handdator

Visa fullständig version : Nu kör idioten på kolo igång!


thexbishop
2007-08-11, 23:58
Hejsan!

Efter Någon vecka och många ibland dumma och kaxiga nybörjarinlägg, men också timmar och nätter av läsning, hade jag själv tänkt dra igång med träningen, och med denna journal låta er se hur det går, men också tycka till och tipsa lite.

Kan börja berätta lite om mig själv! Jag bor i Stockholm och är 17 år! Har sedan flera år tillbaka tränat på gym. Men det har då varit väldigt oseriöst och ofta kommit av sig osv, så man kan helt enkelt säga att jag börjar från skratch.

Tänkte faktiskt börja med en lättare definiering av musklerna. Detta på grund av att jag redan har lite extra fett på kroppen och för att kunna se ett mer exakt resultat över hur mycket musklerna ökat då börja bygga från så lite fett så man verkligen ser hur spinkig jag är (var). Det handlar inte om många kilo fett och bör alltså gå relativt snabbt, uppskattar det till ungefär 5 kilo, så hade tänkt mig att de tar ca 2 månader, skulle självklart kunna gå snabbare men jag vill gärna behålla så mycket av de redan så få musklerna jag har.

Ålder:17
Längd:177
Vikt: 65 kg

Jag siktar att ha ett energiunderskott på ungefär 5000 kcal per vecka. Det är ca 715/dag.

Ska köra igång nu på måndag den 13 augusti och siktar på att vara klar söndagen den 7 oktober. Förhoppningsvis ska jag kunna leverera lite bilder.

Återkommer med en enkelt bild över mitt träningsupplägg och kostupplägg. Önskar mig lycka till och hoppas att ni följer den och som sagt ger lite tips och råd. Kan verkligen behövas!

thexbishop
2007-08-12, 00:25
Här är alltså en översikt av mitt träningsshema.

Måndag: Axlar, triceps, mage. 30 minuters löpning!
Tisdag: Bröst, biceps. 30 minuters löpning!
Onsdag: Vilodag!
Torsdag: Rygg, underarmar, mage. 30 minuters löpning!
Fredag: Axlar, triceps. 30 minuters löpning!
Lördag: Bröst, biceps, mage. 30 minuters löpning!
Söndag: Vilodag!

Ni kanske märkar att några muskler saknas? Jo, benen saknas, detta på grund av att jag jämfört med resten av kroppen är mycket starkare i benen. Detta på grund av att jag spelat hockey i 8 år, som jag slutade med i fjol. Har också spelat amerikansk fotboll och vanlig fotboll! Så under mina 2 månader nu hade jag tänkt att strunta i benen. Tycker det är viktigare att behålla de andra få muskler jag har. Så att tappa lite extra i benen gör absolut inte så mycket.

Räknar med att jag på ett ungefär gör av med 500+ kcal på ett träningspass. Det ger 2500 kcal i veckan och utgör då halva målförlusten. Hade dock tänkt unna mig en ätar dag, någon av dagarna fredag eller lördag. Det vill säga äta i pincip vad jag vill på kvällen samt efterätt på kvällen, dock inte FÖR stora mängder.

Kosten:
Har tänkt ha ett dagligt energiintag på 1800 kcal. En dag ser ungefär ut såhär:

ca: 07:00 Frukost 200 kcal
ca: 10:00 Mellanmål 100 kcal
ca: 12:30 Lunch 400 kcal
ca: 15:00 Mellanmål 200 kcal
(Träningspass 5 av 7 dagar)
ca: 18:00 Proteindrink 300 kcal
ca: 20:00 Middag 500 kcal
ca: 22:00 Nattmacka 100 kcal

Det är ungefär hur dagarna kommer att se ut. Vissa helgdagar kan se lite annorlunda ut men där har ni grunden!

Kom gärna med tips och komentarer!

goj739
2007-08-12, 02:08
personligen säger jag skit i att gå ner och bygg och ät som en häst och sen deffa. 65 kg är inte mycket alls, 60 är väl snarare undernärd..

