handdator

Visa fullständig version : inför bulk


LasseMan
2007-08-10, 15:28
hej

tänkte ta å köra igång snart med en bulk period så vad tror ni om detta upplägg

Längd 181
vikt 65
ålder 21
fett mycket lite kommer med siffror efter helgen

basala förbrukning 1723kcal

träningen kommer se ut något så här


dag 1: Bröst, Mage, Underarmar (Snabb löpning 20Min ca5km inte i samma pass)
dag 2: Biceps, Triceps, Mage
dag 3: Lår, Vader, Mage
dag : Axlar ,Rygg
dag : vila
dag : Bröst, Biceps, Mage
dag : Löpning ca 20-30 min

Maten är upplagd enligt detta

protte:206 kolhydrat:344 fett:63 kcal:3100

vad tror ni om detta upplägg skriv gärna förslag om ändringar...

Eddie Vedder
2007-08-10, 16:21
Eftersom din fråga mest gällde ditt träningsupplägg flyttade jag den hit eftersom dom mest kunniga inom just träning kan ge dig tips då.:)

Vill du ha ytterligare kosttips så kan du starta en ny tråd i kostdelen där du är betydligt mer specifik om vad, hur och när du tänkt äta.:thumbup:


Dessutom är du välkommen hit till kolozzeum!:)

Raggis
2007-08-10, 16:27
Varför så mycket protein?

Deceiver85
2007-08-10, 16:28
Varför så mycket protein?
Varför inte?

LasseMan,

Hur länge hade du tänkt att bulka?

Raggis
2007-08-10, 16:29
Varför inte?

LasseMan,

Hur länge hade du tänkt att bulka?

För att det är onödigt, i mitt tycke. Jag skulle personligen ha knaprat i mig lite extra carbs, och legat på 2g per kilokroppsvikt. Mer behövs knappast.

Slartibartfast
2007-08-10, 16:39
Varför så mycket protein?

Vissa tränare håller hårt på att man ska äta kring 4g/kg. Och de tränarnas adepters resultat förbättras avsevärt när de reglerar upp proteinintaget.

Raggis
2007-08-10, 16:43
Vissa tränare håller hårt på att man ska äta kring 4g/kg. Och de tränarnas adepters resultat förbättras avsevärt när de reglerar upp proteinintaget.

Jo, vet att många förespråkar olika. Men, jag sa även att det var min personliga åsikt.

Slartibartfast
2007-08-10, 16:43
Jo, vet att många förespråkar olika. Men, jag sa även att det var min personliga åsikt.

Vad baserar du den på då? Har du testat ligga riktigt högt på protein?

Handcuff
2007-08-10, 16:46
Vissa tränare håller hårt på att man ska äta kring 4g/kg. Och de tränarnas adepters resultat förbättras avsevärt när de reglerar upp proteinintaget.

Typ att musklerna växer flera centimeter på en månad? På ett år? Skuller vara intressant att se. Skulle tippa på att det är *bs*

Oj nu reglerade jag upp proteinintaget och jävlar vad jag växer! (att det tar åratal att lägga på sig ett par hekto muskler glömmer vi för en stund).

Raggis
2007-08-10, 16:49
Vad baserar du den på då? Har du testat ligga riktigt högt på protein?

Ja, det har jag. Förra året, så låg jag på 250 g protein per dag, vilket är mer än 3x min kroppsvikt.

Slartibartfast
2007-08-10, 16:55
(att det tar åratal att lägga på sig ett par hekto muskler glömmer vi för en stund).

Gör det det? *popcorn*

Jay-Z
2007-08-10, 17:05
(att det tar åratal att lägga på sig ett par hekto muskler glömmer vi för en stund).


Va?

Handcuff
2007-08-10, 17:30
Va?

Glömde att ni packade på er flera kilo muskler/år....

Slartibartfast
2007-08-10, 17:42
Glömde att ni packade på er flera kilo muskler/år....

Vi äter för lite protein.

Jay-Z
2007-08-10, 18:18
Glömde att ni packade på er flera kilo muskler/år....

Ja. :)

LasseMan
2007-08-10, 22:28
....hade tänkt bulka ett bra tag mitt mål är att gå upp till 75-80till nästa sommar höst så men ändå hålla min dags form ....vägde in mig precis på en våg som kollar fett/vatten mäng å fett halten låg på 7,5% så det finns inte alt för mycket att ta på...

angående protte mängden kör jag för att det känns bäst helt enkelt...kanske fastnat i ett mönster men men=)

men va tror ni kan den kalori mängden vara vettig??

