handdator

Visa fullständig version : Ersättning till Ketchup i maten???


Sly!
2007-08-13, 19:19
Hellloj!

Vad kan man ha istället för sockrad ketchup i den mat man bruka vilja ha ketchupp i? Nu menar jag inte "Den utan socker" för den innehåller lik förbannat sötningsmedel som är från sockret tyvär.

Kan man göra egen ketchup???
Va är gott istället. Har prövat med tomatpure men de smakar urk.

Tips någon!

Handcuff
2007-08-13, 19:21
Varför vill du ersätta ketchupen? Sockret är inte farligt och dessutom försvinnande små mängder från ketchupen.

Rex
2007-08-13, 19:22
Tomatpuré + chilli + rapsolja.. värm upp det i en kastrull och sedan äter du det med pasta och köttbullar eller vad som helst. Smakar gudomligt.

Jacky
2007-08-13, 19:59
samma som ovan, men tomatpuré + vitlök + olivolja! mumsss!

Raggis
2007-08-13, 20:02
Jag håller med handcuff. Varför vill du ersätta ketchupen?

King Grub
2007-08-13, 20:11
"Den utan socker" för den innehåller lik förbannat sötningsmedel som är från sockret tyvär

Sukralos ger ingen energi eller några andra av dom metabola effekter sackaros ger.

Sly!
2007-08-13, 20:30
Jag håller med handcuff. Varför vill du ersätta ketchupen?

Jag undviker allt som innehåller socker. Speciellt det vita sockret
som omvandlas till fett.

Ska snart visa grundläggande fakta.

Sly!
2007-08-13, 20:31
Tomatpuré + chilli + rapsolja.. värm upp det i en kastrull och sedan äter du det med pasta och köttbullar eller vad som helst. Smakar gudomligt.

Låter kanon gott. Tackar. *popcorn*

Eddie Vedder
2007-08-13, 20:32
Jag undviker allt som innehåller socker. Speciellt det vita sockret
som omvandlas till fett.

Ska snart visa grundläggande fakta.

:MrT:

Ja den "faktan" vore intressant. Om du med "det vita sockret" menar att exempelvis råsocker, sirap och muscovadosocker är annorlunda så metaboliseras det nästintill identiskt.

Raggis
2007-08-13, 20:32
Jag undviker allt som innehåller socker. Speciellt det vita sockret
som omvandlas till fett.

Ska snart visa grundläggande fakta.

Omvandlas till fett? Du menar energi? Jag vill gärna se den sk. "faktan".

Kung Bruno
2007-08-13, 20:32
Sly: Även sallat kan omvandlas till fett.

Den mängd energi i sötningsmedel är otroligt liten.

Vaddå för grundläggande fakta?

Handcuff
2007-08-13, 20:33
:MrT:

Ja den "faktan" vore intressant.

*popcorn*

Expressen. Aftonblaskan?

Sly!
2007-08-13, 20:40
Jag undviker allt som innehåller socker. Speciellt det vita sockret
som omvandlas till fett. Om man ser på programen "Du är vad du äter"
eller toppform så är det ganska mycket info om att undvika socker
om man vill bli av med fett. Nu och tacka vare min disciplin så har jag
gått ned mycket i vikt. Till frukost gröten har jag mellon eller annan
naturlig sötning som ersättning....

King Grub
2007-08-13, 20:41
Jag undviker allt som innehåller socker. Speciellt det vita sockret
som omvandlas till fett. Om man ser på programen "Du är vad du äter"
eller toppform så är det ganska mycket info om att undvika socker
om man vill bli av med fett.

Skaffa dig en vettig källa i stället för att grunda (van)föreställningar på något som lärs ut i ett tokeriprogram. Det där är rena rama nonsens.

Du vet att mer än hälften av proteinet du äter blir socker? Att energin i frukt till största delen är socker? Glöm dumheterna du hört på TV.

Raggis
2007-08-13, 20:43
Jag undviker allt som innehåller socker. Speciellt det vita sockret
som omvandlas till fett. Om man ser på programen "Du är vad du äter"
eller toppform så är det ganska mycket info om att undvika socker
om man vill bli av med fett. Nu och tacka vare min disciplin så har jag
gått ned mycket i vikt. Till frukost gröten har jag mellon eller annan
naturlig sötning som ersättning....

Lol... Du är vad du äter :P?. Som Grubben sa, skaffa dig en pålitligare källa, innan du gör såna utlåtanden.

Sly!
2007-08-13, 20:50
Skaffa dig en vettig källa i stället för att grunda (van)föreställningar på något som lärs ut i ett tokeriprogram. Det där är rena rama nonsens.

Du vet att mer än hälften av proteinet du äter blir socker? Att energin i frukt till största delen är socker? Glöm dumheterna du hört på TV.

