handdator

Visa fullständig version : ärtprotein vs hampaprotein


Milla
2007-08-16, 08:58
Hur står sig ärtprotein i förhållande till aminosyrekvalitet/upptag/effektivitet osv? Jämför man med hampa så innehåller ärtprotein större mängd aminosyror/gram, men mindre antal aminosyror, varför är det så? Eller står bara inte alla aminosyror med av någon anledning? Man får tydligen inte länka till fabrikanten(sorry), så den som vill får titta själv på de sidor där hampa och ärtproteinisolat säljs då för innehållsförtecking...
Tacksam för svar!

Endura
2007-08-16, 09:34
Tror det är bättre att eftersträva att få fler antal aminosyror i första hand, eftersom kroppen behöver hela spannet. Särskilt om du är vegetarian, då animaliska proteiner är de enda som är helt fullvärdiga, dvs innehåller alla aminosyrorna. I vilket fall kommer du få lov att komplettera intaget för att få kosten fullvärdig...

Milla
2007-08-16, 09:38
Tror det är bättre att eftersträva att få fler antal aminosyror i första hand, eftersom kroppen behöver hela spannet. Särskilt om du är vegetarian, då animaliska proteiner är de enda som är helt fullvärdiga, dvs innehåller alla aminosyrorna. I vilket fall kommer du få lov att komplettera intaget för att få kosten fullvärdig...

Jo, jag vill ju få i mig alla aminosyror i ett och samma tillskott... Därför jag undrade om ärtproteintillskott innehåller både essensiella och icke essensiella aminosyror, och om det är fullvärdigt? Hampa ska ju räknas som fullvärdigt, så därför undrar jag hur dom står sig mot varandra? Och hur ärtprotein står sig mot fullärdiga proteintillskott såsom vassle t.ex?

King Grub
2007-08-16, 09:50
Dom icke-essentiella behöver man inte tillföra för proteinsyntesens skull.

Ärtproteinets kvalitet begränsas av metionin, lysin och treoinin, i den ordningen.

Met, Lys and Thr were identified as the first, second and third limiting amino acid.

Identification of the order of limiting amino acids and extent of their deficit in pea protein by an amino acid removal technique. Pol. j food nutr. sci. 2004, vol. 13, no2, pp. 203-208.

Milla
2007-08-16, 11:41
Dom icke-essentiella behöver man inte tillföra för proteinsyntesens skull.

Ärtproteinets kvalitet begränsas av metionin, lysin och treoinin, i den ordningen.



Identification of the order of limiting amino acids and extent of their deficit in pea protein by an amino acid removal technique. Pol. j food nutr. sci. 2004, vol. 13, no2, pp. 203-208.

Ok, tack. Hur pass mkt sämre är ärtproteinisolat i jämförelse med vassle? Är det stor skillnad på dom två ur proteinsynpunkt?Och isf finns det något bättre proteintillskott än just ärtprotein då, om man inte vill ha mjölk/ägg eller sojavarianterna?

Sverker
2007-08-16, 17:32
Ärtprotein och vassle går inte att jämföra. Skillnaden är alldeles för stor.



Ska du få ut något vettigt ur ärtproteinet behöver du först en källa till methionin och det blir havre/ris eller vete i nämd ordning. Därefter behöver du få till lysinet och där finns bara animaliska protein och soja.

Detta är YTS område men jag skulle köra en risotto med ärtor och soja:D

Milla
2007-08-16, 20:13
Ärtprotein och vassle går inte att jämföra. Skillnaden är alldeles för stor.



Ska du få ut något vettigt ur ärtproteinet behöver du först en källa till methionin och det blir havre/ris eller vete i nämd ordning. Därefter behöver du få till lysinet och där finns bara animaliska protein och soja.

