handdator

Visa fullständig version : Hur många kcal ska man få i sig per dag?


Snapphanen
2003-04-09, 13:00
Om man styrketränar och har kanske årets högsta ämnesomsättning.. vad tycker ni låter rimligt?

psyko_bob
2003-04-09, 13:58
http://www.ecybex.com/education/calculators/bmr_calc.html

Amller
2003-04-09, 14:46
Hej på dig!

Har hittat något, hoppas att det är till någon hjälp!


Ett enkelt sätt att räkna ut hur mycket kalorier din kropp kräver i total vila är att multiplicera din kroppsvikt med 24. Då får du fram din basalomsättning. Väger du 65 kilo kräver din kropp 65 x 24 = 1 560 kcal. Dessa 1 560 kcal krävs för att du skall bibehålla din kroppsvikt när du befinner dig i total vila. Kom ihåg att detta är en ungefärlig uträkning. Om du är 146 cm lång och väger 65 kilo, och dessutom aldrig i ditt liv tränat, får man anta att en stor del av dessa 65 kilon är fett och följaktligen fordras mindre mängd kalorier för att du ska överleva med vikten i behåll.
De 1 560 kalorier vi talat om är den mängd som krävs för att du varken ska öka eller minska i vikt om du ligger på sofflocket hela dagen och natten. Börjar du röra på dig ökar genast ditt behov, om du vill bibehålla vikten. Vill du gå ner i vikt kan du hålla dig till dessa 1560 kcal per dygn och vips, du kommer att minska i vikt.

Källa: bk-sportsmag.se

Anna

Snapphanen
2003-04-09, 17:42
det där kan jag säga redan nu stämmer inte på mig .. vilket jag är glad för;)

mangemani
2003-04-09, 18:41
vad skulle ni kunna rekomendera för proteinrikt som man kan äta under deffen?det ska både vara billigt och ha "bra" fett i sej och som räkker några dagar så man inte måste springa iväg och köpa nytt var 3:e dag.

tonfisk är var ju en stor höjdare förut innan deffen,men den innehåller ju inte så mycket utav den där "bra" fettet som kroppen kräver när man deffar...men som sagt,vad föreslår ni?

King Grub
2003-04-09, 18:44
Om inte tonfisken innehåller tillräckligt med fett är det väl bara att hälla över lite bra olja?

Annars är makrill, sill, strömming och lax feta och fina fiskar. Alla skaldjur är toppen, och kycklingbröst och magert kött som innanlår, lövbiff, rostbiff, fläskkotlett, skinka och fläskfilé är finfint. Förutom fisk tycker jag magra kött- och fågeldelar är bäst, så kan man själv tillaga med en bra olja, eller hälla den över.

mangemani
2003-04-09, 18:57
ok,men är nått utav allt det där billigt?

King Grub
2003-04-09, 19:12
Nej. ;) Smakar det så kostar det.

mangemani
2003-04-09, 20:00
hehe,jo kanske det,men låt mej säga så här jag skulle kunna äta vad som helst bara det ger resultat