Raggis
2007-08-12, 02:42
Ben? Ditt schema ser lite skruvat ut. Och, som redan nämnts, så behöver du knappast gå ner mer i vikt. Du kommer bara se skitsmal ut. Satsa på att bygga nu över vinter halvåret istället, och skala av till våren (om du känner för det).

Men, som sagt, kolla över ditt schema.

thexbishop
2007-08-12, 03:03
Ben? Ditt schema ser lite skruvat ut. Och, som redan nämnts, så behöver du knappast gå ner mer i vikt. Du kommer bara se skitsmal ut. Satsa på att bygga nu över vinter halvåret istället, och skala av till våren (om du känner för det).

Men, som sagt, kolla över ditt schema.

Vad äre som är skruvat?

newb123
2007-08-12, 08:34
Vad äre som är skruvat?

Som sagt så finns inte ben med på ditt schema.

bulldozer
2007-08-12, 08:46
Även om du som du säger har bra ben efter hokeyn så tycker jag inte
att det är en bra anledning att plocka bort dem helt..

bulldozer
2007-08-12, 08:59
Här är alltså en översikt av mitt träningsshema.

Måndag: Axlar, triceps, mage. 30 minuters löpning!
Tisdag: Bröst, biceps. 30 minuters löpning!
Onsdag: Vilodag!
Torsdag: Rygg, underarmar, mage. 30 minuters löpning!
Fredag: Axlar, triceps. 30 minuters löpning!
Lördag: Bröst, biceps, mage. 30 minuters löpning!
Söndag: Vilodag!



Okej, kommentarer: Dumt att köra trieceps dagen innan bänk då dessa
används i bänken. Bättre att köra trieceps på samma pass som bänken.
Dessutom varför har du 2 bröstpass o bara ett rygg?? Dessutom 2 axel-
pass?? Nu vet inte jag om du har axlar av stål men även axlar är en grupp
som involveras i bänken i viss mån och du riskerar att överträna dessa,
särskillt om det är frontdeltat du kör!
Säjer som så; gör om, gör rätt!

En del brukar satsa på halvkroppspass; över o underkropp, eller dela upp
muskelgrupperna hyfsat relevant = bröst, trieceps, frontdelta,
rygg, bieceps & bakre delta osv.

Lycka till :hbang:

cam
2007-08-12, 09:50
Välkommen!

Håller med övriga, du kommer att överträna axlarna och dessutom inte orka köra bröst fullt ut om du kört axlar och triceps dagen innan. Särskilt om du ska ligga på energiunderskott också.
Bröst och triceps tränas med fördel ihop, alt bröst och axlar och då kanske ha en dag med biceps/triceps istället. Annars passar rygg och biceps bra ihop också, då båda inkluderar dragövningar och rygg även involverar biceps. Dessutom bör du köra baksida lika mycket som framsida (rygg vs bröst samt baksida vs framsida/mitten axlar).
Och skippa inte benen!

Hur många set per övning hade du tänkt? Som nybörjare behöver man inte så många set per muskelgrupp, ofta kör man helkropps- eller halvkroppspass och väntar 1-2 månader med att dela upp muskelgrupperna mer.
Finns det ingen instruktör där du tränar som kan hjälpa dig med ett schema?

Vad händer efter 7 oktober, tänker du börja bygga då? Dvs kcal-överskott?
Du får ju självklart ha dina mål, men jag tycker det verkar onödigt att deffa redan nu. Varför inte bygga hela hösten och vintern och sedan göra en liten testdeff till våren? Bara ett förslag :)

Lycka till iaf hur du än gör!

Yucko
2007-08-12, 12:41
Jag joinar kören och säger: jag har spelat hockey mycket längre än dig, och väger ffa mycket mer än dig, men ändå så har jag inga monsterben. Med din vikt kan du helt enkelt inte ha ett par saftiga ben, så det argumentet faller direkt.

