handdator

Visa fullständig version : Vilken olja är bäst som fettkälla i detta fall?


jontet
2007-08-16, 16:22
Har problem att få i mig tillräckligt med mat på dagarna så jag har börjat trycka i mig en blandning av ca 1dl vassle, 2dl fullkornsvälling samt ca 20-25g fett vid den tidpunkten på dagen där jag har längst mellan målen med mat.

Innan läggdags varje dag äter jag en burk makrill i tomatsås så någon omega-fettkälla tror jag inte är nödvändig.

Vad bör jag använda för någon fettkälla till drinken och varför?
Helst billig och relativt smaklös.

Raggis
2007-08-16, 16:27
Raps?

Pepz
2007-08-16, 16:33
klockrent rapsolja

billig och svensk! neutral smak och bra fettsammansättning

Deceiver85
2007-08-17, 01:46
linfröolja

Kung Bruno
2007-08-17, 02:23
Mixade nötter.

Eddie Vedder
2007-08-17, 03:52
Jag säger rapsolja som dom flesta ovan. Den står sig längre än linfröolja, den smakar betydligt bättre än linfröolja (rapsolja ät i stort sett smaklöst och linfröolja smakar skit:D), den är billigare samt att fettsyrasammansättningen nog är lite bättre med tanke på att du äter så mycket makrill. Inte ens omega-3 är bättre ju mer du får i dig. Nötter tycker jag inte har så himla bra fettsammansättning faktiskt, nej kör på raps som Raggis sa redan i första posten!

Utöver just proteindrinksfettet bör du variera dina fettkällor i kosten och inte vara rädd för mättat fett från t.ex. ost och smör och inte heller vara rädd för den naturliga multivitamintabletten äggula.:)

Ronja
2007-08-17, 06:12
[QUOTE=Eddie Vedder;2463820]Jag säger rapsolja som dom flesta ovan. Den står sig längre än linfröolja, den smakar betydligt bättre än linfröolja (rapsolja ät i stort sett smaklöst och linfröolja smakar skit:D), QUOTE]
Har du provat glanshammars kallpressade linfröolja?(svart flaska vit kork) Den tycker åtminstone jag är den godaste oljan av alla! :D Har provat en hel del andra linfröoljor och då kan jag hålla med om att de är inte goda, men glanshammars e speciell! ;)

Apos78
2007-08-17, 08:34
Glanshammar är aningen dyrare än en flaska raps gisssar jag :) och finns då inget behov av mer omega-3 så känns raps som ett mer naturligt val.

Ronja
2007-08-17, 09:06
Jo jag sa inte att han skulle köpa den, för den e dyr :) , jag lade bara in en fråga åt Eddie eftersom han sa att linfröolja inte smakar gott.

Om jag skulle tipsa om en olja/fettkälla åt trådskaparen skulle det bli kallpressad rapsolja även från mig. Billig och nyttig! :)

Rahf
2007-08-17, 11:10
OnT: RAPS! Linfrö smakar avloppskeso.

Sverker
2007-08-17, 11:31
Äter du redan fet fisk finns ingen som helst anledning att använda linfröolja. Det blir snarare en nackdel med alldeles för mycket känsligt, fleromättat fett.


Lägg pengarna på raps ( eller olivolja ).

jontet
2007-08-17, 12:47
tackar så hjärtligt för alla svaren, rapsolja it is! :thumbup:

Kung Bruno
2007-08-17, 13:03
Nötter tycker jag inte har så himla bra fettsammansättning faktiskt

:O Nu blev jag förvånad faktiskt, inte för att jag själv äter mycket nötter - kanske max 300g sen nyår. Men tom. Anna Skipper kör ibland på nötter och hon är ju inte direkt antikräsen iaf.

Tack för upplysningen :), blir räkor ist. för ev. nötansamlig.

skratt
2007-08-18, 11:11
Måste slå ett slag för ekologiskt kokosfett!
Och NEJ, det är inte onyttigt, tvärtom. :)

Kung Bruno
2007-08-18, 11:17
Mättat fett är det iaf, sen finns det ju olika syn på det.

