handdator

Visa fullständig version : Att arbeta som modell


sissa
2007-08-15, 20:14
Är det berättigat tycker ni att yrket modell oftast inte bara ses som något man jobbar med utan att det säger väldigt mkt om vem man är? Egentligen så syftar jag väl främst på modellande av en mera lättklädd karaktär då det känns som det är främst det som får människor att veta vem man är, hur man tänker osv

Kan man inte se det som ett jobb, vilket som helst, varför inte såfall?

Sälvklart reagerar jag olika om nån säger att dom jobbar på coop eller om nån säger att de gör porrfilm. Är det berättigat eller är det bara dumheter egentligen?

Daniiiel
2007-08-15, 20:20
Jadu nu har jag inga erfarenheter av nakenmodeller. Men känner personligen en supermodell och en annan ganska känd modell i sverige. Båda har förändrats ganska mycket i sättet men är fortfarande lika goa. Därimot har en berättat att modeller oftast är så som man tänker att de är. Dryga attentionwhores i princip. Så visst går det väl i viss riktining veta hur en person kan vara beroende på vad de jobbar med. Iafall inom modellandet.

joriice
2007-08-15, 20:21
Är det berättigat tycker ni att yrket modell oftast inte bara ses som något man jobbar med utan att det säger väldigt mkt om vem man är? Egentligen så syftar jag väl främst på modellande av en mera lättklädd karaktär då det känns som det är främst det som får människor att veta vem man är, hur man tänker osv

Kan man inte se det som ett jobb, vilket som helst, varför inte såfall?

Sälvklart reagerar jag olika om nån säger att dom jobbar på coop eller om nån säger att de gör porrfilm. Är det berättigat eller är det bara dumheter egentligen?

Ja det är väl beättigat tycker jag.

Skillnaden med att jobba på coop-forum och modell för H&M är väl att det inte krävs samma egenskaper av personen?
Vilket av jobben som skulle "vara bättre" låter jag vara osagt...

Rahf
2007-08-15, 20:30
Man är nog väldigt mån om sig själv om man är modell. Fåfäng alltså.

Dryga och arroganta låter jag vara osagt för jag känner inga egentliga modeller.

Stoltz
2007-08-15, 20:31
En polare var modell för en turistbyrås annonser när han var ute och reste och han berättade att det hade varit mer krävande än vad hans gamla jobb som lagerarbetare var.

Jag tycker definitivt man kan se modellande som ett jobb. Får man betalt för det och spenderar sin tid att utföra det, då är det väl egentligen inget snack om saken?

Daniiiel
2007-08-15, 20:32
Sen beror det ju helt på var man är modell. I sverige är det svårt att försörja sig på modellande. Men kommer man utomlands så kan man tjäna sjuka pengar.

sissa
2007-08-15, 20:35
Man är nog väldigt mån om sig själv om man är modell. Fåfäng alltså.

Dryga och arroganta låter jag vara osagt för jag känner inga egentliga modeller.

Jo, men det är sant. Vissa yrken kan man väl koppla till olika temperament/attityd osv. Att jobba i kassan på coop går helt enkelt inte att säga nåt särskilt om på samma sätt.

Slartibartfast
2007-08-15, 20:53
Dryga och arroganta låter jag vara osagt för jag känner inga egentliga modeller.

Men likväl kan du säga dethär:

Man är nog väldigt mån om sig själv om man är modell. Fåfäng alltså..

Ser man så jävla bra ut att folk vill betala en en massa pengar för att stå framför kameran en stund så förstår jag inte vad som är fåfängt med det.

Rex
2007-08-15, 20:57
Man jobbar HÅRT för att få snygg fysik.. att få pengar vid sidan om är aldrig fel.

joriice
2007-08-15, 21:01
Men likväl kan du säga dethär:



Ser man så jävla bra ut att folk vill betala en en massa pengar för att stå framför kameran en stund så förstår jag inte vad som är fåfängt med det.

Sure, faktumet att man blir "bortskämd" eller dissillusionerad som modell är väl dock ganska säkert? Man har inte direkt gjort något för att förtjäna att stå framför en kamera och posera.

jag vet inte hur modellarbetet är, jag tvivlar dock inte att det är slitsamt på flera plan. Men jag tvivlar däermot på att modeller är medvetna om hur "fåfängt" deras jobb är.

Rahf
2007-08-15, 21:06
Men likväl kan du säga dethär:



Ser man så jävla bra ut att folk vill betala en en massa pengar för att stå framför kameran en stund så förstår jag inte vad som är fåfängt med det.

Det är klart jag kan, att vara fåfäng och att vara arrogant är två vitt skilda saker. Fåfäng är alltså när man är väldigt mån om sitt eget utseende. Arrogant är när man har dålig respekt för omgivningen och är väldigt självcentrerad.

