handdator

Visa fullständig version : Ni som kör mycket rygg


kraftsport
2007-08-16, 16:33
Ni som kör mycket rygg, får ni ont i axlarna ibland av bänkpress? Jag frågar detta eftersom det sägs att man lättare får ont i axlarna av pressar ifall man är för svag i rygg jämfört med sin pressförmåga.

Alltså om man kör mycket rygg så borde man kanske inte få ont av pressar.

Kung Bruno
2007-08-16, 17:59
Tror knappast att det kan göra mindre ont för att du har mer muskler, då du knappast kan spänna ryggen i bänkpressen.

Figaro
2007-08-16, 18:07
Ni som kör mycket rygg, får ni ont i axlarna ibland av bänkpress? Jag frågar detta eftersom det sägs att man lättare får ont i axlarna av pressar ifall man är för svag i rygg jämfört med sin pressförmåga.

Alltså om man kör mycket rygg så borde man kanske inte få ont av pressar.


Känner igen mej, ska testa köra mera rodd

Spene
2007-08-16, 18:12
Jupp har lite samma problem och jag är också "för" stark i bänk (i jämförelse). Har hört att cuffsen ska vara viktiga för att undvika skador, sen får man ju se till att träna alla delar av axeln och inte bara sitta och köra press.

Nitrometan
2007-08-16, 18:37
Tror knappast att det kan göra mindre ont för att du har mer muskler, då du knappast kan spänna ryggen i bänkpressen.
Jo, det kan man.

En starkare rygg hjälper dessutom till att "balansera" starka pecs. Vilket leder till mindre ont i axlarna.

Se till att inte få framåtroterade axlar - det kommer att ge er problem.

BSOJ
2007-08-16, 19:25
Jag har problem med mina axlar i bänkpressen, har haft de senaste 4 åren. Men jag tycker inte att jag är speciellt klen i ryggen. Tex så kan jag köra både rodd och lathsdrag med ca 180kg och djupa good morning på 150-160kg. Så jag har svårt att tro att ryggen skulle vara så mycket klenare än famsidan. Så jag tror det är fler faktorer än ryggen som spelar inom man får ont i axlarna eller ej.

jwzrd
2007-08-16, 19:30
Tror knappast att det kan göra mindre ont för att du har mer muskler, då du knappast kan spänna ryggen i bänkpressen.

Skriv inte om saker du inte vet något om.


Du, trådskaparen, behöver mycket muskler - både som rent "kuddmässigt" stöd och i form av direkt och indirekt stabilisering i lyften - runt hela axel- och bröstpartiet för att hålla ihop långsiktigt. Se till att träna ryggen, alltså lats, teres, trapezius, rhomobideus; men glöm inte att även träna elevatorer, rotatorkuffens medlemmar (infraspinatus, supraspinatus, de mindre teres-delarna, etc) och bakre delta.

Det viktigaste är nästan ändå att inte ligga på 50 set bänkpress i veckan och att träna på rätt vikter med ett vettigt utförande. Halvpressar med en armbåge mot örat och den andra vid skrevet, ena axeln 1dm upp från bänken och benen spretande som i den finaste kosack-dansen pajar även stålmannens axlar.

major Pectoralis
2007-08-16, 20:06
Jag har problem med mina axlar i bänkpressen, har haft de senaste 4 åren. Men jag tycker inte att jag är speciellt klen i ryggen. Tex så kan jag köra både rodd och lathsdrag med ca 180kg och djupa good morning på 150-160kg. Så jag har svårt att tro att ryggen skulle vara så mycket klenare än famsidan. Så jag tror det är fler faktorer än ryggen som spelar inom man får ont i axlarna eller ej.

Naturligtvis finns fler faktorer än "klen rygg" som kan ge ont i axlarna (latissimus kan för övrigt ocskå rotera fram axlarna ).

Off-topic: Du får gärna lägga upp en film på dina djupa goodmornings med 160kg (om du inte redan gjort det). Det hade varit kul att skåda.

pragmatist
2007-08-16, 20:31
Så gott som alla mina axelproblem som jag haft i 13+ år försvann som genom ett trollslag när jag gjorde en dygd av att träna ryggen i samma rörelseplan och med samma grepp som jag tränade bröst. Vilket rent konkret innebär mycket sittande rodd med brett grepp (som i bänkpress), fat man pull-ups o.s.v. Det är inte att köra "mycket rygg" som är tricket, enligt min erfarenhet, utan att köra rygg på det sätt jag beskrev för att på så sätt belasta axeln lika mycket "åt bägge hållen" så att säga.

BSOJ
2007-08-16, 20:38
Naturligtvis finns fler faktorer än "klen rygg" som kan ge ont i axlarna (latissimus kan för övrigt ocskå rotera fram axlarna ).

Off-topic: Du får gärna lägga upp en film på dina djupa goodmornings med 160kg (om du inte redan gjort det). Det hade varit kul att skåda.