ANTI------------------Mellan---------------------FÖR

Anna Skipper --------- King Grub ------------SSS och kompani

Hur smakar kokosfett föressten? Synd att det ska vara sån jävla mängd energi i fett, det kunde väl hålla sig till 4 iaf :@

skratt
2007-08-18, 11:24
Jo, visst. Men tillochmed "anna skipper-anhängare" har medhållit att just kokosfett har en bra sammansättning, men självklar ska man variera.
Syftar inte på sånt kokosfett på typ Ica som man gör ischoklad av.. utan kör på hälsokosten, rent ekologiskt.

Smakar ganska gott, men inte så mycket. Ganska neutralt alltså :). Perfa att steka i!

Eddie Vedder
2007-08-18, 11:47
Har du provat glanshammars kallpressade linfröolja?(svart flaska vit kork) Den tycker åtminstone jag är den godaste oljan av alla! :D Har provat en hel del andra linfröoljor och då kan jag hålla med om att de är inte goda, men glanshammars e speciell! ;)

Ja det har jag gjort, jag tycker inte den smakar äckligt eller så men just den här tråden handlar om olja i proteinshaken, inte olja som man tar en sked då och då. I det fallet har jag inget emot linfröolja, brukar ta det själv regelbundet faktiskt även om jag alltid gör mig av med flaskan efter 2-3 månader oavsett om oljan inte är slut.

Den ska inte stå för länge.

:O Nu blev jag förvånad faktiskt, inte för att jag själv äter mycket nötter - kanske max 300g sen nyår. Men tom. Anna Skipper kör ibland på nötter och hon är ju inte direkt antikräsen iaf.

Tack för upplysningen :), blir räkor ist. för ev. nötansamlig.

Nu ska du inte ta det alltför bokstavligt, jag menade inte att det är "dåligt". Men ofta tycker jag nötter lyfts fram lite väl mycket, det skiljer ju faktiskt markant mellan nöt och nöt vad gäller fettsammansättning men gemensamt för dom flesta är ju en ganska obalanserad fördelning mellan omega-3 och -6.
Så jag har alltid svårt för när man pratar om nötter som fettkälla i maten, nötter är gott och nyttigt men ingen optimal fettkälla i sig. Precis som fett från smör, från kött, från äggula, från ost, från vegetabiliska oljor, från spannmål o.s.v. kan det utgöra en del av ens totala fettintag förstås.:)

Kung Bruno
2007-08-18, 11:51
Syftar inte på sånt kokosfett på typ Ica!


*Dissapointed* *bs*

Sverker
2007-08-18, 13:07
Spelar ju ingen roll för fettsyrorna i fettet ifall kokosen odlades ekologiskt eller inte.

Ska vi prata ekologiskt så är ju inte ett tropiskt fett helt rätt när det ska fraktas till oss i kalla norden. Tyvärr är ju inte heller raps någon höjdare där eftersom rapsplantan är känslig och kräver en hel del stöd.

Kung Bruno
2007-08-18, 13:17
Sverker, vet du någon svensk sida där man kan lära sig något om fett/fettsyror whatever?

Du är ju som en uppslagsbok gällande allt här på forumet. Bara det att lite svårt att förstå ...

pragmatist
2007-08-19, 10:39
För generellt bruk tycker jag olivolja är en aning bättre än raps, även om skillnaden är rätt marginell. Anledningen är att olivolja vanligen innehåller mer enkelomättat fett medan raps innehåller lite mer fleromättat omega-6. Men visst, ska man ha det i en proteindrink så är raps betydligt mer neutralt i smaken än olivolja. Olivolja är däremot betydligt trevligare i mat och på sallad.

Om det gick att få tag på olja av makademianöt så borde det vara en snudd på optimal olja för allmänt bruk, nästan helt enkelomättad.

Ronja
2007-08-19, 14:56
För generellt bruk tycker jag olivolja är en aning bättre än raps, även om skillnaden är rätt marginell. Anledningen är att olivolja vanligen innehåller mer enkelomättat fett medan raps innehåller lite mer fleromättat omega-6. Men visst, ska man ha det i en proteindrink så är raps betydligt mer neutralt i smaken än olivolja. Olivolja är däremot betydligt trevligare i mat och på sallad.

Om det gick att få tag på olja av makademianöt så borde det vara en snudd på optimal olja för allmänt bruk, nästan helt enkelomättad.