De håller jag med om ang socker i frukt är ok! Men det "vita sockret" Har jag lärt mig genom alla möjliga medier att det omvandlas till fett. Jag läser på alla matförpackningar noga hur mycket socker de innehåller.. brb med mer...

Raggis
2007-08-13, 20:51
De håller jag med om ang socker i frukt är ok! Men det "vita sockret" Har jag lärt mig genom alla möjliga medier att det omvandlas till fett. Jag läser på alla matförpackningar noga hur mycket socker de innehåller.. brb med mer...

Don't bother. Du ödslar bara tid.

internethjälten
2007-08-13, 20:55
Är den här tråden seriös eller har någon kapat hans konto ?

King Grub
2007-08-13, 20:56
De håller jag med om ang socker i frukt är ok! Men det "vita sockret" Har jag lärt mig genom alla möjliga medier att det omvandlas till fett.

Metaboliseras på samma sätt.

Överätning av glukos och sackaros stimulerar de novo lipogenes i lika stor utsträckning.

There was no significant difference in fat balance during controlled overfeeding with fat, fructose, glucose, or sucrose.

Am J Clin Nutr. 2000 Aug;72(2):369-77.

Socker och andra kolhydrater omvandlas inte till fett alls om man inte överäter.

Mer än 10% av energiintaget bör enligt officiella rekommendationer inte komma från raffinerat socker, men idrottsmän och personer med fysiskt arbete kan ligga högre.

Att använda ketchup som smaksättare påverkar varken hit eller dit utöver den energi det ger.

Eddie Vedder
2007-08-13, 20:56
De håller jag med om ang socker i frukt är ok! Men det "vita sockret" Har jag lärt mig genom alla möjliga medier att det omvandlas till fett. Jag läser på alla matförpackningar noga hur mycket socker de innehåller.. brb med mer...

Sockret i frukt är mestadels av monosackariderna fruktos och glukos i varierande förhållande.

Vet du vilka monosackarider som disackariden sackaros (d.v.s. det du kallar "det vita sockret") består av?

Sly!
2007-08-13, 21:00
Sockret i frukt är mestadels av monosackariderna fruktos och glukos i varierande förhållande.

Vet du vilka monosackarider som disackariden sackaros (d.v.s. det du kallar "det vita sockret") består av?

Nej förvisso inte!

Eddie Vedder
2007-08-13, 21:03
Nej förvisso inte!

Kunde tro det.;)

Sackaros bsetår av 50/50 fruktos och glukos. Inte sagt att frukt är onyttigt nu alltså, uppfatta det inte så. Dock är det samma påverkan av själva sockret.

Sedan är givetvis frukt bättre än godis, men det är allt annat förutom sockret som är skillnaden där.

Kung Bruno
2007-08-13, 21:11
Du är vad du äter? ... *suck*

Som Grub sa, proteinet oxideras till glukos. Ska du sluta äta kött, ägg, fisk och mjölk?

Kolhydraterna i frukt är väl till största delen fruktos? Vilket är den mest fettbildande kolhydraten enligt vad jag har förstått, sen så kan inte fruktos användas vid intensivt arbete som energi utan måste det också oxidera till glukos, men först ska det till levern.

Sen så är Anna Skipper helt djävla körd, hon mixar ner typ äpple, brocholli, cayenepeppar, bruna bönor och vatten, sen säger hon att det är någon sorts "reningsdrink" som ska rena deltagarnas kroppar på gifter.

Sly!
2007-08-13, 21:13
Metaboliseras på samma sätt.

Överätning av glukos och sackaros stimulerar de novo lipogenes i lika stor utsträckning.



Am J Clin Nutr. 2000 Aug;72(2):369-77.

Socker och andra kolhydrater omvandlas inte till fett alls om man inte överäter.

Mer än 10% av energiintaget bör enligt officiella rekommendationer inte komma från raffinerat socker, men idrottsmän och personer med fysiskt arbete kan ligga högre.

Att använda ketchup som smaksättare påverkar varken hit eller dit utöver den energi det ger.

Hmm ok få erkänna att jag inte är så välinformerad än gällande styrketräning o mat! Jag tror att jag är med nu. Jag lever kvar från då jag INTE styrketränade utan endast småtränade som promenader o dyl.
Då var jag ofta intutad att undvika så mycke socker som möjligt.
Och tagit en del lärdom från Boken: Paulunmetoden för viktminskning
och där i står en hel del om undvikande av socker.

Jag läser ett utdrag från sida 63 ifall nån kommer över boken
och "tror jag hittar på det här".

Glassdisken

Detta är en iskall avdelning. Titta inte ens ner
i den! Då slipper du frestelsen. Många tror att
sorbet och isglass är godkända alternative till
vanlig glass, men så är det inte. Båda dessa
produkter innehåller mycket socker (upp till
20 %) Vilket ger mycket energi och fettbildande insulin.

