handdator

Visa fullständig version : Guybrush är för fet!


Guybrush
2007-08-10, 17:53
Efter att ha vistats här en tid tänkte jag börja föra en journal här. Nu ska jag bli kvitt de sista envisa kilona som jag har släpat runt på alltför länge! Jag har aldrig varit direkt tjock, men alltid lite slapp och jag har aldrig varit riktigt nöjd.

Detta är jag:

- Kille, 29 år (imorgon)
- Nuvarande vikt: 80 kg
- Längd: 180 cm

Jag har som bäst varit nere i 74 kilo och då såg det hyfsat ut men inte mer. Jag hade fortfarande en liten liten bilring kvar och jag var inte helt nöjd. Detta var för knappt tre år sedan. Sedan hamnade jag i en mindre depression pga konflikter på jobbet och kilona började snabbt läggas på igen. För ett år sedan sade jag upp mig och har nu ett jobb som jag trivs med kanonbra!

Jag har det senaste året kommit igång med träningen igen och kroppshyddan blir allt mindre. Det är en fantastiskt skön känsla. Jag har funnit löpningen igen och betat av ett par stadslopp under sommaren och dessutom klarat av mitt första mål med löpningen, under 50 min på milen!

Sedan mars har jag gått ner från drygt 86 kg. Jag ska fortsätta som jag har gjort, men lite striktare, och köra konditionsträning (spinning och löpning) kombinerat med styrketräning (jaja, jag vet, inte optimalt för muskelbygge, bla bla). Det kommer att bli huvudfokus på konditionsträning! Jag vill inte ge mig på någon bulk nu, som säkert många hade förespråkat, eftersom jag absolut inte vill bli fläskigare just nu! Jag skulle först vilja komma ner närmare 70-strecket under hösten och därefter börja hiva i mig mer mat och försöka lägga på mig lite muskler.

Första delmål:

- Innan jul vill jag vara nere i 73 kg. Detta motsvarar ca 0,5 kg i veckan för mig.
- Under 65 minuter på Yddingeloppet 28/10 (12 km)

Jag har inga direkt extrema mål. Jag vill bli hård i kroppen, det är prio ett! Jag vill vistas på stranden och kunna sitta ner i en stol utan att suga in magen. Det har jag gjort i alla år och det irriterar mig när jag tänker på det!

Det största problemet med detta upplägget är ju att man kommer fel i timingen för det klassiska ”bulka på hösten, deffa på våren”-upplägget! Man skall kanske hålla sig på mattan under kommande våren och vänta till nästa höst med bulk? Ah vafan, det är långt till dess. Vi får se!

Dags att köra igång inför de första delmålen!

Guybrush
2007-08-10, 19:07
Löpning: 45 minuter lugnt tempo. Snittpuls 165.

Kändes tungt idag! Första löpningen efter en vecka på Rhodos. Den veckan var inte helt optimal träningsmässigt. Inte näringsmässigt heller *whistle*

Guybrush
2007-08-10, 21:37
Bilder på tjuckot! :em:

http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Fysbilder/Sida_070721.jpghttp://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Fysbilder/Fram_070721.jpghttp://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Fysbilder/Bak_070721.jpg

Guybrush
2007-08-10, 21:39
Kan jag komma hit är jag faktist ganska nöjd. Borde inte vara så jävla omöjligt!?

http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/verkropp_ml.jpg

StefanC
2007-08-10, 22:16
Omöjligt? Näh, verkligen inte. :D

Guybrush
2007-08-11, 08:58
Man måste ha ett första mål ;) Sen får man gå vidare därifrån!

GLC
2007-08-11, 09:20
Ja det där idealet skulle fungera för mig också faktiskt...

Guybrush
2007-08-12, 15:42
Löpning
10 km
64 min
Snittpuls 167, lugnt lufsartempo!


Kändes hyffsat. Lite problem med magen första hälften. Ett envist håll som inte ville släppa!

Guybrush
2007-08-14, 21:38
Spinning
45 min
Snittpuls: 165
Maxpuls: 191 :whipped:

Får alltid en go maxpuls i slutet av ett spinningpass! I söndags var jag uppe i 197, som jag tror är min peak. Jag har tangerat det flera gånger men aldrig högre.


Redovisar dagens matintag också:

Frukost (på promenaden till tågstationen): Stort knippe vindruvor och en nektarin.

Frukost #2 (på jobbet): Halv ostfralla m. smör, kaffe

Lunch: Färdigmat :em: , Felix potatis & purjolöksoppa, knapp 300 kcal. Halv ostfralla m. smör. Stort glas mjölk.

Kvällsmat: Mannagrynsgröt med russin. Mjölk och lite sylt till.

Gissar på... 1500 kcal?

Guybrush
2007-08-16, 11:43
Tisdag 15 augusti

Styrketräning:

Benspark @ 40 kg, 3x8

Sittande lårcurl @ 35 kg, 3x8

Bröstpress (maskin) @ 45 kg, 3x8

Sittande rodd @ 50 kg, 3x8

Hantelcurl @ 8 kg :em: , 3x8

Triceps pushdowns (rep) @ 15 kg, 3x8

Latsdrag till bröstet @ 35 kg, 3x8

Crunches (maskin) @ 40 kg, 3x8

Rygg (maskin) @ 30 kg, 3x8

Alltidxx
2007-08-16, 11:56
Guybrush Threepwood. En legend. Aldrig kommer minnet av Monkey Island dö ut (hoppas jag). Ett spel så legendariskt, orginellt och kommersiellt oförstört går inte hitta längre. Dagens gamers må ha bättre grafik men har fått en alldeles för stor skopa "hollywood" från spelidéerna. Detta var under den sanna guldåldern där startskottet var Last Ninja 3 på C64. Rest in peace.

Guybrush
2007-08-16, 12:01
Guybrush Threepwood. En legend. Aldrig kommer minnet av Monkey Island dö ut (hoppas jag). Ett spel så legendariskt, orginellt och kommersiellt oförstört går inte hitta längre. Dagens gamers må ha bättre grafik men har fått en alldeles för stor skopa "hollywood" från spelidéerna. Detta var under den sanna guldåldern där startskottet var Last Ninja 3 på C64. Rest in peace.

Kunde inte sagt det bättre själv! Det var fantastiska spel! Gillar dagens lir också, men samma sjuka/svarta humor och fantasi kommer vi nog aldrig se igen! Samtliga spel från LucasArts på den tiden var helsköna!

lectris
2007-08-16, 12:04
Redovisar dagens matintag också:

Frukost (på promenaden till tågstationen): Stort knippe vindruvor och en nektarin.

Frukost #2 (på jobbet): Halv ostfralla m. smör, kaffe

HUR i all världen klarar du dig på en sån "frukost"? :P Vi har också frukost på jobbet, och mitt intag ser ut som följande: havregrynsgröt med div. tillbehör innan jobbet, sen 1-2 stora brödskivor med smör, skinka, ägg, grönsaker och kaffe på jobbet. Sen blir jag ändå hungrig vid 11-snåret *screwy*

Dessutom är jag tjej och väger 25kg mindre än dig. (och dietar) :P

Guybrush
2007-08-16, 12:54
Ja den frukosten jag redovisade den dagen var inte den bästa :em:

Jag brukar försöka trycka i mig två grova mackor eller en portion havregrynsgröt på morgonen. Jag ska försöka redovisa mitt käk lite bättre framöver så det framgår att jag inte har så klena frukostar varje dag.

Äter jag mer ordentligt på morgonen blir det dock ingen fralla på jobbet!

Att jag sen ligger på allmänt lågt intag är jag medveten om. Jag går inte ner i vikt annars...

Kul att du tittar in förresten :thumbup:. Lycka till med din diet! (Ska hålla koll på dig!)

Guybrush
2007-08-23, 19:14
*bump* *whistle*

Varit sjuk i veckan så det har inte blivit mycket till träning. Nu börjar jag komma på banan igen och första träningspasset blir på lördag. I morgon hade jag nämligen tänkt att kolla in Malmöfestivalen eftersom jag har missat alla dagar!

Liket lever!!!

Guybrush
2007-08-27, 20:33
Löpning
30 min lugnt tempo
Snittpuls 148
Maxpuls 171

Det blev inget pass i lördags eftersom jag mådde sämre igen. Idag har det känts bättre så jag tog en kort runda. Tog det väldigt lugnt och det kändes bra!

Guybrush
2007-08-28, 19:50
Jag skulle på spinning ikväll men kollade fel i schemat! Lite oplanerat blev det istället:

Styrketräning:

Benspark @ 40 kg, 3x8

Sittande lårcurl @ 35 kg, 3x8

Bröstpress (maskin) @ 45 kg, 3x8

Sittande rodd @ 55 kg, 3x8

Hantelcurl @ 9 kg , 3x8

Triceps pushdowns (rep) @ 15 kg, 3x8

Latsdrag till bröstet @ 40 kg, 3x8

Stående vadpress @ 50 kg, 3x8

Guybrush
2007-08-28, 20:02
Bild på min gourmetmåltid ikväll: En grov macka med matjessill och gräddfil. Till detta ett kantstött ägg som nog hade legat lite för länge i kylen!