Har en journal på Bodys forum, där kommer jag så småningom lägga upp lite träningsfilmer. Nu kör jag inte så mycket good morning längre men jag kan ju filma det nån om du tror att jag ljuger.

Honken
2007-08-16, 20:39
Jag har aldrig haft problemet så jag kan inte säga något, men på samma gång så tränar jag indirekt rygg varje pass, varav bänk händer någon gång i månaden (ska börja göra det lite mer dock).

major Pectoralis
2007-08-16, 20:47
Har en journal på Bodys forum, där kommer jag så småningom lägga upp lite träningsfilmer. Nu kör jag inte så mycket good morning längre men jag kan ju filma det nån om du tror att jag ljuger.

:confused: jag skrev inte att jag inte trodde dig. Ta det som en komplimang att jag frågade. Jag har förövrigt faktiskt aldrig sett någon som kört djupa GM med 160kg, åtminstone inte live.

Damien Thorne
2007-08-16, 21:43
Så gott som alla mina axelproblem som jag haft i 13+ år försvann som genom ett trollslag när jag gjorde en dygd av att träna ryggen i samma rörelseplan och med samma grepp som jag tränade bröst. Vilket rent konkret innebär mycket sittande rodd med brett grepp (som i bänkpress), fat man pull-ups o.s.v. Det är inte att köra "mycket rygg" som är tricket, enligt min erfarenhet, utan att köra rygg på det sätt jag beskrev för att på så sätt belasta axeln lika mycket "åt bägge hållen" så att säga.

Bra tips :bow:

BSOJ
2007-08-17, 14:42
:confused: jag skrev inte att jag inte trodde dig. Ta det som en komplimang att jag frågade. Jag har förövrigt faktiskt aldrig sett någon som kört djupa GM med 160kg, åtminstone inte live.

Sorry,jag uppfattade det som du trodde att jag ljög. Förrvisso så är det nog mycket som skrivs på olika forum som man får ta med en nypa salt, så därför är det väl rimligt att ifrågasätta som du gjorde.

Rahf
2007-08-17, 15:39
Sorry,jag uppfattade det som du trodde att jag ljög. Förrvisso så är det nog mycket som skrivs på olika forum som man får ta med en nypa salt, så därför är det väl rimligt att ifrågasätta som du gjorde.

Hur vet du att han ifrågasatte? Alla skriver inte sina inlägg med monstruös ironi i baktanke. Det kan ju faktiskt vara så att Majoren var uppriktig.

BSOJ
2007-08-17, 18:34
Hur vet du att han ifrågasatte? Alla skriver inte sina inlägg med monstruös ironi i baktanke. Det kan ju faktiskt vara så att Majoren var uppriktig.

Ok, det kanske var fel ordval av mig. Jag trodde inte det var ironi heller. Ibland är det väldigt svårt att få fram hur man menar när man skriver. När man har en muntlig dialog är det ju lite lättare att få fram det man menar direkt. Vid text ser man ju bara orden. Vet inte om jag yrar eller om nån förstår mig, men jag ska försöka vara lite tydligare i fortsättningen.

130kg finsk sisu
2007-08-17, 18:47
Ryggen är viktig i bänkpress. Mycket viktig. Jwzrd beskrev det mycket bra!
Kan väl bara plussa till att ifall man lyfter med den s.k "transport"-tekniken dvs ner mot magen, så utför faktiskt lats en liten del av lyftet. Men i en vanlig bröst-bänkpress är ryggens fnktin främst den jwzrd beskrev...

Rahf
2007-08-17, 19:28
Ok, det kanske var fel ordval av mig. Jag trodde inte det var ironi heller. Ibland är det väldigt svårt att få fram hur man menar när man skriver. När man har en muntlig dialog är det ju lite lättare att få fram det man menar direkt. Vid text ser man ju bara orden. Vet inte om jag yrar eller om nån förstår mig, men jag ska försöka vara lite tydligare i fortsättningen.

Ofta när nån försöker poängtera ironi på ett forum eller liknande så brukar det följa med en smilie efteråt.

Samtidigt har du rätt i ditt antagande eftersom det inte finns någon person du kan läsa av kroppsspråket, betoningar och dylikt på.

Absinteh
2007-08-17, 19:32
Jo, det kan man.

En starkare rygg hjälper dessutom till att "balansera" starka pecs. Vilket leder till mindre ont i axlarna.

Se till att inte få framåtroterade axlar - det kommer att ge er problem.

Hur hjälper man det :(?

Liten Men Fet
2007-08-17, 23:42
Hur hjälper man det :(?

Träna ryggen ordentligt, inte bara chins och latsdrag. Skivstångsrodd där kroppen är nästan parallel med golvet och hantelrodd.

Absinteh
2007-08-18, 20:03
Jag har alltid haft väldigt konstig hållning med axlar och skulderblad. Väldigt utstickande skulderblad och framåtroterade axlar. Kanske finns något mer drastiskt att göra?