handdator

Visa fullständig version : Maximal otur (eller att göra inbrott i sin egen bil)


mangs
2007-08-11, 01:50
Familjen har ikväll varit iväg på galej och när vi skulle hem packade jag in barnvagnar mm bak i bagaget på bilen medan frugan lastade in vår 1.5-åriga dotter. Hon stängde dörren. Jag stängde igen bagageluckan utan att se efter och givetvis hade jag lagt bilnyckeln precis där luckan klämmer fast den och givetvis trycker till lås-knappen!!!!!

Detta innebär att bilen står låst med en 1.5-årig sömndrucken flicka och vi kan inte komma in eftersom vi inte har någon nyckel. Vi börjar funderar på vad vi kan göra.

Reservnyckeln som ligger hemma skulle vara bra att ha men våra husnycklar ligger inlåsta i bilen samtidigt som vi inte lämnat någon extranyckel till huset till någon så det går inte att komma in i huset heller.

Eftersom nyckeln troligtvis ligger klämd mellan luckan och bilen försöker vi bända upp den utan att lyckas och vad händer med den lilla om larmet går. Vi springer in till våra kompisar och frågar efter telefon för att ringa låssmed. Han frågar vilken vil vi har. Eftersom vi har en Audi A6 kombi fanns det inget annat att göra än att slå en ruta antingen själv eller betala 1500 för att han skulle komma ut och göra det. Ringer polisen och får samma svar där.

Vi ger oss ut till bilen med hammare och skruvmejsel. Förske återigen försiktig bända upp luckan men det går inte.

Efter några om och men så får vi sist inse att det enda vi kan göra är att slå in en ruta och plocka fram nyckeln för att på så sätt kunna stänga av larmet. Vi valde den bakre sidorutan eftersom den borde vara lättast/billigast att byta ut. Efter ett välriktat slag med hammaren exploderade rutan in i bilen och den lilla börjar tjuta (vettskrämd). Jag plockar undan så mycket glas jag kan och gräver mig in i bagaget. DÄr finner jag att nyckeln sitter helt fast under luckan. Jag tackar min lyckliga stjärna att larmet inte gått. Efter lite bändande utifrån på luckan samtidigt som jag fiskar efter nyckeln så fick jag ut nyckeln och kunde låsa upp bilen.

Jag har nu satt fast en sopsäck för rutan och sitter här och funderar över situationen. Vad kunde jag gjort annorlunda?

Jag borde vara förbannad men jag kan inte undgå att fundera över vad oddsen för att detta skall ske är och tänker på vilken rolig historia detta kan bli att berätta i framtiden. Frågan är vad man skall säga till försäkringsbolaget. Är man ärlig och säger att man slagit in rutan i förtvivlan för att få ut sitt barn får man nog pynta kalaset själv jämfört med om man säger att någon skjutit en puck eller liknande på den, då lär man väl komma undan med självrisk. Har ni några tips ang. vad jag kan säga så berätta gärna. Om inte så hoppas jag att ni har uppskattat denna lilla historia.

Godnatt!

Sonny.
2007-08-11, 02:30
Jag vet inte vad du skulle kunna ha gjort annorlunda, eftersom jag tror att jag hade gjort samma sak. Jag vet inte ens om jag hade gått igenom de alternativen du gick igenom först. Ringt låssmed och polis etc. Varför sa låssmeden att han inte kunde få upp låset?

Jorgen
2007-08-11, 04:49
Det finns såklart ingen anledning att vara förbannad. Det ändrar inget. :)
Otur kan vi alla ha och det är inget som går att påverka. Du kunde inte gjort något annorlunda.

Kolla vad det kostar att byta rutan först, det kan bli billigare att göra det själv än att betala självrisken.

bullis
2007-08-11, 05:37
Du skulle ringt din kompis som brukar klippa bilar på helgerna

Nitrometan
2007-08-11, 08:03
Jag har nu satt fast en sopsäck för rutan och sitter här och funderar över situationen. Vad kunde jag gjort annorlunda?
Sett till att nyckeln inte låg i bagagen när du stängde?

Annars tycker jag att du agerade föredömligt.

Jag har en bekant som lyckades låsa in bägge nycklarna i sin bil när de var tio mil hemifrån.

Tuniz
2007-08-11, 16:39
Du gjorde helt rätt.

