handdator

Visa fullständig version : Trött på ost-skinkpaj


LadyG
2007-08-16, 15:20
Jag är trött på ost-skinkpaj och broccoli-ädelostpaj men kommer inte på något annat spännande. Köttfärspaj är jag inte så förtjust i och räkor vet jag inte vad man skulle kombinera med för att det ska bli spännande. Dela med er av era bästa pajrecept - gärna intressanta pajskalsrecept också om ni har några - så blir jag glad.

De här två brukar jag göra, men nu har jag tröttnat lite på dem:

Pajdeg:
2 1/2 dl vetemjöl
100 g smör eller margarin
2-3 msk kallt vatten
*
Äggstanning:
3 ägg
3 dl mjölk
1/2 tsk salt
1 krm kajennpeppar
*
Fyllning 1:
125 g ädelost i småbitar (t ex Danablu eller någon annan smakrik ost)
Broccolibuketter
*
Fyllning 2:
200g skinka (strimlad)
2 små söta paprikor
1 finhackad lök

Gör pajdegen, bred ut den i folieform och förgrädda cirka 10 minuter. Vispa ihop ingredienserna till äggstanningen. Bred ut fyllningen i pajskalet och häll över äggstanningen. Grädda i 30-40 minuter beroende på hur den ser ut och hur fast man vill ha den.

Sadde
2007-08-16, 15:30
Spenat- och fetaostpaj (mirrandas verision)

Deg:
Dinkelmjöl
250g kesella mini

Innehåll
Spenat
3 ägg
Lite mjölk
125g fetaost

Utförande: Jag började med degen, då klickade jag bara ut hela kesella mini-burken (200g eller 250g? Minns inte hur mycket det är i en burk) och sedan knådade jag ihop det med dinkelmjöl. Hällde på dinkel och knådade några gånger, tills jag blev nöjd med resultatet. Hade även i ett ägg i degen för hållbarheten. Därefter plattade jag ut degen i formen och förgräddade den ca 10min i ugnen (på 200-220 grader tror jag).

Äggstanningen gjorde jag på ett halvt paket tinad spenat (200-300g) + 3 ägg + 1/2 dl minimjölk. Detta hälldes ner i degformen och därefter placerade jag ut fetaosten (125g). Blev rejält mumsigt, minns inte hur länge pajen var inne i ugnen, mitt råd är att ta ut pajen när den känns helt klar. Innehållet får framförallt inte vara i närheten av lös, det förstör hela pajen.

Receptet är mirrandas, jag har lagat denna paj flera gånger och tycker den är fantastiskt god! Här är en gammal bild på min paj:

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=57307

Börje H
2007-08-16, 15:51
Pajdeg:
2,5 dl vetemjöl
1 dl lättfil
½ dl vetekli
2 tsk bakpulver
½ dl flytande margarin

Blanda ihop och tryck ut i en pajform. Grädda i 225’ 8-10 minuter.


Fyllning:
1 gul paprika
1 röd paprika
1 purjolök
2 st kycklingfileér
2 msk tomatpuré
1 dl minigrädde (5%)
1 dl minimjölk

Skär kycklingen i små bitar och bryn i stekpanna, salta och peppra rejält. Strimla sedan grönsakerna och bryn även dessa, tillsätt sedan kycklingen. Rör ner tomatpurén och låt den fräsa med ett par minuter och späd sedan med minimjölken och minigrädden.

Häll sedan fyllningen i det gräddade pajskalet, strö över:
2 dl riven lättost 10%
(ett bra alternativ som faktiskt smakar lite är Västans lagrade 10%)

Grädda i 225’ ca 20 minuter.


Tidernas krubb :thumbup:

LadyG
2007-08-16, 21:49
Oh tack för tipsen det låter ju jättesmaskens. Kan man byta spenaten mot något... Bok Choi kanske?

