handdator

Visa fullständig version : Få bak axlarna!?


mozZe
2007-08-13, 12:52
Vet inte riktigt om denna tråden passar bäst här, men det är bara o flytta om ni vill! :)


Jag har problem med att få bak axlarna, alltså... Jag har typ framåtrotation på dem. Vet ni något bra sätt för att få bak dem?
Min morsa hittatde en sorts "Gördel" som man satta över axlarna så man fick bak dem... funderar på testa en sån, men det blir problem i jobbet bara :(
Hoppas ni förstår min fråga.
Tips !!??

Bahir
2007-08-13, 12:55
Håll bak dom så mycket du kan hela dagen, varje dag. Till slut kommer axlarna vänja sig mer vid den positionen.

Rahf
2007-08-13, 13:04
Träna baksida axlar och stretcha noga!

mozZe
2007-08-13, 14:36
Håll bak dom så mycket du kan hela dagen, varje dag. Till slut kommer axlarna vänja sig mer vid den positionen.

Det där låter lite väl.... konstigt... eller?
Jag försöker dra bak axlarna när jag tänker på det, men det håller sällan..
Jag sitter en del vid datorn, så då blir man ju sittandes med axlarna framåt under ett par timmar :(

mozZe
2007-08-13, 14:37
Träna baksida axlar och stretcha noga!

Hur länga ska man strecha?
Försöker hålla tiden med mobilen på 40sec per muskel, så man strechar lika mycket på alla muskler.

Lilla Lisa
2007-08-13, 14:50
Vanligt problem. Du ska inte stretcha, du ska träna på bevägligheten i skulderlederna. Stretching och beväglighet är samma slags övningar men när du träna beväglighet ska du hålla med en större kraft och i längre tid, gärna 3 * 45 - 60sek. Töjningarna ska inte ge smärta, det kan vara skadligt. Här ska du töja bröstmuskler.
Träna baksida axlar och intrascapulärt för att "dra" axlarna på plats igen.

Honken
2007-08-13, 14:50
Gör som Bahir sa. Samma sak var det för mig när jag lärde mig att hålla upp bröstkorgen (inte sunka ihop och få den där ostbågsformen). Det är jobbigt i början, men ju mer du gör det ju lättare och längre håller du formen tills du äntligen gör det omedvetet!

Lilla Lisa
2007-08-13, 14:54
Gör som Bahir sa. Samma sak var det för mig när jag lärde mig att hålla upp bröstkorgen (inte sunka ihop och få den där ostbågsformen). Det är jobbigt i början, men ju mer du gör det ju lättare och längre håller du formen tills du äntligen gör det omedvetet!

Detta kan vara lättare sagt än gjort då det mesta vi gör i vardagen kräver jobb framåt, pcn, äta, köra bil, cykla, böcker etc, etc. Men visst är det jätte viktigt att tänka hållning i vardagen och att sätta axlarna på plats, högt bröst och rätt rygg!
Jobba bakåt.

BigForre
2007-08-13, 15:39
Dessa kan du göra var och varannan dag hemma tar bara 5-6 minuter..

Börja med stretch: övning med pinne... (http://www.kolozzeum.com//forum/showthread.php?t=98293)

+

Kör övningen prone cobra, underbar stabilitetsövning..google är din vän.

På gymmet..

Se till att bygga upp ordentligt med tryck i ryggen finns många övningar, men vill slå ett slag för facepull..läs här.. (http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1426252)

All övrig tid..

Tänk på hållningen..det tillsammans med ovanstående ska nog få fason på bitarna..

mozZe
2007-08-13, 17:30
Tack så hemskt mycket för alla era tips!
Nu blir det till en ivrig "rehab" ;)

major Pectoralis
2007-08-13, 20:37
För att få bak framåtroterade axlar behöver man i regel träna:

1) ryggsträckarna i bröstryggen
2) utåtroterande övningar

I denna övning gör man både en bröstryggssträckning och en utåtrotation. Viktigt är att man arbetar mjukt, följsamt och kontrollerat samt att man kniper skuldrorna i toppläget. Överarmarna skall vara vinkelrätt ut från torson.

uponxqZp58k

Därtill kan man behöva övningar där man trampar på med lite större vikt. Exempelvis denna:


sLABmJfm-8I

Observera hur jag möter draget med bröstet. Vissa skulle klaga på att ryggen inte är stabil men detta utförande fungerar om "sviktningen av ryggen" är mjuk och följsam. Det skall även tilläggas att ryggraden i denna övning inte utsätts för några vertikalkrafter och således är den inte lika känslig för svikt. Tilläggas skall också att man bör ha en relativt bra grundträning innan man ger sig på denna "klassiska roddvariant" med några större vikter.