Ibland får man lyxa till det lite extra :thumbup:

Sadde
2007-08-28, 20:13
Bild på min gourmetmåltid ikväll: En grov macka med matjessill och gräddfil. Till detta ett kantstött ägg som nog hade legat lite för länge i kylen!

Ibland får man lyxa till det lite extra :thumbup:

jag tycker det ser ut som bröd med kebabkött och vitlöksås på :P

Guybrush
2007-08-28, 20:40
jag tycker det ser ut som bröd med kebabkött och vitlöksås på :P

I wish!

edit: ooooh, en besökare! Trevligt :)

Guybrush
2007-08-30, 19:45
För att få något att sträva emot har jag nu anmält mig till Yddingeloppet, ett 12 km terränglopp som ska bli riktigt roligt!

http://www.heleneholmsif.se/dokument/yddingen_inbjudan_07_version4.pdf

Min bästa tid är 49:54 på milen. Med tanke på att det var i platta Malmö och detta är lite mer teräng så kommer jag att sträva efter att hamna under 65 min!

Kurash
2007-08-30, 19:52
Cykeln utan sadel står nu lutad mot staketet till idrottsplatsen. Var tränar du nånstans? Vi är lika unga du och jag, födda i samma månad också. Tillfällighet? I think not.

Guybrush
2007-08-31, 19:11
Glömde att spana efter cykeln idag :)

Jag tränar på 24/7 och i löpspåret!

Guybrush
2007-09-01, 11:12
Löpning
53 min halvlugnt tempo (eller vad man nu ska kalla det)
Snittpuls 164
Maxpuls 176

En skön förmiddagsjogg efter frukost (Dubbel portion havregryns- och råggröt). Det kändes bra för första gången efter att ha varit krasslig. Dessutom var det (eller är) otroligt skönt väder! En perfekt höstmorgon!

Guybrush
2007-09-04, 19:36
Spinning
45 min
Snittpuls: 167
Maxpuls: 195 :hbang:

Grymt jobbigt pass var det idag! Fick en riktig go maxpuls idag också, precis som jag brukar få på spinningpass!

Guybrush
2007-09-05, 21:18
Löpning
40 min lugnt tempo
Snittpuls 159
Maxpuls 175

Kvällslöpning efter Idol (som man ju måste se). Hade ont i mellangärdet hela tiden. Beror nog på spinningen igår där jag tog ut mig rejält.

NisseEriksson
2007-09-05, 21:25
Bra med mycket konditionsträning, du kommer nå dina mål snabbt med den motivationen du har.

Förresten så är The Curse Of Monkey Island bara för bra, tänkte spela det igen för nostalgin men CD-skivorna är väck. :)

Nog om det, lycka till, ska kolla in mer i journalen :thumbup:

Guybrush
2007-09-05, 22:01
Tack Nisse! Ja, jag hoppas kunna hålla ångan uppe nu och bara köra på! Jag hoppas jag kan undvika den eviga höstförkyningen jag alltid får!

Jäpp, Curse är ett skönt spel! Jag tror (vet) att det inte är så svårt att hitta om man letar lite ;)

Kika du i journalen, den är inte vidare välfylld (ännu). Varning för skräckbilderna på första sidan, de kan ge men för livet!

GLC
2007-09-06, 20:06
Bra kämpat! Kul med en till som inte är 15 år och växer av att bara titta på vikter! :D

Guybrush
2007-09-06, 20:47
Tack tack! Ja vi "gamlingar" har det tufft vi ;)

Idag vilar jag lite från träning. Känner mig trött i hela kroppen och har nog sovit lite för lite under veckan. Jag tar nya tag imorgon!

Guybrush
2007-09-06, 21:05
Japp, jag njuter i fulla drag! Ska gå och lägga mig lite tidigare idag. Jäkla 5:an som ska visa Seinfeld så sent *whistle*

Kul att du tittar in!

Guybrush
2007-09-07, 21:09
Löpning

2 km :laugh: Det blev inte längre pga att jag hade glömt en grej och var tvungen att vända!

9:31 min


Det blir längre nästa gång! :D

Guybrush
2007-09-09, 08:43
Löpning

10 km , 58:31
Puls: ???

En pinsam tid! Jag sprang in i väggen så det small om det. Jag har alltid varit en kamel när det gäller vätska men nu hade till och med jag slarvat för mycket med drickandet innan passet. Jag gick ut ganska hårt och storknade helt efter 6 km. Svetten var så salt att det sved i pannan. Sen var det bara att masa sig i mål så gott det gick...

Vägde mig imorse och konstaterade att jag gått upp två kilo på lika många dagar. Detta måste till största del vara väska annars är jag väl ett medicinskt under...........

Guybrush
2007-09-09, 19:35
Löpningen ovan var Lördagen 8/9...

Guybrush
2007-09-15, 12:49
Det har blivit lite träning den senaste veckan. Jag har äntligen fått min Garmin Forerunner 305 i måndags och den har jävlats med mig sedan dag ett. Det har varit problem med att föra över data till det medföljande programmet! Som tur är fick jag ett tips av Machine Gun om ett annat gratis program som fungerar utmärkt!

Varför inte reklamera frågar ni er? Köpt på eBay i USA svarar jag :) Det kostar frakt fram och tillbaka samt försäkring på paketet om jag ska returnera och då har jag inte sparat mycket pengar! Nu är jag till sist nöjd och allt funkar som det ska med det andra programmet, som ändå verkar mycket bättre än skitet som följde med!

Nu kör vi igen!

Guybrush
2007-09-15, 12:52
Löpning

10.06 km
Snitt-/Maxpuls: 178/187
Tid: 56:41

http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Forerunner/Terrng2007-09-15Puls-Distans.jpg

Inte särskilt bra tid med tanke på min puls! Jag skyller på att det blåste kuling ute och att det var förmiddagslöpning efter två rostade mackor *rolleyes*

NisseEriksson
2007-09-15, 14:30
Du löper en hel del nu, härligt, själv har jag ingen disciplin att göra något sådant :em:

Guybrush
2007-09-16, 13:14
Styrketräning:

Sittande rodd @ 8x45 kg, 8x50 kg, 8x60 kg

Bröstpress (maskin) @ 50 kg, 3x8

Sittande militärpress (maskin) @ 25 kg, 3x8

Hantellyft åt sidan @ 7 kg, 3x8

Hantelcurl @ 9 kg, 3x8

Triceps pushdowns (rep) @ 15 kg, 3x8

Ryggresningar i maskin @ 40 kg, 3x8

Crunches (maskin) @ 30 kg, 3x8

Benspark @ 45 kg, 3x8

Sittande lårcurl @ 40 kg, 3x8

Stående vadpress @ 60 kg, 3x8

Ska nog byta från rep till stång i tricepsövningarna. Får en konstig vinkel på handleden som inte är vidare skön och dessutom är repet jävligt äckligt...

Passet kändes ångestdämpande och bra efter vinet och den där bägaren margarita igår kväll :)

machine gun
2007-09-16, 13:56
När det kommer till typen av löpning är jag kanske lite annorlunda. Jag trivs bäst när det kommer en riiiiktigt lång raksträcka och jag bara får ligga i och KÖTTA på hög puls. På den punkten har jag märkt att inte många håller med mig! Men just på grund av detta har jag svårt att mana mig till att köra intervaller, trots att jag vet att jag behöver det för att öka snabbheten. Men jag gillar ju inte fartlekar :(

Borde inte det innebära att du borde gilla just fartlek? (där man ökar och sänker tempot lite efter känsla). Man måste ju inte köra regelräta intervaller för att få in tempoträning.

Mycket löpning var det här iaf, sånt gillar vi! *subscribe thread*

Guybrush
2007-09-16, 18:48
Borde inte det innebära att du borde gilla just fartlek? (där man ökar och sänker tempot lite efter känsla). Man måste ju inte köra regelräta intervaller för att få in tempoträning.

Mycket löpning var det här iaf, sånt gillar vi! *subscribe thread*

Hmmm, ja kanske det. Det jag menar är att jag drar mig för att öka tempot över mitt "komforttempo" där jag trivs så bra. Jag tappar den lilla löpteknik jag har fullständigt, vilket naturligtvis är en ännu större anledning att just köra intervaller! Jag måste utveckla min löpteknik även i högre hastighet!

Kul att du tittar in! Och tack för tipset om SportTracks! :thumbup:

Guybrush
2007-09-18, 21:05
Löpning

Sträcka: 6.32 km
Snittempo: 5.59 min/km
Tid: 37:54

Ett lugnt och skönt efter-Idol-pass! Glömde pulsbandet så nån fräsig pulskurva blev det inte. Men jag tog det ganska lugnt. Har fortfarande träningsvärk efter styrketräningen :em:

Guybrush
2007-09-18, 22:03
Japp, och jag skäms inte ett dugg :devil:

Styrkepassen är ett måste, jag vill tappa så lite muskler som möjligt under viktnedgången (som för övrigt går sådär måste jag säga). Tänkte uppdatera om det i slutet av veckan.

Alltid trevligt när du tittar in BQ! Såg dina senaste bilder! Looking gooood :thumbup:

Guybrush
2007-09-18, 22:27
Hade njutit mer om jag varit några pannor lättare bara! För tillfället räknar jag inte kalorier men anser mig själv äta som en hamster. Men ibland kan man ju bedra sig så jag ska börja räkna igen och dessutom börja redovisa käket här!