Det billigaste alternativet är att slå sönder rutan och plocka ur nycklarna. Min polare är låssmed (och jag med snart) och han säger att det enklaste och billigaste är att just slå sönder rutan.

Varje gång någon ringt han och är i samma sits säger han samma sak: "Antingen kan jag komma bort och slå sönder rutan och ta 1500 kr för jobbet, eller så kan du göra det själv, gratis".

Muskelbyggaren
2007-08-11, 16:47
Det hade inte varit billigare att slå in en liten ruta hemma?

Leop
2007-08-11, 16:59
nej

mangemani
2007-08-11, 17:08
maxiamal otur var när jag och alla som jag känner var i tonåren.
jag kände några som var utav den "kriminella"(om man nu kan kalla det för det) sorten.
en gång hade dom gjort ett inbrott i en bil,snott stereon samt en massa annat.
grejjen var att bilen tillhörde syrrans dåvarande pojkvän och min kompis(som hade fullt sjå att få sålt stereon) försökte sälja stereon till honom.
kompisen hade ingen aning om att bilen var hanses och eftersom syrrans pojkvän fattade direkt att det var hanses stereo som han försökte sälja,så blev det ett jäkla liv.
maximal otur.

stridis
2007-08-11, 17:20
Det bästa med att ha en gammal volvo 740; jag kan själv komma in i den ifall det behövs.

egge
2007-08-11, 17:26
Det bästa med att ha en gammal volvo 740; jag kan själv komma in i den ifall det behövs.

Jag med*whistle*

hahavaffan
2007-08-11, 17:29
Jag hade förmodligen blivit så jävla förbannad att jag slagit sönder bakrutan med min näve.

stridis
2007-08-11, 18:17
Jag med*whistle*

Ja kan en klant som jag göra det så är det inte svårt, den saken är klar. Så varför slår snorungarna in glaset på min bil? den stod på ett kasst ställe, så de kunde väl låtit bli det åtminstone och tagit sig den lilla tiden? Och framförallt ge fan i att sno mitt fälgkors (och gärna bensindunken också, men det är väl för mycket begärt), blev så lagom glad när jag sent omsider insåg det.

Nitrometan
2007-08-11, 18:21
kompisen hade ingen aning om att bilen var hanses och eftersom syrrans pojkvän fattade direkt att det var hanses stereo som han försökte sälja,så blev det ett jäkla liv.
maximal otur.
Vari består oturen i att göra inbrott i en bil och sno stereon?

mangemani
2007-08-11, 19:11
Vari består oturen i att göra inbrott i en bil och sno stereon?

att han sålde den till den han hade snott den utav.

StefanC
2007-08-11, 19:45
att han sålde den till den han hade snott den utav.

Enda oturen jag ser i det, är att han idag inte är begraven.

mangemani
2007-08-11, 19:52
Enda oturen jag ser i det, är att han idag inte är begraven.

ok

otur iaf att han skulle sälja till just honom:smash:

Nitrometan
2007-08-11, 20:38
otur iaf att han skulle sälja till just honom:smash:
Nej. Inte otur. Dumt möjligen.

Men det var ännu dumare att göra inbrott i bilen till att börja med.

mangemani
2007-08-11, 20:41
Nej. Inte otur. Dumt möjligen.

Men det var ännu dumare att göra inbrott i bilen till att börja med.


jojo,självklart var det dumt,inget snack om saken,men det var OTUREN det handlade om,OTUREN att han sålde till den han snodde den utav(om man ser det från en dum-komisk vinkel)...jaja,bry.

Handcuff
2007-08-11, 20:47
Jag vet inte vad du skulle kunna ha gjort annorlunda, eftersom jag tror att jag hade gjort samma sak. Jag vet inte ens om jag hade gått igenom de alternativen du gick igenom först. Ringt låssmed och polis etc. Varför sa låssmeden att han inte kunde få upp låset?

Låssmeder gör inte sådant längre. Dvs dyrkning osv.

1. Tillverka ny nyckel. Kod eller kopia krävs
2. Borra ur ett lås.
3. Spräng skiten

Jesper
2007-08-11, 23:10
Enda oturen jag ser i det, är att han idag inte är begraven.

lol ja FYFAN asså. Avrättning utan rättegång!! tycker du allvarligt man borde straffas med döden för bilinbrott?