Detta är YTS område men jag skulle köra en risotto med ärtor och soja:D

Oj hjälp. Jag fick nämligen för mig att ärtproteinisolat är fullvärdigt, alltså att dem koncentrerat ihop det på ngt sätt så att man får med alla essensiella aminosyror i proportionelig balans osv. Det står ju liksom på hemsidor att det är det dessutom.:smash: Inte alltså? Hur står sig hampa i jämförelse med vassle då? *popcorn* Eller finns det ngt annat proteintillskott, som inte är från soja/ägg/mjölk och som är fullvärdigt och bra?:D

Kung Bruno
2007-08-16, 20:21
EsaPro?

Förlåt mig om jag är dum, men EsaPro är väl trots allt EAA?

Eddie Vedder
2007-08-16, 20:30
Hur kommer det sig att du inte vill ha sojaprotein Milla. Som jag ser det finns det två anledningar att inte välja vassle eller kasein, mjölkproteinallergi eller att man är vegan.
Veganalternativet gäller även äggprotein.

Men att välja bort sojaprotein ser jag ingen anledning till om det nu är ett vegetabiliskt protein du är ute efter. Sojaprotein anses som fullvärdigt även om inte heller det ör jämförbart med t.ex. vassle, dessutom har sojaproteinet många hälsomässiga fördelar.

Milla
2007-08-16, 20:41
Hur kommer det sig att du inte vill ha sojaprotein Milla. Som jag ser det finns det två anledningar att inte välja vassle eller kasein, mjölkproteinallergi eller att man är vegan.
Veganalternativet gäller även äggprotein.

Men att välja bort sojaprotein ser jag ingen anledning till om det nu är ett vegetabiliskt protein du är ute efter. Sojaprotein anses som fullvärdigt även om inte heller det ör jämförbart med t.ex. vassle, dessutom har sojaproteinet många hälsomässiga fördelar.

Det kommer sig utav att min läkare har rekommenderat mig att pröva utesluta både mjölk och soja ur kosten då jag får en hel del symptom av det, så vegan är jag icke. Ägg reagerar jag också på, så tyvärr går det bort nu ned:(
Är alltså ute efter ett proteintillskott men ej mjölk/soja/äggbaserat, annars är ju en kött/fisk/fågelbit bra, men nu är det ett lättsmält tillskott jag är ute efter till frukost och ev ett mellanmål. Vassle/soja hade ju varit super på alla sätt nu, men det är ju mjölk/sojaprotein så...

Sverker
2007-08-17, 05:52
Det enda jag kan komma som finns kvar är det gröna alternativet Spirulina. Smakar...sjögräs.

YTS
2007-08-17, 06:10
Det kommer sig utav att min läkare har rekommenderat mig att pröva utesluta både mjölk och soja ur kosten då jag får en hel del symptom av det, så vegan är jag icke. Ägg reagerar jag också på, så tyvärr går det bort nu ned:(
Är alltså ute efter ett proteintillskott men ej mjölk/soja/äggbaserat, annars är ju en kött/fisk/fågelbit bra, men nu är det ett lättsmält tillskott jag är ute efter till frukost och ev ett mellanmål. Vassle/soja hade ju varit super på alla sätt nu, men det är ju mjölk/sojaprotein så...

Milla. Ärtprotein är ett av de allra bästa proteinerna om man kompletterar det med något sädesslag. Jag har gjort beräkningar på proteinkvalité, som finns på min hemsida:
http://web.telia.com/~u30032762/komplementering.html


Jag äter själv till stor del vegetariskt. Jag ser ingen anledening att äta raffinerat ärtprotein, anser att det är mycket bättre att äta ärterna som de är. Man kan få till en tillräckligt hög proteinhalt genom att kombinera sädesslag och baljväxter.

YTS
2007-08-17, 06:18
men nu är det ett lättsmält tillskott jag är ute efter till frukost och ev ett mellanmål. Vassle/soja hade ju varit super på alla sätt nu, men det är ju mjölk/sojaprotein så...

