handdator

Visa fullständig version : Ett Heelt år..


Krille 87
2007-08-15, 12:50
Jag har nu ett helt år där jag kan göra precis vad jag vill! Och prioritet 1 är absolut att resa. Hade vart kanonkul att veta vad ni gjorde mellan er gymnasietid och era, t ex. högskolestudier. Jag har tänkt på bartender, reseledare och liknande flyktiga alternativ ;). Jag har jobbat väldigt mycket i 1 år nu och drf vill jag göra något lite mer "crazy". Det är något som säger att jag vill till USA också, alltid facinerats av "Statsen" :). Men alla möjliga olika resemål är såklart välkomna! J´mon!

manko
2007-08-15, 12:52
Jag har nu ett helt år där jag kan göra precis vad jag vill! Och prioritet 1 är absolut att resa. Hade vart kanonkul att veta vad ni gjorde mellan er gymnasietid och era, t ex. högskolestudier. Jag har tänkt på bartender, reseledare och liknande flyktiga alternativ ;). Jag har jobbat väldigt mycket i 1 år nu och drf vill jag göra något lite mer "crazy". Det är något som säger att jag vill till USA också, alltid facinerats av "Statsen" :). Men alla möjliga olika resemål är såklart välkomna! J´mon!

Åk till skansen och kolla in enzo. :)

L-Sami
2007-08-15, 12:53
Hur mycket pengar har du sparat?

Langster
2007-08-15, 12:54
"Statsen"?

Krille 87
2007-08-15, 12:56
"Statsen"?


Ohhps, Glömde ett e, "Statesen! :D

Snafu
2007-08-15, 12:57
Själv gjorde jag lumpen. Blev inte så mkt klokare av det, mest trög i bollen och utvecklade ett hat mot meniga.

Krille 87
2007-08-15, 12:57
Hur mycket pengar har du sparat?


ungefär 900 00

Börje H
2007-08-15, 12:58
Hade vart kanonkul att veta vad ni gjorde mellan er gymnasietid och era, t ex. högskolestudier.

Lumpen. Sedan oflyktigt skiftarbete. Först inom tryckeribranchen därefter inom metallindustrin 5 år.

manko
2007-08-15, 13:01
Jag har nu ett helt år där jag kan göra precis vad jag vill! Och prioritet 1 är absolut att resa. Hade vart kanonkul att veta vad ni gjorde mellan er gymnasietid och era, t ex. högskolestudier. Jag har tänkt på bartender, reseledare och liknande flyktiga alternativ ;). Jag har jobbat väldigt mycket i 1 år nu och drf vill jag göra något lite mer "crazy". Det är något som säger att jag vill till USA också, alltid facinerats av "Statsen" :). Men alla möjliga olika resemål är såklart välkomna! J´mon!

Vad jag gjorde mellan gymnasiet och "vuxen" livet. Jag bara fanns och försökte ha roligt och slappa. Sen kom jag på att jag inte orkar leva ett sånt liv =D

shut teh face
2007-08-15, 13:03
90.000 hmm

Om du betalar 12 månaders hyra i förtid och köper12 månaders wow gamecard ..

Så har du lite pengar kvar lite konservmat.

GO!

Krille 87
2007-08-15, 13:04
90.000 hmm

Om du betalar 12 månaders hyra i förtid och köper12 månaders wow gamecard ..

Så har du lite pengar kvar lite konservmat.

GO!


Njaaa ;)

L-Sami
2007-08-15, 13:11
90 000 räcker till en bra resa. Rekommenderar USA, där kan du leva gott med de pengarna under en längre tid.


Efter studenten så jobbade jag i ett halv år, gjorde lumpen i 9månader, efter det har jag bara jobbat och gjorde den där USA resan nyligen.

Frantic
2007-08-15, 13:14
Stick till Thailand och utbilda dig till Divemaster eller dykinstruktör. Stanna sedan kvar och jobba eller försök få jobb på något annat tropiskt ställe.

Stick till Bali eller Australien och lär dig surfa

Kör en roadtrip genom USA

egge
2007-08-15, 13:16
Säsongade i Alperna, det bästa jag gjort i mitt liv, utan tvekan. Nästa resa tror jag blir en surfresa till Bali eller ngn annanstans i Sydostasien i ett par månader.