Raggis
2007-08-11, 02:12
....hade tänkt bulka ett bra tag mitt mål är att gå upp till 75-80till nästa sommar höst så men ändå hålla min dags form ....vägde in mig precis på en våg som kollar fett/vatten mäng å fett halten låg på 7,5% så det finns inte alt för mycket att ta på...

angående protte mängden kör jag för att det känns bäst helt enkelt...kanske fastnat i ett mönster men men=)

men va tror ni kan den kalori mängden vara vettig??

Såna där vågar är inte pålitliga för fem öre.

Eddie Vedder
2007-08-11, 05:04
men va tror ni kan den kalori mängden vara vettig??

Vilken då?:confused:

Du nämner ju inga siffror så det är ju aningen svårt att säga om kalorimängden är vettig då.

hur gammal är du, hur lång, hur ofta och vad tränar du, hur ser ditt liv ut bortsett från träningen (aktiv eller framför datorn t.ex.)?
Finns många faktorer som inverkar på energiförbrukningen, 3000kcal känns som något du skulle kunna öka långsamt i vikt på men är ju absolut ingen garanti beroende på olika nämnda faktorers inverkan.

LasseMan
2007-08-11, 05:35
nä det är dom kanske inte men det är ju en fingervisning i allfall...

som jag skrev i första är jag 21år 181 lång och väger 65....

jag har kollat mitt basala är ca 1723..sen jo har jag inte värdens jobbigaste jobb....mycke bil körning och dylikt...

sen blir det ju styrke då brukar hamna vid 5-6 styrke pass i veckan ungeföär 70-80 min brukar det bli...samt 2-3 löpningar ca 20min.

annars på fritiden är jag hyfsat aktiv, blir aldeles för dampig om man är stilla så=)...

Eddie Vedder
2007-08-11, 06:26
nä det är dom kanske inte men det är ju en fingervisning i allfall...

som jag skrev i första är jag 21år 181 lång och väger 65....

jag har kollat mitt basala är ca 1723..sen jo har jag inte värdens jobbigaste jobb....mycke bil körning och dylikt...

sen blir det ju styrke då brukar hamna vid 5-6 styrke pass i veckan ungeföär 70-80 min brukar det bli...samt 2-3 löpningar ca 20min.

annars på fritiden är jag hyfsat aktiv, blir aldeles för dampig om man är stilla så=)...

Oj jag ber om ursäkt, uppfattade det som att den första posten på sidan var den första i tråden. Ganska mosig i huvudet och nyvaken (får skylla mina mina jävla fyllegrannar som höll mig vaken inatt:D).

Hursomhelst tycker jag det ser bra ut nu när jag kollat ordentligt hehe.;) Så 3100kcal tror jag absolut kommer innebära överskott utan att för den delen göra dig grisfet om du lever et aktivt liv.

Proteinmängden styr du ju såklart själv efter eget tycke och smak, skulle den understiga det du planerat är det ju inget fel iaf så du behöver inte oroa dig att mindre är för lite även fast du inte ligger på ett ohälsosamt högt proteinintag.:)

Ber om ursäkt igen för att jag missade helt förut, lycka till i fortsättningen!:thumbup:

LasseMan
2007-08-11, 22:03
Oj jag ber om ursäkt, uppfattade det som att den första posten på sidan var den första i tråden. Ganska mosig i huvudet och nyvaken (får skylla mina mina jävla fyllegrannar som höll mig vaken inatt:D).

Hursomhelst tycker jag det ser bra ut nu när jag kollat ordentligt hehe.;) Så 3100kcal tror jag absolut kommer innebära överskott utan att för den delen göra dig grisfet om du lever et aktivt liv.

