handdator

Visa fullständig version : Någon som har nåt tips på vad för muskler man ska träna för att bli.......


olsson15
2007-08-13, 23:26
Som rubriken lyder: Finns det några speciella träningssätt som kan förbättra en i thaiboxningen.

Som tillexempel att man ska springa/jogga mycket för att få bättre kondition så att man orkar mer.

Någon/några muskler man kan träna mer för att prestera bättre/Hårdare slag och sparkar.

Ja ni fårstår nog vad jag menar. Kom med alla förslag och tipps ;)

Whistler
2007-08-13, 23:46
Det som ger dig mest är garanterat att du tränar mer thaiboxning. ;)

Marklyft är annars en klassiker. Var något reportage i Fighter Magazine för dryga 2-2½ år sedan där det stod om något kampsportslandslag som fått stora förbättringar sedan de lade in ett pass marklyft i veckan utöver ordinarie träning. Skulle tydligen vara den övning som ökade explosiviteten mest i de muskler som bäst behövde det inom slag&spark.

Ta och titta på thailändska fighters annars, så får du ett hum om vad de använder mest. Massiva lår, ännu massivare vader (proportionsmässigt sett dvs) och en jäkla massa rygg. Magarna brukar vara rätt ordentliga också, men inte så himla mycket bröst och armar.

Skulle jag vara dig skulle jag börja med att lägga in pass för marklyft och börja hoppa mer hopprep.

Personligen så tränar jag hela kroppen, och ser ingen anledning till att inte göra det. Blir rätt så trött på träningskamrater som hela tiden går på om vilka övningar som gör en till en bättre fighter, men likväl säger de att det känns som att ett tåg kört på dem när jag plockar upp och slammar dem. Träna mer teknik säger jag som sagt, men ska du nödvändigtvis komplettera så visst... Lägg till lite marklyft.

Corpze
2007-08-14, 08:43
skulle nog slå ett slag för basövningar, a big nono i mina ögon är dock rena isolationsövningar (heter det så?) som bicepscurl, och triceps-pushdowns! jag blev seg så inni helvete i slagen när jag körde hårt på liknande övningar!

Exhale_
2007-08-14, 08:47
Kör hårt på basövningar och träna hela kroppen!

Ser inga nackdelar med att vara jämnt vältränad före att bara träna vissa delar.

olsson15
2007-08-14, 10:49
Det som ger dig mest är garanterat att du tränar mer thaiboxning. ;)

Marklyft är annars en klassiker. Var något reportage i Fighter Magazine för dryga 2-2½ år sedan där det stod om något kampsportslandslag som fått stora förbättringar sedan de lade in ett pass marklyft i veckan utöver ordinarie träning. Skulle tydligen vara den övning som ökade explosiviteten mest i de muskler som bäst behövde det inom slag&spark.


Tränar så mycket thai som det går ;) (Varge träning)

Japp då blir det ungefär som jag kör nu på gymmet, helkroppspass :)

Olof
2007-08-14, 11:47
För hådare slag är teknikträning på mitts och säck i särklass viktigast. Men för att påskynda utvecklingen så är det klokt att också träna ben, höfter och rygg. Marklyft är en övning som tränar alla dessa muskler så det låter som en god rekomendation, men själv skulle jag valt att inkludera highpulls istället.

Använd gymträning framförallt som skadeförebyggande träning. Det är väldigt lätt att utveckla obalans mellan musklerna i kampsport.

olsson15
2007-08-14, 12:01
För hådare slag är teknikträning på mitts och säck i särklass viktigast. Men för att påskynda utvecklingen så är det klokt att också träna ben, höfter och rygg. Marklyft är en övning som tränar alla dessa muskler så det låter som en god rekomendation, men själv skulle jag valt att inkludera highpulls istället.

Använd gymträning framförallt som skadeförebyggande träning. Det är väldigt lätt att utveckla obalans mellan musklerna i kampsport.