Tro mig; du kommer ångra dig om du inte kör igång med benträningen direkt. Den ger dessutom resten av träningen en knuff framåt. Så försök köra åtminstone ca 10 set i veckan; 3 set knäböj (eller någon annan tung basövning), 3 set för baksidan (hamstrings) och 3 set vadpress.

thexbishop
2007-08-12, 14:38
Okej. Jag borde alltså försöka flytta och köra bröst med triceps eller axlar?

Vad gäller benen har jag aldrig sagt att jag har några monsterben, men jämfört med resten av kroppen ligger dom en bra bit före. Så anser att det är viktigare att spara så mkt som möjligt av de andra musklerna, kommer ändå ligga före i benen.

Många säger att jag borde bygga. Ja kanske är det inte de mest optimala att deffa nu, men om jag på detta lägger på mig ungefär lika mycket fett under vintern, om inte mer, Kommar jag få ca 4 månaders deff. För mig känns de lite för mycket och vill därför dela upp det, kanske inte det bästa som sagt men vill inte bli alltför fet, speciellt inte som 17 åring. Ni förstår säkert!

Ja, ett ryggpass är på schemat och två bröst. Mest för att brösten är så pinsamt så. Men kanske dumt att bara köra 1 pass rygg då. Ska försöka få in ett ryggpass extra!

Tack för bra tips, de kmr hjälpa mig otroligt mycket!

Raggis
2007-08-12, 14:51
Du har ett BMI på runt 20. Försök att ha lika många dragövningar som pressövningar, det är en bra början iallafall.

Eddie Vedder
2007-08-12, 15:00
Ja, ett ryggpass är på schemat och två bröst. Mest för att brösten är så pinsamt små.

Nu är du ju både tonåring och färsk inom styrketräningen och då gäller ju ofta lite andra "regler" för byggning, d.v.s. det kan ofta gå utmärkt att bli större trots dålig kosthållning och konstig träning.
Man växer ju så det knakar i vilket fall och likaså musklerna. Att bygga under deff är alltså ingen omöjlighet då.

Men i vilket fall har jag svårt att se att du genom prioritetsträning (läs onödigt mycket träning) och dessutom för lite mat kommer få bröstmusklerna att bli större och "komma ikapp".

Kan bara instäma även jag, ta det lugnare med discoträningen och lägg in ett benpass.:)

thexbishop
2007-08-12, 15:11
Nu är du ju både tonåring och färsk inom styrketräningen och då gäller ju ofta lite andra "regler" för byggning, d.v.s. det kan ofta gå utmärkt att bli större trots dålig kosthållning och konstig träning.
Man växer ju så det knakar i vilket fall och likaså musklerna. Att bygga under deff är alltså ingen omöjlighet då.

Men i vilket fall har jag svårt att se att du genom prioritetsträning (läs onödigt mycket träning) och dessutom för lite mat kommer få bröstmusklerna att bli större och "komma ikapp".

Kan bara instäma även jag, ta det lugnare med discoträningen och lägg in ett benpass.:)

Det jag har sagt är att jag vill spara så mycket av de musklerna som möjligt och komma ikapp nårgorlunda, inte bygga och komma ikapp. Men är det verkligen så farligt att inte köra ben i ett par månader?

Yucko
2007-08-12, 18:11
Det jag har sagt är att jag vill spara så mycket av de musklerna som möjligt och komma ikapp nårgorlunda, inte bygga och komma ikapp. Men är det verkligen så farligt att inte köra ben i ett par månader?

Som sagt; 9 set ben som jag föreslog kan du köra. Det ger som sagt resten av kroppen en spark i arslet som kommer göra att resten av kroppen kommer växa bättre också.

Fick jag föreslå ett program åt dig hade jag gjort så här:
Dag1: Bröst/axlar/triceps
Dag2: Vila
Dag3: Ben/rygg/biceps/mage
Dag4: Vila
Dag5: Samma som dag1
Dag6: Vila
Dag7: Vila, eller samma som dag 3

Ev. kan du träna 2 dar, vila 1, träna 2, vila 1 etc.

Och där ser du till att träna stenhårt (med basövningar) de pass du tränar, istället för som nu köra femtioelva pass i veckan och fis-köra.