Krille 87
2007-08-15, 13:16
90 000 räcker till en bra resa. Rekommenderar USA, där kan du leva gott med de pengarna under en längre tid.


Efter studenten så jobbade jag i ett halv år, gjorde lumpen i 9månader, efter det har jag bara jobbat och gjorde den där USA resan nyligen.

Med tanke på att resan gärna får sträcka sig mellan 3-8 månader, så måste jag hitta nått att sysselsätta mig med, inte bara leva gott och glassa ;)! Har t ex. två kompisar som varit au pairer, det är väl kanske inte riktigt det jag vill göra men den sysselsättningsgraden skulle passa bra.

Krille 87
2007-08-15, 13:18
Stick till Thailand och utbilda dig till Divemaster eller dykinstruktör. Stanna sedan kvar och jobba eller försök få jobb på något annat tropiskt ställe.

Stick till Bali eller Australien och lär dig surfa

Kör en roadtrip genom USA

Dykinstruktör, riktigt cooolt! Har du nån mer konkret information om det?

L-Sami
2007-08-15, 13:19
Med tanke på att resan gärna får sträcka sig mellan 3-8 månader, så måste jag hitta nått att sysselsätta mig med, inte bara leva gott och glassa ;)! Har t ex. två kompisar som varit au pairer, det är väl kanske inte riktigt det jag vill göra men den sysselsättningsgraden skulle passa bra.

Då är nog inte USA det stället du ska till om du tänker jobba och vill inte jobba som Au Pair. Känner några som har åkt till Australien under en längre tid, och jobbat där på bananfältet :D Kanske det då?

GymTT
2007-08-15, 13:20
Thailand, utan tvekan.

Rahf
2007-08-15, 13:22
Australien har Working Holiday Visa som alltså tillåter dig att arbeta i landet. Det är det bästa jag gjort i hela mitt liv.

Man behöver inte jobba som fruktplockare eller liknande. Jag fick jobb på lager, hos en flyttfirma och diverse andra företag. Då hade jag ingen utbildning alltså.

Vill du ha en arbetsförmedling i Australien så finns The Work & Travel Company som hjälper dig med precis allt du behöver där nere. Funkade skitbra för mig och syrran som spenderade 6 månader i Australien och hade hur kul som helst.

http://www.worktravel.org/

Krille 87
2007-08-15, 13:23
Då är nog inte USA det stället du ska till om du tänker jobba och vill inte jobba som Au Pair. Känner några som har åkt till Australien under en längre tid, och jobbat där på bananfältet :D Kanske det då?

Bananfältet, det hade vart nått :D

Frantic
2007-08-15, 13:37
Dykinstruktör, riktigt cooolt! Har du nån mer konkret information om det?

Det är inte allt för svårt att få jobb som dykinstruktör eller divemaster om du är svensk eftersom svenskarna reser mycket och vill gärna ha en instruktör som de förstår till 100%. Ännu lättare blir det om du även kan tyska.

Innan du blir instruktör inom PADI (en av de största och mest populära organisationerna) så måste du ha följande certifikat:

Open Water (3-4 dagar)
Advanced Open Water (2 dagar)
Emergency First Response (1 dag)
Rescue Diver (3-4 dagar)
Divemaster (2 veckor - 2 månader)

Många dykskolor i Thailand har Divemasterutbildningar där du betalar 5-6000:- och då får du låna utrustning och får obegränsat med dykning i princip hur länge du vill. Många brukar ta 2 månader på sig så att de får erfarenhet.

www.dykarna.nu är ett bra dykforum
http://www.amazingkohtao.com/ Ban's Diving Resort är Sydostasiens största dykcenter (såvitt jag vet) och har bra priser.

lectris
2007-08-15, 14:35
Själv åker jag till Australien i december för att ta dykarcert och lära mig surfa. :D visserligen bara i en månad, men whattehell ;) ser fram emot det grymt mycket, så jag röstar för att du ställer siktet down under. :thumbup:

Hemi
2007-08-15, 14:57
Jag reste runt i Europa och Latin-Amerika på den tiden. Lärde mig mycket om livet då. Favoritländer var Frankrike och Spanien. I Chile och Argentina levde man mycket. Varje dag innehöll nog något som jag fortarande minns.