Är makadamianöten en av de nyttigast nötterna eller? bra fettsammansättning, eller? Säker på att det inte finns någon sån olja? :)

grunt_grunt
2007-08-19, 15:30
Hmm, vilken olja är bäst att trycka i sig om man inte äter så mycket fisk över huvud taget? Rapsolja? Vet nån om rapsolja innehåller massa omega 3?

Sverker
2007-08-19, 16:12
Är makadamianöten en av de nyttigast nötterna eller? bra fettsammansättning, eller? Säker på att det inte finns någon sån olja? :)


Jag kan nästan ingenting om den nöten men den har varit uppe förr

Fettsyran heter på svenska palmitoleinsyra ( jag skrev helt fel tidigare ) och palmitoleic acid på engelska.
http://www.lipomics.com/resources/fatty_acids/16_1n7.htm

Det är en sak att hitta en fettsyra med speciella egenskaper. Det är en helt annan sak att hitta en acceptabel källa som kan ge oss de mängder vi behöver.
Här finns tydligen en japansk nöt som innehåller extremt mycket av fettsyran:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15649284&query_hl=2

Enligt studien så hade nöten bra effekt på blodfeterna.


Jag letar helt planlöst och fann denna studie som inte ärt lika positiv på blodfetterna:
http://www.jlr.org/cgi/content/abstract/35/4/656
...vilket bara bevisar att det är förb-t svårt att utvärdera fettsyror :(

Fortsätter att leta planlöst och fann här att fettsyran kan ha effekt på olika bakterier i huden:
http://content.karger.com/ProdukteDB/produkte.asp?Aktion=ShowPDF&ProduktNr=224194&Ausgabe=229083&ArtikelNr=69757&filename=69757.pdf
... behöver inte betyd att acnen blir mindre för att man äter palmitoleinsyra. Det är ju inte säkert att mängden ökar i sebum ( talgen vi utsöndrar över huden för att förhindra att vi torkar ut ).

Någon som vet något mer om makademianöten ?

Kung Bruno
2007-08-19, 16:19
Sverker ... finns det alltså ... 2 omega fettsyror? Omega-3 och Omega-6? Varpå 3an är bra och 6an dålig?

Fleromättad är 6an, omättad är 3an? Alltså inte all omättad, men all Omega-3 fettsyra är omättad och Omega-6 är fleromättad?

Sverker
2007-08-19, 16:38
I Best of ligger denna tråd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=6278

I post nr 3 står det om Omega-3 och Omega-6.

Kung Bruno
2007-08-19, 16:42
Taaaaaack(L)!

Kung Bruno
2007-08-19, 16:47
Underbar läsning, fick dock inte svaret om Omega-3 är omättat och Omega-6 fleromättat?

Apos78
2007-08-19, 16:57
Fleromättade fettsryror är omättade. Omättade delas in i enkelomättade och fleromättade. Både omega3 och omega6 är fleromättade d.v.s. har flera dubbelbindningar i sin fettkedja.

Kung Bruno
2007-08-19, 17:01
Vad i h.....!

Är ingenting lätt? Vem hitta på alla regler om hur människan är uppbyggd?

Nåja, lax, makrill och annan fet fisk är bland det bästa jag vet ... lite dyrt bara, får väl börja käka det igen. Sen ska jag inte bry mig om hur många gram omättade Omega-13 syror jag får i mig per dag ...

S_R_G
2007-08-20, 07:14
Är ganska säker på att jag har hört talas om både omega 9 och 12 också. Någon som vet något om dessa?

Eddie Vedder
2007-08-20, 09:11
Är ganska säker på att jag har hört talas om både omega 9 och 12 också. Någon som vet något om dessa?

Omega-9 är en enkelomättad fettsyra (kallas även oljesyra) men den dubbelbindning (dom fleromättade har som sagt två elle flera) och den är inte essentiell, d.v.s. den kan kroppen själv syntetisera och det är därför inte livsviktigt att få i sig via kosten.

Nu är det ju i praktiken omöjligt att inte få i sig omega-9 om man inte har en alldeles sinnessjuk kosthållning för den förekommar i det mesta ändå.

Omega-12 har jag aldrig hört talas om dock.