handdator

Visa fullständig version : Komplettera protein i havre?


Kung Bruno
2007-08-10, 11:23
Hej.

Jag vet att om man äter en någorlunda varierad kost så ska man inte behöva bry sig om att komplettera olika livsmedels aminosyror. Men nu hade jag tänkt käka havregrynsgröt till frukost ett bra tag, och undrar om det är något som kompletterar havre så att även havrets protein blir fullvärdigt?

Läste på body.se att F. Paulun hade skrivit att ägg var bra komplement. Men med tanke på skribenten så kände jag mig inte säker.

Någon som vet? :em:

King Grub
2007-08-10, 11:27
Mjölk går utmärkt.

Det visades redan 1919. :)

even the minimum amount of milk which can possibly be regarded as permissible in the light of our present knowledge of nutrition, will apparently so supplement the proteins of either the maize or oat kernel as to make them function with an efficiency comparable with that of the average protein of mixed diet in the maintenance metabolism of man.

http://www.jbc.org/cgi/reprint/39/1/53.pdf

Kung Bruno
2007-08-10, 11:37
Tack! Så om jag öser mjölk över gröten så kan jag även räkna proteinet från havren som fullvärdig? (går det bra med övriga mjölkprodukter? Keso, kesella, mjukost osv.?)

Hittar inte "maize" och "oat kernel" i lexikon. Men jag antar att det betyder havre ... typ?

Tack igen!

Exhale_
2007-08-10, 11:49
Tack! Så om jag öser mjölk över gröten så kan jag även räkna proteinet från havren som fullvärdig? (går det bra med övriga mjölkprodukter? Keso, kesella, mjukost osv.?)



"even the minimum amount of milk which can possibly be regarded as permissible in the light of our present knowledge of nutrition, will apparently so supplement the proteins of either the maize or oat kernel as to make them function with an efficiency comparable with that of the average protein of mixed diet in the maintenance metabolism of man. "

Det går bra med övriga mjölkprodukter också

Nitrometan
2007-08-10, 11:50
maize = majs

oats = havre

http://en.wikipedia.org/wiki/Maize

kspr
2007-08-10, 22:39
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2096235&postcount=28

Havregryn har överskott på svavelaminosyrorna cystein och methionin. Havregryn har däremot brist på aminosyran lysin. Inte lika stort underskott som vete eller råg men ett underskott.

Vassle och kasein är ganska lika varrandra i sammansättning. Överskott på lysin och brist på svavelaminosyrorna. Här blir alltså 1+1=3 när mjölk och havre blandas. Möjligen, möjligen är vassle lite bättre än kasein men nu delar vi atomer. Här kanske kaseinet är bättre i timing ? eftersom vasslet alltid är snabbast och kommer före proteinet från havren.

Kung Bruno
2007-08-11, 00:38
Tack kspr!

Undra vart fan Grub och Sverker lär sig allt ... det där blir copy paste kan jag lova dig.

regus
2007-08-11, 00:42
Undra vart fan Grub och Sverker lär sig allt ... det där blir copy paste kan jag lova dig.

Böcker och glo runt på nya studier brukar vara rätt hett om man vill bli duktig och informerad inom ämnet.

Slartibartfast
2009-05-14, 19:12
Hur är det med havre och protein från kött, fisk och fågel?

Eddie Vedder
2009-05-14, 19:25
Hur är det med havre och protein från kött, fisk och fågel?

Lysinhalten är hög där också, tonfisk, fläskkött, renkött, kaninkött, sej, kalkon och kyckling var exempel på livsmedel med hög lysinhalt per 100g livsmedel enligt specialtabeller från SLV.

Tabellerna finns i spalten till höger i Excellfiler:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13971&epslanguage=SV

Scratch89
2009-05-14, 19:34
Hur är det med havre och protein från kött, fisk och fågel?

Allt köttprotein (förutom gelatin och annan bindväv) är komplett och har dessutom ett "överskott" på aminosyror, så äter du något tillsammans med något animaliskt kommer det i de allra flesta fall att kompletteras.

Nu är väl BV rätt så förlegat, men ändå.

Fredrik_S
2009-05-14, 20:27
Tack! Så om jag öser mjölk över gröten så kan jag även räkna proteinet från havren som fullvärdig? (går det bra med övriga mjölkprodukter? Keso, kesella, mjukost osv.?)

Hittar inte "maize" och "oat kernel" i lexikon. Men jag antar att det betyder havre ... typ?

Tack igen!

Du behöver inte ösa mjök "even the minimum amount of milk" betyder att det räcker med bara lite mjölk för att komplettera proteinet.

