handdator

Visa fullständig version : Fet av fruktos?

John M
2007-08-16, 05:52
Har blivit en aning fetare sen jag ersatte en del av proteinet i kosten med kolhydrater. Får i mig ganska mycket fruktos också ca 100 gram om dagen.

Har läst att fruktos intaget bör ligga runt 50-70 gram/dag för att det inte ska lagras som fett. Stämmer det?

King Grub
2007-08-16, 06:06
Det finns ett antal trådar om fruktos och viktpåverkan.

Blir du fetare, äter du mer kalorier än du gör av med. Kolhydrat ger mer metaboliserbar energi än protein, per gram.

En kalori är inte en kalori i alla sammanhang. Man blir fetare av X kcal kolhydrat eller fett än av X kcal protein.

Sverker
2007-08-16, 06:10
100 g fruktos är 200 g strösocker = 800 kcal !
Måste finnas ett par ställen du kan dra ned mängden socker.

Ifall det är 100 g fruktos du äter från frukt så är det fortfarande ca 800 kcal eftersom fruktosen oftast är ca 50 % av kolhydraterna i frukt.

Humanist
2007-08-16, 09:48
En kalori är inte en kalori i alla sammanhang. Man blir fetare av X kcal kolhydrat eller fett än av X kcal protein.

Kan man utveckla ovanstående? Har alltid vandrat runt i villfarelsen att det är kcal in/ut som räknas.

Givetvis har jag inte tagit med i beräkningen indirekta faktorer, såsom mättnadskänsla eller muskelförluster givet en alldeles för ensidig kost. Någonting säger mig dock att detta inte är vad du primärt menar?

King Grub
2007-08-16, 09:51
Energi från en makronutrient används inte på samma sätt som energi från en annan i kroppen. Fettkalorier kan inte användas på samma sätt som proteinkalorier, t ex i proteinsyntesen, för att ta ett exempel. Dessutom ger olika makronutrienter olika hormonsvar, som i sin tur påverkar vad som skall ske med energin som intagits och t ex vad som skall nybildas/brytas ned och i vilken utsträckning.

Handcuff
2007-08-16, 09:57
Så med andra ord:

Person A 3000kcal (+500kcal)
Kohydrat 50%
Protein 30%
Fett 20%

Person B 3000kcal (+500kcal)
Kohydrat 20%
Protein 60%
Fett 20%

Person A blir fetare än person B vid lika kcalöverskott?

WHITEFOLKS
2007-08-16, 10:35
Kommer inte skillnaden ligga i att de inte får samma "överskott"? Vid samma överskott borde det vara lika mycket energi som lagras in.

Handcuff
2007-08-16, 10:38
Kommer inte skillnaden ligga i att de inte får samma "överskott"? Vid samma överskott borde det vara lika mycket energi som lagras in.

Man blir fetare av X kcal kolhydrat eller fett än av X kcal protein.

Det var detta som var förvirrande....

Sniggel
2007-08-16, 10:48
Energi från en makronutrient används inte på samma sätt som energi från en annan i kroppen. Fettkalorier kan inte användas på samma sätt som proteinkalorier, t ex i proteinsyntesen, för att ta ett exempel. Dessutom ger olika makronutrienter olika hormonsvar, som i sin tur påverkar vad som skall ske med energin som intagits och t ex vad som skall nybildas/brytas ned och i vilken utsträckning.

Precis. Samma intag kcal kan vid olika makrofördelning påverka energiutgifterna olika, dvs kcal in kcal ut gäller som alltid.

Morty
2007-08-16, 11:01
Saken är ju den med fruktos, att bara en viss del kan lagras i levern. Resten blir till fett. Dock, så är det kcal in vs kcal ut som räknas. Om du ligger på 400 kcal minus, trots en strikt fruktdiet så kommer du ju iaf tappa i fett.

John M
2007-08-16, 11:07
100 g fruktos är 200 g strösocker = 800 kcal !
Måste finnas ett par ställen du kan dra ned mängden socker.

Ifall det är 100 g fruktos du äter från frukt så är det fortfarande ca 800 kcal eftersom fruktosen oftast är ca 50 % av kolhydraterna i frukt.

Jag får hälften från frukt och hälften från juice. Det är alltså 800 kcal? Inte konstigt att jag har blivit fetare. Detta var en nyhet för mig.