Du kan testa T-Björns kraftgröt:

Blötlägg 50g gula ärtor över natten. Koka dem i 30 minuter. Häll av kokvattnet och fyll på med 6 dl nytt vatten och 100g korngryn, koka i 15 minuter, tillsätt 2 krm havssalt, 40g torkad osvavlad aprikos, 12g solroskärnor, 8 g kokosflingor och låt koka i 20 min till. Klart.

z_bumbi
2007-08-17, 08:02
Oj hjälp. Jag fick nämligen för mig att ärtproteinisolat är fullvärdigt, alltså att dem koncentrerat ihop det på ngt sätt så att man får med alla essensiella aminosyror i proportionelig balans osv.

Har de inte kompleterat det med något annat dvs tillsatt mer av de aminosyror som det har lite av? Annars spelar det inte så stor roll om du bara ska äta det två mål per dag för det jämnar ut sig under dagen.

Milla
2007-08-17, 08:36
Det enda jag kan komma som finns kvar är det gröna alternativet Spirulina. Smakar...sjögräs.
Mmm...jag riktigt känner hur smaklökarna väcks till liv*spy* :D

Milla
2007-08-17, 08:39
Milla. Ärtprotein är ett av de allra bästa proteinerna om man kompletterar det med något sädesslag. Jag har gjort beräkningar på proteinkvalité, som finns på min hemsida:
http://web.telia.com/~u30032762/komplementering.html


Jag äter själv till stor del vegetariskt. Jag ser ingen anledening att äta raffinerat ärtprotein, anser att det är mycket bättre att äta ärterna som de är. Man kan få till en tillräckligt hög proteinhalt genom att kombinera sädesslag och baljväxter.
Tack. Så om man vill få i sig ngt som smälts lätt och fort och är proteinrikt, så är inte ett ärtproteinisolat bättre än att äta vanliga hela ärtor? Sen måste jag fråga, vet du om ärtprotein blir fullvärdigt tillsammans med t.ex ris och bovete/quinoa(quinoa är ju ganska proteinrikt i sig själv också)? Alltså inte vete, havre, råg eller korn.

Milla
2007-08-17, 08:51
Har de inte kompleterat det med något annat dvs tillsatt mer av de aminosyror som det har lite av? Annars spelar det inte så stor roll om du bara ska äta det två mål per dag för det jämnar ut sig under dagen.
Jag vet inte! Man får ju inte länka till annan tillverkare så därför kan jag inte visa vad den innehåller... Men det står ju liksom att ärtprotein innehåller fullvärdigt protein osv(men det kan säkert vridas på så det låter bra och riktigt iofs), såhär står det på en hemsida t.ex :
Ärt protein kan användas i följande syften:
För att hjälpa de som styrketränar att öka sin muskelmassa.

För att underlätta viktnedgång som måltidsersättning.

För att hjälpa personer med dålig aptit att öka sitt näringsintag.

Hjälpa människor som varit sjuka en tid att återhämta sig (speciellt bra för äldre männinskor som opererats nyligen eller har sår på kroppen).



Produkt Specifikation xx xxxxxxx

Innehåll per 20g rekommenderat dagligt intag (2 matskedar)

L-Glutaminsyra
3100mg
L-Lysin
1170mg
L-Leucin
1300mg
L-Arginin
1390mg
L-Valin
800mg
L-Methionin
183mg
Glycin
629mg
L-Isoleucin
715mg
L-Phenylalanin
860mg
L-Threanin
600mg
L-Aspartic Acid
1910mg
L-Alanin
670mg
L-Tyrosin
600mg
L-Histidin
410mg
L-Prolin
630mg
L-Cystein
170mg
L-Serine
860mg
L-Tryptophan
150mg


Dosering: Som kosttillägg 2 matskedar per dag (motsvarar ca 20g). Pulvret kan blandas med drycker eller strös på frukostfilen.

Finns ju många olika märken och detta var väl inte den jag tänkte på först, men hittar inte den sidan just nu. Hur ser aminosyrorna ut på denna produkt i förhållande till varandra osv?

YTS
2007-08-17, 18:25
Tack. Så om man vill få i sig ngt som smälts lätt och fort och är proteinrikt, så är inte ett ärtproteinisolat bättre än att äta vanliga hela ärtor? Sen måste jag fråga, vet du om ärtprotein blir fullvärdigt tillsammans med t.ex ris och bovete/quinoa(quinoa är ju ganska proteinrikt i sig själv också)? Alltså inte vete, havre, råg eller korn.