Och ett udrag till (samma sida !!SIDA 63!!)

Exempel på sådant
som hamnar i sopsäcken

.godis
.chips
.Glass
.Glassåser och strössel
.Läsk, saft och andra drycker med socker
.Margarin och smör
.Grädde

SÅ!

Handcuff
2007-08-13, 21:14
Källkritik SLY...källkritik. Där har du nyckelordet. K Ä L L K R I T I K :thumbup:

Kung Bruno
2007-08-13, 21:15
Sedan är givetvis frukt bättre än godis, men det är allt annat förutom sockret som är skillnaden där.

Sen så äter man väl inte frukt för kolhydraterna? Utan för att det är gott, ger vitaminer och liknande.

Själv så kör jag på kvarg + valfri frukt och sötningsmedel till efterrätt, det bästa som finns :).

Men jag inbillar mig inte för någon sekund att fruktens socker gör mig nytta.

King Grub
2007-08-13, 21:16
Dom där produkterna är inte nyttiga pga av att dom är lätta att äta för mycket kalorier av och pga av dom inte ger mycket näring utöver ren energi. Inte för att socker skulle bilda fett av någon speciell anledning utöver ren kalorigivning.

Socker frisätter inte speciellt mycket insulin per energienhet (pga fruktosdelen).

Sly!
2007-08-13, 21:21
Källkritik SLY...källkritik. Där har du nyckelordet. K Ä L L K R I T I K :thumbup:

Visst! Sorry. Fredrik Paulun

plus 2 länkar om han samt den boken.

(Om Fredrik Paulun)
http://www.pnc.nu/index.asp?idCategory=89

(Boken jag syftar till fjärde bokbilden nedåt "den blåa")
http://www.pnc.nu/index.asp?idCategory=200

Kung Bruno
2007-08-13, 21:21
Detta är en iskall avdelning. Titta inte ens ner
i den! Då slipper du frestelsen. Många tror att
sorbet och isglass är godkända alternative till
vanlig glass, men så är det inte. Båda dessa
produkter innehåller mycket socker (upp till
20 %) Vilket ger mycket energi och fettbildande insulin.

Kanske ska sluta snacka snart, jag är inte alltför kunnig. Men detta är jag tillräckligt kunnig för:

Socker är 100% kolhydrat, och innehåller därför lika mycket energi som annan kolhydrat, vare sig mer eller mindre, dvs. 4.1 kcal/gram ... Socker innehåller inte mer "bara för att".

Fettbilande insulin? Sackaros är medelsnabba kolhydrat (89 med referens inte vet jag) och dessutom så trycker fettet (grädde i det här fallet) ner magsäckstömningen och GI blir långsammare = mindre insulin frisätts.

Exempel på sådant
som hamnar i sopsäcken

.godis
.chips
.Glass
.Glassåser och strössel
.Läsk, saft och andra drycker med socker
.Margarin och smör
.Grädde

SÅ!
Jaha?

Först nämner du kolhydratsbaserade saker, sen de 2 sista är totalt sockerfria livsmedel (kanske inte grädden då) som är fettbaserade.


OfT:

3 äggulor
3 äggvitor
3 dl grädde
1 dl sötningsmedel

Vispa ihop gulorna och sötningsmedlet.
Visa grädden, vänd ner med äggulesmeten.
Vispa vitorna till väldigt hårt skum.
Vänd försiktigt ner allting i en bunke och låt frysa.

= TADAAA! Sockerfriglass at your command ;)

King Grub
2007-08-13, 21:26
Det handlar, som med allt annat, om mängder. Dricker du tre liter sockersötad Fanta, äter en påse lösgodis och kakor och Frosties varje dag, är det inte bra. Det kan säkert vem som helst räkna ut. En måttlig mängd socker gör ingen skada. Oavsett om det kommer från frukt eller geléhallon. Eller ketchup. Äter man en vettigt sammansatt kost som bas, gör ketchup till maten ingenting negativt, varken för hälsa eller vikt. Särskilt inte om man tränar och rör på sig. Då kan man äta snask och dricka läsk varje dag, om man vill, utan att ta skada, så länge man har det totala kaloriintaget under kontroll och ser till att man får den näring man behöver från nyttiga livsmedel.

Eddie Vedder
2007-08-13, 21:27
Fettbilande insulin? Sackaros är medelsnabba kolhydrat (89 med referens inte vet jag) och dessutom så trycker fettet (grädde i det här fallet) ner magsäckstömningen och GI blir långsammare = mindre insulin frisätts.

Tilläggas bör att oavsett om en måltid frisätter mycket insulin är det fortfarande alltid energilagarna som gäller och en vältränad individ har både bättre glukostolerans och insulinkänslighet än en otränad individ.