Förutom styrketräning bör man även tänka på sin hållning i vardagen för att komma till rätta med framåtroterade axlar. Ett bra tips är att man sträcker på sig; en effektivt tankefigur, som man kan använda sig av, är att någon "drar ens huvud rakt uppåt".

emil123
2007-08-14, 01:30
Sluta träna framsida, och träna mer baksida.

mozZe
2007-08-14, 05:59
Sluta träna framsida, och träna mer baksida.

Har tränat framsida, dock VÄLDIGT lite o klena övningar. bara för att få gott samvete att man inte skippar någon muskel. Framsida axlar får man träning av i många andra övningar ändå.
Baksida försöker jag köra så hårt jag kan o fuska lite med strechningen, dock inte helt, men inte mina 40sek, kanske 20 ;)

TACK ALLA för era tips!*cupid*

Spawn
2007-08-14, 09:00
Har tränat framsida, dock VÄLDIGT lite o klena övningar. bara för att få gott samvete att man inte skippar någon muskel. Framsida axlar får man träning av i många andra övningar ändå.
Baksida försöker jag köra så hårt jag kan o fuska lite med strechningen, dock inte helt, men inte mina 40sek, kanske 20 ;)

TACK ALLA för era tips!*cupid*

Lägg på 20 sek som du fått råd om så går det fortare..Bättre att göra det ordentligt direkt varför skippa? Så lite tid har du ej

jojjep91
2007-08-14, 11:46
Jag tror inte på de där med att dra bak axlarna varje dag, de verka inte funka för mig, samma sak med magen, jag går med den spänd och indragen varje dag, inte är den inklämd när man slappar,

därimot funkar det om man håller in magen 20sek alla vad man kan, vila repetera.

Rahf
2007-08-14, 20:36
Jag tror inte på de där med att dra bak axlarna varje dag, de verka inte funka för mig, samma sak med magen, jag går med den spänd och indragen varje dag, inte är den inklämd när man slappar,

därimot funkar det om man håller in magen 20sek alla vad man kan, vila repetera.

De kommer inte att hux flux fastna i det läget en vacker dag. Skillnaderna är så små att du knappt kommer märka nånting. Däremot kommer andra lägga märke till det.

Spawn
2007-08-15, 12:34
För att få bak framåtroterade axlar behöver man i regel träna:

1) ryggsträckarna i bröstryggen
2) utåtroterande övningar

I denna övning gör man både en bröstryggssträckning och en utåtrotation. Viktigt är att man arbetar mjukt, följsamt och kontrollerat samt att man kniper skuldrorna i toppläget. Överarmarna skall vara vinkelrätt ut från torson.

uponxqZp58k

Därtill kan man behöva övningar där man trampar på med lite större vikt. Exempelvis denna:


sLABmJfm-8I

Observera hur jag möter draget med bröstet. Vissa skulle klaga på att ryggen inte är stabil men detta utförande fungerar om "sviktningen av ryggen" är mjuk och följsam. Det skall även tilläggas att ryggraden i denna övning inte utsätts för några vertikalkrafter och således är den inte lika känslig för svikt. Tilläggas skall också att man bör ha en relativt bra grundträning innan man ger sig på denna "klassiska roddvariant" med några större vikter.

Förutom styrketräning bör man även tänka på sin hållning i vardagen för att komma till rätta med framåtroterade axlar. Ett bra tips är att man sträcker på sig; en effektivt tankefigur, som man kan använda sig av, är att någon "drar ens huvud rakt uppåt".

Jag har sj samma problem eller rättare sagt när jag läste denna tråd retade jag mig på att framsidan var mer tränad än bak så från och med dagens träningspass är det 110% därbak :)*kissass*

Gädda
2007-08-15, 17:38
Det handlar om att ha balans mellan press- och dragövningar. Kör man ex 12 set bänkpress i veckan så bör man komplettera med en hel del roddövningar.