handdator

Visa fullständig version : Hur marinerar du din kossa?


Pata
2007-08-15, 12:36
Det behöver ju förstås inte vara kossa som ska marineras men jag tänkte att det kunde vara trevligt med en marinadtråd så här i grilltider!

Så hur går du tillväga? Är du fanatiker och matar din kossa med rosmarin, masserar den med soja, rödvin och vitlök för att sedan omsorgsfullt operera bort den möraste biten, hänga upp den, dra på vitlökshandskarna (gymhandskar doppade i i sirap och skivad vitlök) och sedan "go rocky Balboa on the meat" tills den är mörare än ett slappt soffarlse?

Eller är du den stressade "tar med mig lite skivad gris i form av flintastek och skiter fullständigt om det fortfarande sitter bitar av svinpäls, och ben i fanskapet så länge den är färdigkryddad"?

Kanske du har fått för dig att djur har känslor och grillar bara sånna där grönsaker....vilka kryddor / marinader anväder du då?

Icke att förglömma, kinesernas favoritpippi .... kyckling! Här måste det finnas massor av hemmamarinader som bör förevigas i digital form!

Nå fram med recepten:

Mitt bidrag:

Patas biff / entrecote marinad:


1 del rödvin

2 delar soya (3 delar om du har japansk som inte är lika salt som mushroomsoy)

En skvätt citron

En matsked tomatpuré

svartpeppar, chili (färsk eller pulver alternativt cayene peppar)

1 -2 pressade vitlöksklyftor

Tror det var allt ... Bland i en skål och massera ca 2 cm tjocka skivor av köttet i marinaden och låt stå i kylen med folie över bunken minst ett par timmar!
Grilla på ganska hög värme för biff så den blir saftig i mitten eller helt genomstekt för den fetare entrecoten! *drool*

Pata
2007-08-15, 12:40
Tilläg till min marinad...

En del tycker om att balansera med något sött. En klick honung gör då susen!:thumbup:

MyungChul
2007-08-15, 13:35
Tror det var allt ... Bland i en skål och massera ca 2 cm tjocka skivor av köttet i marinaden och låt stå i kylen med folie över bunken minst ett par timmar!
Grilla på ganska hög värme för biff så den blir saftig i mitten eller helt genomstekt för den fetare entrecoten! *drool*

1. 2cm? Är du någon slags kärring?
2. En biff kan vara safting även fast den är well.
3. Varför skulle man vilja ha entrecôten mer genomstekt?
4. Olja, Soja, Honung till fläskkött.

Cilia
2007-08-15, 13:41
jag kör samma som muchgy när det gäller fläsk
eller nästan

olja
soja
chilisås
honung
herbes des provence
peppar och salt


kossa har jag gärna så enkelt som möjligt iaf om det är bra kött.
salt/peppar och lite olja kan räcka

h1tman
2007-08-15, 15:17
soya:olja:äppelcidervinäger 3:3:1 +vitlök och peppar

+1 till alla som har råd att grilla kossa

m96olsen
2007-08-15, 15:17
Så hur går du tillväga? Är du fanatiker och matar din kossa med rosmarin, masserar den med soja, rödvin och vitlök för att sedan omsorgsfullt operera bort den möraste biten, hänga upp den, dra på vitlökshandskarna (gymhandskar doppade i i sirap och skivad vitlök) och sedan "go rocky Balboa on the meat" tills den är mörare än ett slappt soffarlse?

Kossa: SKA INTE MARINERAS!
Gris: 5 spice, socker, fisksås, soja och chili
Fågel: Se gris

Pata
2007-08-17, 10:07
Kossa: SKA INTE MARINERAS!
Fågel: Se gris

Inte? Bara smaksak eller sitter du på hemliga forskningsresultat som säger att det blir godare med direktkrydda?

Pata
2007-08-17, 10:10
1. 2cm? Är du någon slags kärring?
2. En biff kan vara safting även fast den är well.
3. Varför skulle man vilja ha entrecôten mer genomstekt?
4. Olja, Soja, Honung till fläskkött.

1.Neh, ingen kärring, sist jag kollade hade jag ett tredje ben mellan mina vanliga. Och jag kan garantera dej att det inte var några 2 cm ... :D
(För tjocka skivor är asgott men svårare att få bra utan att det blir torrt)
2. Japp!
3. Den är fetare och har mer insprängt fett och tål längre på grillen
4. Sweet ... ska testas! (även med chilisåsen som Cilila påpekade)*drool*

elderberry
2007-08-17, 10:26
klappa kossan, inte äta!

Guybrush
2007-08-19, 21:11
Jag använder alltid färdiga marinader. Jag tycker att det är alldeles för omständigt att röra ihopa egna och jag tycker sällan att det blir lika gott!

Favorit: Hickory!!! Kanske en skvätt whisky i för det lilla extra :)

EDIT: Och sen grillas det naturligtvis över KOL!!! Ingen förbannad gasolgrill! Eller ännu värre... elgrill!

agazza
2007-08-19, 21:23
1. kött
2. smält margarin
3. grillkrydda
4. tillsätt cayenne efter hur hot man vill ha det

Pepz
2007-08-19, 22:04
äppeljuíce, soya, hackad chili, hackad vitlök, svart och vitpeppar.

Pata
2007-08-20, 01:18
klappa kossan, inte äta!

Klappa kossan innan man äter den?...*whistle*

Pata
2007-08-20, 01:19
Jag använder alltid färdiga marinader. Jag tycker att det är alldeles för omständigt att röra ihopa egna och jag tycker sällan att det blir lika gott!

Favorit: Hickory!!! Kanske en skvätt whisky i för det lilla extra :)

EDIT: Och sen grillas det naturligtvis över KOL!!! Ingen förbannad gasolgrill! Eller ännu värre... elgrill!

Hmm whiskey ... käkade en biff med någon whiskeysås på en resturang en gång ... mycket gott. Ska definitivt testas!*drool*

Mark_Lyft
2007-09-16, 10:34
Har jag nötkött av fin kvalitet, då låter jag köttet tala. Jag smörjer försiktigt in köttet med salt innan jag tillagar till innertemperatur 57 grader.

Mark_Lyft
2007-09-16, 10:39
Denna sommaren har jag gjort Buffalo Chicken Wings på grillen. Grilla kycklingvingarna "well done" med indirekt värme. Häll dem i en djup bunke. Häll över en blandning av smält smör, tabasco och pressad viltök. Servera med stickor av morötter och selleri samt en bluecheese dressing (och tio kalla Budweiser) *drool*

Shakemynuts
2007-09-16, 15:50
Min favoritmarinad är:

Olja
Vitlök
Citron
Grillkrydda
Salt

Till allt kött. :)