med t ex.kött potatis och sås. Att sedan låta barn peta i sig lite extra frukt och grönsaker tror jag är bra så att de vänjer sig. Man ska inte behöva tänka på vad man stoppar i sig i yngre åldrar utan äta riktig tillagad mat på råvaror och sedan röra på sig. Föräldrar bör begränsa Tv tittande och datorn så att barnen rör på sig mer istället för att behöva tvinga barnen äta dietmat för att de bara sitter still hela tiden. Barn har inte samma smaklökar som vuxna så de tycker inte heller om samma sorts mat. Man ska absolut skapa bra matvanor för barn men det handlar mer om inte bara ge barnen snabbmat, godis och läsk nästan varje dag.
bulldozer
2007-08-20, 08:42
Om man bara kunde få sig själv att hålla sig till godis och sötsaker enbart på lördagar! Jag finner detta mycket svårt, trots att mina föräldrar hade mycket restriktioner.
Jag har inga barn, för övrigt, men jag kommer att lägga ner mer krut på mina framtida barn för att ge dem en aktiv fritid än vad mina föräldrar gjorde med mig. Hela min släkt är tjock och har dåliga kostvanor och dåliga motionsvanor, jag är ett av få gyllene undantag och det har jag ingen annan än mig själv att tacka. Någon måste ta och bryta det destruktiva mönstret tycker jag bara.
He, he jo det svårt när man är vuxen men men.. Klart det blir nåt enstaka
undantag för lilltjejen också, kalas osv.
Eftersom det här var en mat-tråd så tog jag bara upp mina åsikter om maten.
Kan ju tillägga att min dotter har fått gå/cykla till dagis sen hon var tre år,
typ en km dit (har ingen bil) så vardagsmotion får hon en hel del av.
Dessutom har hon gått på både simskola och senare på barngymnastik en
gång i veckan.
Hemma har hon fri tillgång till sin egen dator med spel m.m. (den är inte i
hennes rum), eftersom hon bara sitter vid den kortare stunder så behöver
hon inga restriktioner på den.
Förhoppningsvist så hittar hon nån aktivitet när hon blir äldre som hon vill
syssla med, just nu tycker hon gymnastiken är kul.
Kung Bruno
2007-08-20, 08:52
Ja, jag kan iaf tillägga med vad jag ser mina 2 minsta syskon (Syster, 3 år. Brorsa 0.5år typ) äta.
Brorsan äter smörgåsrån och banan ...
Syrran käkar i princip allt, kött, grönsaker, pasta, ris, potatis ... det är däremot mängen som är hennes problem. Hon springer iväg när hon ätit två köttbullar. Men glass och godis går alltid ner.
Jag har inga barn ännu men jag har redan funderat på vad eventuella barn skulle äta. Jag har tänkt mig en mindre fiberrik och fetare variant av min egna mat. Bröd utan fullkorn, mellanmjölk istället för lättmjölk osv. Eftersom jag själv har svårt för socker i maten och kan jag inte tänka mig att helt plötsligt börja köpa kalaspuffar, marmelad och krämer.
Men det verkar som om alla goda föresatser försvinner när man har fått barn och sedan lever de på kex och godis. Så jag undrar om det verkligen är så att vissa barn är helt omöjliga eller är det föräldrarna som låter dem hållas? Jag har svårt att tro att ett barn hellre svälter sig till döds om det inte får äta precis det vill. Men som sagt, jag har ju ingen egen erfarenhet.
Intressant att läsa era åsikter om mat för barn! Vår äldsta dotter (3 år) äter det vi äter, så eftersom vi alltid ätit t.ex. många olika sorters grönsaker gör hon det också (inte minst på dagis, där hon för övrigt äter en del sådant som inte går ner hemma...). Sötsaker är hon inte så intresserad av, hon kan få t.ex. en bit tårta på kalas, äta två tuggor och sedan är hon nöjd. Och får hon en kaka smakar hon oftast på den och konstaterar att "den var inte god"...fast glass gillar hon alltid! Vi tjatar aldrig om maten utan låter henne äta det hon vill av det som serveras och litar på att hon får i sig det hon behöver (ena dagen äter hon pastan, den andra dagen köttet, så det jämnar nog ut sig i längden, hoppas jag). Jag har nog också fått en mer avslappnad syn på mat och matvanor (både för barn och vuxna) sedan jag fick barn - och det var på tiden efter alltför många år av anorexi och allmän matnoja! Just därför är det också så viktigt för mig att barnen får ett friskt och sunt förhållande till mat och att inte komplicera saker och ting i onödan.
