handdator

Visa fullständig version : Hjälp med att nå 70+kg!

Woria
2007-08-10, 19:05
Hej Kolo!

Har läst runt lite och sökt på trådar som handlar om att gå upp i vikt, då jag väldigt gärna vill gå upp i vikt. Väger ung. 64kg på 177cm :smash:
Inte mycket att skryta med alltså. Är 90a och har ett par års träning av boxning och fotboll på nacken. Tränar inget längre, men har kvar lite av fotbollslåren och axlarna/magen från boxningen:D . Det jag tycker att jag behöver träna mest är bröst och rygg, men vill först gå upp i vikt innan jag går till närmaste gym.

Nåväl, fått reda på en hel del och tagit till mig en hel del ideer såsom att t.ex. äta en näve nötter ibland för att försöka ligga på plus kalorimässigt sett.
Väger även en del av min kost nuförtiden för att få reda på kaloriintaget.

Några tips? Skulle uppskatta lite hjälp! :hbang:

Eddie Vedder
2007-08-10, 19:08
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=99139

Länk med massa länkar:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2420628&postcount=5

Saken har behandlats förr om man säger så.;)

Woria
2007-08-10, 19:25
Mjo, har läst 4 av de 5 trådarna i länksamlingen du skickade nyss.

Kan ju allmänt säga att nötter+olja och att man dessutom ska äta ofta är metoden att gå upp i vikt med?
Såg i nåt inlägg du skrivit att även bröd kan hjälpa. Har sedan jag börjat läsa på Kolo lagt in 2 extra mål per dag.

Mellanmål: brukar äta lantbröd (schulstad, någon?*rolleyes* ) med ett fett lager bregott och ett berg med 23%-ig ost på*drool*

Sista målet på kvällen brukar vara ca 100 g musli med yoghurt eller mjölk. Skall ge 420 kcal vilket borde räcka för ett nattmål.

Finns det något mer jag kan göra?

Har även en fråga: vad är det för skillnad på kalorier och kJ i näringsdeklarationer? Såg t.ex. att wasas knäckebröd ger 50 kcal/220 kJ per 100 gram, samtidigt som någonting annat (kmr inte ihåg vad:confused:) också ger 50 kcal men 200 kJ per 100 gram? Som sagt, vad är det för skillnad? Och vad är det jag ska titta på när jag försöker titta på ur näringssynpunkt?*slap*

Kung Bruno
2007-08-10, 19:41
Hej Kolo!

Har läst runt lite och sökt på trådar som handlar om att gå upp i vikt, då jag väldigt gärna vill gå upp i vikt. Väger ung. 64kg på 177cm :smash:
Inte mycket att skryta med alltså. Är 90a och har ett par års träning av boxning och fotboll på nacken. Tränar inget längre, men har kvar lite av fotbollslåren och axlarna/magen från boxningen:D . Det jag tycker att jag behöver träna mest är bröst och rygg, men vill först gå upp i vikt innan jag går till närmaste gym.

Nåväl, fått reda på en hel del och tagit till mig en hel del ideer såsom att t.ex. äta en näve nötter ibland för att försöka ligga på plus kalorimässigt sett.
Väger även en del av min kost nuförtiden för att få reda på kaloriintaget.

Några tips? Skulle uppskatta lite hjälp! :hbang:

Ät mat?

Jag kanske inte är rätt person att tala, då jag kan trycka i mig vad som är en halv veckas mat för en normal person på en måltid.

Eddie Vedder
2007-08-10, 19:42
Allt du skriver låter jättebra tycker jag, du vet "knepen" för at enkelt öka på energiintaget så då återstår bara att verkligen uppnå kaloriöverskottet i praktiken.:)

Ha inte för bråttom bara, du vinner inget på att gå upp 6 kg på ett par veckor. Då är det i stort sett bara fett. Jag skulle satsat på att väga 70kg när det närmar sig december t.ex.
En långsam viktuppgång är det bästa ur hälsosynpunkt och dessutom hinner du vänja dig vid ett något högre energiintag, att vräka i sig käk som en tok kan nog få "rebound-effekt" d.v.s. resultera i att du totalt tappar aptiten och bara blir illamående av mat.:(

Hoppas du klarar ditt mål iaf, lycka till!:thumbup:

Har även en fråga: vad är det för skillnad på kalorier och kJ i näringsdeklarationer?

Kilojoule (kj) och kilokalorier (kcal) är bara två olika energienheter där 1 kj motsvarar 4.18 kcal och i näringsvärden brukar man helt enkelt avrunda till att 1 kj är 4 kcal. Men som du ser själv i dina angivna exempel så har dom troligtvis avrundat till 4 i det ena fallet och räknat med lite mer i det andra (även om inte ens 4.2 multiplicerat med 50 blir 220).

Kung Bruno
2007-08-10, 19:43
Mjo, har läst 4 av de 5 trådarna i länksamlingen du skickade nyss.

Kan ju allmänt säga att nötter+olja och att man dessutom ska äta ofta är metoden att gå upp i vikt med?
Såg i nåt inlägg du skrivit att även bröd kan hjälpa. Har sedan jag börjat läsa på Kolo lagt in 2 extra mål per dag.

