handdator

Visa fullständig version : Benen känns tunga


benk3
2007-08-16, 13:21
Tänkte att ni kanske vet lite om sporter och kosttillskott, så tänkte höra med er lite om mina "problem":

Jag spelar ju fotboll 3-4 gånger och tung styrketräning 3 ggr/veckan. Blir nästan någon slags aktivitet varje dag.

Målet är att bli så vältränad muskulös som möjligt, samtidigt som jag orkar springa runt i en fotbollsmatch i 90 minuter. Det måste ju betyda att kroppen inte får vara allt för tung, utan hellre väga lite mindre och ha mer "kvalitetsmuskler" och deffad än stor och bulkad. Vet inte riktigt...

Känns som mitt mål till kroppsform inte är så himla långt borta, men mer muskler och mer deffad tror jag skulle sitta fint ändå; (http://youtube.com/watch?v=UCam3-JrMFQ)

Vikten idag ligger på ungefär 73 kg, var uppe i 76 i början av sommaren. Men efter jag var på semester en vecka och avlsutade med kosttillskotten minskade jag.
Längden är 176 cm lång.


Jag har ju varit utan mina kosttillskott ett par månander nu (Eftersom jag fick höga levervärden), men har börjat ta dem lite nu sista veckan.
Det jag tar då är en drink direkt efter träningspass [Drinken består av VP2 och Creatine HSC].
Sedan ungefär 30 minuter efter drinken tar jag en stor portion av mammas mat. (Tidigare, så fyllde jag på med lite mat/russin/honung m.m varje 30:nde minut dom tre timmar efter träning.)

Kan också säga att 3-4 timmar innan fotbollsträning tar jag en mammas måltid spaghetti, köttfärsås och mycket sallad tex. Sedan 2 - 1.5 timmar träning tar jag två bananer. Sedan inget mer, förräns efter.

På mina senaste fotbollsträningar har mina ben gått riktigt tungt, känns som stora stenklumpar som man springer runt med. Quadriceps bränner som tusan när jag springer runt på fotbollsplanen.[Under sommaren har jag inte gjort någon benträning, utan fotboll har gjort det. Brukar annars köra tunga knäböj m.m].

Är det användingen av kostillskotten igen, som fått mig att känna så. För min vikt har inte ökat någonting.
Inte tillräckligt med kolhydrater innan passet eller något?

Så, vet du själv något vad man kan göra för att inte få denna obehagliga brännkänsla. Och hur skall jag äta innan och efter träning? Jag vet att det är viktigt att fylla på glykogenlagren och det.
Skall jag ta VP2/HSC-drinken efter träning?

Räcker det med att äta mammas mat en gång inom "näringsfönstret", inte flera små måltider med högt GI?

Känns helt knasigt efter varje träning, för jag vet inte vad jag ska äta. Det har blivit snurrigt allting.

Tack på förhand.

Sniggel
2007-08-16, 17:01
Jag har ju varit utan mina kosttillskott ett par månander nu (Eftersom jag fick höga levervärden),
...
Skall jag ta VP2/HSC-drinken efter träning?


Där har du med all sannolikhet anledningen till dina höga levervärden. HSC innehåller kreatin vilket bryts ner till kreatinin. Kreatinin är en av markörerna på att nåt kan vara fel i kroppen, och om det var dom så var höga så berodde det förmodligen på att du tog kreatin och inte på att nåt var fel på dig.

Men som sagt, man ska ju aldrig säga aldrig. Vilka är de kosttillskott du har använt förutom vassle, kreatin o druvsocker?

Sverker
2007-08-16, 17:23
Min analys är att du tränar för mycket.
Du tränar ju varje dag. När ska kroppen få vila och återhämta sig ?

Min egna erfarenhet är att det går halvtaskigt att både träna på gymmet 3 - 4 ggr i veckan OCH handbollsträning 2 ggr per vecka. Spelade ingen som helst roll hur jag än försökte återladda kroppen efter träningspassen.


