handdator

Visa fullständig version : Mönstring!


terminator
2007-08-13, 12:55
Fick precis reda på att ja ska mönstra 17 september, nått ja längtat efter en längre tid, är verkligen sugen på att göra lumpen.
Min fråga är: är det nån här som nyss gjort mönstringen eller har andra erfarenheter som kan hjälpa till med övningar och konditionsträning som är bra inför mönstringen ?

Mvh

Rahf
2007-08-13, 13:03
En månad är en kort tid att förbereda inför mönstringen.

Yucko
2007-08-13, 13:16
En månad är en kort tid att förbereda inför mönstringen.

Man hinner förbättra kondisen ganska hyggligt på 5 veckor, om den nu skulle råka vara lite halvtaskig.

Edit: Var så länge sen jag mönstrade, och då fick de flesta göra lumpen vare sig de ville eller inte. Hur som helst bör du nog fundera på var och som vad du vill göra lumpen. Om man verkligen vill göra lumpen, så får man nog göra det också - om man inte har några psykiska/fysiska problem.

mellankrigarn
2007-08-13, 13:25
1. När du tränar kondition, träna det på en cyckel. (tycker det mer är ett mjölksyra test) /om jag fattade det rätt så spelar det ingen roll om du får en
7a eller en 9a det enda som spelar roll är om du får sämre än en 7a. Eftersom då kan du inte söka jägartjänst osv.

2. Träna marklyft, men lyftet skall gå hela vägen upp till axlarna (gränns för jägartjänst osv är 7a)
Du kan alltid testa och fuska lite på detta test genom att när du har dragit till en vis nivå byt grepp och böj snabbt på benen så att stången hamnar vid axlarna och fortsätt att pressa med bena. Hon/han kommer att säga till dig med låtsas som du är lite smådum och inte fattar :D Funkade för mig och några kompisar :P (Du har en övningsomgång och sedan 3 försök, ta i för kung och fosterland alla gångerna)

3. Leta upp IQ test och öva på, det hjälper en hel del faktiskt om man har gjort ett sådant test några gånger, eftersom man lär sig hur man ska tänka.
Börja läs tidingarna och då menar jag inte skit tidningar utan tex SvD eftersom de boostar ditt ordföråd, och alla ord som du inte kan skriv upp dem och ta reda på vad dem betyder. (Detta testet uppdelat i 2 delar, Problemlösning och ordkunskap typ, dessa test slås samman till en siffra som inte får understiga en 6a (om jag inte minns fel) om du vill bli exempel vis jägare. Tex 7a i Problemlösning och 5a i svenska = 6a på testet

Hoppas det går bra på mönstringen och att du har fattat vad jag har skrivit :P

Bönne
2007-08-13, 13:25
Tror det är så att det räcker med att man presterar över 7 på allt, så är man duglig för alla tjänster. Det är vilka platser de ska rekrytera till och psykologen som sätter begränsningarna för de flesta - min uppfattning.

Rahf
2007-08-13, 13:39
Och synen/hörseln ;)

terminator
2007-08-13, 15:39
En månad är en kort tid att förbereda inför mönstringen.

Håller med faktiskt, lite irriterande att ja fick reda på de först idag. Hade ju vart betydligt bättre med kanske 3 månaders förberedelse..

sunkan
2007-08-13, 16:04
Håller med faktiskt, lite irriterande att ja fick reda på de först idag. Hade ju vart betydligt bättre med kanske 3 månaders förberedelse..

ring å säg det då?

å om inte det går så skit i å mönstra nu s får man väl en ny tid?

nubbe
2007-08-13, 16:05
Håller med faktiskt, lite irriterande att ja fick reda på de först idag. Hade ju vart betydligt bättre med kanske 3 månaders förberedelse..

Jag drog 7 på styrka och kondis utan att ha tränat något alls före.. Motiviationen är viktigast.

Rahf
2007-08-13, 17:58
Jag drog 7 på styrka och kondis utan att ha tränat något alls före.. Motiviationen är viktigast.

Alla är vi olika. Att du drog en sjua på styrka och kondis säger ingenting för Sune, 17 som skall göra samma tester.