Onigiri
2009-05-14, 21:06
Om jag byter ut mjölken mot yoghurt? Uteblir den fina effekten då?

mikaelj
2009-05-14, 21:16
Samma sak; proteininnehållet i yoghurt och mjölk är samma. Ibland lite högre i yoghurt, beror på vilken sort.

creperiet
2009-05-14, 21:34
Vad är "formeln" för att se hur man kompletterar proteiner i livsmedel? Kollar man typ efter den lägst förekommande essentiella aminosyran och sen letar upp ett annat livsmedel som har högt av det? Om jag vill höja upp värdet i majs till exempel.

Onigiri
2009-05-14, 21:40
Samma sak; proteininnehållet i yoghurt och mjölk är samma. Ibland lite högre i yoghurt, beror på vilken sort.Gott! För tillfället är det Icas jordgubb 0.5%, men har länge stått och spanat in choklad 5,5% *popcorn*

mikaelj
2009-05-14, 21:51
Chokladyoghurt på 5,5% fetthalt? o_O

frambogir
2009-05-14, 21:59
Jag avråder från den yoghurten! Jag föll för frestelsen och köpte en liter. Smakade verkligen inte alls bra, träiga små chokladbitar, kunde nästan lika gärna vara plast!
Jag utgår för övrigt från att det är Skåne mejeriers vi talar om :)

Eftersom jag har fått dille på chokladbollar så här i diettider så kan jag kanske slänga ner lite double pro i chokladen och få ännu bättre före träningen mat! Detta är helt seriöst.

Onigiri
2009-05-14, 22:03
Har smakat den en gång frambogir. Allt som innefattar choklad är brun kärlek och bör icke undvikas.

Sniggel
2009-05-15, 05:52
Vad är "formeln" för att se hur man kompletterar proteiner i livsmedel? Kollar man typ efter den lägst förekommande essentiella aminosyran och sen letar upp ett annat livsmedel som har högt av det? Om jag vill höja upp värdet i majs till exempel.

Jag har inget exakt svar på din fråga men dessa sidor kanske är intressanta:

http://web.telia.com/~u30032762/komplementering.html
http://web.telia.com/~u30032762/proteingraf.html

Creds till YTS. Informationen är gammal dock och han använder Chemical Score som kanske inte är den absolut senaste mätmetoden, men det gör inte så mycket eftersom den ändå visar vad som går bra att komplettera med varandra.

Sverker
2009-05-15, 06:22
Vad är "formeln" för att se hur man kompletterar proteiner i livsmedel? Kollar man typ efter den lägst förekommande essentiella aminosyran och sen letar upp ett annat livsmedel som har högt av det? Om jag vill höja upp värdet i majs till exempel.

Det är möjligt att samma sak står på YTS sida.

Men det är kört med majs. Helt otacksamt att komplettera.

Majs har främst brist på tryptofan. Mjölk håller en hyffsad balans med tryptofan med ett litet underskott. Mjölk kan alltså inte komplettera upp majsen någon gång.

Nästa begränsande aminosyra är lysin. Överskott på lysin finner du i nästan alla animaliska källor som mjölk, kött, fisk, ägg. Men det hjälper inte. Tryptofanet begränsar fortfarande.

Du får köra som alla andra. Överdosera med protein på annat håll.

Wipflash
2016-10-05, 05:37
kan man komplettera upp havre med vassle med andra ord?

BobaFett
2016-10-05, 06:06
kan man komplettera upp havre med vassle med andra ord?

Du behöver inte ens havren så ja.

Beemel
2016-10-05, 09:00
Kom på en sak som jag inte tänkt på förr.

Om en råvara har för lite av en av de essentiella aminosyrorna, så räknas den som icke fullvärdig.
Men säg att den till exempel har 30% av mängden som behövs för att klassas som fullvärdig.
Vad händer om man äter lite drygt tre gånger mer av den råvaran (nu pratar jag inte om risken att bli tjock på grund av för mycket kalorier).

Alltså om vi säger att man vill ha i sig 100g fullvärdigt protein och äter 300gram av den ovan tänkta råvaran.

Blir det fortfarande inte bra p.g.a. att balansen mot de övriga EAA är fel eller hur fungerar det?

Denna fråga kanske skulle kunna passa i dumma frågor tråden.. men men.

Beemel
2016-10-05, 09:01
kan man komplettera upp havre med vassle med andra ord?

Eftersom vassle är fullvärdigt i sig själv så kan den ju "komplettera" upp till och med vatten =)

King Grub
2016-10-05, 09:02
Det går att bara äta mer av livsmedlet med det icke fullvärdiga proteinet.

Beemel
2016-10-05, 09:11
Det går att bara äta mer av livsmedlet med det icke fullvärdiga proteinet.

Tackar!

Fantastiskt att jag som både intresserad av kost och träning plus som levt 7 år som vegan (med allt vad det innebär gällande fullvärdigt protein), aldrig ens reflekterat över den biten.