Självklart blir man fåfäng när man har ett utseende som är ens levebröd. Förmodligen blir man snudd på sjukligt fåfäng. Däremot finns det inget som säger att alla modeller blir arroganta, snobbiga och dryga. Men fåfänga i varierande grad blir de med stor sannolikhet.

Slartibartfast
2007-08-15, 21:07
Sure, faktumet att man blir "bortskämd" eller dissillusionerad som modell är väl dock ganska säkert? Man har inte direkt gjort något för att förtjäna att stå framför en kamera och posera.

jag vet inte hur modellarbetet är, jag tvivlar dock inte att det är slitsamt på flera plan. Men jag tvivlar däermot på att modeller är medvetna om hur "fåfängt" deras jobb är.

Jag tror hårt på att det finns modeller som inte är det minsta fåfänga och tänker "fan, om nån är så korkad att de ger mig gratis pengar för att bara stå och göra ingenting framför en kamera, så skrattar jag hela vägen till banken".

regus
2007-08-15, 21:10
Jag tror hårt på att det finns modeller som inte är det minsta fåfänga och tänker "fan, om nån är så korkad att de ger mig gratis pengar för att bara stå och göra ingenting framför en kamera, så skrattar jag hela vägen till banken".

+1

Verkar vara rätt optimalt arbete.
Förutom att man måste hålla portionerna små. (för dom flesta modeljobb)

joriice
2007-08-15, 21:15
Jag tror hårt på att det finns modeller som inte är det minsta fåfänga och tänker "fan, om nån är så korkad att de ger mig gratis pengar för att bara stå och göra ingenting framför en kamera, så skrattar jag hela vägen till banken".

jasså, jag kan inte sätta mig in i situationen, men du har bättre perspektiv på det än mig, på sätt och vis, så du har antagligen rätt.

Jag tror dock inte det stämemr för majoriteten.

Pingu
2007-08-15, 21:28
Har en tjejkompis som var modell, gjorde mycket i Italien, Frankrike etc.
Hon är samma härliga tjej i dag som innan hon började modellandet.
Hon kan gå ut osminkad och iklädd mysbyxor så fåfängd skulle jag inte kalla henne

Även min farmor var modell och det var aldrig något man märkte, annat än hennes utsende då. Hon var den osjälviskaste person jag har någonsin träffat.
Modellandet var annorlunda då hon var aktiv men hon såg det som ett vanligt jobb och pratade aldrig om att hon var modell. Märkte det då jag kollade på gammla kort och såg bilder som såg lite för proffsiga ut för att vara tagna av farfar :)

LadyInsane
2007-08-15, 21:33
LadyInsane:

Offer? De blir en kropp. Ett utseende utan hjärna som finns till för andras njutning.

Men alltså det gäller ju alla typ av modellarbeten. Modeller är inte utan hjärna och det saknas inte prestation bakom, men det är ingenting som läggs fokus på att det ska komma fram i sammanhanget. Att modella är till stor del yta, det ligger i jobbet. Vare sig man jobbar som påklädd modell eller viker ut sig i slitz.

Självklart har modeller hjärna, dock handlar det inte om det. Jag avskyr objektifieringen av kroppar/av nakenmodellande. Jag bryr mig inte ett skvatt ifall tjejer vill modella med kläderna på. Då handlar det om något annat. Ett jobb; visa kläder. En tjej som däremot viker ut sig och visar allt plus retucheringen, gör inte det av någon annan anledning än att läsaren ska glo på hennes kropp, hennes nakna utseende.

Det är tragiskt att flickor underlåter sig till att jobba som denna typ av modell. Självklart har många tjejer inget val och gör det för pengarnas skull, likaså hamnar många flickor i prostitution. Det är en branch som utnyttjar trasiga människor helt enkelt.

Robbin
2007-08-15, 21:48
En tjej som däremot viker ut sig och visar allt plus retucheringen, gör inte det av någon annan anledning än att läsaren ska glo på hennes kropp, hennes nakna utseende.

Det är tragiskt att flickor underlåter sig till att jobba som denna typ av modell.

Varför är det tragiskt egentligen? Tragiskt om man blir tvingad till det ja.. tragiskt om man måste göra det för att få ihop pengar? Hur många tror det egentligen verkligen är tvunga att vika ut sig för pengar? Jag tror inte att det ens är en noterbar andel som verkligen gör det för att dom inte har något annat val.

Jag tror att det helt enkelt är många som tycker om att visa upp sig, får dom pengar för det desto bättre.

Jag kan säga att skulle jag få hyffsade pengar för att visa mig i kalsonger (de flesta tjejerna håller ju för brösten och har trosor på sig) eller whatever helt naken så skulle jag göra det. Är ju fan bara kul om några brudar eller varför inte killar blir tänd på en. :naughty:

Pingu
2007-08-15, 22:00
Det är tragiskt att flickor underlåter sig till att jobba som denna typ av modell. Självklart har många tjejer inget val och gör det för pengarnas skull, likaså hamnar många flickor i prostitution. Det är en branch som utnyttjar trasiga människor helt enkelt.