Slutligen krävs inte ens insulin för fettinlagring. Att insulin är ett transporthormon med bl.a. egenskapen att transportera fett ut i fettcellerna är sant, men man går upp i vikt oavsett om man lever på en kost med nästan obefintlig insulinpåverkan (kost med helt obefintlig insulinpåverkan finns givetvis inte TACK OCH LOV) om kcalintaget är högre än förbrukningen.

Kung Bruno
2007-08-13, 21:40
Tilläggas bör att oavsett om en måltid frisätter mycket insulin är det fortfarande alltid energilagarna som gäller och en vältränad individ har både bättre glukostolerans och insulinkänslighet än en otränad individ.

Slutligen krävs inte ens insulin för fettinlagring. Att insulin är ett transporthormon med bl.a. egenskapen att transportera fett ut i fettcellerna är sant, men man går upp i vikt oavsett om man lever på en kost med nästan obefintlig insulinpåverkan (kost med helt obefintlig insulinpåverkan finns givetvis inte TACK OCH LOV) om kcalintaget är högre än förbrukningen.

Jo, jag har förstått det nu :). Blev lite förvirrande i sommras med alla "Bli sommarsmal med GI metoden" "GIviktkoll.se" "Gå ner i vikt med nya GI-metoden" och blablabla.

Hur definerar du otränad/tränad ... vem är mest tränad:

Gubbe 1, väger 160 kg och är 170cm lång (brutal fetma) som springer 3 mil om dagen, gymmar 5 dagar i veckan och aldrig äter raffinerat, utan i princip lever på torsk, råris och ägg.

Gubbe 2, väger 60kg och är 170 cm lång (låg BF%, synliga rutor osv.) som lanar CS med polarna flera dygn i sträck. Lever på chips, kebabrullar och korv stroganoff. Röker/snusar konstant, har åtminstone 2 fyllarkvällar i veckan.


Lite svårt för mig som är okunnig inom området :smash:

King Grub
2007-08-13, 21:43
Gubbe 1 kan inte existera i praktiken i verkligheten, så han utgår av den anledningen... ;)

Det är hälsosammare att vara överviktig och träna och äta bra, än att vara smal och helt försoffad och äta skräp. För att inte tala om att röka. Den enskilt största negativa faktorn.

Eddie Vedder
2007-08-13, 21:43
Hur definerar du otränad/tränad ... vem är mest tränad:

Gubbe 1, väger 160 kg och är 170cm lång (brutal fetma) som springer 3 mil om dagen, gymmar 5 dagar i veckan och aldrig äter raffinerat, utan i princip lever på torsk, råris och ägg.

Gubbe 2, väger 60kg och är 170 cm lång (låg BF%, synliga rutor osv.) som lanar CS med polarna flera dygn i sträck. Lever på chips, kebabrullar och korv stroganoff. Röker/snusar konstant, har åtminstone 2 fyllarkvällar i veckan.

Du nämner extremfall där det är två personer varav en tränar som en idiot och en inte tränar alls. Vem tror DU är mest tränad?

Kung Bruno
2007-08-13, 21:44
Haha, okej :).

Alfred Nobel
2007-08-13, 21:54
Vill du åt sötma till maten som ketchupen ger eller själva tomatsmaken? För i sådant fall fungerar Honung som kompensation åt sötman och är "naturligt socker" för den delen. Som Äpple och annan frukt är.

Annars gör du en tomatsås av krossade tomater, vitlöksklyfta(or), dijonsenap och krydda efter smak. Väldigt gott gemensamt med pasta och köttfärssås eller risrätter.

Eddie Vedder
2007-08-13, 21:59
Vill du åt sötma till maten som ketchupen ger eller själva tomatsmaken? För i sådant fall fungerar Honung som kompensation åt sötman och är "naturligt socker" för den delen. Som Äpple och annan frukt är.

Men snälla nån, det är ju det här vi skrivit om halva kvällen. SOCKRET är lika "illa" oavsett källa, det är allt annat utöver just sockret som är bra med frukt.
Frukternas mikronutrienter, dess låga kcalmängd per viktenhet, fibrer o.s.v. är det positiva med frukt. Att sockret i sig skulle vara bättre är fel.

Fuktos från godis har exakt samma effekt på kroppen som samma mängd fruktos från frukt, att sedan frukt är att föredra både för att samma mängde ger mer mättnad och mycket mer näring är en helt annan sak.

Pratar vi enbart om sockret är det samma sak. Honung innehåller små små mängder mikronutrienter (obetydliga mängder) och har en lite annorlunda fördelning mellan sockerarterna än ren sackaros, så skillnaden där är ytterst ytterst liten.