NiXPhoenix
2007-08-15, 16:07
ungefär 900 00


900 kr och 00 öre.
Tyvärr, men jag tror du får hålla dig i din hemkommun. :laugh:
Finns mycket kul man kan göra som inte kräver pengar.

daja
2007-08-15, 16:11
Stick till Thailand och utbilda dig till Divemaster eller dykinstruktör. Stanna sedan kvar och jobba eller försök få jobb på något annat tropiskt ställe.

Stick till Bali eller Australien och lär dig surfa

Kör en roadtrip genom USA

Behöver man inte lite mer erfarenhet än den man hinner samla ihop till under ett år för att bli instruktör, om man förutsätter att han aldrig dykt innan som är det kanske mest givna här? Är man redan van dykare kan jag däremot tänka mig att det är riktigt trevligt att leva så ett tag.

Vinter
2007-08-15, 16:16
Åk till Japan och arbeta som engelska lärare om du nu är bra på engelska dvs. Sedan kan du gör utflykter över hela asien. Ta transibiriska järnvägen dit, och se ryssland. Avsluta med en avstickare till antigen Australien/ Nya Zeeland eller Thailand och Indien.

Frantic
2007-08-15, 16:20
Behöver man inte lite mer erfarenhet än den man hinner samla ihop till under ett år för att bli instruktör, om man förutsätter att han aldrig dykt innan som är det kanske mest givna här? Är man redan van dykare kan jag däremot tänka mig att det är riktigt trevligt att leva så ett tag.

Behöver och behöver... Man blir ju bättre ju mer erfarenhet man får men något krav är det ju inte. Man måste iofs ha ett visst antal dyk för att bli både färdig Divemaster (dykguide) och instruktör men det går ganska snabbt att samla ihop om man ligger i. Det är så klart säkrast att inte stressa igenom kurserna utan vara säker på att man kan sin sak för man måste ju ha 100% koll på sig själv i vattnet innan man börjar guida eller utbilda andra.

I teorin går det dock att gå från nybörjare till instruktör på 1,5-2 månader

daja
2007-08-15, 16:23
I teorin går det dock att gå från nybörjare till instruktör på 1,5-2 månader

Men shit, det låter ju helt sjukt, är det som dykinstruktör i Thailand eller skulle det kunna gå lika snabbt här i Sverige? Även om man under den tiden har ett antal dyk bakom sig låter det inte som han kan hinna få någon tillräcklig rutin om man inte lever i vattnet i 2 månader.

Frantic
2007-08-15, 16:30
Men shit, det låter ju helt sjukt, är det som dykinstruktör i Thailand eller skulle det kunna gå lika snabbt här i Sverige? Även om man under den tiden har ett antal dyk bakom sig låter det inte som han kan hinna få någon tillräcklig rutin om man inte lever i vattnet i 2 månader.


Jag har sett att det finns Divemasterkurser här i Sverige som håller på i 2 veckor så det gäller även här men det är så klart inte att rekommendera. Han behöver ju inte bli instruktör utan kan satsa på Divemaster (dykguide). Då guidar man runt de som redan har dykcert under vattnet på dyksiterna. Inte riktigt lika lätt att få jobb då men det är ett (riktigt bra) alternativ

daja
2007-08-15, 16:38
Jag har sett att det finns Divemasterkurser här i Sverige som håller på i 2 veckor så det gäller även här men det är så klart inte att rekommendera. Han behöver ju inte bli instruktör utan kan satsa på Divemaster (dykguide). Då guidar man runt de som redan har dykcert under vattnet på dyksiterna. Inte riktigt lika lätt att få jobb då men det är ett (riktigt bra) alternativ

Aha, ja det låter kanske lite vettigare. Låter som en klart dräglig tillvaro ett tag, om man nu bara kunde vrida tillbaka klockan 87600 timmar.

Krille 87
2007-08-20, 13:32
Själv åker jag till Australien i december för att ta dykarcert och lära mig surfa. :D visserligen bara i en månad, men whattehell ;) ser fram emot det grymt mycket, så jag röstar för att du ställer siktet down under. :thumbup:

Vet många som varit i Australien, men va e det egentligen som e så bra med där Down under?!