Okej ;) Skulle du kunna länka till någon bra video på youtube eller nånting så man ser hur man ska utföra highpulls :) (kollade själv lite, men alla gör ju olika)

olsson15
2007-08-15, 15:38
??

Whistler
2007-08-15, 15:45
Tränar så mycket thai som det går ;) (Varge träning)

Skuggboxning när du vaknar på morgonen? Hoppknän hela löprundan? Finns hur mycket som helst man kan göra. Träningarna i lokalen är grundstenarna. Det är det du gör utöver de vanliga träningarna på klubben som avgör om du blir bättre än alla andra.

Och nog måste det gå att få komma ner till lokalen och köra något pass extra på säckarna i veckan om du visar intresse hos dina tränare?

olsson15
2007-08-15, 16:06
Skuggboxning när du vaknar på morgonen? Hoppknän hela löprundan? Finns hur mycket som helst man kan göra. Träningarna i lokalen är grundstenarna. Det är det du gör utöver de vanliga träningarna på klubben som avgör om du blir bättre än alla andra.

Och nog måste det gå att få komma ner till lokalen och köra något pass extra på säckarna i veckan om du visar intresse hos dina tränare?


Jo det är sant att jag kan öva hemma på sånt också :)

Japp, dom har en grej som heter PBT (Power bag training) Som är för alla. 40kr kostar det för ett pass. Men efterssom jag är medlem i klubben så får jag köra det gratis. Ska pröva på det imorn. (man måste boka tid, pga att det inte finns allt för många säckar) Då står man två och två på en säck och turas om att slå och sånt på den.

Jag tränar på perrys gym i uppsala. Där ser schemat ut såhär:

Grupp 14 PBT Ons,Tors Kl: 16.00-17.00
Grupp 13 PBT Fredagar Kl: 17.00-18.00
Grupp 12 Fredagar Sparring för alla Kl: 18.30-19.30
Grupp 11 Tisdagar och Torsdagar Kl: 17.00-18.00
Grupp 10 Fredagar Tävlingsgrupp Kl: 19.30-21.00
Grupp 9 Måndagar och Onsdagar Kl: 17:00-18:00
Grupp 8 Tisdagar och Torsdagar Kl: 21:00-22:00
Grupp 7 Måndagar och Onsdagar Kl: 21:00-22:00
Grupp 6 Tisdagar och Torsdagar Kl: 20:00-21:00
Grupp 5 Måndagar och Onsdagar Kl: 18:00-19:00
Grupp 4 Måndagar och Onsdagar Kl: 19:00-20:00
Grupp 3 Måndagar och Onsdagar Kl: 20:00-21:00
Grupp 2 Tisdagar och Torsdagar Kl: 18:00-19:00
Grupp 1 Tisdagar och Torsdagar Kl: 19:00-20:00

Så jag vet inte om det finns så mkt tid att komma dit och slå lite på säcken. Så därför kan jag lika gärna boka PBT ganska ofta ;)

Själv går jag i grupp 7, Så nu sitter man bara och väntar på att klockan ska bli nio :thumbup:

olsson15
2007-08-17, 10:22
Hur utför man highpulls?

olsson15
2007-08-17, 10:29
Sen en sak till: Vilka kosttillskott funkar bäst innom kampsporter.
Själv hade jag tänkt att köra på kreatin och gainer. Tänkte ta kreatin efter varge träning, gymmet och thaiboxningen. Sen bara ta gainern efter varge styrketräning(gymmet).

Värkar det bra? Har ni några andra tips på vad för kosttillskott jag kan använda? Och när jag ska ta dom.