Det har blivit ett pass i veckan bara med styrkan men ska nog öka till två helkroppspass i veckan!

Guybrush
2007-09-18, 22:52
180 cm!

Håller med dig fullständigt! Kommer att jag det ganska lugnt med viktnedgången. Jag tar det ju väääldigt lugnt just nu *rolleyes*

big_bone
2007-09-19, 01:08
tja..e impad av a tt hur du tränar och kör som in i...själv var man inne en tid under en sån här program men jag svek...är student och lever ganska..ja vad ska ma nsäga,,,varierande...man äter nyttigt då o då...men med tanke på vad du gör så vill jag oxå börja bli mer bestämt och komma på form...kämpa på o slit :)

Guybrush
2007-09-20, 06:31
big_bone: Tackar! Än så länge har jag inte hållit på mer än ett par månader och seriöst blev det väl inte förrän efter semestern! Jag hoppas att jag kan hålla motivationen uppe hela hösten. Just nu känns det motigt eftersom jag inte tappar vikt trots att jag, enligt mig själv, äter som en kyrkråtta! Men, vi får väl se om man lyckas ta sig över tröskeln jag tycks ha hamnat på!

Såg att du startat journal. Hoppas att det går bra! Kör hårt nu!

Guybrush
2007-09-20, 20:25
Löpning

Sträcka: 12,88 km
Snitt-/Maxpuls: 161/174
Tid: 1:20:17

(Kcal enl Garmin: 1090)

Såhär långt har jag aldrig sprungit någon gång! :thumbup: Jag tog det väldigt lugnt, vilket jag i och för sig måste börja lära mig göra oftare! Jag ligger för det mesta uppe och flåsar på 180+ i puls. Jag behöver få in fler lugna, längre pass och vänja kroppen vid belastning under längre tid.

http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Forerunner/Terrng2007-09-20Puls-Distans.jpg

Ivar_Lo-J
2007-09-21, 10:32
Här var det fart på löpningen! Bra tider du gör (även när du springer "väldigt lugnt", tycker jag).
Du verkar ha bra konditionspsyke. Det är nog inte alla som orkar pressa upp sig i maxpulsen på ett spinningpass. Det är ju inte sådär överdrivet härligt, tycker jag själv iaf :)

machine gun
2007-09-21, 14:01
Såhär långt har jag aldrig sprungit någon gång!

Grattis! :thumbup: Man lär sig att gilla de där långa lugna passen tycker jag. I början när jag började springa så var ju konditionen den begränsande faktorn och då var det ju jobbigt nästan oavsett sträcka och tempo. Nu kan jag springa och mysa i 20-25 km utan att jag knappt ens märker att jag springer. Ok, lite knäpp är man väl :D

Vilket tempo höll du? Orkar inte räkna ut själv :em:

Eddie Vedder
2007-09-21, 14:06
Grattis till fin löpning, här måste jag också börja titta in mer och mer. Jag infiltrerar kolo som moderator och bryter ner hela kroppsbyggarmentaliteten från insidan.

Så ju mer löparstyrkan växer desto starkare blir vi och kan ta över hela forumet.:D

Nej men skämt åsido, kul med löparjournaler och grattis återigen till distansrekordet!:thumbup: Inte illa för en som är "för fet";)

Guybrush
2007-09-21, 17:13
Här var det fart på löpningen! Bra tider du gör (även när du springer "väldigt lugnt", tycker jag).
Du verkar ha bra konditionspsyke. Det är nog inte alla som orkar pressa upp sig i maxpulsen på ett spinningpass. Det är ju inte sådär överdrivet härligt, tycker jag själv iaf

Tackar! Kanske har jag bra konditionspsyke! Tjurskallig är kanske ett annat ord!

Grattis! :thumbup: Man lär sig att gilla de där långa lugna passen tycker jag. I början när jag började springa så var ju konditionen den begränsande faktorn och då var det ju jobbigt nästan oavsett sträcka och tempo. Nu kan jag springa och mysa i 20-25 km utan att jag knappt ens märker att jag springer. Ok, lite knäpp är man väl :D

Vilket tempo höll du? Orkar inte räkna ut själv :em:

Tack! Det kommer nog att dröja innan jag springer och "myser" 2 mil, haha! Är imponerad av dina prestationer! Efter drygt 8 km brukar jag börja känna lite i benen, men den gränsen flyttas fram mer och mer!

Glömde ju redovisa snittempo! Det var 6:14/km

Grattis till fin löpning, här måste jag också börja titta in mer och mer. Jag infiltrerar kolo som moderator och bryter ner hela kroppsbyggarmentaliteten från insidan.

Så ju mer löparstyrkan växer desto starkare blir vi och kan ta över hela forumet.:D

Nej men skämt åsido, kul med löparjournaler och grattis återigen till distansrekordet!:thumbup: Inte illa för en som är "för fet"

Man tackar! Kul att du hittade hit Eddie! Ja, löpning verkar hett på Kolo nu och det är ju roligt! Än så länge vill jag väl inte kalla mig "löpare", det är ju nästan en förolämpning mot er, men snart så!

Guybrush
2007-09-21, 21:15
Nu har jag anmält mig till Göteborgsvarvet 2008! Det blir första halvmaran för mig. Nu ska jag bara försöka värva några polare också annars får jag väl springa solo!

Guybrush
2007-09-22, 13:20
Styrketräning:

Sittande rodd @ 60 kg, 3x8

Bröstpress (maskin) @ 50 kg, 3x8

Sittande militärpress (maskin) @ 25 kg, 3x8

Hantellyft åt sidan @ 6 kg, 3x8

Hantelcurl @ 10 kg, 3x8 (ökning)

Triceps pushdowns @ 15 kg, 3x8

Ryggresningar i maskin @ 40 kg, 3x8

Crunches @ 3xSå-Många-Jag-Pallar

Benspark @ 45 kg, 3x8

Sittande lårcurl @ 40 kg, 3x8


Ikväll blir det kräftskiva så det känns gott att ha tränat så att inte ångesten blir för stor när man svullar ikväll!

Roligast i dag är att vågen har börjat röra på sig igen! 77,8 kg! Vågen har inte varit under 78 på nästan 2 år :thumbup:

Guybrush
2007-09-23, 15:22
Tack bq! Jag hade en bra kväll! Det blev dock lite mycket av det goda så nu har jag precis ätit en bakispizza :em: Jag blev lite rund under galoscherna trots att jag inte drack så mycket. Styrketräningen några timmar innan samt att jag dietar gjorde nog att jag inte tålde så mycket sponk!

Guybrush
2007-09-24, 20:53
Löpning

Sträcka: 4,02 km
Snitt-/Maxpuls: 169/181
Snittempo: 4:46 min/km
Tid: 19:12

http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Forerunner/Terrng2007-09-24Puls-Distans.jpg

Hämtade sambon på jobbet och sprang hem. Det skulle bli ett kort tufft pass var tanken. Tufft blev det, men resultaten blev sämre än jag väntade mig. Det var nedförsbacke säkert en kilometer av sträckan så snittempot borde varit högre. Dessutom kom jag inte riktigt upp i väntad snittpuls trots att jag mer eller mindre tuggade fradga en period!

Men men, inte gnälla över ett dåligt pass! Det är en dryg månad kvar till Yddingeloppet...

Ivar_Lo-J
2007-09-25, 06:23
Det är rejäla krav du har om ett pass på 4:46 min/km är ett dåligt pass :)
Vilket tempo satsade du på?

Guybrush
2007-09-25, 06:48
Det är rejäla krav du har om ett pass på 4:46 min/km är ett dåligt pass :)
Vilket tempo satsade du på?

Mmmm, satt och funderade lite på kvällen över passet och kom fram till att det inte var så dåligt ändå. Jag hade nog lite höga tankar om mig själv innan jag satte igång *rolleyes*

Guybrush
2007-10-03, 18:11
Fan, jag är fortfarande förkyld! Hatar det! Men vikten är åtminstone nere igen. 78.3 stod vågen på imorse! Något positivt som händer i alla fall! Håller en striktare kost nu och arbetskamraterna påpekar naturligtvis att man har samma matlåda dag efter dag! Bara för att jävlas ska jag köra samma nästa vecka också :)

Ivar_Lo-J
2007-10-03, 19:10
Tråkigt att vara sjuk! Hoppas du tillfrisknar snart.
Samma matlåda varje dag låter praktiskt, att hitta på nya hela tiden är ju en riktig pest :)

Guybrush
2007-10-09, 19:41
Nu börjar det ordna upp sig. Jag tog en liten "komma igång-jogg" ikväll efter förkylningen och det kändes ok. Det märks dock hur snabbt man tappar flåset om man är borta ett tag.

Löpning
Sträcka: 5.01 km
Tid: 30:57
Snitthastighet: 6:11 min/km
Snitt-/Maxpuls: 153/169

Inga fräsiga grafer idag eftersom det har börjat jävlas igen med att kommunicera med min Garmin! Jag tänker dock inte lägga tid och energi på att försöka fixa det nu, då får jag magsår. Man får ju trots allt det mesta direkt på displayen.

