handdator

Visa fullständig version : Är min kost alldeles felkomponerad?


Ronja
2007-08-11, 21:26
Skulle vara jätteglad över lite råd, tillrättavisning, av er här på forumet.;)

Vet ej hur bra mitt dietistprogram är men enligt det så äter jag (ungefär varierar lite självklart men i snitt)enligt följande:
Kcal 2087
Protein 165
Kolhydrater 244.2
Fett 50
Fibrer 35
Sack(sackaros?) 14
Mättat fett ca 8-9
Nåt mer som kan vara värt o veta?

Jag är 23 och 168cm. Tränar inget just nu, bara ytterst lite styrka(snäll träning, kroppstyngd)
Funderar mest över "balansen" mellan allt, snälla kommentera!;)
Annat ni vil veta så fråga bara :D

Raggis
2007-08-11, 21:29
Tja, om du mår bra och är pigg, samt att du varken går upp eller ner i vikt, så är det nog ganska lyckat.

Tolkia
2007-08-11, 21:31
Posta vad du äter och när så är det nog lättare att uttala sig.
Nåt mer som kan vara värt o veta?

Jag är 23 och 168cm. Tränar inget just nu, bara ytterst lite styrka(snäll träning, kroppstyngd)
Ja. Din vikt.

Ronja
2007-08-11, 21:34
Var nere i 37.5 men har nu kämpat mig upp sedan januari till ca 47kg och går sakta uppåt. :) Ni var snabb å svara! :)

Ronja
2007-08-11, 21:37
Hm försökte göra en edit men det gick ej....det som står ovan är med näringsdryck fortimel
Utan:
kcal 1487
Protein 105
Fett 36.5
Kolhydrater 182.4
Fibrer 35
Sackaros 14(lika?hm vet ej varför)
Mättat fett 6.6

Tycker själv ej det ser bra ut, men vet ej vad jag ska ändra först :/

Tolkia
2007-08-11, 21:38
Jag saknar fortfarande uppgifter om VAD det är som utgör siffrorna du ger.

Samvetsfråga: Går du i behandling?

Morty
2007-08-11, 21:38
Låter bra i mina öron, fördelningen då menat. Kanske lite mer fett bara? 65-70 gram iaf. Hur snabbt går du upp?

Sadde
2007-08-11, 21:39
Var nere i 37.5 men har nu kämpat mig upp sedan januari till ca 47kg och går sakta uppåt. :) Ni var snabb å svara! :)

37,5 :eek:, vad bra att du håller på att gå upp i vikt nu! Du gör det rätta!! Lycka till nu! :thumbup:

Ronja
2007-08-11, 21:40
[QUOTE=Tolkia;2453985]Posta vad du äter och när så är det nog lättare att uttala sig.

I ett pm eller här? :)
hm...måste skriva nåt annars är detta meddelande för kort för att skickas tyydligen :)

Tolkia
2007-08-11, 21:42
I ett pm eller här? :)
Här. Du ställer ju frågan här. Svårt för folk att se mina PM eller för dig att PM:a hela forumet (22000 medlemmar eller vad det är ...). ;)

Ronja
2007-08-11, 21:45
Jag saknar fortfarande uppgifter om VAD det är som utgör siffrorna du ger.

Samvetsfråga: Går du i behandling?

Har varit på de flesta behandlingarna här i sverige tror jag *haha* men morakliniken hjälpte mig bäst, men fick tyvärr diarre i en månad och det satte igång karusellen igen(hade gjort klart min behandling när det hände tyvärr). Jaja skyller inte på magsjukan, men var inte tillräckligt stark än antar jag.
just nu ska jag precis börja gå hos en kognitiv terapeut som ska vara jättebra och jag trivs bättre och kommer längre ifrån min ssjukdom när jag inte träffar andra sjuka alltför mkt, utan får umgås med "normala" människor
Tack för omtanken!:D

Ronja
2007-08-11, 21:47
Låter bra i mina öron, fördelningen då menat. Kanske lite mer fett bara? 65-70 gram iaf. Hur snabbt går du upp?

