handdator

Visa fullständig version : Förmiddagsmåltid?- vad kan man slänga in där?


Nonamenoshame
2007-08-15, 21:43
hejsan. Vet inte om jag la den rätt men jag börjar skolan imorgon.
Jag har tänkt att äta något runt 10.

Men vad ?
Jag vet inte om det finns något som är lätt och behändigt med mycket protein och kolisar som man kan göra eller köpa ?

Tänkte på bars men det är så dyrt.
Finns det inget annat ?

Banan och macka är nog uteslutet i princip.-

Handcuff
2007-08-15, 21:44
Smidigare och godare än mackor kommer du nog inte undan. Men det dög visst inte....iaf 600% bättre än en "bar".

Nonamenoshame
2007-08-15, 21:46
Smidigare och godare än mackor kommer du nog inte undan. Men det dög visst inte....iaf 600% bättre än en "bar".

Visst mackor går ju, men finns det inget annat ?

Eddie Vedder
2007-08-16, 04:32
Visst mackor går ju, men finns det inget annat ?

Klart det finns, kan inte för mitt liv förstå vad som är fel men men.

Ta med en liten matlåda med gårdagens lunch t.ex. Du kan ju ta med en burk tonfisk och en brödbit eller frukt o.s.v.

Eller så skippar du helt enkelt mellanmål i skolan överhuvudtaget, äter mer till frukost och/eller lunch istället.

Alfred Nobel
2007-08-16, 07:47
Håller med ovanstående +1

Du som har tillgång till skolmat borde ta vara på den möjligheten. Ät två stora lass och dricka ett glas mjölk till varje måltid så behöver du inte oroa dig för proteinerna :thumbup:

Vissa har det allt bra...

LadyInsane
2007-08-16, 09:09
Är bars dyrt så göra en drös egna och käka upp. Enkelt och bra när skolkamraterna köper godis på rasten..;)

Flera recept finns på forumet.

Nonamenoshame
2007-08-16, 13:28
Håller med ovanstående +1

Du som har tillgång till skolmat borde ta vara på den möjligheten. Ät två stora lass och dricka ett glas mjölk till varje måltid så behöver du inte oroa dig för proteinerna :thumbup:

Vissa har det allt bra...

Visst äter man som satan när maten smakar, Men får man rosmospudding eller vad det nu var idag så avstår man nog . Tur att det var hamburgare också *drool*

Raggis
2007-08-16, 13:30
Ät mer till frukost istället. Man behöver inte äta var 3:e timme.

Rahf
2007-08-16, 13:38
Visst äter man som satan när maten smakar, Men får man rosmospudding eller vad det nu var idag så avstår man nog . Tur att det var hamburgare också *drool*

Vill man bli stor så får man äta det som bjuds. Allting kan inte smaka gott hela tiden sorgligt nog.

Eddie Vedder
2007-08-16, 13:41
Visst äter man som satan när maten smakar, Men får man rosmospudding eller vad det nu var idag så avstår man nog . Tur att det var hamburgare också *drool*

Nej det gör "man" inte alls. DU gör, och om du väljer att vara kräsen får du ju stå ditt kasst.

Hursomhelst kan jag aldrig se problemet med att ta med sig mat för folk. Allt tjat om bars för att det är så mycket smidigare kommer jag aldrig kunna förstå. En matlåda tar varken mycket plats och väger inte mycket.

Vill man hitta en lösning så gör man det, det är faktiskt inte svårare än så. Jag skulle ta med egen matlåda om maten inte duger, den skulle jag förvara i lärarrummets kylskåp om ingen annan bra förvaring finns möjlig. Inte en chans att dom skulle missunna någon det.

Alfred Nobel
2007-08-16, 13:55
Oftast finns fil med flingor på sidan om, bara att du tar med dig lite nötter/torkade frukter och slänger ner tillsammans med resten och äter dig mätt :)

Cohen
2007-08-16, 23:41
Då jag fortfarande gick i skolan tog jag ofta med som jag sedan fick värma i skolkökets mikro. Gjorde detta i x antal år och det funkade smidigt som tusan.

Men OnT; om jag var du skulle jag (som andra redan föreslagit) skippat mellanmålet och ätit mer till frulle och lunch. Om du äter en bra frukost finns det ingen chans att du blir vrålhungring innan lunch.

Osciz
2007-08-17, 20:54
Nej det gör "man" inte alls. DU gör, och om du väljer att vara kräsen får du ju stå ditt kasst.

Hursomhelst kan jag aldrig se problemet med att ta med sig mat för folk. Allt tjat om bars för att det är så mycket smidigare kommer jag aldrig kunna förstå. En matlåda tar varken mycket plats och väger inte mycket.

Tar ju tid att göra ordning mat och sen ska man hålla på och diska matlådan. Heldre lägger man kanske en 6kg gainerpåse i skåpet och några lådor med bars.

Raggis
2007-08-17, 21:39
Tar ju tid att göra ordning mat och sen ska man hålla på och diska matlådan. Heldre lägger man kanske en 6kg gainerpåse i skåpet och några lådor med bars.

Du har ju tid att gå till gymet nästan varje dag, varför skulle du inte kunna offra 20 min för att laga ihop en måltid? Dessutom kan man göra storkok, och protionera upp det samma kväll. Bättre att lära sig detta tidigt. Man kan inte bo hemma hela livet.

matlak
2007-08-17, 22:07
Bättre att lära sig detta tidigt. Man kan inte bo hemma hela livet.

förlåt förlåt förlåt men jag kan bara inte låta bli.....men var bor du om inte hemma?? *whistle*

Raggis
2007-08-17, 22:10
förlåt förlåt förlåt men jag kan bara inte låta bli.....men var bor du om inte hemma?? *whistle*

Jag bor ensam. Tack för att du fråga *kissass*

Osciz
2007-08-18, 10:45
Du har ju tid att gå till gymet nästan varje dag, varför skulle du inte kunna offra 20 min för att laga ihop en måltid? Dessutom kan man göra storkok, och protionera upp det samma kväll. Bättre att lära sig detta tidigt. Man kan inte bo hemma hela livet.

Det är jobbigt och tråkigt :) Kan klara sig bra genom att laga mat 1gång i veckan och bo ensam. Kan köpa färdig mat och sätta i micron, även fast man kanske tröttnar men de kan bli lite väl omständigt att ta med sig måltider hela tiden till skolan när man lika väl kan förvara en säck med gainer i skåpet och ta ett par drinkar varje dag (under bulknings-tider).