handdator

Visa fullständig version : proteintillskott


Turbo
2003-04-09, 21:04
hallå alla träningskamrater :D

jag bara undrar vad ni tycker. ska jag välja protec + eller whey 80 ? kom med bra argument !! för när jag har jämfört så verkar de vara lika bra (iaf nästan lika bra) :confused:

Petrus
2003-04-09, 21:23
2 helt olika typer av proteinpulver.
Berätta vad du har för mål och hur du äter...

Vänligen,,,
Petrus

tenchi
2003-04-09, 23:00
Originally posted by Turbo
hallå alla träningskamrater :D

jag bara undrar vad ni tycker. ska jag välja protec + eller whey 80 ? kom med bra argument !! för när jag har jämfört så verkar de vara lika bra (iaf nästan lika bra) :confused:

Protec är till större delen kasein, långsamt protein, och whey 80 är vassle, snabbt protein.

Det sägs väl att kasein kan tas typ på kvällen som ett nattprotein och användas när man deffar och vassle tas efter träningen.

Men.... personligen tror jag inte ett skit på att det spelar någon större roll i det långa loppet och har du en vettig kosthållning och får i dig flera olika proteinkällor under hela dagen så är det det bästa.

Ska du köpa ett proteinpulver så köp det billigaste du hittar. DEt är vad jag tycker.

Wilson
2003-04-10, 11:09
Är du som jag, dvs fattig student (fast som ändå bor hemma) :D så hade jag valt whey 80, käkat nån proteinkälla ifrån den vanliga maten innan läggdags, typ tonfisk, makrill, stekta ägg, kesella m.m
Sen tar du ditt vassleprottein (whey-80) till frukost, kanske mellanmål om du inte orkar/hinner få i dig nåt annat och efter träningen...

Turbo
2003-04-10, 14:09
tinner : jag äter frukost 2 mackor med smör och ost + 0,4 dl oboy (ett måsteför kan inte ta jordgubbs protein på morgonen spyr....så tänkte köpa chocklad nu). äter lunch i skolan äter ngt lite när jag kommer hem ... varierar men för det mesta pasta. tränar tar en whey 80 efter tränningen. 2-3 mackor till kvällsmat + oboy.


så ser det ut för det mesta men inte alltid... målet just nu är att deffa... så kom gärna med kommentarer där oxå om du vill.

King Grub
2003-04-10, 14:19
Originally posted by Turbo
tinner : jag äter frukost 2 mackor med smör och ost + 0,4 dl oboy (ett måsteför kan inte ta jordgubbs protein på morgonen spyr....så tänkte köpa chocklad nu). äter lunch i skolan äter ngt lite när jag kommer hem ... varierar men för det mesta pasta. tränar tar en whey 80 efter tränningen. 2-3 mackor till kvällsmat + oboy.


så ser det ut för det mesta men inte alltid... målet just nu är att deffa... så kom gärna med kommentarer där oxå om du vill.

Det var väl nästan den sämsta kosten på länge. Det där varken bygger du eller deffar på. Innan du överhuvudtaget behöver börja fundera på proteintillskott behöver du styra upp matintaget.

Om du vill deffa skall du direkt stryka snabba kolhydrater i form av mackor, om det inte är flerkornsbröd med hela korn och surdeg. Bort med O'Boy och mackor till frukost och kvällsmat.

Ät gröt eller All-Branflingor med mjölk till frukost + proteindrink eller t ex ägg. Frukt om du vill.

Skollunch.

Pasta är bra när du kommer hem, men du behöver protein också: någon form av kött, fågel, fisk eller ägg. Glöm inte grönsaker.

Proteindrink efter träningen + snabba kolhydrater i form av druvsocker (Dextropur), lösgodis, vitt bröd, riskakor eller liknande.

Innan du går och lägger vill du undvika för mycket kolhydrater, så inga mackor eller O'Boy här inte. Lättkesella är en klassiker på kvällen, eller makrill i tomat eller tonfisk eller något liknande proteinrikt. Lite kolhydrater skadar inte, med se till att de är långsamma, inte någom Skogaholmslimpa.

