handdator

Visa fullständig version : Varför aspartam i proteinet?


Larsson85
2007-08-11, 19:51
Satt och funderade lite kring sötningsmedel. Vad jag har förstått så används aspartam och andra sötningsmedel enbart av anledningen att kunna undvika socker eller något annat som är naturligt sött. I lightprodukter kan jag förstå att tillverkarna vill erbjuda ett alternativ till de som vill dricka läska utan kalorier. Men i proteinpulver?

Enda anledningen till att jag och många andra köper proteinpulver är för att enkelt få i oss ett par extra kalorier. Och ovanpå detta så blandar i alla fall jag ut det med maltodextrin. Då har proteintillverkaren först ansträngt sig för att söta med aspartam, och sen är det första jag gör när jag får hem det att blanda det med maltodextrin :smash:

Finns det några fördelar som gör att de väljer att använda konstgjorda sötningsmedel?

Handcuff
2007-08-11, 19:55
Högre renhetsgrad avseende protein. Vilket ändå är skitsamma enligt mig :thumbup:

King Grub
2007-08-11, 20:04
I lightprodukter kan jag förstå att tillverkarna vill erbjuda ett alternativ till de som vill dricka läska utan kalorier. Men i proteinpulver?

Därför att naturellt protein smakar skit.

Enda anledningen till att jag och många andra köper proteinpulver är för att enkelt få i oss ett par extra kalorier.

Då är du nog rätt ensam. :) Dom flesta köper inte proteinpulver med huvudanledningen att utöka kaloriintaget. Då finns det billigare och bättre alternativ. Dom flesta använder proteinpulver för att det är ett smidigt sätt att ge musklerna byggmaterial.

Och ovanpå detta så blandar i alla fall jag ut det med maltodextrin. Då har proteintillverkaren först ansträngt sig för att söta med aspartam, och sen är det första jag gör när jag får hem det att blanda det med maltodextrin

Bra maltodextrin smakar inte sött.

Finns det några fördelar som gör att de väljer att använda konstgjorda sötningsmedel?

Annat än smakmässiga - nej.

Larsson85
2007-08-11, 20:28
Men nu menade jag inte att alternativet var att sälja osötat protein, utan protein som är sötat med naturliga sötningsmedel, socker eller whatever man nu använder.

Jag som alltid har trott att maltodextrin är sött :em: , det visar hur mycket jag smakar på min proteindrink. Hur som helst så var det bara halva poängen, andra halvan var att folk som köper ett proteinpulver antagligen inte är rädda för lite kolhydrater, och en naturlig sötning hade bara inneburit att renligheten på proteinet hade blivit lite lidande pga av att man slängt i lite socker, precis som Handcuff. Men who gives a shit?

King Grub
2007-08-11, 20:34
protein som är sötat med naturliga sötningsmedel, socker eller whatever man nu använder.

Då köper man väl en gainer, om man vill ha en färdig blandning med kolhydrat? Skulle rent protein plötsligt innehålla kolhydrat, lär det bli vilda protester. Men visst har du rätt i att det vore trevligt med fler alternativ utan sötningsmedel (men mängden genomsnittsanvändaren får i sig från proteinpulver lär inte vara hälsopåverkande).

Eddie Vedder
2007-08-11, 20:34
Du kan inte jämföra maltodextrin med sackaros, det handlar om effektiv återhämtning inte om att få sötare smak.

Larsson85
2007-08-11, 20:55
Då köper man väl en gainer, om man vill ha en färdig blandning med kolhydrat? Skulle rent protein plötsligt innehålla kolhydrat, lär det bli vilda protester. Men visst har du rätt i att det vore trevligt med fler alternativ utan sötningsmedel (men mängden genomsnittsanvändaren får i sig från proteinpulver lär inte vara hälsopåverkande).

Ja, men det handlar inte om att man vill ha kolhydraterna, det handlar om att man inte vill ha aspartam, men ändå vill ha det sötat för att det precis som du säger, smakar apa annars. Inte ens i en gainer slipper man väl undan aspartamet.

Tycker det hade varit kul med ett naturligt sötat proteinpulver.

Rahf
2007-08-12, 02:01
Ja, men det handlar inte om att man vill ha kolhydraterna, det handlar om att man inte vill ha aspartam, men ändå vill ha det sötat för att det precis som du säger, smakar apa annars. Inte ens i en gainer slipper man väl undan aspartamet.

Tycker det hade varit kul med ett naturligt sötat proteinpulver.

Skriv till Kolozzeum och ta upp din tanke med dem. Kanske det nappar hos företagen som sysslar med tillskott?

Jag ställer mig tveksam. Efterfrågan, råvarupris, tillverkning osv sätter nog P för det.

Innehållsförteckningen på en förmodad standardtyp av gainer innehåller ingen aspartam. Detta påstår jag efter att ha snabbkikat på Fairings egna gainer. Jag tvivlar på att de sötar med aspartam i någon gainer eftersom det är lättare och förmodligen billigare att använda dextros.

Eddie Vedder
2007-08-12, 07:09
Tycker det hade varit kul med ett naturligt sötat proteinpulver.

Jag förstår inte riktigt problemet här. Du anser att sackaros är naturlig sötning, fair enough, men varför inte bara blanda ut med lite strösocker själv då?

Finns ju fruktos att köpa också, även det är en naturlig sockerart och fruktsocker är ju både sötare och mer "pulveraktigt". Att det sedan är en värdelös kolhydratkälla är ju en annan sak om vi nu enbart snackar om sötning.

Sverker
2007-08-12, 07:34
I det sammanhanget kanske inte fruktosen är helt värdelös;)
Glukagonet som frisätts av proteinet kommer stimulera bildandet av glukos. En proteinsparande effekt alltså. Eftersom fruktos är mer sött än glukos och sackaros så blir mängden kalorier mindre med fruktosen.
Hur insulinsvaret blir vet jag inte ? Någon annan ?

King Grub
2007-08-12, 07:40
Fruktos ger nästan ingen insulinfrisättning, vilket är ett av problemet med det.

Eddie Vedder
2007-08-12, 07:47
Hur insulinsvaret blir vet jag inte ? Någon annan ?

Är det vassleprotein man dricker blir ju visserligen insulinsvaret högt oavsett fruktosens påverkan. Vet inte om du i det här fallet ser stor insulinutsöndring som positivt eller negativt, men efter träning får det ju ändå ses som positivt. Då frisätter ju som sagt vasslet redan mycket insulin.

I övrigt är ju även lite påfyllning av fruktos lämpligt vid konditionsträning eftersom det förbrukar leverglykogen, så att fylla på levern med lite fruktos vid uthållighetsträning är nog ganska bra det också.:)

Sverker
2007-08-12, 08:10
Fruktos ger nästan ingen insulinfrisättning, vilket är ett av problemet med det.

Men hur blir det tillsamman med proteinet där vi redan från start har både insulin och glukagon med ?