Rahf
2007-08-20, 13:33
Vet många som varit i Australien, men va e det egentligen som e så bra med där Down under?!

Allt förutom avsaknaden av snö, familj, vänner, hårdbröd och Marabou.

Det är omöjligt att beskriva hur trevliga folk är här nere, man måste uppleva det. Klimatet är skönt, vyerna är fantastiska, surfen är otrolig, matkulturen är otroligt varierande osv.

Räcker det? ;)

Krille 87
2007-08-20, 15:13
Allt förutom avsaknaden av snö, familj, vänner, hårdbröd och Marabou.

Det är omöjligt att beskriva hur trevliga folk är här nere, man måste uppleva det. Klimatet är skönt, vyerna är fantastiska, surfen är otrolig, matkulturen är otroligt varierande osv.

Räcker det? ;)


Vart i Australien e populärast? Östkusten? Är det mycket turister där? Lätt att få jobb?

Apos78
2007-08-20, 18:09
Klätterresa till Thailand ett par månader vore väl trevligt? Med ett stopp i Indien och sen avsluta med ett par veckor i Frankrike bl.a. Fontan...

Rahf
2007-08-20, 18:16
Vart i Australien e populärast? Östkusten? Är det mycket turister där? Lätt att få jobb?

Väldigt lätt att få jobb under vintermånaderna (Maj-Juli), ganska lätt under vår och höst (Augusti - Oktober och Mars-April respektive) och svårt under sommarmånaderna (November - Februari).

Östkusten är bäst men det beror på vad du är ute efter. Vill du ha äventyr så drar du lite mer mot inlandet i New South Wales och söker jobb på en farm eller liknande. Vill du ha surf och liknande så blir det östkusten upp till Town of 1770 som gäller. Vill du se spektakulära saker så är det norr om Rainbow Beach.

Fraser Island, Cape Tribulation, Noosa, Byron Bay, Whitsunday Islands, Cairns och Sydney är måsten :D.

Krille 87
2007-08-21, 13:59
Väldigt lätt att få jobb under vintermånaderna (Maj-Juli), ganska lätt under vår och höst (Augusti - Oktober och Mars-April respektive) och svårt under sommarmånaderna (November - Februari).

Östkusten är bäst men det beror på vad du är ute efter. Vill du ha äventyr så drar du lite mer mot inlandet i New South Wales och söker jobb på en farm eller liknande. Vill du ha surf och liknande så blir det östkusten upp till Town of 1770 som gäller. Vill du se spektakulära saker så är det norr om Rainbow Beach.

Fraser Island, Cape Tribulation, Noosa, Byron Bay, Whitsunday Islands, Cairns och Sydney är måsten :D.


Damn, landet Down Under har verkligen förfört dig! Vart e det bäst festande? Hur bra är det?

teargaz
2007-08-21, 14:14
Jag drog och sässongade i alperna. Hade svinkul. Mycket aussies och kiwis där så det är bara knyta kontakt och dra till nya z eller australien efter sässongen om du känner för det....

Fast om det hade vart idag fast för 10 år sen så hade det nog blitt ett helår i Chamonix. Skidor på vintern. Klättring och Downhillcyckling på sommaren!

Krille 87
2007-08-21, 15:22
Jag drog och sässongade i alperna. Hade svinkul. Mycket aussies och kiwis där så det är bara knyta kontakt och dra till nya z eller australien efter sässongen om du känner för det....

Fast om det hade vart idag fast för 10 år sen så hade det nog blitt ett helår i Chamonix. Skidor på vintern. Klättring och Downhillcyckling på sommaren!


Fasen, grejjen e att jag inte kan åka skidor och gillar att glassa i solen ;).. Nya Z. ska ju vara totalbedigt med ju! bra!

Rahf
2007-08-21, 15:39
Damn, landet Down Under har verkligen förfört dig! Vart e det bäst festande? Hur bra är det?

Jag festade aldrig loss något mycket utan sparade mina pengar till det viktigaste: Vyer, surf och ett drägligt liv.