Jesper
2007-08-11, 23:11
jojo,självklart var det dumt,inget snack om saken,men det var OTUREN det handlade om,OTUREN att han sålde till den han snodde den utav(om man ser det från en dum-komisk vinkel)...jaja,bry.

jag tyckte iaf det var lite komiskt:)

StefanC
2007-08-11, 23:30
lol ja FYFAN asså. Avrättning utan rättegång!! tycker du allvarligt man borde straffas med döden för bilinbrott?

Japp, endå bara slum människor som gör sånt.

bear.flowertwig
2007-08-12, 00:13
Det bästa med att ha en gammal volvo 740; jag kan själv komma in i den ifall det behövs.

Jag med*whistle*

Hur? Har nämligen en själv så den kunskapen kanske kan komma till användning nån gång.

Jesper
2007-08-12, 12:18
Japp, endå bara slum människor som gör sånt.

jag har gjort det då jag var ung och dum, borde jag dö?

Pellefant
2007-08-12, 12:46
När jag var ca 5-9 år så var jag en gång arg på mina föräldrar på bilsemester så jag låste in mig i bilen(tryckte ned alla knapparna på dörrarna).

Slutade med att pappa kravlade in genom bakluckan, monterade bort hyllan där, samt till slut fick han tag på mig där inne. Han var inte glad. :)

hum
2007-08-12, 12:56
Hade en sunkig bil där förardörren gick i baklås ibland. Råkade låsa in nycklarna när jag tankade, utanför en restaurang i stan etc.
Sjukt pinsamt men jag lärde mig att bryta loss hela dörrhandtaget och på så sätt komma in. Kul bil! :thumbup:

mangemani
2007-08-12, 13:02
jag tyckte iaf det var lite komiskt:)


då är du en som inte verkar vara helt humor befriad då:)

Mental
2007-08-12, 13:46
En extra utgift blir ett larm som faktiskt bryr sig om att någon slår in en ruta på bilen ;)

Batman
2007-08-12, 20:00
Det bästa med att ha en gammal volvo 740; jag kan själv komma in i den ifall det behövs.

Jag med*whistle*

Hur går ni tillväga då ?

Sonny.
2007-08-13, 01:35
Låssmeder gör inte sådant längre. Dvs dyrkning osv.

1. Tillverka ny nyckel. Kod eller kopia krävs
2. Borra ur ett lås.
3. Spräng skiten

Det är alltså olagligt på något sätt? Åh, konsten att dyrka går förlorad.

egge
2007-08-13, 11:04
Hur? Har nämligen en själv så den kunskapen kanske kan komma till användning nån gång.

Hur går ni tillväga då ?

Eeeeh, jag försökte bara påpeka bristen i hans resonemang; det är bra att ha en bil som är lätt att bryta sig in i för då behöver jag inte oroa mig om jag låser in nycklarna.

Ffs, jag är ingen biltjuv.

*rolleyes*

Fredrik S
2007-08-13, 13:07
Vad kunde jag gjort annorlunda?

Frågan är vad man skall säga till försäkringsbolaget. Är man ärlig och säger att man slagit in rutan i förtvivlan för att få ut sitt barn får man nog pynta kalaset själv jämfört med om man säger att någon skjutit en puck eller liknande på den, då lär man väl komma undan med självrisk.


Om det nu är så att du funderar på att eventuellt begå ett försäkringsbedrägeri, så finns det helt klart en sak du kunde gjort annorlunda. Nämligen att ge fan i att berätta om det på ett öppet forum med flera tusen medlemmar. Man vet nämligen aldrig vem som läser.

stridis
2007-08-13, 15:52
Eeeeh, jag försökte bara påpeka bristen i hans resonemang; det är bra att ha en bil som är lätt att bryta sig in i för då behöver jag inte oroa mig om jag låser in nycklarna.


Visst, det låter knasigt men det är en avvägning jag gjort.

De verkar inte vara intresserade av själva bilen , och skall de sno saker så måste det finnas grejer i bilen. Jag låser bilen mest för att någon hassan inte skall få för sig att sno bensindunken för mig eller slanga bensin. Däremot tycker jag det är jävligt segt ifall jag skulle behöva göra åverkan på min egen jävla bil och fixa glas efteråt.

>Batman: kolla in bildörrarna på en 740, inte speciellt täta. Mer säger jag inte, tänker inte lära upp slynglar att komma in bilar.