Eddie Vedder
2007-10-09, 20:04
Löpning
Sträcka: 5.01 km
Tid: 30:57
Snitthastighet: 6:11 min/km
Snitt-/Maxpuls: 153/169

Det tar sig Guybrush! Bra löpt!:thumbup:

Hoppas du känner dig nöjd för det borde du iaf. När blir nästa löprunda tror du?:)

Guybrush
2007-10-09, 20:08
Det tar sig Guybrush! Bra löpt!:thumbup:

Hoppas du känner dig nöjd för det borde du iaf. När blir nästa löprunda tror du?:)

Tack tack! Bra? Hmmm, jag som höll igen :D

Skämt åsido, jag är nöjd för att inte har sprungit på ett par veckor! Nästa runda skulle jag vilja lägga in på torsdag. Jag måste börja ladda inför Yddingeloppet den 27:e. Jag skulle vilja greja det på under 65 (12 km teräng).

Guybrush
2007-10-12, 18:10
Löpning

Löpning i varierande tempo på asfalt (det bästa underlaget :thumbup: ). Jag gav mig ut i ett industriområde och därefter ut på en cykelväg längs en landsväg. Lång härlig raksträcka på flera km! Då trivs jag som bäst!

Kände mig nästan som Rocky när jag lufsade runt i industriområdet. Ska bara skaffa en grå bomullsoverall och ett par Converse så blir det optimalt! Inga frukthandlare som kastade apelsiner åt mig dock...

Distans: 10.06 km
Tid: 54:17
Snitthastighet: 5:23
Snitt-/Maxpuls: 172/184

http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Forerunner/Terrng2007-10-12Puls-Distans.jpg

Eddie Vedder
2007-10-12, 18:12
Blir ju bättre och bättre det här Guybrush!:thumbup:


Med tanke på vilken del av året vi befinner oss i så är det hur lungt som helst för dig att komma i Lidingöloppform tills 2008. Det lovar jag, en timme på milen var nog vad jag orkade plåga mig för ett år sedan skulle jag tro.:)

Ser skitbra ut!

Guybrush
2007-10-12, 19:01
Tack Eddie! Det kändes helt ok idag med tanke på förkylningen man precis blivit frisk ifrån!

LL-08 hade ju varit roligt! Jag ska göra mitt bästa för att ställa upp och slå rekordet i antalet Kolozzeumdeltagare!

Guybrush
2007-10-14, 13:22
Jag har varit och garderat mig för den skånska vintern idag. Jag behövde en jacka till att varva med så jag slipper tvätta så ofta. Färgen är sådär, men det var ju REA!

Dessutom vantar och en kondommössa :thumbup:

Jag hittade inget Under Armour som alla tuffa grabbar har! Det får bli en annan gång!

http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Blandat/utrustning.jpg

machine gun
2007-10-14, 13:27
Härligt med löparshopping! :thumbup: Men du.. glöm inte den sexiga reflexväxten när du ger dig ut i höstmörkret.

Fint även att läsa att nån mer än jag anser asfalt vara ett bra underlag :D

Guybrush
2007-10-14, 13:46
Men du.. glöm inte den sexiga reflexväxten när du ger dig ut i höstmörkret.

Redan fixat :thumbup:

Guybrush
2007-10-14, 17:55
Löpning

Distans: 6.54 km
Tid: 36:52
Snitthastighet: 5:38
Snitt-/Maxpuls: 164/180

Otroligt ojämn löpning. Kände mig trött i benen och tappade tempo och löpteknik. Vet inte om förra passet fortfarande ligger kvar i benen lite. Eller beror det kanske på drinkarna igår???

http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Forerunner/Terrng2007-10-14Puls-Distans.jpg

Eddie Vedder
2007-10-14, 18:26
Nice clothes Guybrush!:thumbup:

Alltid kul med ny sportutrustning, motiverar lixom ytterligare. Bra grejer oxh dessutom snygga, även om jag själv hade föredragit grått före blått på jackan.;)

Att löpningen var lite ojämn är knappast konstigt, du har ju trots allt sprungit ganska mycket på sistone (och så den där andra anledningen du nämner angående gårkvällen då förstås*whistle* ). Se det som ett tecken på att det kan vara bra med en löpfri dag.

Fint även att läsa att nån mer än jag anser asfalt vara ett bra underlag :D

Ja det är helt ofattbart.:D

Guybrush
2007-10-14, 18:52
Nice clothes Guybrush!:thumbup:

Alltid kul med ny sportutrustning, motiverar lixom ytterligare. Bra grejer oxh dessutom snygga, även om jag själv hade föredragit grått före blått på jackan.;)


REA JU!

Jag har ju haft en löparfri dag (lördag) men jag tror att 10 km asfalt tog lite på benen. Inga smärtor dock!

machine gun
2007-10-14, 20:25
Ja det är helt ofattbart.:D

Men det är ju tur för mig, eftersom tävlingar på de sträckor jag vill bli bra på vanligtvis går just på asfalt.

Guybrush
2007-10-14, 20:42
Asfalt är klart tuffare för höfter och knän, men man får aldrig samma härliga flyt på något annat underlag!

Eddie Vedder
2007-10-14, 20:48
Men det är ju tur för mig, eftersom tävlingar på de sträckor jag vill bli bra på vanligtvis går just på asfalt.

Där knockade du mig din jäkel!:furious:

Så ligger det ju till även för mig om jag skall vara ärlig. Bortsett från LL då förstås. Iaf i dagsläget, har jag väl genomfört några milstolpar bland kul och kända lopp här i Sverige kommer det kanske bli mer "speciella" lopp i framtiden.

Typ mer terräng och så.:)

Guybrush
2007-10-14, 21:02
Yddingeloppet som jag skall springa om två veckor är ganska tuff terräng. Det ska bli spännande att se vilken tid man kan klämma ur kroppen i grusiga backar! Bästa tiden är på asfalt i spöregn i Malmö som är platt som en pannkaka. Då lyckades jag med årets mål, under 50 min på milen. Närmare bestämt 49:54 :D

Guybrush
2007-10-15, 20:10
Styrketräning:

Sittande rodd @ 50 kg, 3x8

Bröstpress (maskin) @ 45 kg, 3x8

Sittande militärpress (maskin) @ 20 kg, 3x8

Hantellyft åt sidan @ 5 kg, 3x8

Hantelcurl @ 10 kg, 3x8

Triceps pushdowns @ 15 kg, 3x8

Ryggresningar i maskin @ 40 kg, 3x8

Crunches @ 40 kg, 3x8

Benspark @ 45 kg, 3x8

Sittande lårcurl @ 40 kg, 3x8

Tog det ganska lugnt med lägre vikter pga det långa uppehållet från gymmet. Träningsvärk lär jag få ändå!

machine gun
2007-10-15, 21:57
Så ligger det ju till även för mig om jag skall vara ärlig. Bortsett från LL då förstås. Iaf i dagsläget, har jag väl genomfört några milstolpar bland kul och kända lopp här i Sverige kommer det kanske bli mer "speciella" lopp i framtiden.

Typ mer terräng och så.:)

Jag säger bara Ursvik Ultra :devil:

Guybrush
2007-10-17, 21:11
Jag säger bara Ursvik Ultra :devil:
*ryser*

Löpning

Distans: 10.09 km
Tid: 51:53
Snitthastighet: 5:08
Snitt-/Maxpuls: 177/190

Det var tänkt att bli ett lugnt pass och första kilometerna lufsade jag fram i lugnt tempo. Sen slog det slint i skallen och jag fick för mig att nu skulle jag plågas lite! Jag är väldigt nöjd med tempot runt 5 km. Det var visserligen hyffsat plan asfalt men ändå!

Detta är min näst bästa tid på milen. Jag har varit under 50 min en gång men då hade jag ätit Snickers innan :D Hade jag inte mesat bort den första dryga kilometern hade det blivit riktigt bra.

Nu är jag ganska stel i vaderna. Har försökt stretcha så gott det går. Har alltid varit en slarver med stretching och vet inte riktigt hur länge man bör hålla på...

http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Forerunner/Terrng2007-10-17Puls-Distans.jpg

machine gun
2007-10-18, 10:38
Hade jag inte mesat bort den första dryga kilometern hade det blivit riktigt bra.

Å andra sidan kan man inte gärna hoppa över uppvärmningen. Inför kvalitetspass: 1-3 km lätt jogg (är man ambitiös lägger amn till ett par koordinationslopp också), sen kör man själva passet och avslutar med 1-2 km nedjogg. Ju kortare man ska springa desto längre uppvärmning.

Håll varje stretchposition i ca 20-30 sekunder, eller 2-3x10 sek, det är fullt tillräckligt för de flesta.

machine gun
2007-10-18, 10:42
EDIT: Glöm inte att stretcha soleus (inre vadmuskeln) också, många stretchar bara gastrocnemius (yttre vadmuskeln), men soleus aktiveras till hög grad i löpning och är ofta stel hos många löpare.

Guybrush
2007-10-18, 10:57
Bra tips där! Tack!

Inre vadmuskeln antar jag är den man kommer åt då man böjer vristen lite? Det känns mycket mer "längre ner" på vaden då.

machine gun
2007-10-18, 11:09
Bra tips där! Tack!