WHITEFOLKS
2007-08-16, 11:24
Sverker räknade på att för varje gram fruktos du får i dig så borde det vara ett matchande gram glukos. Så om man får i sig 100g fruktos från frukt så kan man räkna baklänges och få ut att någon sammanlagt äter 200g kolhydrat från frukt.

Det är inte så att 100g fruktos är 800kcal.

John M
2007-08-16, 11:30
Hur menar du nu? Om jag äter en banan på 100 gram som innehåller 20 gram fruktos, har jag då fått i mig 20 gram fruktos och 20 gram glukos? Redovisas inte glukosen i näringsdeklarationen?

Eller är det så att varje gram fruktos blir till 1 gram fruktos och sedan 1 gram glukos när det kommer in i kroppen?

Exhale_
2007-08-16, 11:38
Hur menar du nu? Om jag äter en banan på 100 gram som innehåller 20 gram fruktos, har jag då fått i mig 20 gram fruktos och 20 gram glukos? Redovisas inte glukosen i näringsdeklarationen?

Eller är det så att varje gram fruktos blir till 1 gram fruktos och sedan 1 gram glukos när det kommer in i kroppen?

En banan på 100 g innehåller inte 20 g fruktos, den innehåller ca 18 g kolhydrater varav ca 13-14 g är sockerarter. Av dessa är ca 3 g fruktos. U dig?

Eddie Vedder
2007-08-16, 11:40

En banan med 20 gram fruktos är en väldigt stor banan. Det är mer normalt att en banan innehåller 20 gram kolhydrater totalt och då kommer dessa 20 gram utgöras av fruktos, glukos, lite stärkelse o.s.v. Men fr.a. glukos och fruktos.

Här kan du se uppmätta värden i 100g skalad banan på finelis livsmedelsdatabas. Om du tittar bland digererbara kolhydrater ser du att det är en fördelning mellan olika sockerarter.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11049&lang=sv

Men om du vet att din banan innehåller 20 gram fruktos så gör den ju det, men den bananen innehåller betydligt mer än 20 gram kolhydrater totalt sett då.

Anders The Peak
2007-08-16, 12:03
Rättar till sammanhanget:

http://www3.mentoronline.se/chemical/kemivarlden/action.lasso?-database=chemicalnews.db&-layout=artikel&-response=detail.lasso&-RecordID=33142&-Sortorder=Descending&-MaxRecords=1&-search

http://www.medikament.nu/PDF-filer/1-03/erlanson_albertsson.pdf

King Grub
2007-08-16, 13:35
Vid samma överskott borde det vara lika mycket energi som lagras in.

Nej. Olika processer kostar olika mycket energi och påverkar kroppen olika mycket viktmässigt. Olika makronutrienter används till olika saker och påverkar inte fett-, glykogen-, och proteinbalansen likvärdigt.

Sniggel
2007-08-16, 14:26
Nej. Olika processer kostar olika mycket energi och påverkar kroppen olika mycket viktmässigt. Olika makronutrienter används till olika saker och påverkar inte fett-, glykogen-, och proteinbalansen likvärdigt.

Viktmässigt ja, men ett överskott är ju en energiterm, lika mycket energi borde ju lagras in.

King Grub
2007-08-16, 14:54
En kalori är en kalori med hänsyn till hur mycket energi som erhålls innan källan till energin metaboliserats, men inte hur kroppen påverkas, vilket är det viktiga, då varken du eller jag är en bombkalorimeter och inget annat.

Kroppen påverkas inte lika av X kcal från en kost sammansatt på ett visst sätt jämfört med en isokalorisk kost som är sammansatt på ett annat sätt.

Sniggel
2007-08-16, 15:31
då varken du eller jag är en bombkalorimeter och inget annat

Detta trodde jag redan från början men det verkade som om det påstods att vi utnyttjade all energi från maten, så nu har jag gått i några år och trott att vi haft en nära 100%ig utvinning av energi ur maten.
Där ser man. *whistle*

John M
2007-08-16, 21:01
Det var bara ett exempel, men OK jag fattar nu. Kommer att plocka bort en hel del fruktsocker nu.

En banan med 20 gram fruktos är en väldigt stor banan. Det är mer normalt att en banan innehåller 20 gram kolhydrater totalt och då kommer dessa 20 gram utgöras av fruktos, glukos, lite stärkelse o.s.v. Men fr.a. glukos och fruktos.