Mellanmål: brukar äta lantbröd (schulstad, någon?*rolleyes* ) med ett fett lager bregott och ett berg med 23%-ig ost på*drool*

Sista målet på kvällen brukar vara ca 100 g musli med yoghurt eller mjölk. Skall ge 420 kcal vilket borde räcka för ett nattmål.

Finns det något mer jag kan göra?

Har även en fråga: vad är det för skillnad på kalorier och kJ i näringsdeklarationer? Såg t.ex. att wasas knäckebröd ger 50 kcal/220 kJ per 100 gram, samtidigt som någonting annat (kmr inte ihåg vad:confused:) också ger 50 kcal men 200 kJ per 100 gram? Som sagt, vad är det för skillnad? Och vad är det jag ska titta på när jag försöker titta på ur näringssynpunkt?*slap*

kJ och kcal är bara olika namn på energi.

En kilocalori är den mängd energi som det tar för att värma upp 1 liter vatten 1 grad, tror jag.

Aja, det är väl inte väsentligt precis. 1 kcal är 4 kJ. Det är energi bara.

Rahf
2007-08-10, 20:32
kJ och kcal är bara olika namn på energi.

En kilocalori är den mängd energi som det tar för att värma upp 1 liter vatten 1 grad, tror jag.

Aja, det är väl inte väsentligt precis. 1 kcal är 4 kJ. Det är energi bara.

1 kcal är inte alltid 4 kj men det är ett bra riktmärke.

Gå efter kcal när du läser näringsinnehåll.

Lycka till! Teddy Vedder har redan givit dig tillräckligt med info för att det ska gå skitbra under denna nystart ;)

Woria
2007-08-10, 21:46
@Bruno
Njae man har inte direkt värsta aptiten när man ligger hemma o latar jämfört när man körde boxning 4 pass i veckan =)

@Eddie Vedder
Tack för råden!
Tänkte gå upp ungefär 250 g-0,5kg per månad. Inte mycket alls, så som jag ser det (?). Är ju inte direkt så att jag vill se ut som en hulk, men längtar efter mera massa och bättre fysik!
Och tack för förklaringen:).

@Rahf
Yes, ska gå efter kcal, torde vara det bästa.
Jepp, ska se till och ta tag i det här med kosten nu och inte sega ;)

Har dessutom ännu en fråga:
Bör jag sakta men säkert äta upp mig till 70kg (väger drygt 64-65 kg, lite gammal våg :D) och gyma sedan, eller ska jag gyma samtidigt som jag äter upp mig? Har inte mkt tid över nu när gymnasiet drar igång igen*gah!*

Slimfit
2007-08-10, 23:23
Du ska träna samtidigt såklart :) Iaf om du vill att viktuppgången ska bestå av så mycket muskler som möjligt!

Rahf
2007-08-11, 00:42
Träna samtidigt, skynda långsamt.

Näring, vila, träning. Uppfyller du de tre stöttepelarna så växer du och mår bra samtidigt. Rasar en så följer resten.

Eddie Vedder
2007-08-11, 04:54
Träna samtidigt är en grundförutsättning för en bra viktuppgång. Styrketräning är inte särskilt enerkiförbrukande så om du kör t.ex. entimmespass med tung träning kommer du ger kroppen bra förutsättningar för tillväxt men det kommer inte innebära att du behöver käka extremt mycket extra.

Ronja
2007-08-11, 06:36
Tycker ni samma gäller för personer med ett bmi under 18.5? HAr hört så mkt olika om detta och skulle bli jätteglad om nån kunde skriva sina synpunkter :D

Nitrometan
2007-08-11, 08:19
Tycker ni samma gäller för personer med ett bmi under 18.5? HAr hört så mkt olika om detta och skulle bli jätteglad om nån kunde skriva sina synpunkter :D
Ja? Varför skulle ett litet BMI (som för övrigt är ett ganska värdelöst mätvärde då det inte säger nåt om kroppssammansättningen) göra nån skillnad?

Ät, träna, repetera...

Eddie Vedder
2007-08-11, 08:43

Javisst, förutsatt att vikten i sig är det enda problemet och inte andra hälsonackdelar föreligger. Jag menar alltså om personen med 18.5 i BMI har hamnar där p.g.a. av någon allvarlig sjukdom, då är ju kanske inte alltid hård träning något bra alternativ.
Men för, en i övrigt frisk person med undervikt, så tycker jag alltid träning i någon form är på sin plats. Förutsatt att man ändå kan uppnå det behövliga kaloriöverskottet förstås, just därför styrketräning är så bra iom den låga energiförbrukningen som ett givande pass ändå ger.

Tolkia
2007-08-11, 10:43
Det beror på varför personen är underviktig - och det vet du. Inte för att vara oförskämd, men jag har svårt att inte få intrycket att du frågar fast du vet vad svaret är, i förhoppningen om att få ett svar som du hellre vill ha.