Ursäkta mig Milla, men var du inne på länken jag gav dig? Där var faktiskt råris och ärtor med. Bovete har jag inte räknat på, men jag skulle kunna göra det. Quinoa, har jag inga uppgifter om essentiella aminosyryr på, så där blir det svårt. Bovete skulle förmodligen bli bra proteinkvalité 2 delar till en del ärtor. Frågan är om inte Quinoa skulle bli det också eftersom det förmodligen ofta äts tillsammans med bönor.

YTS
2007-08-17, 18:48
Tack. Så om man vill få i sig ngt som smälts lätt och fort och är proteinrikt, så är inte ett ärtproteinisolat bättre än att äta vanliga hela ärtor?

Människan lever inte av protein alena, för att travestera en känd bok.
Varför skall man först ta bort väsentliga näringsämnen, som man sen ändå måste få i sig? Kanske nå'n skulle svara för att få ett högre proteinintag. Men då kan man fråga sig behövs det verkligen?
Om man väger 90 kg och tränar 4-5 ggr i veckan, så skulle jag tippa att man behöver ca 4000 kcal per dag. 15E% protein ger 150g protein, alltså 1,67g protein per kilo kroppsvikt. Många anser att det räcker. Jag har själv provat att träna hårt på ungefär denna nivå och ökat bra.
När det gäller om oraffinerade ärtor smälts tillräckligt fort, så är min erfarenhet av detta, ett klart ja, om man kombinerar dem med sädesslag i proportionerna 1:2.


Blötlägg 50g gula ärtor över natten. Koka dem i 30 minuter. Häll av kokvattnet och fyll på med 6 dl nytt vatten och 100g korngryn, koka i 15 minuter, tillsätt 2 krm havssalt, 40g torkad osvavlad aprikos, 12g solroskärnor, 8 g kokosflingor och låt koka i 20 min till. Klart.

YTS
2007-08-17, 18:51
Produkt Specifikation xx xxxxxxx

Innehåll per 20g rekommenderat dagligt intag (2 matskedar)

L-Glutaminsyra
3100mg
L-Lysin
1170mg
L-Leucin
1300mg
L-Arginin
1390mg
L-Valin
800mg
L-Methionin
183mg
Glycin
629mg
L-Isoleucin
715mg
L-Phenylalanin
860mg
L-Threanin
600mg
L-Aspartic Acid
1910mg
L-Alanin
670mg
L-Tyrosin
600mg
L-Histidin
410mg
L-Prolin
630mg
L-Cystein
170mg
L-Serine
860mg
L-Tryptophan
150mg




För att kunna säga nå't om detta, behöver jag veta hur mycket protein det ger, för det är säkert inte 100% protein.

Milla
2007-08-17, 20:12
Ursäkta mig Milla, men var du inne på länken jag gav dig? Där var faktiskt råris och ärtor med. Bovete har jag inte räknat på, men jag skulle kunna göra det. Quinoa, har jag inga uppgifter om essentiella aminosyryr på, så där blir det svårt. Bovete skulle förmodligen bli bra proteinkvalité 2 delar till en del ärtor. Frågan är om inte Quinoa skulle bli det också eftersom det förmodligen ofta äts tillsammans med bönor.
Nej jag var inte inne nu idag men har läst på din sida förut.
Glömde att ris fanns med, men jag tänkte faktiskt mest på bovetet, eftersom jag är ute efter ngt proteirikt till fruksten och ett mellanmål. Grejen är ju den också att bönor äter jag rätt rikligt utav, och borde inte öka på mängden med egentligen. Tänkte att just ett redan nedbrytet ärtprotein skulle vara lite mer lättsmält, utan lektiner och liknande. Har lite problem med näringsupptag, så ju mer lättsmält och ofiberrikt(plus aminosyrerikt på "liten" portion) desto bättre.