Proteinmängden styr du ju såklart själv efter eget tycke och smak, skulle den understiga det du planerat är det ju inget fel iaf så du behöver inte oroa dig att mindre är för lite även fast du inte ligger på ett ohälsosamt högt proteinintag.:)

Ber om ursäkt igen för att jag missade helt förut, lycka till i fortsättningen!:thumbup:


aa..det är lungt....får hoppas på det så massan kan börja smita in snart=)...
behöver några kilo extra men vill inte gå upp för fort så det blir en massa onödigt fett att ta bort...

um får se kanske tar bort lite protte å sätter in några extra kolhydrater i stället måste klura...

jaja det börjar snart får väll skriva om det blir nå resultat...hade

Alfred Nobel
2007-08-11, 22:37
aa..det är lungt....får hoppas på det så massan kan börja smita in snart=)...
behöver några kilo extra men vill inte gå upp för fort så det blir en massa onödigt fett att ta bort...

um får se kanske tar bort lite protte å sätter in några extra kolhydrater i stället måste klura...

jaja det börjar snart får väll skriva om det blir nå resultat...hade

Du har en bra inställning, jag önskar dig all lycka med träning och hoppas du återkommer med en rapport om hur resultatet blev.

Det vore trevligt om du startar en träningsdagbok här på forumet och dokumenterar din träning och ger oss lite uppdatering under din resa. Det är alltid kul som läsare att följa personer och kunna ge konstruktiv kritism :thumbup:

LasseMan
2007-08-12, 00:14
haha ja man får väll va positiv=)....jo har funderat på att göra det kanske lättare att hålla koll på en själv också...minnet försvinner som gansk snabbt annars=)...

Endura
2007-08-12, 04:14
....hade tänkt bulka ett bra tag mitt mål är att gå upp till 75-80till nästa sommar höst så men ändå hålla min dags form ....vägde in mig precis på en våg som kollar fett/vatten mäng å fett halten låg på 7,5% så det finns inte alt för mycket att ta på...

angående protte mängden kör jag för att det känns bäst helt enkelt...kanske fastnat i ett mönster men men=)

men va tror ni kan den kalori mängden vara vettig??

hur hade du tänkt kunna "hålla dagsformen" när du tänker bulka upp dig över 10kg?

LasseMan
2007-08-12, 14:07
det är ju som en ganska lång period jag har tagit på mig ska ju inte satsa på 10 panner nästa månad...men visst kommer det bli fett men mena mest att jag inte ville svälla hur mycket onödigt fett som helst utan ändå känna att man är ganska tajt..

GymTT
2007-08-12, 14:08
Lägg dig på typ 2-300kcal + om dagen är mitt tips.

LasseMan
2007-08-12, 15:06
ska ta och tetsa några olika över skott snart....
och se hur vikten beter sig...

Eddie Vedder
2007-08-12, 16:15
ska ta och tetsa några olika över skott snart....
och se hur vikten beter sig...

Hoppas inte hit och dit mellan olika upplägg på tok för ofta bara. Får du ingen som helst kontinuitet i ditt upplägg blir det omöjligt att utvärdera om något fungerat bättre eller sämre.
200-300kcal överskott per dygn låter bra i teorin men kan vara desto svårare att uppnå i praktiken eftersom ens enerfiförbrukning är väldigt väldigt svår att uppskatta korrekt. Det är en av anledningarna till att lite högre oftast rekommenderas, att sikta på ett litet överskott kan väldigt lätt innebära inget överskott i slutändan. Det kan såklart innebära ett större också, helt beroende på hurpass rätt du räknar på förbrukning och intag.:)

LasseMan
2007-08-13, 05:12
Hoppas inte hit och dit mellan olika upplägg på tok för ofta bara. Får du ingen som helst kontinuitet i ditt upplägg blir det omöjligt att utvärdera om något fungerat bättre eller sämre.
200-300kcal överskott per dygn låter bra i teorin men kan vara desto svårare att uppnå i praktiken eftersom ens enerfiförbrukning är väldigt väldigt svår att uppskatta korrekt. Det är en av anledningarna till att lite högre oftast rekommenderas, att sikta på ett litet överskott kan väldigt lätt innebära inget överskott i slutändan. Det kan såklart innebära ett större också, helt beroende på hurpass rätt du räknar på förbrukning och intag.:)

ligger ju något i det svårt att räkna ut vardags livet det pendlar ju ganska mycket...jaja vi får köra en eller tå test perioder....ska ta och snickra till en tränings dag bok så det finns någe att följa...

BigForre
2007-08-13, 05:43
Ja, det har jag. Förra året, så låg jag på 250 g protein per dag, vilket är mer än 3x min kroppsvikt.

Hahah...eller *gah!* ...och du har mångårig erfarenhet av styrketräning och kan slå fast att det var den faktor som gjorde skillnaden mellan resultaten dessa år. Det är säkerligen den enda faktor som du förändrat mellan dessa perioder *rolleyes*