Ett proteinrikt mellanmål kan du klämma in antingen före eller efter skollunchen, beroende på hur långt det är mellan frukost/skollunch eller skollunch/innanträningmålet.

Turbo
2003-04-10, 14:47
vill bara börja med att säga att jag har ökat mycket i styrka med den maten (kanske konstigt nog)men skit i det nu... jag vet att jag behöver ändra frukosten och kvällsmaten men jag vet aldrig vad jag ska äta ... så då blir det bara mackor. men ska nog införa proteindrink på morgonen + flingor. och till kvällsmat tonfisk i vatten + ??? lite svårt oxå för mamma och de fattar inte att jag menar allvar... jag har sagt till att jag vill ha "ordentlig" mat men det förstår de inte..

och självaste maten (när familjen är samlad kan jag inte påverka) och har inte tid att göra egen mat men blir enklare när man flyttar hemifrån får jag hoppas.

du ska ha tack iaf:kickass:

King Grub
2003-04-10, 15:05
Ditt pm är besvarat. :)

Edit: Ja, jag vet. Onödigt inlägg. :smash: :notme: Turbo märker väl det ändå.

miapia
2003-04-10, 16:03
Originally posted by Turbo
vill bara börja med att säga att jag har ökat mycket i styrka med den maten (kanske konstigt nog)men skit i det nu... jag vet att jag behöver ändra frukosten och kvällsmaten men jag vet aldrig vad jag ska äta ... så då blir det bara mackor. men ska nog införa proteindrink på morgonen + flingor. och till kvällsmat tonfisk i vatten + ??? lite svårt oxå för mamma och de fattar inte att jag menar allvar... jag har sagt till att jag vill ha "ordentlig" mat men det förstår de inte..

och självaste maten (när familjen är samlad kan jag inte påverka) och har inte tid att göra egen mat men blir enklare när man flyttar hemifrån får jag hoppas.

du ska ha tack iaf:kickass:

alltså...jag fattar inte - äter din familj ingen riktig mat, bara mackor?? eller varför äter du det till kvällsmat?

Turbo
2003-04-10, 19:47
Originally posted by miapia


alltså...jag fattar inte - äter din familj ingen riktig mat, bara mackor?? eller varför äter du det till kvällsmat?

vad är det du vill ha sagt? såklart att vi äter mat efter skolan.. när pappa jobbat ... men när mamma har jobbat natt så blir det oftast pasta men annars blir det "riktig " mat . på helgerna är det super gooo mat =)

Petrus
2003-04-10, 23:00
Får du ingen "riktig mat" serverad är det bara att ställa sig vid spisen själv! :devil:

Sedan håller jag med King Crub - Din kost och upplägget av den är under all kritik! :furious: Innan du ens funderar på proteintillskott som Protec eller Whey80 ska du ha kontroll på din kost, och därefter se över om du BEHÖVER ett proteintillskott. Med din nuvarande kost får du kanske i dig 70gram protein/dag! :eek: Protein är muskler - Muskler är protein! Läs lite näringslära och lär dig vilka livsmedel som är proteinrika, ie fisk, kött, mjölk, etc...
Efter träningen; En Whey80? Jaha,, what else? Kolhydrater? Mer protein? Mat? Grönsaker? Frukt? Får du i närheten i dig den rek dagliga dosen vitaminer coh mineraler?

No offence, men det ser ut som du borde läsa någon bok om näringslära istället för att läsa på div forum.

Ang din deff; För att gå ner i vikt, och samtidigt behålla musklerna krävs det att du har stenhård koll på kosten. Du måste äta mindre energi (kcal) än du gör av med och samtidigt ge kroppen de näringsämnena som den behöver för att behålla/bygga muskler utan att du för den delen ska behöva gå hungirg hela dagarna.

Vänligen,,,
Petrus