Timmi
2007-08-13, 18:02
Håller med faktiskt, lite irriterande att ja fick reda på de först idag. Hade ju vart betydligt bättre med kanske 3 månaders förberedelse..

För du fick inte ett brev typ förra året som sa att pliktverket planerar att kalla dig till mönstring under det här året som jag då? Kunde ju varit läge att börja förbereda dig då ;)

Bara att träna tungt och hålla sig lugn så löser det sig på mönstringen. Stressa inte på I-provet som jag gjorde

tobe
2007-08-13, 21:32
Har du nån allergi är det kört för o bli jägare ändå.
Har du nån gammal skada i ben/rygg/axlar lr liknande kan det också påverka vad du får för tjänst.
Har du som liten upplevt krig(är flykting lr liknande) så är chanserna väldigt små för att få göra lumpen också. Har en mängd polare från bosnien som inte fick göra lumpen.

Spawn
2007-08-14, 11:27
Fick precis reda på att ja ska mönstra 17 september, nått ja längtat efter en längre tid, är verkligen sugen på att göra lumpen.
Min fråga är: är det nån här som nyss gjort mönstringen eller har andra erfarenheter som kan hjälpa till med övningar och konditionsträning som är bra inför mönstringen ?

Mvh

Alltså det beror helt och hållet på vad du vill ha för tjänst. För jägartjänsten ska du ha en 7a i kondition och den är rätt svår, jag sprang milen 2 gånger i veckan och pallade inte över 7 så ska du satsa på en jägartjänst så bör du börja springa nu :)

Spawn
2007-08-14, 11:29
Stressa inte på I-provet som jag gjorde

Nu blev det intressant vad fick du :P sj satte man en 5a stressade också + är inte så grym på vända kuber i 3D i huvudet :=)

Jägermeister
2007-08-14, 20:55
Alltså det beror helt och hållet på vad du vill ha för tjänst. För jägartjänsten ska du ha en 7a i kondition och den är rätt svår, jag sprang milen 2 gånger i veckan och pallade inte över 7 så ska du satsa på en jägartjänst så bör du börja springa nu :)

Även detta är högst individuellt. Det beror mtk på hur mkt du väger i jämförelse med din mjölksyratålighet. Det är enligt mig vad "konditions"testet går ut på.
Jag tyckte det var grymmt tungt och slutade precis efter jag hade nått en 7a. Men det var bara för att jag visste att jag behövde en 7a. Så om du verkligen vill så tror jag du klarar 7an, men det mesta handlar om vilja.
För även om det känns tungt när du håller på, så har du ett år på dig innan du rycker in så du har gott om tid att förbättra kondisen innan inryck.
Sen tycker jag att det är en bra idé som spawn säger att springa mkt om du vill bli jägare. Du kan nästan helt skita i allt vad styrketräning heter eftersom det är enligt min erfarenhet helt bortkastat. Satsa på att kunna springa långt (se till att nån gång ha sprungit 2 mil så får du det mkt lättare). Sen är det bra att öva på att marcha långt. Hellre långt med lite mindre packning o sen öka än att köra entimmes pass med mkt packning. Har du några andra frågor får du gärna PM:a :thumbup:

stevebc
2007-08-14, 21:04
Fick precis reda på att ja ska mönstra 17 september, nått ja längtat efter en längre tid, är verkligen sugen på att göra lumpen.
Min fråga är: är det nån här som nyss gjort mönstringen eller har andra erfarenheter som kan hjälpa till med övningar och konditionsträning som är bra inför mönstringen ?

MvhMycket bra guide för att få bättre styrkeresultat av Thewind:

http://www.halso.info/forum/p-224739.html#p224739

Guybrush
2007-08-14, 21:17
Ta med öronproppar, helt seriöst. Jag hamnade i samma rum som ett pucko som var ute och krökade på kvällen och snarkade som fan hela natten! Var nära att kväva honom med kudden :). Var helt slut dagen efter pga sammanlagt en timmes sömn!

terminator
2007-08-14, 21:29
Ta med öronproppar, helt seriöst. Jag hamnade i samma rum som ett pucko som var ute och krökade på kvällen och snarkade som fan hela natten! Var nära att kväva honom med kudden :). Var helt slut dagen efter pga sammanlagt en timmes sömn!