Och att ha honung på spaghetti och köttfärssås istället för ketchup känns ju som ganska korkat.*spy*

formula4shape
2007-08-13, 22:07
Jag undviker allt som innehåller socker. Speciellt det vita sockret
som omvandlas till fett. Om man ser på programen "Du är vad du äter"
eller toppform så är det ganska mycket info om att undvika socker
om man vill bli av med fett. Nu och tacka vare min disciplin så har jag
gått ned mycket i vikt. Till frukost gröten har jag mellon eller annan
naturlig sötning som ersättning....

Du använder "GI-metoden" också antar jag? :Virro

Alfred Nobel
2007-08-13, 22:11
Men snälla nån, det är ju det här vi skrivit om halva kvällen

Jag har för fan inte påpekat något angående det är bra eller inte. Jag använde bara citattecken över "naturligt" för att han verkar inställd på Anna Skipper och du är vad du äter teorier.

Sen om han äter eller tycker om Honung till Pasta, det vet jag som sagt inte, men kombinationen låter kanske inte så lockande. Du själv är en djävul på exprimentera med gröten så varför inte testa detsamma med pasta?

Försöker inte komma mellan Din, Grubs och trådskaparens diskussion. Jag ville bara svara på hududfrågan "kompensation till ketchup" och där svarar jag honung för att få det sött (han som gillar melon) och en väldigt god tomatsås till pasta/ris rätter.

Eddie Vedder
2007-08-13, 22:16
Uppenbarligen misstolkade jag ditt citationstecken, det ber jag om ursäkt för. Ingen anledning att få tokspel dock.

Uppfattade det helt enkelt som du bara spädde på snacket om olika sorters socker iom at du rekommenderade honungen istället. Men som sagt, feltolkade citationstecknet.

Sly!
2007-08-13, 22:40
Kanske ska sluta snacka snart, jag är inte alltför kunnig. Men detta är jag tillräckligt kunnig för:

Socker är 100% kolhydrat, och innehåller därför lika mycket energi som annan kolhydrat, vare sig mer eller mindre, dvs. 4.1 kcal/gram ... Socker innehåller inte mer "bara för att".

Fettbilande insulin? Sackaros är medelsnabba kolhydrat (89 med referens inte vet jag) och dessutom så trycker fettet (grädde i det här fallet) ner magsäckstömningen och GI blir långsammare = mindre insulin frisätts.


Jaha?

Först nämner du kolhydratsbaserade saker, sen de 2 sista är totalt sockerfria livsmedel (kanske inte grädden då) som är fettbaserade.


OfT:

3 äggulor
3 äggvitor
3 dl grädde
1 dl sötningsmedel

Vispa ihop gulorna och sötningsmedlet.
Visa grädden, vänd ner med äggulesmeten.
Vispa vitorna till väldigt hårt skum.
Vänd försiktigt ner allting i en bunke och låt frysa.

= TADAAA! Sockerfriglass at your command ;)

Som sagt! De infot skrev jag rakt av från boken utav Fredrik Paulun.
Jag har varken lagt till eller tagit bort något. Förutom en ändring %
istället för procent i infot.

Alfred Nobel
2007-08-13, 22:41
Uppenbarligen misstolkade jag ditt citationstecken, det ber jag om ursäkt för. Ingen anledning att få tokspel dock.

Uppfattade det helt enkelt som du bara spädde på snacket om olika sorters socker iom at du rekommenderade honungen istället. Men som sagt, feltolkade citationstecknet.

Vafan det gör absolut ingenting! Sålänge du förstår vad jag menar så är jag nöjd, inge illa menat med det jag skrev :)

Du borde även förstå att jag skulle aldrig våga gå in i en diskussion gällande Kost & Näringslära när jag ser att både Eddie Vedder och King Grub har postat i tråden. Det är intill meningslöst :P Då räcker nästan inte ens en åsikt, hehe!

Sly!
2007-08-13, 23:50
Sen så är Anna Skipper helt djävla körd, hon mixar ner typ äpple, brocholli, cayenepeppar, bruna bönor och vatten, sen säger hon att det är någon sorts "reningsdrink" som ska rena deltagarnas kroppar på gifter.[/QUOTE]

Kan inte utala mig så mycke över vad hon har för expertis bakom sig eller om hon nu är en bluff?? Men whatever så tycker jag ärligt att den drinkblandningen låter inte specillt god o de låter som de skär sig i smakerna men allt är ändå jävligt nyttigt. äpple "frukt är nyttigt" brocholli var tydligen bra för att motverka sjukdom "kom inte ihåg vilka sjukdomar" cayenepeppar "starka cryddor såsom chili ökar fettförbrännning enligt vad ja fatta från "Fredrik Paulun" bönor mycke proteiner. o vatten. Låter ändå som något jävligt nyttigt (för att va ärlig) händer i kroppen då även fast drinkblandningen låter inge vidare.

