handdator

Visa fullständig version : mc-fråga


HellCat
2007-08-10, 21:21
Pojkvännen o jag har ju köpt våran första mc. En Suzuki GSX 1100F. I papprena står det att den är strypt, men säljaren sa att den inte var det. (köpte den från ett företag).Hur tar man reda på det? Står oxå att om den nu är strypt så ligger maxlasten bara på 180 kg, vilket inte täcker oss båda. Tycker ju att en 1100 kubikare borde minst sagt räcka. Kan det verkligen påverka så mkt om den nu skulle vara strypt?

Jag kan verkligen ingenting om detta...

teargaz
2007-08-10, 21:32
Vad som gäller för hojjen ska stå i registreringsbeviset.
Om det inte stämmer (dvs att den inte är strypt fast den är reggad som strypt) så ska ni inte köra en meter. Jag tror inte försäkringen gäller då.

Jag skulle kolla av med vägverket, vad dom föreslår att ni ska göra.

Antingen så har ni köpt det som står på pappret eller så har säljaren sålt felaktig vara.

Kolla upp hur ni lättast kommer till rätta med detta (nödrim) på www.vv.se

Trist om det skall vara strul, men skönt att ni har köpt det av ett företag och inte en privatperson.

Hoppas ni får ordning på allt och att ni morsar när jag möter er på min Bonneville:hbang:

Cya on tha road!

HellCat
2007-08-10, 21:34
mm vore ju trist om det var knas, ska kolla upp detta.. Men hur mkt kan en strypning påverka maxlasten då? kan det verkligen påverka?

teargaz
2007-08-10, 21:53
mm vore ju trist om det var knas, ska kolla upp detta.. Men hur mkt kan en strypning påverka maxlasten då? kan det verkligen påverka?

Jag tror inte du behöver oroa dig om maxlasten. Man får ju åka 2 pers på en EU moppe eller en 125'a så det är nog lungt. Jag har en 900 och det står inte ens nåt om maxlast i mitt reg bevis.

Det du/ni ska vara oroliga för, så är det antal kW/kg. Det är ofta det som försäkringspremien ligger till grund för. Om ni nu har hojjen försäkrad på en beräkning som är gjord på mindre effekt än vad ni har så kan det blir problem om det händer nåt.

Kolla upp det först! VIKTIGT!
Om det visar sig vara felaktigt så ska ni konfrontera säljaren.
Om allt stämmer så kan jag aldrig tro att det skulle vara några problem att åka 2 på hojjen.

HellCat
2007-08-10, 21:58
tackar ödmjukast för svaren, ses där ute sen då...

(han ska bara klara uppkörningen om 2 veckor först)

Piranha
2007-08-10, 22:01
Strypningen har inte någon direkt påverkan på maxlasten på cyckeln, det är en direkt försäkrningsfråga.

Mer hästar = dyrare försäkring.

Be någon rutinerad åkare pröva den de känns direkt om den är strypt.

HellCat
2007-08-10, 22:06
will do

teargaz
2007-08-10, 22:12
tackar ödmjukast för svaren, ses där ute sen då...

(han ska bara klara uppkörningen om 2 veckor först)

Då ska jag hålla tummarna.
Han kanske kan ha nytta av nogra ord i denna tråd
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=93206

HellCat
2007-08-10, 22:15
Då är ju nästa fråga.. om det visar sig att den inte är strypt... ska man regga detta då, o därmed få dyrare försäkring. Eller ska man bara spela dum? Har inte tänkt att ha den helförsäkrad iaf, så mkt pengar kostade den inte...

Men kan inte släppa det där med maxlasten.. 180 kg är ju verkligen inte mkt...

christian
2007-08-10, 22:45
Få företag differerar mellan strypt och ostrypt idag, vad gäller försäkringspremie. Det är för att företagen vet att det fuskat mycket.

Kolla upp med ert företag.

Ni borde hyffsat enkelt märka om den är strypt eller inte, speciellt om ni åker två på den. Maxhastigheten om den är strypt borde inte vara mer än kanske 130-150. Är den ostrypt borde ni klara >240 på den där.

trek
2007-08-11, 02:07
Det här med stypningar brukar ju oftast vara en försäkringsfråga, för många försäkringsbolag brukar ju ta betalt efter effekten(lite effekt mindre försäkring). Men nästan alla tar ju bort strypningarna p.g.a att motorn mår oftst bäst "orginal" och går ju också därefter. Strypningarna brukar ju oftast i sitta i avgassytemet, insug(luft), förgasare eller insprut. Problemet kan väl vara vid besikning om inte strypningarna sitter där och ljudnivån blir för hög, har dock aldrig hört talas om nån MC som blivit kuggad för att dom har för hög effekt. Dom måste då kolla det i bänk och det lär ju kanppast hända. (Men jag rekommenderar inte att ta bort stryningarna för då blir ju inte riktigt laglig;) )