Varierar, men satsar på minst ½kg i veckan, men ibland står det still(vilket det gör nu så jag har precis ökat på lite.:)

Ronja
2007-08-11, 21:50
37,5 :eek:, vad bra att du håller på att gå upp i vikt nu! Du gör det rätta!! Lycka till nu! :thumbup:

Tack! Jag hoppas jag gör det! men man är rädd för alla krav ute i samhället, men dem ska jag klara! Längtar så efter att få börja plugga igen och jobba!:D

Ronja
2007-08-11, 21:51
Här. Du ställer ju frågan här. Svårt för folk att se mina PM eller för dig att PM:a hela forumet (22000 medlemmar eller vad det är ...). ;)
Jo de förstås *haha*

Yucko
2007-08-11, 21:51
Var nere i 37.5 men har nu kämpat mig upp sedan januari till ca 47kg och går sakta uppåt. :) Ni var snabb å svara! :)

Bra jobbat :thumbup: Fortsätt att kämpa på!

Ronja
2007-08-11, 21:53
Eh mkt trött så jag återkommer med ett endagsschema över vad jag äter imorgon, måste sova. Natt natt! :)

Frau Weber
2007-08-11, 21:54
Grattis till viktuppgången, bra jobbat!
Ja samhället är en tuff bit, men det är inte så komplext som det kan te sig.


LYCKA TILL och sov gott

Nicole
2007-08-11, 22:09
Skönt du börjar gå upp i vikt! :) Det här kommer du klara! :thumbup:

Ronja
2007-08-12, 06:32
Tack för alla positiva ord från er! Känns bra! :D

Ronja
2007-08-12, 06:57
Frukost:
35 g fib.havregryn/råggröt(kör varannan dag)
typ en fjärdedel banan i småbitar irört.
MAssa kanel! :)
typ en ½ dl sojamjölk
1kp rött/vitt te
1 skiva(ca 35g) hembakt lingonfillimpa
ca 10g avokadomos
1 kalkonskiva, gurka + paprika
1/4 blodgrape
en mugg varmt pepparmyntste på(1dl lakt.fri minimjölk + 1 dl sojamjölk)

Fika:
FOrtimel(endast tillfällig, försvinner då målvikt nås, tar 3 under hela dagen)
1 dl blåbär

Lunch: typ:
100g(rå vikt) kyckling/lax/räkor/tonfisk/fläskfile/lövbiff/veggokycklingbitar/makrill/mager nötfärs/lammfärs/vilt mm
Delar ofta upp kolhydraterna i två, så jag tar typ hälften bönor och hälften fullk.bulgur/dinkelris/råris/dinkelpasta/quinoa/korngryn hm...nåt mer kanske som ja glömt. Men tar iaf typ 40g sammanlagt(torrvikt)alltså typ 20g korngryn och 20 g gröna linser. Blandar inte alltid, men oftast.
Har alltid ca: 50- 100g grönt till och en bra fettkälla(t.ex. en tsk kallpressad linfröolja, 1/4 avokado, oliver, nötter mm
Lite frukt(typ en skiva honungsmelon eller nåt annat)

Fika:
Fortimel
Smörgås som på frukost(varierar pålägg ibland till t.ex makrill i tom.sås)

Middag:
Som lunch, men blandar oftast inte kolhydrater då, blir oftast
40 g linser eller 100(kokta) bönor/kikärter mm.

Fika:
Fortimel
Lite frukt

Kvällsmål:
Ca 2½ dl laktosfri yoghurt(0.4%)
typ runt 10 rostade pumpafrön tillsatta(varierar)men ungefär i snitt :)
30 g änglamark basmusli
1 apelsin
massa kanel!! :D
Oftast småätande på torrostade jordnötter, eller sojabönor, naturella mandlar och ibland kanske lite popcorn eller annat snacks( typ 1 gång i veckan)
Under dagen småäter jag olika nötter och får nog i mig typ en näve kanske, har inte så stor koll.