Corpze
2007-08-17, 10:53
KREATIN - du orkar fan två ronder mer... samt vadträningen som vi körde blir en barnlek, medans dina kompisar skriker av smärta efter 5min pumpande kör du med lätthet på i 5 till! men glöm inte kolhydraterna innan varje thaipass

schabo-labo
2007-08-17, 10:58
Hej. Prova KCG 2 eller KP3, de tycker jag är bra när man tränar kampsport.

dwek
2007-08-17, 12:18
Såhär kör jag mina High Pulls :
http://video.google.com/videoplay?docid=1283203903674848797

Enjoy

hangatyr
2007-08-17, 12:48
en sak man ofta glömmer tycker jag när det gällker kampsportsträning: det är inte bara på mattan man lär sig, det är mins lika viktigt att vila. genom vilan får man chansen att låta teknikerna att "sätta sig", så att säga. Så funkar det i alla fall för mig. träna gärna intensivt och mång apass i veckan,men ta en vilovecka då och då där du bara softar och släpper kampsporten för några dagar. När du sedan sätter igång och tränar igen är du hungrig och har hunnit smälta allt du lärt dig.

emil123
2007-08-17, 13:00
Offtopic

Föresten hur tränade tyson och alla boxare styrketräning? någon som vet?

delta_mats
2007-08-17, 13:40
Alla kampsportare tjänar på att träna styrketräning explosivt. Konditionen och "segheten" får man genom kampsporten som sådan och löpning etc. Explosivitet och styrka får man däremot inte av sådan träning.

Konstigt att ingen nämnt magträning som är en av de viktigaste musklerna som involveras i en spark, och rotation av överkroppen i slagen. Har du en stark bålmuskulatur kommer dina sparkar automatiskt bli hårdare.

Komplettera kampsporten med basövningar, gärna explosivt utförda.

Knäböj, bänkpress, marklyft, pushpress, styrkevändningar mm mm...

Olof
2007-08-17, 13:44
Offtopic

Föresten hur tränade tyson och alla boxare styrketräning? någon som vet?

Hur proffsboxare stryketränar skiljer sig från från boxare till boxare. Här är några skolor.

Old school

Känd representant: Joe Fraizer

Träning med enbart kroppsvikten (situps, armhävningar, dips, chins) och medicinboll. De förlitar sig mer på sportspecifik träning med mittsar och sandsäckar skall öka slagstrykan.

Komplexträning

Känd representant:

Denna metod var mycket vanligt inom forna Sovjet och brukades av unionens främsta utövare. De kör komplexträning det vill säga mixar konventionell stryketräning, Ol-lyft med plyometriska övningar.

Underground

Känd representant: Ross Enamait

Underground är en släktning till komplexträning och de har många gemensamma drag. Metoden är väldigt poplärt bland MMA utövare men även några boxare håller sig också till detta. Ofast använder man sig av följande moment:

* Välta bildäck
* Backträning
* Ol-lyft
* Slädträning
* Medicibollar och tornadobollar
* Lyft med sandsäckar


Funktionell träning

Känd representant: Micheal Boyle


Funktionell träning är sportspecifik. Den syftar i första hand till att vara skadeförebygande och i andra hand lära atleter viktiga moment som är förekommande inom idrotten. Tillskillnad från de Komplex och Underground så menar de att plyoträning alltid ska komma före stryketräningen och att träningen sak hjälpa atleter att användapassiva muskler. Vanliga redskap är:

* Balansbärdor
* Agility ladders
* Balansbollar
* Medicinbollar
* Hantlar


Kettlebell

Kända representanter: Mike Wahler och Pavel Tsatsouline

Dessa menar att kettlebells är det mest funktionella och roligaste redskapet för atleter. De gillar cirkelträning och högfrekvensträning. För bäst effekt skall man kombinera kettlebells med plymoteriska övningar.


Konservativa skolan

Den konservativa skolan är den mest dominanta. Dessa ser ser stryketräning som något nästintill farligt och menar att alla lyft skall uföras långsamt med kontroll.

Sedan finns det ytterligare metoder som de österländska kampsportarna använder sig av fast de håller på att försvinna helt.