Inre vadmuskeln antar jag är den man kommer åt då man böjer vristen lite? Det känns mycket mer "längre ner" på vaden då.

Ja, precis, när man böjer benet kopplar man ur yttre vadmuskeln. Man kan göra på samma sätt som vid vanlig vadstretch, men med böjt ben. Den jag tycker fungerar bäst är dock denna:

http://exrx.net/StretchImages/Soleus/KneelingCalf.jpg
http://exrx.net/Stretches/Soleus/Kneeling.html

En annan stretch som är bra att ha med är stretch av itb-senan, för att förebygga löparknä. Den är knepig att få till, men efter lite trixande och testande så brukar det gå. När man gör rätt ska det kännas i utsida höft, ibland känns det även lite i baksida/utsida lår och knä (beror på hur spänd man är).

Två varianter:

http://exrx.net/StretchImages/HipAbductors/SquatITBand.jpg
http://exrx.net/Stretches/HipAbductors/SquattingIbiotibial.html

http://exrx.net/StretchImages/HipAbductors/StandingIbiotibial.jpg
http://exrx.net/Stretches/HipAbductors/StandingIbiotibial.html

Guybrush
2007-10-18, 12:01
Tack för bilderna! Jag ska lägga till de momenten nästa gång!

Ivar_Lo-J
2007-10-18, 12:10
Jag tycker de ITB-stretchövningar som vanligen rekomenderas är väldigt knepiga att få till, så jag använder mig av denna istället:
http://www.drbackman.com/tfl-lateral-thigh-sma.jpg
http://www.drbackman.com/tfl-lateral-thigh-smc.jpg

http://www.drbackman.com/it-band-stretch.htm

Den är inte bara för ITB, utan mycket för piriformis, och även för gluteus.

Det är ju dock en smaksak såklart, men jag gillar den.:thumbup:

machine gun
2007-10-18, 12:15
Jag använder den också, men jag viker in benet framför mer. Dock tycker jag den tar mer på gluteus/höft och mindre på itb. Viktigt är väl dock att påpeka att man såklart måste stretcha quadriceps och hamstrings såväl som gluteus också, för att överhuvudtaget få någon effekt av itb-stretchen, då en sena inte är speciellt påverkbar utan snarare musklerna som sliter i den.

GLC
2007-10-19, 16:19
Bra kämpat! Vill se mer tid i gymmet, förstår inte hur du orkar springa!! *gah!*

Några nya bilder sedan du startade journalen? Funderar själv på att lägga upp nya snart, har gått upp lite i vikt som planerat. Skönt att bulka, äter som en häst, blir tråkigare vid deff dock :smash:

Keep it up! *flex*

Guybrush
2007-10-19, 18:36
Ivar_Lo-J & Machine Gun: Tack för stretchövningarna! Provade den stående nyss, men den var trixig! Får öva!

GLC: Tack! Jag vill gärna öka gymtiden men just nu är det satsning på ett lopp om en vecka! Därefter ska jag försöka lägga in två pass i veckan. Nån bulk blir det dock inte tal om, jag är bulkig tillräcklig :D Några nya bilder bjussar jag inte på än, jag har enormt svårt att kapa mer vikt. Jag tycker att jag äter som en hamster men vågen vill inte röra sig. Har alltid haft svårt med viktnedgången men jag vet att det går. Har varit nere i 74 förut. Får väl äta som en mus istället...

Guybrush
2007-10-19, 19:48
Löpning

Distans: 12.15 km
Tid: 1:11:06
Snitthastighet: 5:51
Snitt-/Maxpuls: 165/178

Kändes oförskämt bra mellan 5 och 9 km. Jag hade tänkt hålla mig till milen men bestämde mig för att köra vidare ett par km till pga det fina flytet jag hade. Det måste ha varit min Snickers innan jag gav mig ut som gav mig tryck i benen :)

http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Forerunner/Terrng2007-10-19Puls-Distans.jpg

Eddie Vedder
2007-10-19, 19:50
Du bara ökar och ökar, sjukt ju!:thumbup:

Jag är ruskigt avundsjuk på dig, men glad att det fungerar så bra förstås. Ser hur bra ut som helst.:)

GLC
2007-10-19, 20:06
Lycka till på loppet!

Jag njuter av att äta mycket och träna hårt. En deff blir det mest för att testa mig fram lite. Fungerar det bra satsar jag nog på en större bulk senare också. Får äta som ett djur för att hålla mig på kaloriplus när jag tränar MMA. Brottningsträning är vansinnigt jobbigt.

Kör hårt! Glöm ej att du bör ligga på kaloriplus för att kunna förvänta sig ökning av muskelmassa i gymmet. När det gäller att springa så räcker det väl så länge du har energi att fortsätta springa. Vikten bör ge med sig snart tycker jag... *flex*

Give me fuel, give me fire, give me that which I desire! :hbang:

Guybrush
2007-10-19, 20:10
Tack Eddie! Orden värmer! Det enda som grämer mig lite är att vikten envisas. Annars är jag mycket nöjd med utveckligen faktiskt!

Jag ska nog bli lite mer regelbunden med min kosthållning i fortsättning. Det verkar vara det enda som funkar. När jag vägde som minst för ett par år sen var jag som Skalman med sin mat-och-sov-klocka. Nästan manisk men det funkade. Jag vill inte dit igen, för det funkar inte i längden. Men lite mer åt det hållet är nog tvunget.

Guybrush
2007-10-19, 20:15
GLC: Tack! Som det är nu styrketränar jag mest för att försöka bibehålla det lilla jag har! Kaloriplus kommer när jag väl har blivit gått ner till ca 74, eller mindre beroende på vad spegeln säger.

machine gun
2007-10-19, 23:04
Snickers är nog ytterligare ett preparat som lugger under lupp för dopinginspektionen. Löpningen verkar gå som på räls! :thumbup: När är loppet?

Guybrush
2007-10-20, 07:53
Snickers är rena krutdurken! Loppet är nästa söndag, den 28:e. Ett populärt lopp i Skåne som många brukar avsluta säsongen med. 12 km terräng i riktigt vacker natur, om man nu har sinnesnärvaro att se sig omkring :)

Guybrush
2007-10-21, 15:58
Lördag 20/10

Styrketräning:

Sittande rodd @ 60 kg, 3x8
Bröstpress (maskin) @ 50 kg, 3x8
Sittande militärpress (maskin) @ 20 kg, 3x8
Hantellyft åt sidan @ 6 kg, 3x8
Hantelcurl @ 10 kg, 3x8
Triceps pushdowns @ 15 kg, 3x8
Ryggresningar i maskin @ 40 kg, 3x8
Crunches @ 40 kg, 3x8
Benspark @ 40 kg, 3x8
Sittande lårcurl @ 35 kg, 3x8
Vadpress @ 60 kg, 3x8


Fredagsvägningen visade att det går nedåt trots allt. 78.1 kg stod vågen på.

Guybrush
2007-10-22, 20:59
Löpning

Distans: 10.04 km
Tid: 59:45
Snitthastighet: 5:57
Snitt-/Maxpuls: 156/171

Lågpulslöpning som kändes helt ok. Premiär blev det också för mössan eftersom det var ganska ruggigt ute. Det åkte av efter 5 km då det blev för varmt!

Lekte för övrigt lite i SportTracks 2.0 som än så länge är ett jävla buggnäste! Märkte att kurvan för tempot blev mer högupplöst, på gott och ont. Det blev nästan lite för plottrigt. Dessutom finns det ingen anledning att ha hög upplösning på den kurvan eftersom tempot inte är pålitligt om man inte springer under öppen himmel med sin Garmin.

http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Forerunner/Distance.png

machine gun
2007-10-23, 11:46
Dessutom finns det ingen anledning att ha hög upplösning på den kurvan eftersom tempot inte är pålitligt om man inte springer under öppen himmel med sin Garmin.

Njaee.. jag tycker man kan lita ganska mkt på tempot, med tanke på att det stämt bra på tävlingar med kontrollmätt bana samt att man ju kan kontrollera sträckan mot kartan man får upp och det stämmer ju alltid. Eftersom tempot räknas ut efter sträcka och tid och eftersom tiden knappast har speciellt hög felmarginal, så vågar jag nog lita på den.

Gör skalan mindre, så blir det inte lika plottrigt, nu är det ju 30 sek hopp på skalan, 10 sek ger ett bättre intervall om man vill kunna se några tendenser.

Guybrush
2007-10-23, 11:57
Det enda jag har märkt är att tempot ändras enligt klockan då jag springer in under t.ex en dunge. Detta borde bero på försämrad satellitmottagning. Sträckan kan ju klockan alltid korrigera lite i efterhand men tempot som visas i realtid blir lite konstigt.

machine gun
2007-10-23, 12:31
Det enda jag har märkt är att tempot ändras enligt klockan då jag springer in under t.ex en dunge. Detta borde bero på försämrad satellitmottagning. Sträckan kan ju klockan alltid korrigera lite i efterhand men tempot som visas i realtid blir lite konstigt.