Milla
2007-08-17, 20:14
För att kunna säga nå't om detta, behöver jag veta hur mycket protein det ger, för det är säkert inte 100% protein.

Det står "Ärtprotein är ett fullvärdigt proteintillkskott (90% protein) med låg halt kolhydrater och fett. Inga farliga sötningsmedel finns tillsatta. Proteiner är en av kroppens byggstenar och behövs för att reparera och bygga upp bla annat muskler. Det råder dock helt olika meningar om hur mycket protein som är nödvändigt för kroppen. " Tolkar det som att den innehåller 90g protein/100g då?

YTS
2007-08-18, 19:10
Det står "Ärtprotein är ett fullvärdigt proteintillkskott (90% protein) med låg halt kolhydrater och fett. Tolkar det som att den innehåller 90g protein/100g då?

Skall se om jag får tid över till att kolla detta. 2 delar bovete + 1 del ärter har jag kollat iaf. Och det var helt fullvärdigt d.v.s. C.S. 100.

Sniggel
2010-10-03, 10:32
Uppdaterar denna tråden lite...

Är på jakt efter ett proteintillskott som inte är vassle eller kasein (tål inte mjölkprodukter). Något man kan ha för att öka sitt proteinintag helt enkelt (slutar man med mjölkprodukter helt försvinenr en hel del protein).
Observera att jag ej heller kan äta ris eller vete-protein.
Ärtprotein låter lite intressant men jag undrar hur pass fullvärdigt de märken som finns egentligen är. Brukar man som någon nämnde i tråden, tillsätta de aminosyror som ärtproteinet är svagt på?
Om man bara kolla på ärtproteinet i urpsrunglig form, vilken CS, PDCAA, BV eller annat upmätt värde på kvalitet har den?

Sniggel
2010-10-03, 10:38
Btw, hittade den här bilden på ett ärtproteinpulver:

http://i46.photobucket.com/albums/f115/troyloferski/Gemma.jpg

Ser ju lovande ut faktiskt.

Sniggel
2010-10-04, 16:43
Nu bumpar vi igen!
Någon som har erfarenhet av ärtprotein, eller kunskap om huruvida aminosyror tillsätts i vssa ärtproteinprodukter för att komplettera aminosyraprofilen.
Litar inte på siffrorna från enbart en källa (nutritiondata).

Trashcan
2010-10-04, 16:44
Kan inte något så enkelt som EAA fungera för de som har problem med vissa proteiner? Borde väl fylla samma funktion, och är väl per definition fullvärdigt. Vet inte från vilken källa EAA kommer, men det kanske inte spelar någon roll om det är från mjölkprotein eller annat.

Sniggel
2010-10-04, 16:46
Säkerligen.

Nu tar jag redan EAA men vill ha något mer åt proteinhållet, delvis för att kunna göra måltider av det. En EAA-drink är oftast inte så tillfredsställande.

Såg förresten att ägg verkar vara rätt högt på metionin och cystein, samt hyfsat högt på lysin, vilket borde komplettera up ärtprotein någorlunda. Och ägg äter jag redan mycket av.

Edit: ok det var kanske enbart för att ägg är "högt på allt" :p

z_bumbi
2010-10-04, 16:58
Blandar du ner lite EAA i ärtproteinet så blir det garanterat fullvärdigt men frågan är också mycket riktigt om du behöver bry dig om att en del i kosten inte riktigt är fullvärdig?

Sniggel
2010-10-04, 18:25
Jo fast onödigt att hälla i alla EAA när det räcker med att hälla 3 st av aminosyrorna som är lägst? (då måste man förstås ha de 3 aminosyrorna :p)

Men men. Om värdet på ärtprotein skulle räknas som 80% fullvärdigt, så är det fortfarande 80% och med tanke på att ärtprotein borde gå att få billigt (ej hittat något bra alternativ i sverige dock), så kan det vara ett bra alternativ till vassle.

Kischen
2010-10-04, 18:33
Vet inte från vilken källa EAA kommer, men det kanske inte spelar någon roll om det är från mjölkprotein eller annat.