Annars är Gold Coast ansedd som bäst med Brisbane och Surfer's Paradise (Surfer's Shithole eftersom surfen suger där) i spetsen för partystäder.

egge
2007-08-21, 15:46
Fasen, grejjen e att jag inte kan åka skidor och gillar att glassa i solen ;).. Nya Z. ska ju vara totalbedigt med ju! bra!

Hehe denna säsongen var det 6x fler soldagar än snödagar, minst. Har aldrig varit så brun som jag var i vintras (i ansiktet bara då men det gick att sola hela kroppen framåt april).

dared
2007-08-21, 15:49
Jag har gjort några resor nu innan jag börjar universitetet.

Syd, central och nordamerika. Lite i Europa och sedan drog jag en Sydostasien/Australienresa.

Jag rekommenderar Asien och Australien skarpt. Du kommer träffa flest likasinnade, du får troligtvis mest för pengarna. Kanonväder.

Funtar t o m på att sticka tillbaka dit innan Januari om jag hinner.

Sticka till Thailand och jobba dig ner mot Australien och sedan alternativt Nya Zeeland!

Det är mycket lättare att resa runt i t ex Australien än USA och du kommer träffa fler i din situation tror jag. Därför rekommenderar jag det.

dared
2007-08-21, 15:54
Damn, landet Down Under har verkligen förfört dig! Vart e det bäst festande? Hur bra är det?



Down under äger! Nu fråga du iofs inte mig men hela östkusten är riktigt bra. Melbourne-Sydney-Byron bay-Surfers Paradise-Cairns-Darwin var det jag hann med och allt var riktigt bra. Det jag skulle kunna skippat för andra ställen är nog Cairns och Darwin, speciellt Darwin men Cairns verkar många gilla.

Mycket hostelfestande överallt. Uteställerna är ju ofta ingen super speciellt utan mest sitta på hostel dricka glida ut med dem därifrån. Bästa utestället jag var på var en massivklubb i Melbourne, men var mer tur att jag hitta dit.



PS. En månad i Thailand kostade 8000 med dykcert inkluderat (2k), då prismässigt är Thailand också av högsta rek.

Krille 87
2007-08-21, 17:32
Down under äger! Nu fråga du iofs inte mig men hela östkusten är riktigt bra. Melbourne-Sydney-Byron bay-Surfers Paradise-Cairns-Darwin var det jag hann med och allt var riktigt bra. Det jag skulle kunna skippat för andra ställen är nog Cairns och Darwin, speciellt Darwin men Cairns verkar många gilla.

Mycket hostelfestande överallt. Uteställerna är ju ofta ingen super speciellt utan mest sitta på hostel dricka glida ut med dem därifrån. Bästa utestället jag var på var en massivklubb i Melbourne, men var mer tur att jag hitta dit.



PS. En månad i Thailand kostade 8000 med dykcert inkluderat (2k), då prismässigt är Thailand också av högsta rek.



Hostelfestande? Hostel e väl typ ett finare vandrarhem?

Träffa massa nya människor är ju en stor del av resan, så det är såklart väldigt viktigt!

Den ultimata resan verkar vara, Thailand, sen vidare till Australien och till sist Nya Z. Precis som du säger.

Jag ska som sagt vara borta ett tag och vill gärna tjäna lite pengar och erfarenheter, gärna som bartender. Mycket barer i Thailand? :D Krav på utbildning?

Rahf
2007-08-21, 17:35
Hostel är vandrarhem. Det finns sämre och det finns bättre. Om du vill ha en lista på schyssta hostel i Oz så får du PM:a när du behöver det :D

Krille 87
2007-08-21, 17:42
Hostel är vandrarhem. Det finns sämre och det finns bättre. Om du vill ha en lista på schyssta hostel i Oz så får du PM:a när du behöver det :D

Thanks! :thumbup:

Frantic
2007-08-21, 17:47
Mycket barer i Thailand? :D Krav på utbildning?

Det är riktigt svårt att få arbetstillstånd och jobbar du utan det så kan du hamna i finkan ett tag och sen bli utsläng ur landet med en saftig böteslapp med lite otur. Det finns iofs väldigt många som jobbar som bartenders, divemasters och instruktörer utan tillstånd men har man otur så...