Däremot tvivlar jag på Skipper när de gäller kaffe

och citerar
Fredrik Paulún är en av Sveriges främsta näringsfysiologer. Han har skrivit tjugotalet böcker om kost och näringslära, medverkar regelbundet i TV, tidningar samt håller föreläsningar och utbildningar.

Fredrik sa något om att tex kaffe ökar fettförbränning
men (Jag kan ha fel om Skipper) jag ha för mig jag hörde henne
säga att kaffe inte va bra.

Och dessutom (Kan va en skröna) så röker tydligen Skipper
och säger åt andra att sluta.

Jag är mer för Paulun än Skipper...

Sly!
2007-08-14, 00:14
Jaja! Whatever allihopp!
Just nu är jag helsnurrig av allt info gällande socker. Dåligt/Inte dåligt.
Kommer att ta tid för mig att förstå hur de verkligen ligger till med socker i samband med vikt kontroll.

Jag erkänner dock att jag är under lärstadiet av vad som är nyttigt o inte nyttigt och man hör olika hela tiden så man vet inte vem man ska tro poå heller för många säger att de har rätt och likaså tvärtom. Jag blev välddans förvånad må jag säga av mycke som ni sa om sockret. Pga att många jag känner har rekomenderat mig att undvika socker samt de ständiga mediaruset o se upp med sockerbomber och flera som sagt till mig att "minska på sockret" samt uppväxt med en mor som varnat för socker "men de är mest för att jag har starka anlag för diabets (sockersjuka) från båda sidor av släkten" så jag måste ändå se upp med hur mycket socker jag konsumerar och dåliga härdade fetter.

Också en undran "varför" varnar många medier för socker som fett bomber.
samt mer o mer ser ialafall jag på matvaror i butiker varje dag att de står utan socker. De kanske är isåfall "endast" till de som gör raska promenader på sin höjd.

Jag säger nu inte och vågar inte hävda att jag har rätt men men....
tror ni förstår vad jag är ute efter hela tiden.

tntballe
2007-08-14, 00:37
Så länge du har socker som ett tillbehör så lär det inte vara nån fara.
Att det kommer varor utan socker hör ihop med att media varnar för socker.

joriice
2007-08-14, 02:01
Jag tycker du kan ta ketchup, eftersom du verkar ha en balanserad kost i övrigt, och du använder förmodligen inte ketchup mer än ett par ggr i veckan?


övrigt:

Ni som fjatar er med "du-blir-vad -du-äter-är -bara-skit-snacket" kan vara lite mer konsturktiva i er kritik!

Vinter
2007-08-14, 04:50
övrigt:

Ni som fjatar er med "du-blir-vad -du-äter-är -bara-skit-snacket" kan vara lite mer konsturktiva i er kritik!

Blir väldigt mycket intetsägande trollning i sådana här trådar, skulle troligtvis gå bättre att få fram information smidigare utan det dravlet.

Tycker du ska äta vanligt ketchup om du nu vill det. Annars finns det alternativ som inte ger lika mycket extra energi om du vill att ditt energi behov ska komma från annan mer lämpliga mat. Personligen äter jag mer kryddstark smaksättning, eftersom jag då inte måste hälla på så mycket annat(sås,ketchup etc) för att få maten att smaka bra. Ger mig bättre koll på energimängden i maten jag äter.

King Grub
2007-08-14, 04:52
Jaja! Whatever allihopp!
Just nu är jag helsnurrig av allt info gällande socker. Dåligt/Inte dåligt.

Det är inget att vara "snurrig" över. Socker är dåligt, även om påverkan på vikten inte skiljer sig från andra energigivare. Det handlar om mängder. En måttlig mängd socker gör ingen skada på någonting. Att undvika lite ketchup för sockrets skull är helt onödigt, om det inte handlar om ketchupsoppa med spaghettiringar i stället för tvärtom, spaghetti med ketchup.

Ingen har påstått att socker i sig är nyttigt. Men ett livsmedel som innehåller socker kan vara nyttigare än ett annat livsmedel som inte innehåller socker.

Den extrema fettbildning av socker du pratar om är felaktig. Inte ens om det gäller fruktossirap.

http://www.informaworld.com/smpp/1918055906-11038860/content?content=10.1080/10408390600846457

mystic[-_-]
2007-08-14, 06:18
Går det att ersätta något så gott som ketchup?

Eddie Vedder
2007-08-14, 08:44
Också en undran "varför" varnar många medier för socker som fett bomber.
samt mer o mer ser ialafall jag på matvaror i butiker varje dag att de står utan socker.

Anlednigen att det varnas för sockerrika produkter är för att dom ofta innehåller mycket energi och lite näring. Sockerbomber är onyttig mat helt enkelt.
Anledningen att det säljs produkter där man skyltar med "utan tillsatt socker" är för att folk är villiga att betala för mat utan tillsatt socker. Skulle det inte finnas intresse för sockerreducerad mat skulle det inte vara något man skyltar med.