Det görs med hjälp av bakterier.

Sverker
2010-10-04, 18:49
Snarare syntetiskt. Speciellt som methioninet alltid kommer som en D/L-mix.




Jag tror att ägg med sitt överskott av methionin fungerar utmärkt till ärtproteinet.

Kischen
2010-10-04, 19:02
Snarare syntetiskt. Speciellt som methioninet alltid kommer som en D/L-mix.


Fermentering right? :)

Sverker
2010-10-04, 19:31
Hmm...gjorde en snabb sökning på eaa+usp eller leucine+usp men det gav inga vidare upplysningar.

Det kanske är fermentering:confused:

Kischen
2010-10-04, 20:01
Hmm...gjorde en snabb sökning på eaa+usp eller leucine+usp men det gav inga vidare upplysningar.

Det kanske är fermentering:confused:

Jag har för mig att jag läst det här av eddie eller grubben.

stridis
2010-10-04, 21:04
Har ju stött på köttproteintillskott, det hette Musclemeds Carnivore Beef protein.

Vet inget mer om den produkten, så om den är bra eller dålig har jag inte en aning om.

Sniggel
2010-10-04, 22:33
Såg också beef protein hos några försäljare. Säkert bra alternativ men rätt dyrt, vilket kanske inte är så oväntat.

Sverker
2010-10-05, 06:03
Har ju stött på köttproteintillskott, det hette Musclemeds Carnivore Beef protein.

Vet inget mer om den produkten, så om den är bra eller dålig har jag inte en aning om.

Det är hydrolyserat köttprotein. Eller buljong enkelt beskrivet.

Kan inte riktigt förstå varför man skulle köpa hydrolyserat kött när det finns hydrolyserat vassleprotein eller hydrolyserat kasein.

Sniggel
2010-10-05, 12:11
En fråga:

Om man är allergisk mot mjölkprotein, finns det då en chans att hydrolyserat vassle kan fungera, då proteinets längd har förkortats och därmed även strukturen?

z_bumbi
2010-10-05, 12:36
Hydrolysat utvecklades som jag förstått det delvis just med det syftet och då framför allt för spädbarn som har mjölkallergi. Vad man anser om det idag vet jag däremot inte då jag inte läst om hydrolysat de senaste 5-6 åren.

Sverker
2010-10-05, 18:35
En fråga:

Om man är allergisk mot mjölkprotein, finns det då en chans att hydrolyserat vassle kan fungera, då proteinets längd har förkortats och därmed även strukturen?

När man kommer ned på korta peptider << 1000 Dalton så är det ingen struktur kvar som kan starta en reaktion. Men det räcker att det bara finns små mängder intakt protein i produkten för att det ska komma en allergisk reaktion.

Alltså: Kontakta leverantören för garantier.
EAA är alltid säkert m a p allergisk reaktion.

Sniggel
2010-10-05, 20:32
Sen är det ju så att jag får ju tydligen inga akuta attacker av enstaka spårämnen av mjölk, utan effekten kommer efterhand och byggs upp över dagar/veckor. (är huden felfri kan jag dricka 1 liter mjölk utan att märka något)
Av den anledningen kan jag misstänka att enstaka polypeptider med lite högre dalton (hög för att vara hydrolyserat) har så pass låg påverkan att det kanske inte märks ens om jag skulle konsumera hydrolysatvassle dagligen under lång tid.

edit: såg att vissa skriver ut direkt hur många % av fraktionerna som ligger inom ett visst intervall avseende dalton. Fast sen verkar det fortfarande vara dyrt :P

machine gun
2010-10-06, 21:06
Hydrolysat utvecklades som jag förstått det delvis just med det syftet och då framför allt för spädbarn som har mjölkallergi. Vad man anser om det idag vet jag däremot inte då jag inte läst om hydrolysat de senaste 5-6 åren.

Man använder fortfarande hydrolysat till spädbarn med komjölksallergi, både kasein- och vasslehydrolysat används. T.ex. Nutramigen, Profylac, Althéra. Kommer inte ihåg Dalton på dessa såhär spontant, men informationen lär finnas tillgänglig hos respektive tillverkare.