Ja, det är sant. "Live-tempot" är ganska kasst i vissa fall, men det visas ju med lite lagg också. Jga har dock ställt in den på högsta nivån av... vad hette det nu igen? Pace smoothing? och då stämmer iaf "live-tempot" någorlunda. Dessutom får ju klockan spel ibland och visar att man hållt t.ex. 3:20-tempo som max (emn.. det skulle jag nog märkt isf ;)). Men det tempo man får upp på graferna i ST verkar korrigera för det, för där visas mer trovärdig maxhastighet osv.

Guybrush
2007-10-23, 13:07
Graferna i det äldre SportTracks verkar inte ta med alla mätvärden för tempot, snarare kanske var tionde vilket ger en "mjukare" kurva. Om du jämför mina äldre kurvor (och dina för den delen) med min senaste från ST 2.0 så är det stor skillnad. ST 2.0 verkar ta med samtliga värden (varje sekund) för tempot vilket resuterar i en ganska plottrig kurva. Men det kanske är en inställningsfråga. Jag har inte använd 2.0 så mycket eftersom det funkar ganska dåligt än så länge.

Nog med nördsnack! Klockan är skitbra hur som helst! :thumbup:

machine gun
2007-10-23, 13:13
Jag har inte installerat 2.0, så jag har ingen erfarenhet av det. Har du klockan inställd på att mäta varje sekund? Jag har min på "Smart recording", vilket väl ger mätning var 5e sekund eller så. Jo, det ser ju rätt plöttrigt ut, men testa att bara ändra skalan i marginalen, så får du nog en jämnare kurva iaf.

Guybrush
2007-10-23, 15:04
Japp, varje sekund! Bara det bästa är gott nog :)

Guybrush
2007-10-23, 20:50
Handlade dopingpreparat i lördags :D

http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Blandat/snickers.jpg

Guybrush
2007-10-23, 20:53
Löpning

Lågpuls

Distans: 9.58 km
Tid: 54:40
Snitthastighet: 5:42
Snitt-/Maxpuls: 155/167

Första gången med två så pass "långa" rundor efter varandra utan en vilodag. Det kändes ok. Inga direkta krämpor men jag var tröttare i benen än vanligt på slutet.

http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Forerunner/Terrng2007-10-23Puls-Distans.jpg

Guybrush
2007-10-25, 19:19
Löpning

Elljusspår 2x3 km

Löpning i ganska backig terräng utan någon puls- och tidmätning. Detta skedde i samma område som loppet på söndag. Huruvida jag sprang en del av tävlingssträckan vet jag inte, men jag hoppas inte det! Där finns några riktigt branta backar och ska jag komma i mål på runt 60 min så blir det tufft!

Nu blir det vila och laddning inför söndag...

Guybrush
2007-10-28, 16:25
Yddingeloppet

12 km terräng

Tid: 62 min

Det var ett riktigt tufft lopp för mig. Jag tog i för mycket i början och var rejält trött i benen redan vid 3 km. Stigningen i början var tuff! Sen kom jag tillbaka runt 7 km och kunde ånga på ganska bra sista halvan. Allt som allt är jag hyffsat nöjd med insatsen med tanke på terrängen och min lilla erfarenhet därifrån. Jag höll ungefär samma tempo här som på Springtime i Helsingborg som är ett stadslopp på asfalt. Det måste visa på nån form av förbättring.

Tyvärr var jag ganska irriterad i starfållan eftersom min Forerunner troligen är redo för soptippen. Jag sprang med min gamla pulsklocka. Jag skulle naturligtvis, som den klåfingrige jag är, uppdaterad mjukvaran i klockfan i jakten på svenska menyer (vilken egentligen inte spelar någon som helst roll). Någonting hände under överföringen och ett felmeddelande dök upp. Nu är klockan död och det står bara "LOADER" på skärmen. Går ej att starta. I värsta fall tar ingen emot den för service eftersom den är köpt i USA. Det var roligt så länge det varade.

Detta innebär att jag troligen lägger löpningen på hyllan ett tag och går över till spinning under vintern. Det beror på om jag kan lämna in klockan eller ej.

machine gun
2007-10-28, 16:29
Lägger du löpningen på hyllan för att din klocka gått sönder? :confused:

Garmin har världsgaranti, så garantin gäller alltid oavsett var du köpt den. Kontakta huvudkontoret för närmare info om hur du ska gå till väga för att reklamera klockan.

Grattis till ett bra lopp! :thumbup:

machine gun
2007-10-28, 16:33
http://www8.garmin.com/support/warranty.html

Guybrush
2007-10-28, 16:37
Tack machine gun! Det kunde som sagt gått bättre men jag är ändå hyffsat nöjd!

Nä, naturligtvis lägger jag inte löpningen på hyllan, men en tillfällig nedtrappning är nog i fel hur som helst. Gnällinlägget ovan är kanske lite kryddat pga att jag är sur som fan :D Löpningen är för kul för att släppa helt under vintern men det kommer nog bli lite mer spinning!

Garmin verkar skumma. När jag pratade med dem angående överföringen till datorn (som de för övrigt inte fick rätt på men som fungerade när jag fick tips på ett forum att skaffa en strömförsörjd USB-hub) har jag för mig att han sa att de inte gjorde service på klockor köpta utomlands. Men vi får se imorgon när jag ringer.

Guybrush
2007-10-28, 22:07
Ok, nu är jag glad igen! Efter x antal timmar har klockan självläkt och fungerar igen. Den hade antagligen fastnat i nån "uppdateringsmode" och har antagligen nån inprogrammerad tid då den ger upp att försöka ta emot information. Nervös var jag. Vad lär vi oss av detta? If it ain't broke, don't try to fix it! Speciellt inte samma dag som ett lopp *gah!*

Att jag tänker trappa ner löpningen en månad eller två står jag trots allt fast vid. Det hade inte enbart med klockan att göra. Jag är sugen på spinning! Men nåt löppass i veckan kommer det ju bli.

machine gun
2007-10-28, 22:10
Ooh, skönt att klockan fixade sig!

Jag är faktiskt också sugen på spinning, så jag förstår dig, haha. Har dock svår beslutsångest angående var jag ska träna det.

Guybrush
2007-10-28, 22:15
Bra instruktörer är A och O när det gäller spinning. De ska peppa och gapa på en, utan att för den sakens skull vara dryga! En balansgång inte alla klarar :)

Hoppas du hittar ett bra ställe. Ett alternativ att mixa löpningen med är nog bra!

Guybrush
2007-10-30, 20:22
Spinning

45 min
Snitt/Maxpuls: 159/188

Med andan i halsen kommer jag in i salen 4 minuter för sent. Men det här med uppvärming har jag hört bara är båg :cool: Full rulle direkt med andra ord och det märktes att det var ett tag sedan senaste spinningpasset. Men överlag gick det bra och det var riktigt skönt att vara tillbaka i sadeln igen. Jag har saknat Scooter :D

Guybrush
2007-10-31, 20:05
Styrketräning:

Sittande rodd @ 60 kg, 3x8
Bröstpress (maskin) @ 50 kg, 3x8
Sittande militärpress (maskin) @ 25 kg, 3x8
Hantellyft åt sidan @ 6 kg, 3x8
Hantelcurl @ 10 kg, 3x8
Triceps pushdowns @ 20 kg, 3x8
Ryggresningar i maskin @ 45 kg, 3x8
Crunches @ 40 kg, 3x8
Benspark @ 45 kg, 3x8
Sittande lårcurl @ 40 kg, 3x8
Vadpress @ 60 kg, 3x8

Det verkar bara vara jag som använder vadpressmaskinen. Den står lite avsides och har alltid samma inställningar (mina) varje gång. Kör inte folk vader???

Guybrush
2007-11-02, 20:01
Löpning

Distans: 7.97 km
Tid: 47:25
Snitthastighet: 5:57
Snitt-/Maxpuls: 153/171

Katastrofalt dåligt pass. Jag kände mig helt slut i benen efter 4 km och vägen tillbaka blev en kamp. Fattar inte riktigt varför. Det enda förklaringen jag kan komma på är att spinningen skrämde liv i muskler som fortfarande inte hämtat sig riktigt. Jag kände mig rejält slut i benen efter det passet!


http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Forerunner/Terrng2007-11-02Puls-Distans.jpg

Guybrush
2007-11-04, 16:23
Löpning

Distans: 10.14 km
Tid: 56:17
Snitthastighet: 5:32
Snitt-/Maxpuls: 164/177

Idag kändes det betydligt bättre och jag fick in ett hyggligt flyt. En komplett allhelgonamiddag med extra allt dagen innan gjorde susen!


http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Forerunner/Terrng2007-11-04Puls-Distans.jpg

Guybrush
2007-11-04, 16:24
Vikt vid fredagsinvägningen: 77.6 kg. Det går nedåt i sakta mak.

machine gun
2007-11-04, 16:43
Nästan identiskt med mitt pass idag. Jag satte också i mig en stadig middag igår, det verkar göra susen för resultaten :D

Guybrush
2007-11-07, 20:03
Löpning

Distans: 6.8 km

Jobbade över idag och kom hem lite sent. Kände att jag behövde röra mig lite men puckot har i princip bara druckit kaffe idag. Därför blev det ett lugnt kortare pass .