Jag tycker du misstolkar både det vi och din husgud Paulún säger. I det jag läst av Paulún är det samma sak där som vi alla skrivit d.v.s. att du dör inte av lite socker i maten men att sockerintaget bör hållas lågt i en bra kost.

Jag rekommenderar dig att iafg vara lite källkritisk när du läser och ha lite mer avslappnad inställning till vad du äter.:)

Sly!
2007-08-14, 08:53
Så länge du har socker som ett tillbehör så lär det inte vara nån fara.
Att det kommer varor utan socker hör ihop med att media varnar för socker.

Hmm ok tror jag förstår. Att i och med att många är farligt överviktiga
i de moderna samhället så har livsmedelsverket tillsamanns med media
gjort ett smart drag med att kraftig upplysa samt minskat o tagit bort
socker i varor för den försoffade Svennson. Ganska smart. Fick värsta
aha upplevelsen nu att de kanske är en aning överskattat att de ska
minskas på sockret , mao de ända sättet att rädda Sveriges tjockisar
o sofflocksmaskarna *asg*. För oss HÅRDtränande så börjar jag förstå
att det är ingen fara om vi tar lite LAGOM med sötsaker varje dag o
de försvinner nog från våra prestationer... Äntligen har jag förstått

eller yrar jag under mössan igen haha :angel:

King Grub
2007-08-14, 09:03
eller yrar jag under mössan igen haha :angel:

Nej, men du överdriver fortfarande. Socker i måttliga mängder är inte skadligt för normala, icke-tränande personer heller. Som tidigare nämnt är en allmän rekommendation max 10% av energiintaget från raffinerat socker, och den siffran gäller genomsnittsindividen.

Kolhydrat lagras överhuvudtaget inte vanligen som fett; det krävs långvarig och/eller kraftig överätning för att det skall ske.

tntballe
2007-08-14, 09:09
För oss HÅRDtränande så börjar jag förstå
att det är ingen fara om vi tar lite LAGOM med sötsaker varje dag o
de försvinner nog från våra prestationer... Äntligen har jag förstått

eller yrar jag under mössan igen haha :angel:

Det där låter vettigare än dina tidigare tankar.
Ju mer man tränar, ju mer onyttigt kan man unna sig.

Exhale_
2007-08-14, 09:16
Tycker alltför många har hamnat i något utav en paradox när det gäller socker och sötningsmedel.

Bara för att en vara utesluter socker och istället innehåller sötningsmedel så betyder det absolut inte att en vara blivit mer nyttig.

Visst är det klokt att undvika produkter med stora mängder tillsatt socker, men att t ex skippa att sockra gröten på morgonen är ju, enligt mig, att driva saker till det yttersta. Vad gör det för skada att kasta lite socker på gröten egentligen? Om man sockrar lite mer än normalt så kanske man hamnar på ca 5 gram socker per gröttallrik. Detta ger alltså ca 20 kcal extra.

Att överdriva är även, enligt mig, att köpa hem sötningsmedel i pulverform för att ersätta det vanliga sockret. Snacka om att lura sig själv.

Näe, käka i största mån oraffinerade, näringsrika och naturliga produkter. Ät varierat och rör på er i någon form utav träning. Sockra maten om ni känner att det är nödvändigt men skippa sötningsmedel i stor utsträckning.

Vet inte om det här hörde hemma i den här tråden, men jag kände för att skriva av mig lite ;)

Sly!
2007-08-14, 11:35
Det där låter vettigare än dina tidigare tankar.
Ju mer man tränar, ju mer onyttigt kan man unna sig.

Fasen i sånt fall blir ja förbaskat glad. Har levt "översunt" i 2-3månader.
Saknar faktiskt läsk o lite smågodis.

Måste också erkänna som du märkt enligt mitt alias så är jag SLY skadad och om du o andra går in via "min" hemsida så kan du läsa om att han åt mycke lite socker samt fett. Men å andara sidan. Han erkännde själv i början då han deffade i början att han svalt sig smal i samband med träning vilket fick honom svag sen levde han sundare med mycke proteiner grönt o frukt, kolhydrater o allt möjligt. Men faktiskt. Det är därifrån jag jag började köra med melon o gröten enligt hur han gjorde. I stort sett ärre mest hans metod jag gick efter då samt de övriga jag tala om under den här tråden för att bli extremt deffad med den stenuthuggna utseendet.. Men bra. Då vet jag att de finns "många vägar till Rom" Börjar förstå nu att de är ett alternative o ta socker o lagoma doser.:thumbup:

Sly!
2007-08-14, 11:45
Anlednigen att det varnas för sockerrika produkter är för att dom ofta innehåller mycket energi och lite näring. Sockerbomber är onyttig mat helt enkelt.
Anledningen att det säljs produkter där man skyltar med "utan tillsatt socker" är för att folk är villiga att betala för mat utan tillsatt socker. Skulle det inte finnas intresse för sockerreducerad mat skulle det inte vara något man skyltar med.

