handdator

Visa fullständig version : Träna till failure på samtliga pass


Alfred Nobel
2007-08-16, 09:59
Finns det nackdelar att köra sig till Failure på samtliga pass i veckan? Om jag tränar mån, tis, tors, fre och vilar ons, lörd och sönd.

Syftet med frågan är inte återhämtningen, den har jag inget problem med, endast om det kan påverka min muskeluppbyggnad?

Eller kan en kombination av stenhårda pass vecka 1 och lättare pass vecka 2 vara ett bättre alternativ?

Rex
2007-08-16, 10:03
Du behöver vila, även om du återhämtar dej snabbt. Om du verkligen vill köra så pass mycket så kan du dela upp muskelgrupperna. Tex.
Måndag- bröst
Tis- Ben
Ons- Biceps
Tors- Triceps
Fre- Mage
Lör-Rygg
Sön- Övrigt :P

Jaive
2007-08-16, 10:07
Återhämtningen KOMMER drabbas om du alltid kör till failiure. Nervsystemet pallar inte i längden och dina resultat kommer att utebli i längden, ANTAGLIGEN. Stenhårda pass måste inte innebära att man kör till failiure, se till att ligga precis under gränsen för vad du klarar så kommer det att bli ett tillräckligt hårt pass.

Alfred Nobel
2007-08-16, 10:08
Rex Om du läser det jag skrev ytterligare en gång ser du kanske att min vecka har 3vilo dagar (ons, lörd och söndag) Det handlar inte om att jag vill träna mer.

Jag syftar på hur musklerna påverkas av maxmialt presterande i samtliga pass under en längre tid. Jag har läst runt lite och det variar väldigt mycket från person till person hur deras intensitet på träningen är upplagda, ibland lätta och ibland hårda pass.

Gädda
2007-08-16, 10:10
Det beror helt på hur upplägget ser ut, hur du delar upp muskelgrupper.

Sen beror det också på vad du verkligen menar med fail, fail i varje set eller bara i sista setet t ex.

Också beror det på hur många set per muskelgrupp, kör du tre set och failar på alla eller kör du tolv set och failar på alla?

Anders The Peak
2007-08-16, 10:10
Jag tränar alltid till failure i sista setet i varje övning och pass. Intuitivt känner jag att nästa reps kommer inte att gå då har jag nått failure enligt mitt sätt att se det. Sedan kan man säkert fortsätta med köra partials och då har kommit bortom fauilure....och det händer ofta i min träning.

Alfred Nobel
2007-08-16, 10:11
Återhämtningen KOMMER drabbas om du alltid kör till failiure. Nervsystemet pallar inte i längden och dina resultat kommer att utebli i längden, ANTAGLIGEN. Stenhårda pass måste inte innebära att man kör till failiure, se till att ligga precis under gränsen för vad du klarar så kommer det att bli ett tillräckligt hårt pass.

Tack för svaret :) Oftast läser man att kombinera sin träning är optimalt och det är kanske är den sanna grunden.

Gädda
2007-08-16, 10:14
Niklas: Du borde förklara vad just du menar med att "faila"? Om du bara gör det i sista setet, eller i alla set och i hur många set? Det finns många grader av att köra till failure.

major Pectoralis
2007-08-16, 10:23
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96718&

Alfred Nobel
2007-08-16, 10:26
Niklas: Du borde förklara vad just du menar med att "faila"? Om du bara gör det i sista setet, eller i alla set och i hur många set? Det finns många grader av att köra till failure.

Antal set: 3
Antal rep: 3-6

Sista repetitionen i mitt tredje set blir tugnt och svårt att lyfta.

Alfred Nobel
2007-08-16, 10:27
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96718&

Tackar, har inte utvecklat mina sökningsskills ännu :thumbup:

Anders The Peak
2007-08-16, 10:31
Antal set: 3
Antal rep: 3-6

Sista repetitionen i mitt tredje set blir tugnt och svårt att lyfta.

När man tränar med så tunga vikter kan det vara bra att vara lite försiktig med failure pga att utförandet kan bli dåligt och då är det lätt att skada sig. Skadorna blir ofta långdragna och ger besvär under långa tider.

gibfel
2007-08-16, 12:22
Jag kör alltid så att jag PRECIS klarar min sista reps. Ger mig väldigt mkt iaf. När jag ligger och fiser på 0-90% av max får jag knappt inte ut något utav det.

GymTT
2007-08-16, 12:45
Läs den andra välbesökta tråden om just failure.
Blev långa diskussioner i den som troligtvis gör dig smartare.

tp_88
2007-08-16, 12:50
Syftet med frågan är inte återhämtningen, den har jag inget problem med, endast om det kan påverka min muskeluppbyggnad?
Har du inte problem med återhämtningen från failure-träningen, så skulle jag säga att det är effektivare.

Tom Jr
2007-08-16, 13:15
Det kanske fungerar för dig. Men antagligen inte. Pröva och se.

Danny Devito
2007-08-16, 15:33
Om du ska träna till fail varje pass så bör du hålla ner träningsvolymen tycker jag. Sen om du KAN träna så varje pass och öka är fullt möjligt också.
Fast det viktigaste är ökningarna - ökar du i styrka varje pass så kan du träna så, ökar du inget eller t.o.m. tappar is styrka så får du nog lägga om träningen.