När undervikten beror på att man under längre tid medvetet ätit alldeles för lite och motionerat för mycket i relation till hur mycket man ätit är "träna och ät" INTE ett bra råd. Dels för att kroppen när den stått på svältkost länge är skör - det är inte bara utseendet som förändras när man svälter sig - dels för att träningsneurosen är en del av sjukdomen, och för att man skall bli frisk krävs det att man förutom lär sig äta även lär sig att hantera sin träningsnoja. Dessutom kräver rådet "träna och ät" för att det skall vara ett bra råd att det ges åt en person som kan följa det - d.v.s. åt en person som själv kan inse hur mycket träning som är lämpligt i den givna situationen och mat som är lämpligt vid en viss träningsgrad. Har man levt på svältkost länge är det ofta svårt att uppskatta vad som är "lagom" mycket mat, snarast brukar allt verka för mycket, för onyttigt och för fett. Rådet "träna och ät" från en person som, som man uppfattar det, har god koll på det här med träning och kost, till en person som inte har så god koll (eller snarare har koll, men inte förmågan att tillämpa den här kollen på sig sjäv) förvandlas alltså, betydelsemässigt, till en "tillåtelse" att fortsätta leva ungefär som man tidigare gjort, d.v.s. förtsätta underhålla en "ätstörd" livsstil.

"Träna och ät" är ett bra råd till en frisk person, som någon skrev ovan, men en tillfrisknande anorektiker är inte en frisk person.

Sorry for bashing - men this is how it works.

Woria
2007-08-11, 12:18
Du ska träna samtidigt såklart :) Iaf om du vill att viktuppgången ska bestå av så mycket muskler som möjligt!

Träna samtidigt, skynda långsamt.

Näring, vila, träning. Uppfyller du de tre stöttepelarna så växer du och mår bra samtidigt. Rasar en så följer resten.

Träna samtidigt är en grundförutsättning för en bra viktuppgång. Styrketräning är inte särskilt enerkiförbrukande så om du kör t.ex. entimmespass med tung träning kommer du ger kroppen bra förutsättningar för tillväxt men det kommer inte innebära att du behöver käka extremt mycket extra.

Tack, då fattar jag, blir väl att dra till närmaste gym och börja pumpa :D!

Tolkia gav dig en bra förklaring, nice thread steal btw *grr27*

joriice
2007-08-11, 13:56
Tror inte det blir några problem för dig att nå 70+ innan vintern.

Jag kan säga att jag gick upp ca 10 kilo på fem månader vid den här perioden förra året, och jag kan säga att jag inte körde direkt "seriöst" alls, inget träningschema inget måltidsplanering, utan bara fick äta mer MAT. Och tränade tyngre, oftare osv.

Såvida det inte har med gener och liknande att göra så är det ingen omöjlig viktökning du siktar på så att säga.

Lycka till! :)

Woria
2007-08-11, 16:09
Tackar! :)

Njae tänkte träna lite då och då, och som du sa, jag siktar ju inte direkt på någon megaökning i vikt :D
När plugget drar igång igen kmr jag ej att ha mycket tid över till annat så det kommer inte bli så att jag tänker satsa på att bulka osv. utan bara gå till gymet 2-3 ggr i veckan o lyfta lite vikter.

Någon snäll som kan förklara vilka skillnader det ger att bulka/inte bulka? Ser inte direkt nån fördel för mig att börja med det..*slap*

Eddie Vedder
2007-08-11, 16:26
Någon snäll som kan förklara vilka skillnader det ger att bulka/inte bulka? Ser inte direkt nån fördel för mig att börja med det..*slap*

Skillnaden i att inte bulka är att inte medvetet eftersträva en överätning i syfte att öka i vikt. Så om du inte gör det så kommer du ju inte gå upp i vikt.

Ordet i sig kanske kan ge sken av att det betyder rena grisätandet och att man skall svulla i sig allt man ser så vågen bara skjuter i höjden.
Så är det förstås inte utan en bulkperiod är en period där man medvetet eftersträvar en viktuppgång helt enkelt, i vilken omfattningen man sedan väljer att bulka är ju individuellt. I vilket fall ger ingen hetsökning i vikt några som helst fördelar.

Woria
2007-08-11, 16:31
Kan man bulka och gyma samtidigt?
Har sett inlägg på Kolo där folk bulkar i perioder och gymar därefter. Vad ger denna metod för fördelar jämfört med att man helt enkelt äter lite mer för att ligga på + och gyma?*popcorn*

Eddie Vedder
2007-08-11, 16:34
Aldrig i hela mitt liv har jag hört om någon som inte tränat under en bulkperiod, hela idén är ju att överskottet skall innebära muskeltillväxt av gymmandet.

Träningen är ju A och O under bulken, varför skulle man annars göra det? Att bara bli fet är ju inte särskilt kul.

Woria
2007-08-11, 16:55
Ja det är därför jag tyckte att d var konstigt det här med att äta upp sig och inte gyma samtidigt.

Kan dock ha varit jag som läst lite fel..klockan var trots allt runt tvåsnåret:D