Jag tycker du misstolkar både det vi och din husgud Paulún säger. I det jag läst av Paulún är det samma sak där som vi alla skrivit d.v.s. att du dör inte av lite socker i maten men att sockerintaget bör hållas lågt i en bra kost.

Jag rekommenderar dig att iafg vara lite källkritisk när du läser och ha lite mer avslappnad inställning till vad du äter.:)

Mm jo sant!:) Jag har nog misstolkat lite. Får jobba på det "Koncentration".
Lite väll brått har jag ibland när jag läser haha:smokin:

Kung Bruno
2007-08-14, 12:41
Tycker alltför många har hamnat i något utav en paradox när det gäller socker och sötningsmedel.

Bara för att en vara utesluter socker och istället innehåller sötningsmedel så betyder det absolut inte att en vara blivit mer nyttig.

Visst är det klokt att undvika produkter med stora mängder tillsatt socker, men att t ex skippa att sockra gröten på morgonen är ju, enligt mig, att driva saker till det yttersta. Vad gör det för skada att kasta lite socker på gröten egentligen? Om man sockrar lite mer än normalt så kanske man hamnar på ca 5 gram socker per gröttallrik. Detta ger alltså ca 20 kcal extra.

Att överdriva är även, enligt mig, att köpa hem sötningsmedel i pulverform för att ersätta det vanliga sockret. Snacka om att lura sig själv.

Näe, käka i största mån oraffinerade, näringsrika och naturliga produkter. Ät varierat och rör på er i någon form utav träning. Sockra maten om ni känner att det är nödvändigt men skippa sötningsmedel i stor utsträckning.

Vet inte om det här hörde hemma i den här tråden, men jag kände för att skriva av mig lite ;)


På vad sätt skulle det vara överdrivet att köpa sötningsmedel istället för socker?

Om man deffar, och vill ha en söt smak på någonting, och vill få i sig kalorier från protein istället, så är väl sötningsmedel ett utmärkt alt. för att slippa de tomma kalorierna från socker?

Exhale_
2007-08-14, 12:57
På vad sätt skulle det vara överdrivet att köpa sötningsmedel istället för socker?

Om man deffar, och vill ha en söt smak på någonting, och vill få i sig kalorier från protein istället, så är väl sötningsmedel ett utmärkt alt. för att slippa de tomma kalorierna från socker?

Jag anser att man lurar sig själv när man ersätter socker med något onaturligt som sötningsmedel.

Om jag deffar och vill ha en söt smak på någonting så använder jag socker eller annan naturlig form av sötningsmedel.

Sen har jag svårt att se en deff där man inte kan lägga låt oss säga en 20 kcal på socker till gröten/keson osv.

Har du inte det utrymmet i din deffning kan jag rekommendera dig att söka på caloriesperhour.com efter aktiviteter som förbrukar 20 kcal. T ex snyta sig, hoppa på ett ben i 0,2 minuter, läsa högt ur en bok i 5 minuter, klia dig på ryggen ;)

acroyear2
2007-08-14, 13:26
de finns "många vägar till Rom" Börjar förstå nu att de är ett alternative o ta socker o lagoma doser.:thumbup:

Nu när du inte längre verkar vara lika fientligt inställd inför det mesta som inte är rena råvaror skulle jag vilja slå ett slag för ketchupersättaren ajvar (http://www.baktat.com/images/produits/16011_aci%20ajvar%20.jpg) - en oumbärlig liten gynnare som fungerar utmärkt till pasta, kött, grönsaker och bröd.

Köp och knarka.

Sly!
2007-08-14, 15:44
Nu när du inte längre verkar vara lika fientligt inställd inför det mesta som inte är rena råvaror skulle jag vilja slå ett slag för ketchupersättaren ajvar (http://www.baktat.com/images/produits/16011_aci%20ajvar%20.jpg) - en oumbärlig liten gynnare som fungerar utmärkt till pasta, kött, grönsaker och bröd.

Köp och knarka.

Mmm faktiskt. De harru alla rättans i ajvar relish är kanon gott. tackar tack.:bumbi

basselona
2007-08-16, 01:04
Alltså, inget är väll onyttigt i måttliga mängder, du kan nog unna dig lite chips eller en glass då och då utan att det märks om du håller igång och tränar.
Det är väll lite sunt förnuft man måste ha. Man måste ju även kunna njuta av de goda i livet då och då :) Mår man bra utanför träning så mår man bra under träning ;)