Två recept som ser ut att vara skapligt kalorisnåla också, det gillas. :)

MyungChul
2007-08-16, 23:09
100g räkor, 100g kräftstjärtar, saften av en citron + stanning som täcker skaldjuren.

annars har du larre+spenat+chevre
västerbotten är en riktigt fin en.. även om den kanske inte är smalmat ;)
kyckling+bacon+curry
salami+valnöt

finns massor om man vänder den kreativa sidan till

mirrranda
2007-08-17, 10:09
Spenat- och fetaostpaj (mirrandas verision)

Deg:
Dinkelmjöl
250g kesella mini

Innehåll
Spenat
3 ägg
Lite mjölk
125g fetaost

Utförande: Jag började med degen, då klickade jag bara ut hela kesella mini-burken (200g eller 250g? Minns inte hur mycket det är i en burk) och sedan knådade jag ihop det med dinkelmjöl. Hällde på dinkel och knådade några gånger, tills jag blev nöjd med resultatet. Hade även i ett ägg i degen för hållbarheten. Därefter plattade jag ut degen i formen och förgräddade den ca 10min i ugnen (på 200-220 grader tror jag).

Äggstanningen gjorde jag på ett halvt paket tinad spenat (200-300g) + 3 ägg + 1/2 dl minimjölk. Detta hälldes ner i degformen och därefter placerade jag ut fetaosten (125g). Blev rejält mumsigt, minns inte hur länge pajen var inne i ugnen, mitt råd är att ta ut pajen när den känns helt klar. Innehållet får framförallt inte vara i närheten av lös, det förstör hela pajen.

Receptet är mirrandas, jag har lagat denna paj flera gånger och tycker den är fantastiskt god! Här är en gammal bild på min paj:

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=57307

Då behövde jag inte skriva själv :) och fan vad glad jag blir för att det uppskattas! :thumbup:

LadyG
2007-08-17, 11:32
100g räkor, 100g kräftstjärtar, saften av en citron + stanning som täcker skaldjuren.

annars har du larre+spenat+chevre
västerbotten är en riktigt fin en.. även om den kanske inte är smalmat ;)
kyckling+bacon+curry
salami+valnöt

finns massor om man vänder den kreativa sidan till

Skaldjursförslaget låter ju jättegott!

Och en god Västerbotten måste man ju få unna sig någon gång :D

LadyG
2007-09-03, 21:25
100g räkor, 100g kräftstjärtar, saften av en citron + stanning som täcker skaldjuren.

annars har du larre+spenat+chevre
västerbotten är en riktigt fin en.. även om den kanske inte är smalmat ;)
kyckling+bacon+curry
salami+valnöt

finns massor om man vänder den kreativa sidan till

Både ditt skaldjursförslag och bacon-varianten har gått hem helt, tack för förslaget!! :thumbup:

Mental
2007-09-03, 21:45
100g räkor, 100g kräftstjärtar, saften av en citron + stanning som täcker skaldjuren.

annars har du larre+spenat+chevre
västerbotten är en riktigt fin en.. även om den kanske inte är smalmat ;)
kyckling+bacon+curry
salami+valnöt

finns massor om man vänder den kreativa sidan till

Lekte lite flygande jacob med ditt recept som utgång, tillsatte jordnötter och banan till receptet, mycket lyckat! (om man som jag gillar varm banan)

MyungChul
2007-09-03, 23:13
Både ditt skaldjursförslag och bacon-varianten har gått hem helt, tack för förslaget!! :thumbup:

:)

Gjort en hel drös med pajer på sistånde.
Gravlax/spenat med fänkål/getostsallad
Kräftor/chili med melon/citrussallad
Blåbär
Hallon/Blåbär
Äpple

Dessertpajerna med smulor på. :thumbup:

MyungChul
2007-09-03, 23:14
Lekte lite flygande jacob med ditt recept som utgång, tillsatte jordnötter och banan till receptet, mycket lyckat! (om man som jag gillar varm banan)

Har svårt för varm banan i mat, men i paj är det ju en annan sak faktiskt. I övrigt så är ju stekta bananer med vaniljglass och chokladkolasås trevligt. :)