handdator

Visa fullständig version : Tips för axelproblem


Doctor Snuggles
2007-08-14, 21:50
För er som har prövat en längre period med att träna rotaturcuffen, men ändå inte upplever ngn förbättring, pröva att stretcha muskulaturen runt axelpartiet: bröst, lats, teres major.

För mig märkte jag en stor skillnad när jag började stretcha teres major specifikt (verkade som den inte blev tillräckligt stretchad vid vanliga lats-stretchar). Känslan av att axeln var "stram" lättade, och har nu efter ett tag börjat värka mindre i de lägen det gjorde ont förut.

Gäller att hitta den stretchen där man verkligen känner att det drar, tog en stund för mig att hitta.

MrBoris
2007-08-25, 07:14
För er som har prövat en längre period med att träna rotaturcuffen, men ändå inte upplever ngn förbättring, pröva att stretcha muskulaturen runt axelpartiet: bröst, lats, teres major.

För mig märkte jag en stor skillnad när jag började stretcha teres major specifikt (verkade som den inte blev tillräckligt stretchad vid vanliga lats-stretchar). Känslan av att axeln var "stram" lättade, och har nu efter ett tag börjat värka mindre i de lägen det gjorde ont förut.

Gäller att hitta den stretchen där man verkligen känner att det drar, tog en stund för mig att hitta.

tackar för tipset, ska testas..tränat rotatorcuffarna ett bra tag nu utan förbättring..

MrBoris
2007-08-25, 07:19
För er som har prövat en längre period med att träna rotaturcuffen, men ändå inte upplever ngn förbättring, pröva att stretcha muskulaturen runt axelpartiet: bröst, lats, teres major.

För mig märkte jag en stor skillnad när jag började stretcha teres major specifikt (verkade som den inte blev tillräckligt stretchad vid vanliga lats-stretchar). Känslan av att axeln var "stram" lättade, och har nu efter ett tag börjat värka mindre i de lägen det gjorde ont förut.

Gäller att hitta den stretchen där man verkligen känner att det drar, tog en stund för mig att hitta.

testat denna också? http://66.241.223.243/champs/video/Exercise21.asf

Doctor Snuggles
2007-08-28, 09:25
Jo, har stretchat åt det hållet också. Det tar emot/gör ont, men verkar dock inte göra det bättre.

PiNG.
2007-08-28, 15:51
testat denna också? http://66.241.223.243/champs/video/Exercise21.asf

Funkar inte för mig...blir en vit sida bara...*mini*

BigForre
2007-08-28, 15:58
Är lite intresserad av att veta vad önskad rörlighet är när de kommer till stretchen med pinne är. Säkert svårt att förklara, men anser att jag nu har relativt god rörlighet och kan kännas lite dumt att fortsätta öka rörligheten om det är helt obefogat. Mjukar nu upp med den övningen, men blir samma bredd hela tiden då jag inte tror att ytterligare rörlighet fyller något egensyfte. Axlar är enna jäkla påfund..

Zera
2007-10-04, 18:21
För er som har prövat en längre period med att träna rotaturcuffen, men ändå inte upplever ngn förbättring, pröva att stretcha muskulaturen runt axelpartiet: bröst, lats, teres major.

För mig märkte jag en stor skillnad när jag började stretcha teres major specifikt (verkade som den inte blev tillräckligt stretchad vid vanliga lats-stretchar). Känslan av att axeln var "stram" lättade, och har nu efter ett tag börjat värka mindre i de lägen det gjorde ont förut.

Gäller att hitta den stretchen där man verkligen känner att det drar, tog en stund för mig att hitta.

Hur stretchar jag teres major?

Mpet
2007-10-05, 11:39
Hehe har faktiskt tänkt lägga in en lika dan post då jag har problem med rotatorn o det hjälper med stretchning av pecsen. får inte upp länken men antar att det är en pinne med brett grepp som man för över huvudet o ner bakom?
dock så upplever jag dessa stretchningar som en extrem färskvara? om jag hoppar över stretchen ett pass så gör d ont igen!? kommentar på detta?

Doctor Snuggles
2007-10-05, 19:39
Googla efter teres major stretch.

När det gäller färskvara, så visst, men om det är så tror jag det kan bero på två saker:
1. Att stretchen inte berör det egentliga problemet.
2. Att man måste stretcha upprepade ggr över längre tid för att beröra problemet.