handdator

Visa fullständig version : Fungerar din cd-spelare dåligt? Läs här!!!


YTS
2007-08-12, 05:10
Jag fick en cd spelare av min farfar för många år sen och det fungerade oklanderligt i många år, men plötsligt så var det en skiva den inte ville spela, det stod bara 00 i fönstret den hittade alltså inte ens spår 1. Sen blev det fler och fler skivor den ratade. Jag trodde lasern hade blitt dålig. Min granne sa att det kunde bero på att jag spelat hembrända skivor av låg kvalité i den. Jag hade hört talas om att det fanns rengöringsskivor till cd, men trodde det var bluff, för cd skivan ligger ju inte emot linsen, så hur skulle då linsen kunna bli smutsig. Iaf, så var det en dam i radioaffären, som föreslog att jag skulle testa en rengöringsskiva och eftersom den bara kostade 80 kr tyckte jag att jag kunde försöka på vinst och förlust.
Jag åkte hem med skivan och gjorde som det stod. Lägg i skivan med pilen mot dig, starta cd spelaren, Cd spelaren spela en liten låt i 30 sekunder. Sen för att verkligen testa lade jag i en hembränd skiva, som cd spelaren ratat riktigt länge och döm om min förvåning, den spelades av perfekt.

Så innan du gör nåt annat testa en rengöringsskiva.

Mescreant
2007-08-12, 07:01
Härligt!

kharon
2007-08-12, 08:40
Will do! :thumbup:

:hbang:

schabo-labo
2007-08-12, 09:30
Tack

christian
2007-08-12, 10:56
Linsen blir dammig med tiden, inte mkt att göra åt.

Det som rekommenderas då är manuell rengöring, försiktigt med tops och speciell rengöringsvätska.

CD-kivor som rengör linsen funkar iofs, men risken är stor att den repas istälet. En dyrare apparat skulle jag inte rekommendera att köra en rengöringsskiva i.

daja
2007-08-12, 11:35
Jag gick precis loss på min gamla stereo från tidigt 90-tal, en cd hade fastnat så i valet mellan stereon och skivan var det ganska lätt. Kul att demolera lite på morgonen!

hahavaffan
2007-08-12, 12:39
Med risk för att låta dryg, men det där vet t.o.m. min mamma :)

Tror dvd-brännaren i datorn behöver sig en omgång nu faktiskt.

YTS
2007-08-12, 13:50
Med risk för att låta dryg, men det där vet t.o.m. min mamma :)

Tror dvd-brännaren i datorn behöver sig en omgång nu faktiskt.

Insatt morsa du har.:thumbup:

Det verkar dock va många som inte känner till att linsen behöver rengöras då och då att dömma av vad jag hört när jag pratat med andra om det.:)