Guybrush
2007-11-10, 16:29
Löpning

Distans: 14:08 km Distansrekord
Tid: 1:16:15
Snitthastighet: 5:24
Snitt-/Maxpuls: 166/180

Kände mig riktig pigg idag när jag väl kom ut! Jag har också märkt att jag klarar bättre och bättre av att springa tätare inpå måltider. Idag gav jag mig nog ut ca 1.5 h efter en rejäl portion bulgur och fiskbullar.

Vädret var lite latjo, ibland solsken och ibland hagel! När det haglade kände jag mig tuff :cool:

http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Forerunner/Terrng2007-11-10Puls-Distans.jpg

Guybrush
2007-11-13, 20:34
Styrketräningspass idag. Dåligt tryck, men jag har inte ätit överdrivet mycket idag. Måste lägga i en högre växel, vågen står stilla.

machine gun
2007-11-13, 20:41
Fin distans och bra tempo! :thumbup:

Guybrush
2007-11-13, 20:46
Fin distans och bra tempo! :thumbup:

Tack! Jag var väldigt nöjd efteråt!

Alltidxx
2007-11-14, 09:21
Lite kuriosa från wikipedia:

Genom spelen får man höra ett antal felsägningar på Guybrushs namn, som "Thriftweed", "Gorbush" och "Threekwood". Guybrush är känd för bland annat sin förmåga att hålla andan i tio minuter.

Namnet Guybrush kommer från Deluxe Paint, programmet som användes för att skapa figuren. Vid denna tidpunkt hade figuren inget namn, så filen kallades för "guy". När filen sparades lade programmet automatiskt till ".brush". Innan skaparna kunde komma på ett riktigt namn vande de sig vid att kalla figuren för "Guy.brush", och de bestämde sig till slut för att det skulle bli hans riktiga namn. Namnet Threepwood kommer från Dave Grossmans RPG-karaktär och valdes genom en omröstning. Namnet kommer från P.G. Wodehouses karaktärer Galahad Threepwood och Clarence Threepwood.

Guybrush
2007-11-14, 10:08
Som "Monkey Island"-fantast visste jag detta för länge sedan. Men jag är lite sjuk :)

Tack för infon ändå :thumbup:

Guybrush
2007-11-15, 21:17
Löpning

Distans: 9:66 km (inkl. uppvärmning och nedjogg)
Tid: 54:06
Snitthastighet: 5:35
Snitt-/Maxpuls: 166/179

Jag hade ont i mitt högra knä de två första kilometrarna sen släppte det mesta men jag kände mig svag och instabil i knät hela tiden. Vet inte vad det beror på och hoppas att det har trollats bort till nästa gång. Dessutom skavde en söm i mina "sömlösa" löparstrumpor (Newline gör inga bra sådana) och jag orkade inte stanna och fixa med det!

Summa summarum ett riktigt pissigt löppass som jag helst vill glömma. Men jag fick betat av några kilometer i alla fall.


http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Forerunner/Terrng2007-11-15Puls-Distans.jpg

Guybrush
2007-11-17, 12:15
Löpning

Slöjoggning

Distans: 6,76 km
Tid: 43:05
Snitthastighet: 6:22
Snitt-/Maxpuls: 158/170

Gav mig ut på en lugn runda för att känna på knät lite. Det ömmade en del de första två kilometrarna men slutade nästan helt när jag blivit varm. Jag kände dock närvaron hela tiden och det stör mig. Men det var inte sämre i alla fall.

Nåt som var sämre var formen. Om man jämför detta passet med det förra så är detta en katastrof pulsmässigt. Pulsen är inte jättemycket lägre detta passet men tempot är. Jag misstänker att det beror på att det var ett förmiddagspass efter halvdan frukost.

Guybrush
2007-11-17, 12:46
Tack bandit! Jag mår fint! Ingen risk med maten här inte. Jag tycker alldeles för matglad för att ligga i nån svältriskzon :)

Guybrush
2007-11-21, 19:57
Spinning

Eftersom mitt knä jävlas blir det spinning ett tag. Veckan har varit värdelös hittills utan någon träning sedan i lördags. Skärpning!

Passet var lite för lugnt och jag hade en låg snittpuls. Var inte alls i form idag. Av knät kände jag ingenting och det är skönt att jag kan konditionsträna! Så fort jag tar två löpsteg eller går raskt börjar det mola i knät. Jag har haft samma fenomen för nåt år sen och då körde jag inte löpning överhuvudtaget så det har inget med överbelastning att göra (som om det skulle kunna vara möjligt i mitt fall :D). Det försvinner med tiden. Fan vet vad det beror på bara. Hade man visst det hade man kanske kunnat förebygga.

Guybrush
2007-11-23, 08:15
Det har varit fan så segt att komma under 77 och stanna där i mer än 10 minuter, men...

Fredagens morgonvikt: 76,5 :hbang:

Bara att fortsätta nu!

Ivar_Lo-J
2007-11-23, 11:45
Skönt att spinningen funkar med knät, och grattis till vikten!

Guybrush
2007-11-23, 12:56
Tack! Ja, det är riktigt skönt. Jag tror att knät kommer att fixa sig snart, det känns bättre nu när jag testar att gå raskt!

Guybrush
2007-11-28, 21:08
*gnällvarning*

Ingen träning alls på en hel vecka. Motivationen tryter lite för tillfället, mycket pga att jag är lite sur på mitt knä. Jag har känt mig bra i några dagar och gav mig ut ikväll för att testa. Efter 300 meter började det mola i knät igen och jag gick surmulen hemåt igen.

Så nu skiter jag i löpningen helt åtminstone året ut. Jävligt tråkigt faktiskt. Jag som svalde min stolthet och skaffade reflexväst och allt!

Det får bli spinning för hela slanten ett tag...

Guybrush
2008-03-15, 09:25
Nya tag

Jag har inte skrivit här på lääänge. Jag har inte varit motiverad till varken journalskrivning eller löpning under vintern. Då har jag mest lite oregelbundet hållit till i gymmet. På konditionssidan har det mest varit pinsam vardagsmotion a'la promenader. Jag skäms... Något fruktansvärt...

Jag känner mig sugen och motiverad på att börja skriva lite journal igen. Jag har varit ute på ett par löprundor på 5-6 km nu och knäet har hållit ihop, men jag känner av det bekanta molandet och är orolig att det ska bli sämre igen. Därför var jag för första gången på rehabshopping igår och först i test är:

http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Blandat/rehband2.jpghttp://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Blandat/rehband1.jpg

Detta skall ju kunna hjälpa mot löparknä och diverse annat grejs. Inte för att jag vet vad jag har, men man måste börja någonstans. Jag har ju värk precis under knäskålen på utsidan och det är precis där den lilla gubben i instruktionsboken pekar :D. Jag skall ge mig in i gymmet och koncentrera mig mer på benträning också.

Min vikt har jag hållit så när som på ett halvt kilo. Idag är vikten 77,3 vilket är på tog för mycket med min kroppssammansättning. Målet är 72 kg om 10 veckor och jag har anmält mig i "Beach 2008"-tråden. Det kommer att bli mycket tufft men jag ska fan försöka!

FÖRSTA målet är dock Springtime 2008 i Helsingborg. Fram tills dess är jag förhoppningsvis av med 3-4 kilo och tiden skall vara under 50 min.

Hädanefter blir det (förhoppningsvis) roliga pulskurvor från löpning här!

Eddie Vedder
2008-03-15, 10:31
Välkommen tillbaka.:)

Kan bara hoppas att knäproblemen kommer gå åt rätt håll. Det är förjävligt när man aldrig helt blir lämnad ifred, själv törs jag ännu inte ge mig på några långpass av exakt samma anledning.:(

Men som sagt, kan bara hoppas på att det blir bättre och det är kul att du börjar skriva i journalen igen.:thumbup:

Guybrush
2008-03-15, 11:17
Tack Eddie!

Jag hoppas på att det skall göra skillnad med lite mer benträning på gymmet. Men vem vet, det kanske bara gör saken värre. Man får helt enkelt hoppas på det bästa!

Även om jag inte har varit så aktiv själv här på brädan så har jag har följt en hel del journaler, däribland din! Dina knäproblem har ju förföljt dig länge förstår jag och det är ju väldigt tråkigt. Jag hoppas bara att jag själv ska slippa förnedra mig på en crosstrainer *popcorn*

Guybrush
2008-03-24, 14:46
Löpning

Distans: ca 5 km

Första rundan med knäbandet. Kändes helt ok faktiskt.

Guybrush
2008-03-24, 14:51
Löpning

Distans: 5:79 km
Tid: 35:03
Snitthastighet: 6:04
Snitt-/Maxpuls: 174/185

Körde med knäbandet och det kändes ok än en gång. Man känner "närvaron" av knät men inga större problem. Jag måste börja med lite knäövningar på gymmet. Kanske till och med gå och undersöka det.

Jobbigt pass i snöoväder blev det med lite ofrivillig terränglöpning. Det var väldigt lerigt och halt mellan 3 och 4 km vilket syns rätt tydligt i kurvan :)

http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Forerunner/Minaaktiviteter2008-03-24Puls-Dista.png

edit: Kul att SportTracks 2.0 har släppts. Snyggare kurvor blir det minsann!