Här kan du se uppmätta värden i 100g skalad banan på finelis livsmedelsdatabas. Om du tittar bland digererbara kolhydrater ser du att det är en fördelning mellan olika sockerarter.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11049&lang=sv

Men om du vet att din banan innehåller 20 gram fruktos så gör den ju det, men den bananen innehåller betydligt mer än 20 gram kolhydrater totalt sett då.

Eddie Vedder
2007-08-16, 21:11
Kommer att plocka bort en hel del fruktsocker nu.

Gör det inte i form av frukt främst bara. Skär ner på sockerrika produkter och juice i såna fall.

Att fördela fruktintaget lite mer över dygnet är ju också ett tips, du vet leverglykogen förbrukas ju ständigt så för att mätta levern krävs ju ett rejält fruktointag inom en relativt kort tidsperiod (hur lång tid varierar ju förstås beroende på energiförbrukning som allt annat). Typ att man trycker i sig en påse godis under en film eller så.

Att ta någon frukt till frukost, som mellanmål, en efter lunch ett glas juice till middag o.s.v. kommer inte göra ett dugg. Inte ens om kosten utöver det innehåler en del socker. Håll det på hyfsad nivå och låt ditt sunda förnuft styra helt enkelt.:thumbup:

DTH
2007-08-16, 21:57
då varken du eller jag är en bombkalorimeter och inget annat

Detta trodde jag redan från början men det verkade som om det påstods att vi utnyttjade all energi från maten, så nu har jag gått i några år och trott att vi haft en nära 100%ig utvinning av energi ur maten.
Där ser man. *whistle*

Tror han menade att kroppen tar upp all energi men de används på olika sätt i kroppen. :-)

Kung Bruno
2007-08-16, 22:02
Kommer att plocka bort en hel del fruktsocker nu.

Bra! ;)

Om du dricker 1l sockersötad läsk, äter en påse lösviktsgodis och käkar blåbärssylt till allt du äter när du äter lite frukt är det väl inte frukten du ska sänka i första hand, kom ihåg det bara.

Emil_Larsson
2007-08-17, 06:50
Off:

Jag antar att godis, läsk, bullar, kakor, kalaspuffar et.c innehåller en hel del fruktos. Rätta mig för jag är inte speciellt erfaren i sånt här.

Jag själv, många år tillbaks, t.o.m 6-13 år kanske, så vräkte jag i mig väldigt mycket godis, söta drycker, kakor et.c. i princip lite varje dag och vissa dagar mer.

Har man skapat sig en dålig grund för kroppen då att stå emot massa sjukdomar tack vare sockret eller är man i en viss ålder då man tacklar socker och sådant bättre? är det individuellt hur mycket socker man klarar av?

Jag håller mig till ämnen nu eller? det är strösocker (fruktos?) jag pratar om eller? inte så hemma i sånt här, men hoppas ni förstår frågan. :)
Tack.

King Grub
2007-08-17, 07:06
Strösocker är inte fruktos. Strösocker är sackaros, som är en disackarid bestående till 50% av glukos och till 50% av fruktos. Sackaros är dock hos många den största källan till fruktos, då raffinerat socker är en så koncentrerad kolhydratkälla, till skillnad från till exempel naturell frukt, som till största delen består av vatten. Det är inte praktisk genomförbart att överäta fruktos så det får negativa metabola effekter från frukt, men lätt genom att äta mycket snask, läsk, kakor, osv.

Det är absolut individuellt hur mycket socker man kan hantera, både yttre påverkan (t ex aktivtet - en fysisk aktiv person kan äta mycket mer socker utan problem än en som sitter i soffan hela dagarna) och inre (glukostolerans, insulinkänslighet, hormoner, enzymer, oxidativ kapacitet, osv). Ett flertal av dom "inre" faktorerna går att påverka till det bättre genom regelbunden fysisk aktivitet och en god kosthållning.

John M
2007-08-19, 10:45
Bra! ;)

Om du dricker 1l sockersötad läsk, äter en påse lösviktsgodis och käkar blåbärssylt till allt du äter när du äter lite frukt är det väl inte frukten du ska sänka i första hand, kom ihåg det bara.

Äter inte godis, dricker inte läsk, klart som fan jag fattar det ;)