Steker ej i olja utan har på efter matlagningen är klar, om jag steker t.ex. rödspätta nån gång, så blir det i riktigt smör :D som d ska va!

Jaja kanske missat nåt men då e d så

Tar lite olika kosttillskott men d är väl kanske inte väsentliga.
Jaja

Nu är det bara att hacka på mig hur mkt ni vill! :D

Sverker
2007-08-12, 07:39
Varför ska vi hacka ? Tycker det ser jättebra ut:thumbup:
Du äter efter dina förutsättningar. Det är ju kalorierna som är det viktiga här. Valet av mat är utmärkt.



Vill du ha respons så kör med Fortimelen så länge du bara kan. Lättdruken och näringsrik.

elderberry
2007-08-12, 08:56
ser bra ut men.. det är mycket dl och g, det är ju praktiskt att skriva så när folk ska kommentera om man äter lagom av saker, men jag hoppas att du inte brukar hålla på och mäta och väga maten annars?

Endura
2007-08-12, 09:07
ser bra ut men.. det är mycket dl och g, det är ju praktiskt att skriva så när folk ska kommentera om man äter lagom av saker, men jag hoppas att du inte brukar hålla på och mäta och väga maten annars?

varför skulle det vara fel?

elderberry
2007-08-12, 09:20
varför skulle det vara fel?

nu menar jag inte att t.ex. mäta upp en dl havregryn när man ska göra gröt eller liknande, men att väga upp en exakt mängd avocadomos till mackan eller mäta upp hur mycket mjölk man ska ha i teet tycker jag väl verkar lite onödigt, speciellt om man haft en ätstörning och försöker gå upp i vikt.

Ronja
2007-08-12, 09:21
ser bra ut men.. det är mycket dl och g, det är ju praktiskt att skriva så när folk ska kommentera om man äter lagom av saker, men jag hoppas att du inte brukar hålla på och mäta och väga maten annars?

Vägde och mätte nästan allt förut, tränar nu mer och mer på att gå efter ögat! Inte lätt men kämpar på! :) Har kommit en bra bit, har inga problem att gå ut och äta längre(bryr mig inte speciellt längre om det blir lite mer eller minre mat nån gång) kör på tallriksmodellen bara :)

Att jag skrev så noga var för att ni skulle veta ordentligt hur typ en dag ser ut*flex*

Ronja
2007-08-12, 09:25
nu menar jag inte att t.ex. mäta upp en dl havregryn när man ska göra gröt eller liknande, men att väga upp en exakt mängd avocadomos till mackan eller mäta upp hur mycket mjölk man ska ha i teet tycker jag väl verkar lite onödigt, speciellt om man haft en ätstörning och försöker gå upp i vikt.

Förstår exaktvad du menar! ;) det dka inte gå till överdrift, vilket det kan göra ibland när jag har FÖR mkt tid med mig själv, då kan det lätt bli av tristess att man blir onödigt "petig". Har däremot fått mer o mer upp ögonen och tänker mig för.
:smash:

elderberry
2007-08-12, 09:30
jättebra! :) du är verkligen duktig. jag är själv lite dålig på dedär med att inte hålla på och väga allting helatiden (inklusive mig själv. haha.) men jag försöker också bli bättre på det.

Ronja
2007-08-12, 14:45
Tycker det är så svårt att gå efter tallriksmodellen ibland, eftersom allt har så olika volym, t.ex så flyter pasta ut över hela tallriken, men typ linser eller bulgur blir bara en liten hög *suck* men nån gång lär man sig väl :D

Kung Bruno
2007-08-12, 16:28
Tallriksmodellen är väl inget som behövs följas? De skulle väl tom. byta ut den? Tror jag läste något liknande i DN, det skulle bli mer GI/Atkins hokuspokus ...