Visst förekommer det sådant men det finns fortfarande massor med både killar och tjejer som älskar att fotas/filmas nakna.

Muskelbyggaren
2007-08-15, 22:37
LadyInsane, vad skiljer den mänskliga kroppen från andra konstnärliga objekt? Jag kan se stor skönhet i människokroppen och kan njuta av den i porträtt på samma vis med vilket annat motiv som helst. Att det skulle vara förnedrande var det dummaste jag hört. Huruvida något är förnedrande eller inte avgörs inte av handlingen i sig utan snarare av det som föregår den samma - hur och varför.

Hur får du förresten ihop att inte vem som helst kan bli modell om det nu bara handlar om att bära kläder? Modellens kropp har ju lika stor betydelse för hur uppskattade bilderna blir.

acroyear2
2007-08-16, 03:52
Är det berättigat tycker ni att yrket modell oftast inte bara ses som något man jobbar med utan att det säger väldigt mkt om vem man är?

Kan man inte se det som ett jobb, vilket som helst, varför inte såfall?

Många människor - dare I say most of 'em? - väljer inte att bli kontorsslavar, robotar inom detaljhandeln eller att fritera pommes på McDonald's. Det bara... händer. Av en slump. Kanske fanns det inget bättre när de var i desperat behov av ett jobb, och så fastnade de.
Det samma gäller med största sannolikhet även modeller. Vilken typ av modellanden det än handlar om. Man blir upptäckt av någon agentur när man vandrar omkring, allmänt sunkig, på stan någon trist onsdag och man beslutar sig för att tacka ja. "Vad som än händer blir jag alltid en livserfarenhet rikare", right?
Sedan utvecklas de. De lär sig vilka poser som fungerar bäst på samma sätt som kontorsslaven lär sig nya datorprogram för att kunna avancera i sitt arbete. Modellen får uppleva obekväma arbetstider; poserande i bikini under extrem kyla vid någon öde strand klockan fyra på morgonen - instruerade till att stå blickstilla i flera timmar så att deras "sminkade kroppar inte ruineras" - på samma sätt som en lagerarbetare som jobbar natt får slita under andra påfrestande arbetsformer.

Poängen är att modellandet bara är ett jobb, och att de som modellar kunde ha varit vilka människor som helst. Det enda som skiljer dem från oss andra är att deras arbete följer med oss på fiket när vi bläddrar omkring i en tidning i väntan på en vän, de stirrar tillbaka på oss när vi slöläser vår partners skvallertidning då vi sitter och skiter på dass och de bländar oss med sina strålande utseenden på reklamaffischen då vi huttrar i busskuren efter att ha missat bussen.
Som arbetare blir de inte lika osynliga som vi andra, och därför blir de litet lättare att reflektera över, störa sig på, och att tvinga dem att stå till svars för all vår fördomsfulla och kissnödiga svennighet.

tano
2007-08-16, 06:49
Många människor - dare I say most of 'em? - väljer inte att bli kontorsslavar, robotar inom detaljhandeln eller att fritera pommes på McDonald's. Det bara... händer. Av en slump. Kanske fanns det inget bättre när de var i desperat behov av ett jobb, och så fastnade de.
Det samma gäller med största sannolikhet även modeller. Vilken typ av modellanden det än handlar om. Man blir upptäckt av någon agentur när man vandrar omkring, allmänt sunkig, på stan någon trist onsdag och man beslutar sig för att tacka ja. "Vad som än händer blir jag alltid en livserfarenhet rikare", right?
Sedan utvecklas de. De lär sig vilka poser som fungerar bäst på samma sätt som kontorsslaven lär sig nya datorprogram för att kunna avancera i sitt arbete. Modellen får uppleva obekväma arbetstider; poserande i bikini under extrem kyla vid någon öde strand klockan fyra på morgonen - instruerade till att stå blickstilla i flera timmar så att deras "sminkade kroppar inte ruineras" - på samma sätt som en lagerarbetare som jobbar natt får slita under andra påfrestande arbetsformer.

Poängen är att modellandet bara är ett jobb, och att de som modellar kunde ha varit vilka människor som helst. Det enda som skiljer dem från oss andra är att deras arbete följer med oss på fiket när vi bläddrar omkring i en tidning i väntan på en vän, de stirrar tillbaka på oss när vi slöläser vår partners skvallertidning då vi sitter och skiter på dass och de bländar oss med sina strålande utseenden på reklamaffischen då vi huttrar i busskuren efter att ha missat bussen.
Som arbetare blir de inte lika osynliga som vi andra, och därför blir de litet lättare att reflektera över, störa sig på, och att tvinga dem att stå till svars för all vår fördomsfulla och kissnödiga svennighet.

Det där tyckte jag var bra! ( även om jag misstänker att det ofta är folk som söker sig till modellagenturer av fri vilja )