Är fotbollen viktig så träna fotbollen och kör på gymmet ett pass. Det passet prioriterar du de svaga muskelgrupperna.


Nu får jag en stekpanna i huvudet:smash: men låt mamma köra marktjänsten och tanka på rejält med snabba kolhydrater efter träningen.

Först så låter du levern återhämta sig fullständigt. Därefter konsulterar du din läkare ifall kreatin är bra för dig eller inte.

benk3
2007-08-16, 20:04
Tack så mycket för att ni orkat läsa igenom texten och även svarat.

Där har du med all sannolikhet anledningen till dina höga levervärden. HSC innehåller kreatin vilket bryts ner till kreatinin. Kreatinin är en av markörerna på att nåt kan vara fel i kroppen, och om det var dom så var höga så berodde det förmodligen på att du tog kreatin och inte på att nåt var fel på dig.

Jasså? Ah, det kan vara mycket möjligt att det är HSC som "strular" till det med värdena. Men jag hade tänkt köra slut på de burkar jag har kvar nu (1½ burk HSC, 5 burkar VP2), sedan gå på ett till test för att se om det är förhöjt igen.

Vilka är de kosttillskott du har använt förutom vassle, kreatin o druvsocker?
Det är bara VP2 (vassle), HSC (glukos/kreatin), drucsocker, och Ny-tro pro-40 (kasein) jag använt. Men det är inte så stor mängd av det:
2 skopor VP2
1 skopa HSC
0.5-1 porion Ny-tro Pro-40 / dag.


Min analys är att du tränar för mycket.
Du tränar ju varje dag. När ska kroppen få vila och återhämta sig ?
Tror du det verkligen ör överträning?
Visst, det händer att man tar en vilodag ibland, men det är inte så ofta. Kanske blir en _riktig_ vilodag på en vecka, då jag inte gör någon aktivitet alls. Ingen joggning, styrka, fotboll eller sådant... Men det räcker inte tror du?


Min egna erfarenhet är att det går halvtaskigt att både träna på gymmet 3 - 4 ggr i veckan OCH handbollsträning 2 ggr per vecka. Spelade ingen som helst roll hur jag än försökte återladda kroppen efter träningspassen.


Är fotbollen viktig så träna fotbollen och kör på gymmet ett pass. Det passet prioriterar du de svaga muskelgrupperna.


Nu får jag en stekpanna i huvudet men låt mamma köra marktjänsten och tanka på rejält med snabba kolhydrater efter träningen.

Först så låter du levern återhämta sig fullständigt. Därefter konsulterar du din läkare ifall kreatin är bra för dig eller inte.
Det var tråkigt att höra, att du inte lyckades bra med både muskelbyggande och handboll. Och det lär väl bli samma för mig, tyvärr...

Men, efter träning säger du. Menar du att jag inte ska någon återhämtningsdryck efter, tex Vassle/druvsocker?

Utan istället vänta tills man kommer hem, och tar då en _stor_ portion mat med mycket snabba kolhydrater, vitt ris t.ex. Och resten "normalstort" så att man blir bra mätt. Sedan så äter man inget mer inom "näringsfönsret"?
Inte att jag ska dela upp den stora portionen på tex tre portioner, så jag går och tar en portion vid varje timme efter träningpasset + lite russin/honung som efterrätt med extra snabba kolhydrater?

Tack! Fortsätt gärna skriva något :)

Rahf
2007-08-16, 23:15
För att delge en åsikt om din överträning:

JA!! Jag tror absolut att du kommer bli övertränad med den konstanta belastningen. Du MÅSTE ha lite mer vila än "att man tar en vilodag ibland". Låt det som du prioriterar stå i fokus och lägg mer energi på det.

Sverker
2007-08-17, 05:58
Klart att du ska ha en återhämtningsdryck.
är fotboll det viktigast så är det snabba kolhydrater som gäller i drinken, dvs maltodextrin och glukos. Du behöver inte speciellt mycket protein till fotbollen. Det fungerar säkert bra med 15 g protein före, under eller efter träningen.



Övertränad ? Troligen.