Rahf
2007-08-12, 16:46
Tallriksmodellen är väl inget som behövs följas? De skulle väl tom. byta ut den? Tror jag läste något liknande i DN, det skulle bli mer GI/Atkins hokuspokus ...

Tills någon pålitlig person med bra saklig backning går ut med info om en ny tallriksmodell så tycker jag definitivt att vi ska hålla oss runt det nuvarande rekommendationerna.

Det finns måååånga olika åsikter om vilken tallriksmodell som är bäst.

Eddie Vedder
2007-08-12, 17:16
Tallriksmodellen är väl inget som behövs följas? De skulle väl tom. byta ut den? Tror jag läste något liknande i DN, det skulle bli mer GI/Atkins hokuspokus ...

Nej den skulle inte bytas ut. Det är Livsmedelsverkets kostkommendationer, Svenska näringsrekommendationer (SNR) som planeras att ändras för att ta större miljöhänsyn.

Det är alltså inte fråga om att ändra rekommendationerna därför att dom anses felaktiga ren näringsmässigt utan ett miljömässigt ställningstagande.

http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=20020&epslanguage=SV

Men detta är helt offtopic så vi lämnar det.

Kung Bruno
2007-08-12, 18:20
Jaha jaså, ursäkta mig.

Men något var iaf, kanske den där kostpyramiden?

Mirre
2007-08-12, 18:32
Fortsätt så som du gör nu, Ronja. :thumbup:
Lagom viktuppgång är bara bra både fysiskt och allra mest mentalt. Fortsätt även med att väga din mat annars är risken att ögat lurar dig så att du får i dig för lite. Att sluta väga maten i din sits, gör att du tappar kontrollen och det kan få negativa konsekvenser. Ett steg i taget, så kommer du slappna av allt eftersom. Vår tålmodig. Jag känner två som båda lever ett nästintill "normalt " liv nu (en var nere i ca 32 kg på ca 170 cm).

Lycka till!:)

EDIT: Glömde skriva: Grattis till att du har kommit såhär långt!

Ronja
2007-08-12, 19:21
Va kul att det blev så mkt diskussioner! :D Både in och off topic! :) Kul när ett ämne leder vidare till flera samtalsämnen, fortsätt med detta! :thumbup

Ronja
2007-08-12, 19:30
Men jag tänkte på en sak här idag som jag måste lägga in...Är inte mina typ 1500kcal lite lite för mig per dag?(även om min metabolism kanske inte är som den ska, men det vet jag ej förrens jag e normalviktig)
(äter ju ca 2100kcal nu, men då e ju fortimelen medräknad, borde jag inte få i mig ca:2000kcal bara via vanliga kosten? synpunkter tack! :D

Endura
2007-08-12, 23:50
1500 är väl ditt basala behov, dvs det du förbrukar om du skulle ligga helt förlamad?

Utöver det måste du räkna med hur mycket du rör dig och bara av att sätta dig upp och tex sitta och skriva på Kolo kan du multiplicera det basala med 1,2 (aktivitetsfaktor). Med andra ord låter runt 2000kcal per som ett väldigt vettigt riktmärke. Sen kan det ju alltid vara så att du kanske kommer behöva lite mer eller lite mindre, men det märker du ju :)

Ronja
2007-08-13, 06:21
Jag vill ju såklart börja träna sedan också och är en tjej som gillar lite tuffa sporter, typ kickboxing, street funk, ridning alla former(få inga konstiga tankar nu! :) ) styrketräning mm
Men jag är ganska nyfiken på om min metabolism blir bra när jag kommer till normalvikt, innan jag blev sjuk gick jag upp rätt så lätt i vikt, tyvärr.