Sniggel
2010-10-07, 13:56
Det låter ju rätt troligt att ett hydrolysat hade kunnat funka även för mig, även om jag inte är ett spädbarn :p

YTS
2010-10-08, 12:53
Jo fast onödigt att hälla i alla EAA när det räcker med att hälla 3 st av aminosyrorna som är lägst? (då måste man förstås ha de 3 aminosyrorna :p)

Men men. Om värdet på ärtprotein skulle räknas som 80% fullvärdigt, så är det fortfarande 80% och med tanke på att ärtprotein borde gå att få billigt (ej hittat något bra alternativ i sverige dock), så kan det vara ett bra alternativ till vassle.

Nu har jag kollat mina aminosyrabalanseringar och ärtprotein, bör kompleteras med havreprotein i proportionerna 3:2.

Så det betyder att om du tar 15g ärtprotein skall du ha 10g havreprotein, d.v.s. 75g havregryn, då de ger 13,3g protein per hg. Dessa proportioner bör ge ett C.S. på ca 135.

P.S. Gul ärta har C.S. ca 91, beräknat på referensvärde för vuxna.

z_bumbi
2010-10-08, 13:23
Man använder fortfarande hydrolysat till spädbarn med komjölksallergi, både kasein- och vasslehydrolysat används. T.ex. Nutramigen, Profylac, Althéra. Kommer inte ihåg Dalton på dessa såhär spontant, men informationen lär finnas tillgänglig hos respektive tillverkare.

Tack för uppdateringen av min kunskap.

Sniggel
2010-10-09, 10:28
Nu har jag kollat mina aminosyrabalanseringar och ärtprotein, bör kompleteras med havreprotein i proportionerna 3:2.

Så det betyder att om du tar 15g ärtprotein skall du ha 10g havreprotein, d.v.s. 75g havregryn, då de ger 13,3g protein per hg. Dessa proportioner bör ge ett C.S. på ca 135.

P.S. Gul ärta har C.S. ca 91, beräknat på referensvärde för vuxna.

Tack för informationen! Desvärre är jag allergisk mot havre också så om jag tar ärtprotein får jag väl helt enkelt nöja mig med ett cs på 91 och eventuellt så hjälper ägg ller kött upp poängen något.

YTS
2010-10-11, 12:26
Tack för informationen! Desvärre är jag allergisk mot havre också så om jag tar ärtprotein får jag väl helt enkelt nöja mig med ett cs på 91 och eventuellt så hjälper ägg ller kött upp poängen något.

Jag har protein balanseringar med vete, korn, råg, havre, råris och majs tillsammans med gul ärta och har möjlighet att kolla bovete också, vilka av dessa tål du?

Sniggel
2010-10-11, 13:18
Jag har protein balanseringar med vete, korn, råg, havre, råris och majs tillsammans med gul ärta och har möjlighet att kolla bovete också, vilka av dessa tål du?

De enda som är osäkra är bovete och majs, dock lutar det åt att jag inte tål dem heller ;)

Ram Dass
2017-10-12, 20:17
Dom icke-essentiella behöver man inte tillföra för proteinsyntesens skull.

Ärtproteinets kvalitet begränsas av metionin, lysin och treoinin, i den ordningen.



Identification of the order of limiting amino acids and extent of their deficit in pea protein by an amino acid removal technique. Pol. j food nutr. sci. 2004, vol. 13, no2, pp. 203-208.Detta stämmer inte överens med datan från Livsmedelsverket. Se bild nedan, ägg är referens och siffrorna visar skillnad i procent.

Sidan i sin helhet http://matkalkyl.se/aminoprofiler2.php

Vilka uppgifter är korrekta och borde inte ärtprotein anses fullvärdigt då det är snarlikt soja enligt tabellen på bilden?https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171012/2820c44928d4f42ac97a4b3f133315d2.jpg

King Grub
2017-10-12, 20:41
Jag refererar till en faktisk mätning. Tro vad du vill.