Eddie Vedder
2008-03-24, 15:11
Löpning

Distans: 5:79 km
Tid: 35:03
Snitthastighet: 6:04
Snitt-/Maxpuls: 174/185

Jobbigt pass i snöoväder blev det med lite ofrivillig terränglöpning. Det var väldigt lerigt och halt mellan 3 och 4 km vilket syns rätt tydligt i kurvan :)

Kul att din löpning flyter på, klokt att du inte ger dig på några dumdristigt långa och/eller snabba rundor också.Det kommer.:)

Vädret verkar vara detsamma i hela landet nu, i alla löparjournaler gnälls det på vädret.:D

machine gun
2008-03-24, 20:49
Vädret verkar vara detsamma i hela landet nu, i alla löparjournaler gnälls det på vädret.:D

Nejdå. Snö är opti. Underlaget blir mjukt och skonsamt utan att man behöver ge sig ut i skogen. Dessutom slipper man bli överhettad :thumbup: Jag kommer att påminna dig om ditt klagande under vintern om du skulle våga dig på att klaga när det är 30 grader varmt i sommar :D


Välkommen tillbaka, Guybrush! Undrade faktiskt var du hade tagit vägen. Hoppas att knät håller ihop nu. Själv har jag åkt på nåt löparknäliknande, troligtvis från simningen(!), men det känns mest när jag cyklar *screwy* Hård massage och stretching is the shit tydligen.

Eddie Vedder
2008-03-24, 20:53
Jag kommer att påminna dig om ditt klagande under vintern om du skulle våga dig på att klaga när det är 30 grader varmt i sommar :D

Jag skulle ALDRIG klaga på 30-gradig värme, tro mig. Jag är en ytterst termofil person.:D

machine gun
2008-03-24, 20:58
Jag skulle ALDRIG klaga på 30-gradig värme, tro mig. Jag är en ytterst termofil person.:D

Bäst att göra en print screen på det här inlägget för säkerhets skull :D

Guybrush
2008-03-24, 22:23
Välkommen tillbaka, Guybrush! Undrade faktiskt var du hade tagit vägen. Hoppas att knät håller ihop nu. Själv har jag åkt på nåt löparknäliknande, troligtvis från simningen(!), men det känns mest när jag cyklar *screwy* Hård massage och stretching is the shit tydligen.

Tack så mycket! Jag förstår att du undrade :em: Det har varit "lite mycket" under vintern för mig och jag har inte riktigt känt för löpning och att skriva journal. Men nu känns det desto roligare igen, även om dagens pass var en pina! Nån terränglöpare blir jag aldrig!

Ja, stretching är kanske något jag borde ta på större allvar. Men jag tycker ändå att jag är hyffsat ordentlig med det. Jag har börjar fundera på om skorna kan vara en bidragande faktor. Får prova en annan modell vid nästa köp.

Jag har tittat in i din journal titt som tätt! Ska skriva och peppa desto mer framöver :thumbup:

machine gun
2008-03-24, 22:40
Ja, stretching är kanske något jag borde ta på större allvar. Men jag tycker ändå att jag är hyffsat ordentlig med det. Jag har börjar fundera på om skorna kan vara en bidragande faktor. Får prova en annan modell vid nästa köp.

Det är främst stretch av itb-senan som gäller vid löparknä, samt gluteus, hamstrings och framsida lår. Itb-stretch kan man gärna göra två ggr om dagen medan man har problem.

Exempel på bra stretchövningar
Itb-senan (välj den som känns bäst):
http://www.exrx.net/Stretches/HipAbductors/StandingIbiotibial.html
http://www.exrx.net/Stretches/HipAbductors/SquattingIbiotibial.html
http://www.exrx.net/Stretches/HipAbductors/WallIbiotibial.html
http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=8173


Gluteus:
http://www.exrx.net/Stretches/GluteusMaximus/ProneGlute.html
http://www.exrx.net/Stretches/GluteusMaximus/Lying.html


Lite om itb-senan: http://www.exrx.net/Kinesiology/Inflexibilities.html#anchor13320380
Allmänt om löparknä: http://www.sct.nu/traning/traningslara/itb/itbartikel.htm

Guybrush
2008-03-27, 20:36
Löpning

Distans: 8:35 km
Tid: 48:11
Snitthastighet: 5:46
Snitt-/Maxpuls: 168/178

Ett lite längre pass idag som kändes över förväntan. Knäbandet var naturligtvis på och höll knät i shack. Det funkar faktiskt, men jag inser förstås att det inte är lösningen på problemet. Jag kör på ordentligt nu med stretchövningar (tack Machine Gun för fina länkar) så får vi se vad det ger!

Ruggigt ojämnt tempo man har hållit! Jag skyller på dålig satellitmottagning...

http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Forerunner/Minaaktiviteter2008-03-27Puls-Dista.png

Eddie Vedder
2008-03-27, 20:40
Kul med en lite längre distans Guybrush, grattis till det!:)

När man halvskadad finns ju alltid en risk som ökar lite vid varje extrakilometer men å andra sidan finns ju denmentala biten. Klarar man sig från att inte förvärra skadan tycker jag det känns så sjukt bra att få öka bara litegrann och känna att det är på rätt väg.

Förhoppningsvis känner du den känslan nu, förhoppningsvis känner du heller inga sviter av det imorgon.

Btw införskaffade även jag en Garmin i tisdags!:thumbup:

Guybrush
2008-03-27, 20:54
Alltid kvick med respons du! Det är roligt och uppskattat!

Känslan blev bättre och bättre per avbetat kilometer, därav den lite längre distansen. Men jag har ju ingen aning om hur det hade gått utan knäbandet. Det stannar på några pass till, det är en sak som är säkert!

Gratulationer igen till klockan! (Finns även i din journal :))

Eddie Vedder
2008-03-27, 21:02
Alltid kvick med respons du! Det är roligt och uppskattat!

Kul att ens tragiska liv som manisk "heltidskolospammare" uppskattas.:D

Känslan blev bättre och bättre per avbetat kilometer, därav den lite längre distansen. Men jag har ju ingen aning om hur det hade gått utan knäbandet. Det stannar på några pass till, det är en sak som är säkert!

Ja känslan brukar oftast bli bättre under tiden, både på gott och ont skulle jag påstå. Långt ifrån varje pass där kroppens positiva signaler under träningen de facto talar sanning, något man tyvärr kan märka efteråt.:(

Men vi hoppas att vi slipper det nu.:) Att ta bort knäbandet ser jag ingen anledning till heller, bara dumt att chansa.

Guybrush
2008-03-31, 20:04
Löpning

Distans: 6:42 km
Tid: 37:47
Snitthastighet: 5:53
Snitt-/Maxpuls: 172/181


Det blåste stormvindar när jag väl kom ut utanför stan. Det blev en jobbig runda och föregående pass kändes fortfarande i benen. Otränad är man...

Knät kändes av lite mer, men det gjorde inte ont. Det blev ett ordentligt stretchpass efteråt.

http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Forerunner/Minaaktiviteter2008-03-30Puls-Dista.png

Guybrush
2008-03-31, 20:07
Summering v.13

Löpning: 20,56 km


När man summerar ser man verkligen hur lite man tränar. Var är styrketräningen??? Dags att få tummen ur...

Guybrush
2008-04-01, 21:00
Var nyss inne och kollade på Yddingeloppets hemsida (som jag sprang förra året). Jag har missat att jag är med på bild. Den är tillräckligt suddig för att lägga upp här, hehe.

Vilket löpsteg :MrT:

http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Blandat/yddingeloppet.jpg

Guybrush
2008-04-03, 20:30
Löpning

Snigelfart

Distans: 10.18 km
Tid: 1:07:06
Snitthastighet: 6:36
Snitt-/Maxpuls: 163/181

Uselt pass. Nog för att det skulle bli ett lugnt distanspass, men detta var lite väl. Jag får väl skylla mig själv som inte hade varken ätit eller druckit på 7h innan passet! Kände mig uttorkad efter 5 km och jag fick samtidigt hicka!!! En hicka som höll i sig resten av passet. Det är jobbigt som fan att springa då och folk sneglade på mig som om jag var knäpp! Måste ha låtit roligt.

Knät gjorde ont en bit in i passet eftersom jag tvunget skulle pilla med bandet. Jag skulle spänna åt det lite och därefter gjorde det ont ett tag. Inte pilla med bandet under passet i fortsättningen. Pauserna syns ganska tydligt i kurvan :)

http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Forerunner/Minaaktiviteter2008-04-03Puls-Dista.png

Guybrush
2008-04-05, 09:14
Löpning

Litet intervallpass

Distans: 5.53 km
Tid: 30:17
Snitthastighet: 5:28
Snitt-/Maxpuls: 169/190

Fortfarande litegrann trött i benen efter den sega rundan i förrgår. Men humöret och vädret var på topp. Lite mulet men uppehåll och väldigt frisk och skön luft.

Efter andra intervallen var jag helt stum i benen och det märks verkligen att jag behöver mer ordentlig tempoträning. De starka dryckerna igår kväll har inget med saken att göra.

http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Forerunner/Minaaktiviteter2008-04-05Puls-Dista.png