Jag är nog iaf långt ifrån sängliggande nu, skulle vara intressant o veta hur mkt jag förbrukar på en dag, går, cyklar städar en massa, sitter typ endast när jag äter :)
Har alltid varit en aktiv person och trivs att ha saker att göra.
Måste bara säga att frukost är det bästa målet på dagen!!!kan man inte äta frukost alla mål? :D

Milia
2007-08-13, 07:34
Jo, jag tror nog det är bra mycket bättre att satsa på minst 2000 kcal + näringsdryckerna.
Min erfarenhet är att man behöver mycket mer energi än man tror eftersom du både ska reparera kroppen från de skador du åsamkat genom sjukdomen och samtidigt ha tillräckligt för att både täcka upp för viktuppgång och din "vanliga förbrukning" (läs: det du behöver för att stå still i vikt)

Cashew
2007-08-13, 18:27
Jag håller med, om du mäktar med det är det bra om du kan komma upp i ca 2000 kcal/dag utan näringsdryckena, det tror jag absolut att du gör av med och säkert lite till när du är uppe på friskvikt! Bara några tankar om kolhydraterna, har du läst Gisela van der Sters bok "Mattillåtet"? I den finns längts bak en tabell över vårt behov av basmat och på din längd rekommenderas bland annat 100 g pasta, 1 dl okokt ris mm, lite mer än dina 40 g, jag vet att det låter mycket men kanske kan öka på lite i alla fall? Sen skulle jag be att få byta näringsdrycker, de finns en som heter Ensure Plus och den innhåller 300 kcal/flaska har, för mig att Fortimel bar innehåller 200 kcal/flaska och då kommer du ju upp i samma mängd kcal på två istället för tre. Keep up the good work!

Ronja
2007-08-13, 19:28
Jag håller med, om du mäktar med det är det bra om du kan komma upp i ca 2000 kcal/dag utan näringsdryckena, det tror jag absolut att du gör av med och säkert lite till när du är uppe på friskvikt! Bara några tankar om kolhydraterna, har du läst Gisela van der Sters bok "Mattillåtet"? I den finns längts bak en tabell över vårt behov av basmat och på din längd rekommenderas bland annat 100 g pasta, 1 dl okokt ris mm, lite mer än dina 40 g, jag vet att det låter mycket men kanske kan öka på lite i alla fall? Sen skulle jag be att få byta näringsdrycker, de finns en som heter Ensure Plus och den innhåller 300 kcal/flaska har, för mig att Fortimel bar innehåller 200 kcal/flaska och då kommer du ju upp i samma mängd kcal på två istället för tre. Keep up the good work!

Hade innan jag bytte till fortimel(med dietists "begäran")nutridrink, men skulle ha en med mer protein i pga av något som hade med mina blodprover att göra. Ville dessutom hellre äta mer fettrik mat(typ nötter, fet fisk och annat jag tycker om) istället för att få det från näringsdrycker.

Jo jag har läst nästan hela mattillåtet, kanonbra bok! Men har alltid älskat proteindelen mer än kolhydraterna(förutom bröd tyvärr :) ) Men tror nog säkert du har rätt i att de behövs höjas lite, men jag har läst det där du skrev och jag vet inte riktigt om det skulle passa mig( äter mkt kolhydrater i form av frukt och grönt, nötter mm) men det lär visa sig, för stannar vikten, så måste något ökas på :D . Blir faktiskt riktigt mätt o glad på mina portioner nu så jag vet inte hur jag ska få i mig allt jag kommer behöva sen, men det ordnar sig :)
Tack för tipsen!*flex*

Endura
2007-08-13, 20:06
Hur mycket är det du vill öka per, låt oss säga, vecka?
Kan inte vara bra om det går för fort åt nåt håll tänkte jag...
Allt med kroppen tar ju (och behöver) tid och du måste väl även "hinna med" psykiskt att vänja dig vid matmängden, kroppen och sånt?

Ronja
2007-08-13, 21:11
Skulle nog vara lagom med typ 0.5kg per vecka kanske upp till 1kg emellanåt :)

Rahf
2007-08-13, 21:55
1kg/vecka innebär en ganska stor summa fett också. Tänk på det.

elderberry
2007-08-13, 22:06
1kg/vecka innebär en ganska stor summa fett också. Tänk på det.

jag tror att hon behöver lägga på sig ganska mycket fett.