Tack för tipset;)

mellankrigarn
2007-08-14, 23:58
Inför mönstringen så skit i att spring! träna på en motionscykel!!!
Seriöst jag har alltid haft bra kondis men har typ alltid haft probz med
mjölksyra i benen vid cykling.
Jag säger detta eftersom det är 1 månad kvar tills du ska mönstra.

Efter mönstringen och du har tex kommit in på tex jägartjänst (Förmodar att det är det du vill, eftersom annars brukar folk skita i att förbereda sig inför mönstring/inryck)
då ska du skippa cyklingen helt så länge du inte är skadad osv
och över gå till att springa för att vänja knäna, få ett bra löpsteg osv.

(Inför mönstring)
Frivändning, Frivändning, Frivändning och Frivändning!
(jag vet att man inte gör en frivändning på mönstringen men jag kan nästan lova att om man spelar lite dum så accepterar de det ändå eftersom de inte orkar bry sig)

Den styrka du behöver för lumpen är seg och uthålig styrka.

" Du kan nästan helt skita i allt vad styrketräning heter eftersom det är enligt min erfarenhet helt bortkastat. "

Idioti! seriöst killen skall träna Buk, rygg, armar och knän (BRAK)
Det viktigaste är ben, rygg och buk, armar är mindre viktigt.

(När du har blivit antagen)
Några exempel på bra övningar:
Marklyft, benböj (ATG), vadpress, vanliga sit-ups och sneda.
Kör ialla fall minst 20 reps på ovanstående övningar och 3 set.

Ps ta med en klocka som du kan ta tiden med. Bra att ha när du gör den skriftliga delen. <-- tycker jag ialla fall :D

Jägermeister
2007-08-15, 04:27
Jag vet inte var du gjorde lumpen, men jag gjorde den som jägare och jag talar enbart utifrån mina egna erfarenheter. Visst kan det vara bra att köra lite brak (vilket jag mer skulle vilja beteckna gympa), men det är absolut inte där kraftsammlingen ska ligga. BRAK kommer endast att köras på morgnarna och ibland som "bestraffning" eller om man inte har nått bättre att göra.
Om jag hade vetat vad jag vet nu INNAN lumpen hade jag nästan enbart sprungit långdistans (typ 1,5 - 2 mil). Helst i form av orientering. Visst kan det ibland vara bra att testa att man faktiskt klarar 25 armhävningar med paus i nederläget och detsamma för ryggresningar och sit ups men det är LÅNGT ifrån det viktigaste!

Vinter
2007-08-15, 04:42
Är man normalbegåvad och inte allt för dålig kondis och styrka lär man kunna få någon ok befattning om man vill. Tränar du inte vanligtvis något bör du inte heller söka en mer fysisk utbildning, då gör du dig själv en tjänst.
Sök heldre något du kan tycka vara intressant. Vad du gjorde i lumpen imponerar ändå inte på 99% av befolkningen, så skit i det och kör ditt eget race. Vill du jobba vidare senare(inom fm) är det alltid ett bonus att jobba med något du tycker är intressant, no?

Jägermeister
2007-08-15, 04:49
Håller helt klart med Vinter...
Jag gjorde jägartjänst troligen av samma anledning som de flesta: det låter coolt innan. Men för många, inkl. mig, är det inte det man väntat sig och jag vet många som avbryter just för att man gett sig in på nått bara för att det lät ballt. Och de flesta, precis som Vinter säger, bryr faktiskt itne vad man gjort lumpen som (möjligen att det ser lite coolt ut på CV) och speciellt inte människor som inte gjort lumpen.
Jag säger INTE att man inte ska söka till någon av de "hårdare" utbildningarna, men man bör tänka efter om det verkligen är vad man vill.