Ristretto
2011-01-29, 10:19
Hur är det med proteinintag för barn? Gäller samma teorier som för vuxna vad gäller gram per kilo kroppsvikt (dvs att ju mer protein desto mer muskler, men för mycket är inte bra för njurar osv)?
christofer79
2011-01-29, 10:42
Hur är det med proteinintag för barn? Gäller samma teorier som för vuxna vad gäller gram per kilo kroppsvikt (dvs att ju mer protein desto mer muskler, men för mycket är inte bra för njurar osv)?
Har läst i näringslära för högskolan (ska dubbelkolla imorgon).. att barn från 7mån upptill 18 år har större behov av aminosyror. En vuxen individ klarar sig på 0,8g protein per kg kroppsvikt och barn mellan 7mån -18år kräver 1,1g protein per kg kroppsvikt.
Jag har själv en son på 9mån, han får inga förädlade kolhydrater - hans kolhydratkälla kommer ifrån hela korn, bönor linser, frukt, rotfrukter, grönsaker. Sedan är proteinkällan mestadels fisk. Är noga med att berika hans föda med fleromättat samt omega 3 och enkelomättat fett.
Hans favoritmellanmål är 50-70g kesella + 1avokado+ 1 banan + lite krossade linfrön *flex*
Eddie Vedder
2011-01-29, 10:48
Barn har ett högre proteinbehov eftersom de växer. Vuxnas ligger på 0.8 gram/kg kroppsvikt men för det lilla barnet som växer är proteinbehovet högre. När man sedan blir väldigt gammal blir återigen proteinbehovet högre, runt 1.2 gram/kg kroppsvikt vill jag minnas.
Barn har ett högre proteinbehov eftersom de växer. Vuxnas ligger på 0.8 gram/kg kroppsvikt men för det lilla barnet som växer är proteinbehovet högre. När man sedan blir väldigt gammal blir återigen proteinbehovet högre, runt 1.2 gram/kg kroppsvikt vill jag minnas.
Hur ligger det till när man tränar hårt som ungdom med proteinintaget, är det samma 2g/kg eller borde det också bli högre när man samtidigt växer? :confused:
Eddie Vedder
2011-01-29, 12:48
Hur ligger det till när man tränar hårt som ungdom med proteinintaget, är det samma 2g/kg eller borde det också bli högre när man samtidigt växer? :confused:
Nu pratar jag om allmänna rekommendationer och inga Kolorekommendationer. Uppemot 2g/kg kroppsvikt finns väldigt lite evidens för. Men en hårt idrottande ungdom har med allra största sannolikhet fördel av ett högt proteinintag och kommer nog göra sig en börntjänst genom att bara äta 1g/kg tex.
Några andra som fött upp barn mer än jag ?
Barn äter det som de tycker om. Tycker de inte om maten är de beredda att svälta ihjäl. Ibland äter de, ibland inte.
Jag är mer inne på att leda in de på en aktiv fritid med idrott och lek.
+1 på det!
Försöker dock lära mina barn att ta så mycket som dom kommer äta upp. Jag försöker lära dom att inte slänga någon mat. Tycker det är tragiskt hur mycket mat som slängs på skolor, dagis och i hemmen.
Nu pratar jag om allmänna rekommendationer och inga Kolorekommendationer. Uppemot 2g/kg kroppsvikt finns väldigt lite evidens för. Men en hårt idrottande ungdom har med allra största sannolikhet fördel av ett högt proteinintag och kommer nog göra sig en börntjänst genom att bara äta 1g/kg tex.
Menar du björntjänst, eller är mitt ordförråd sunkigt?
The Truth
2011-01-29, 22:02
Menar du björntjänst, eller är mitt ordförråd sunkigt?Han menar björntjänst:)
Han menar björntjänst:)
Fast förstår inte vad han menar, han skriver att det är bra med ett högre proteinintag, samtidigt gör man sig en björntjänst av att äta 1g/kg.
The Truth
2011-01-29, 23:00
Fast förstår inte vad han menar, han skriver att det är bra med ett högre proteinintag, samtidigt gör man sig en björntjänst av att äta 1g/kg.En björntjänst är något negativt, fast väl menat :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.