Rahf
2007-08-14, 00:00
jag tror att hon behöver lägga på sig ganska mycket fett.

Kan vara lite svårt det där också. Siktar man på det så ska man absolut göra det. Hade glömt bort vilken bakgrund Ronja kom ifrån så min uppmaning kvarstår inte, däremot är det fortfarande bra att veta.

Ronja
2007-08-14, 06:37
Hur mkt är en bra viktuppgång per vecka tycker ni?
Hur är det det här med fett, har hört en del säger att så länge man är underviktig så läggs det endast vikt i form av muskler..stämmer det?

Hur mkt muskler kan man bygga per vecka månad eller år?
:)

Milia
2007-08-14, 07:09
Du går aldrig upp enbart i muskelvikt vid en viktökning, men det är inget negativt, speciellt inte för dig!
"Lagom" viktuppgång är väl ungefär som du var inne på ~1kg vecka, men jag tycker inte du ska stirra dig blind på det, huvudsaken du går upp i vikt så tycker jag det spelar mindre roll om det är 2 kg en vecka och 0,7 en annan.
Sen tycker jag inte du ska skriva "tyvärr" efter en kommentar om att du gillar bröd - ät det då!
Om man har svårt att äta det man behöver är det ju verkligen bra att satsa på mat man tycker är god, bra bröd är ju alldeles utmärkt att ha som kolhydratskälla till maten emellanåt, speciellt eftersom det ofta inte mättar supermycket, vilket är bra om man behöver få i sig energi.

Ronja
2007-08-14, 19:24
Tack för alla svar, har varit till stor hjälp!
Nu funderar jag bara en sak angående mättat fett, om vi säger att jag äter en kost på 2000kcal per dag varav 50g är fett, har läst nånstans att inte mer än 10% av fettet ska vara mättat eller är det energiprocent(alltså 10 procent av de 30% man ska äta av fett. Förklarade jag dåligt? var krångligt att få fram vad jag menar, hoppas nån fattar :D

Eddie Vedder
2007-08-14, 19:29
Jag fattar vad du menar, rekommendationen ligger på 10E% av ens totala energiintag på ett dygn. Alltså 10% av ALL energi du stoppar i dig, inte bara 10% av fettet du äter.

Precis så som du säger själv med andra ord.:)

Men sådana rekommendationer är generella och du kan gott äta både mer och mindre mättat fett än så utan att det för den delen är "dåligt". Men vill du satsa på att följa SLV:s rekommendationer bör ju inte mättat fett överstiga 200kcal i ditt fall, d.v.s. ungefär 22 gram.:)

Ronja
2007-08-27, 14:53
Har nu varit hos en kostrådgivare (utbildad genom pauluns nc) och fick lite tips om vad jag ska öka på. Hon tyckte jag skulle börja med att öka på så att jag äter minst en halv banan till frukost(helst en hel) och sedan öka på proteinportionerna i lunch och middag från 100g rå vikt till 200g, men kompromissade med henne till 150g :D kändes lite väl att dubbla mängden. Hon tyckte även att jag skulle lägga in en smörgås på förmiddagen och en näve nötter(ca 10 mandlar)(antingen till fikat på fm eller em).
Vad tycker ni om detta råd? hade ni rådit mig till nån annan ändring?
tacksam för svar :)

Endura
2007-08-27, 15:46
Vad blir den sammanslagna kalorimängden?

Jag tycker faktiskt det hela lät som väldigt vettiga råd, gissar att det nu innebär att du ska skära ner på ersättningsdryckerna och börja äta mer vanlig mat?
Kör på det du :thumbup:

Ronja
2007-08-27, 20:30
nej ska ha kvar näringsdryckerna(iaf än så länge) får väl ta bort dem eftersom antar jag....vet inte alls kalorimängden, men ska försöka räkna på det här nån dag, men får bli för hand, har så gammalt kostprogram så det är värdelöst *suck*