MojjMojj
2007-08-15, 04:50
Om jag skulle orkat träna innan jag gjorde jägarna (igen) så skulle jag lärt mig åka "vita blixten", med packning på, innan jag ryckte in...
Där har vi tunga grejer för killar och tjejer. Gå och jogga gör de flesta, skidor dödar en som inte åkt ngnting och det hade inte jag.... Vintern är låååång *pet*

terminator
2007-08-15, 09:05
Är man normalbegåvad och inte allt för dålig kondis och styrka lär man kunna få någon ok befattning om man vill. Tränar du inte vanligtvis något bör du inte heller söka en mer fysisk utbildning, då gör du dig själv en tjänst.
Sök heldre något du kan tycka vara intressant. Vad du gjorde i lumpen imponerar ändå inte på 99% av befolkningen, så skit i det och kör ditt eget race. Vill du jobba vidare senare(inom fm) är det alltid ett bonus att jobba med något du tycker är intressant, no?

Jag tränar 5 ggr i veckan så jag tror inte att styrkedelen är mitt största problem utan problemet ligger mest i konditionen, har varken sprungit eller cyklat på kanske ett halvår;)

mellankrigarn
2007-08-15, 10:48
Alltså jag menar inte att han skall köra BRAK så som i lumpen, mena bara att han bör köra benböj (ATG) osv så att han tränar upp muskulaturen runt knäna, eftersom de allra flesta som slutar pågrund av skador har fått ont i knän och rygg. Liksom tränar man upp muskulaturen runt knänskålen så avlastar ju musklerna för exempelvis ledbandena.

Timmi
2007-08-15, 10:57
Nu blev det intressant vad fick du :P sj satte man en 5a stressade också + är inte så grym på vända kuber i 3D i huvudet :=)

6a och var klar på 27 minuter

BennJ
2007-08-15, 11:08
Jag tränar 5 ggr i veckan så jag tror inte att styrkedelen är mitt största problem utan problemet ligger mest i konditionen, har varken sprungit eller cyklat på kanske ett halvår;)

Då är det nog rätt så kört för dig, konditionen är nog det absolut viktigaste.

MojjMojj
2007-08-15, 15:02
Ähh, olika från person till person hur svårt det är att tvinga sig kvar på cykeln. Vill man ta 7:an så tar man den! Bara "kötta" och använda "pannbenet". ^^

snatch914
2009-02-20, 16:01
hur länge håller mjöksyre/konditions testet per grad i tid?

samt hur mycket ökar motståndet i watt eller dyilikt per grad?

mvh

dojjan
2009-02-20, 16:14
hur länge håller mjöksyre/konditions testet per grad i tid?

samt hur mycket ökar motståndet i watt eller dyilikt per grad?

mvh

Vet inte hur länge det är per steg i tid men har för mig att det ökar med 1 W/s. Det är inga problem att sätta max om du har hyfsat bra kondition. Det mesta handlar om vilja, kom ihåg det!

-Englund
2009-02-20, 16:34
orkar inte skriva alla test, men det är ju bara att ta reda på vad man gör på testen och så tränar du på det;)

alindvall
2009-02-20, 23:29
Mönstrade för typ 1,5 år sedan och fick 7 rakt igenom nästan. Är dock lite överraskad att jägare har nämnts hur många gånger som helst i tråden men aldrig jägartestet, detta är ett valfritt test som genomförs SIST på dagen efter kondition, styrka osv.

Det är att du har 25kg ryggsäck och gör step-ups på en bänk(90 graders vinkel på knät/benet när du sitter). Du står med ena benet upp och kliver upp med andra 75 ggr och sedan byter du ben. Detta känns kan jag lova, kan rekommendera knäböj för att träna inför detta, iofs lite sent nu så fokusera istället på att springa, springa och springa.

Kan för övrigt tilläggas att jag ska rycka in som jägare nu om 40 dagar. Frågor om något annat? pm:a.

1911
2009-02-20, 23:58
Klarar man inte mata ut några step-ups utan förberedelser eller överdriven ansträngning borde man kanske bli malaj. Så det är inte ens lönt att träna på.

alindvall
2009-02-21, 00:13
Jag hade inte förberett mig men det var ju inte heller det absolut enklaste jag gjort eller för den delen. Man blir överraskad.

Men det är 90% vilja, helt klart!