handdator

Visa fullständig version : Spelt (Dinkelkorn) - Jättegott tips på alternativ till ris

Mirre
2007-08-10, 12:20
Testa Spelt! Dinkelkorn. Kostar en tjuga för 500 gram på Ica. Samma vara kostar det dubbla i hälskostaffären. Du hittar det i "hälsohyllan" eller vid riset.

Koka upp som ris + salt, koka under lock på ettan i ca 40 min. Det ska vara lite tuggmotstånd. Häll av överblivet vatten.
Äts med fördel aningen ljummet och kan även ätas kallt.
Dröjer ett tag innan jag äter ris igen. Och tilläggas kan är att det är så mycket godare än t ex Quinoa.
Mummy *drool*

Dagens dietlunch bestod av:
Kokt lax, keso, spelt, broccoli och sallad (gurka, grönsallad, paprika, rödlök, babyspenat, äppelcidervinäger o citronpeppar)

Innehåll för Spelt
Genomsnitt för 100 g
Energivärde 328 kcal
Protein 12,6 g
Fett 3,1
Kolhydrat 61 g varav kostfiber 8,3 g
Na 3,0 mg

Något högre halt av järn och vitaminer bl.a. B och B2 än hos vete

Animalistic
2007-08-10, 13:08
låter bra ;) ska provas när jag börjar deffa :D har du någon bild du kan ladda upp ?

Stoltz
2007-08-10, 13:21
Prövade det för några månader sen, en "Extra mycket protein!" version (Annars hade jag nog aldrig sett den) och fy för den lede vad illa det smakade för att vara ärlig. Det gick inte rätt i mun, överhuvudtaget. Ska dock testa det snart igen och försöka lite experiment med det.

Mirre
2007-08-10, 14:07
Prövade det för några månader sen, en "Extra mycket protein!" version (Annars hade jag nog aldrig sett den) och fy för den lede vad illa det smakade för att vara ärlig. Det gick inte rätt i mun, överhuvudtaget. Ska dock testa det snart igen och försöka lite experiment med det.
Undrar vad du åt då...Alla här på jobbet inkl "Donkenfolket" som har smakat av mitt, tyckte det var helt ok elelr tom supergott!
Kanske beror på kocken? ;)

Stoltz
2007-08-10, 14:17
Undrar vad du åt då...Alla här på jobbet inkl "Donkenfolket" som har smakat av mitt, tyckte det var helt ok elelr tom supergott!
Kanske beror på kocken? ;)

:D
Jag är riktigt duktig vanligtvis, men fick inte detta rätt. Hela min korridor har nu markerat dinkelriset som fläcken i min kökskarriär sen jag flyttade dit *spy*

skratt
2007-08-10, 17:04
Men dinkelkorn ska ej förväxlas med dinkelris :). Dinkelriset ser ut som vanligt ris, medans kornen är.. ja korn. Och såå mycket godare! Älskar dinkel *drool*