handdator

Visa fullständig version : Proteinbars


LuThe
2007-08-09, 22:20
Finns det proteinbars utan kolhydrater? vad är skillnaden på sokerarter och sockeralkoholer? vad är bäst att ha i sin prottebar? och hur kan dom va så himla mkt dyrare än tex whey åtti?

Rahf
2007-08-09, 22:26
Det lär finnas proteinbars utan kolhydrater fast frågan är hur gott det är med sötningsmedel egentligen. Personligen har jag inte sett några iaf.

Sockerarter = Hur mycket av kolhydraterna som är socker.

Det finns inget "bäst" när det gäller prottebars tycker jag. Det är en sista utväg om man inte har tillgång till mat. De innehåller glukos- och fruktossirap samt lite vassleprotein. Det är en snickers, minus jordnötter och med högre proteinhalt i princip.

De är dyrare för att ingredienserna förmodligen är relativt dyra samt att tillverkningsprocessen kostar.

Eddie Vedder
2007-08-10, 04:11
Sockerarter är helt enkelt naturligt förekommande varianter av sackarider.

Sockeralkoholer är syntetiskt framställda och ger ofta mindre energi. Vrför bars är dyrare är ju inte konstigt, det är ju ganska självklart att det är dyrare att fixa ihop en bar och pakettera en och en jämfört med att bara hälla upp proteinpulvret i en påse.
Kan ju jämföras med att köpa mjöl eller köpa bröd.:)

Om du sedan vill käka en proteinbar eller äta en snickers med ett glas mjölk till är ju upp till dig, det är väl ungefär samma sak.

schabo-labo
2007-08-10, 09:05
Sockerarter är helt enkelt naturligt förekommande varianter av sackarider.

Sockeralkoholer är syntetiskt framställda och ger ofta mindre energi. Vrför bars är dyrare är ju inte konstigt, det är ju ganska självklart att det är dyrare att fixa ihop en bar och pakettera en och en jämfört med att bara hälla upp proteinpulvret i en påse.
Kan ju jämföras med att köpa mjöl eller köpa bröd.:)

Om du sedan vill käka en proteinbar eller äta en snickers med ett glas mjölk till är ju upp till dig, det är väl ungefär samma sak.
Det var pedagogiskt och bra förklarat, till och med så att jag fattar. :)

LuThe
2007-08-10, 15:29
protienbar samma sak som snickers ? de uttalandet är väll jättefel? en proteinbar måste va jättenyttigt att ha som mellanmål väll?

borde väll va samma sak som att dricka en prottedrink med lite havregryn... jag har prottebars med 16 gram sockeralkoholer och 2 gram sockerarter. Proteininnehållet ligger på 22 gram.

thexbishop
2007-08-10, 15:58
protienbar samma sak som snickers ? de uttalandet är väll jättefel? en proteinbar måste va jättenyttigt att ha som mellanmål väll?

borde väll va samma sak som att dricka en prottedrink med lite havregryn... jag har prottebars med 16 gram sockeralkoholer och 2 gram sockerarter. Proteininnehållet ligger på 22 gram.

Ja, ja har sett bars innehålla nästan exakt samma saker som en proteindrink, spelar fan ingen roll om de är proteindrink då lr en bar. Snickers är mkt fett lite proteiner, va jag ser så är de helt tvärtom mot en proteinbar, som innehåller lite fett och mkt protein, sen om de smakar som snickers är väl bara bra.

Eddie Vedder
2007-08-10, 16:09
protienbar samma sak som snickers ? de uttalandet är väll jättefel? en proteinbar måste va jättenyttigt att ha som mellanmål väll?

borde väll va samma sak som att dricka en prottedrink med lite havregryn... jag har prottebars med 16 gram sockeralkoholer och 2 gram sockerarter. Proteininnehållet ligger på 22 gram.

Ja, ja har sett bars innehålla nästan exakt samma saker som en proteindrink, spelar fan ingen roll om de är proteindrink då lr en bar. Snickers är mkt fett lite proteiner, va jag ser så är de helt tvärtom mot en proteinbar, som innehåller lite fett och mkt protein, sen om de smakar som snickers är väl bara bra.

En proteinbar kan inte direkt ses som nyttig, men visst är det ett mellanmålman kan ta då och då.
Jag lade ju dessutom till ett glas mjölk. Och hur kan någon NÅNSIN jämföra sockeralkoholer eller fruktos/gukossirap med havregryn!?
Kolhydraterna i proteinbars är ofta av värdelös kvalité, chokladen är ju choklad o.s.v.
Att jämföra ingrediens efter ingrediens med en vanlig chokladbit och ett glas mjölk kommer troligtvis tala för proteinbaren, har aldrig påstått något annat.
Men priset är desto högre på en bar och skillnaden är i dom flesta fallen inte särskilt milsvid faktiskt. Givetvis kan man hitta bars med mer eller mindre bra näringsvärde men det kan man med vilket mellanmål som helst.

Det är hursomhelst INTE jämförtbart med en vassledrink och havregryn.

thexbishop
2007-08-10, 20:39
En proteinbar kan inte direkt ses som nyttig, men visst är det ett mellanmålman kan ta då och då.
Jag lade ju dessutom till ett glas mjölk. Och hur kan någon NÅNSIN jämföra sockeralkoholer eller fruktos/gukossirap med havregryn!?
Kolhydraterna i proteinbars är ofta av värdelös kvalité, chokladen är ju choklad o.s.v.
Att jämföra ingrediens efter ingrediens med en vanlig chokladbit och ett glas mjölk kommer troligtvis tala för proteinbaren, har aldrig påstått något annat.
Men priset är desto högre på en bar och skillnaden är i dom flesta fallen inte särskilt milsvid faktiskt. Givetvis kan man hitta bars med mer eller mindre bra näringsvärde men det kan man med vilket mellanmål som helst.

Det är hursomhelst INTE jämförtbart med en vassledrink och havregryn.

Ja, det förstås kan de vara dåliga kolisar i en bar, men kan ju knappast vara bättre i en snicker.
Men ja tänkte som ett mallanmål i skolan kan det väl passa bra med en bar, självklart kan det kanske finnas nån proteindrink lr liknade som är bättre och också nån krona billigare, men de e ju inte så att man i skolan går runt o blandar proteindrinkar på rasterna precis.

Eddie Vedder
2007-08-10, 20:45
Ja, det förstås kan de vara dåliga kolisar i en bar, men kan ju knappast vara bättre i en snicker.

Nej samma ofta. Sackaros i snickers och fruktos/glukossirap och maltodextrin i baren typ. Kan som sagt variera jättemycket från olika märken men jag har läst en hel del innehållsförteckningar på bars och blir nästan skrämd ibland över hur godislikt det faktiskt är trots priset.

Men ja tänkte som ett mallanmål i skolan kan det väl passa bra med en bar, självklart kan det kanske finnas nån proteindrink lr liknade som är bättre och också nån krona billigare, men de e ju inte så att man i skolan går runt o blandar proteindrinkar på rasterna precis.

Att blanda en proteindrink i skolan torde väl vara det enklaste man kan göra.:D Ha med en shaker med pulver, häll i vatten och skaka.;)

Men annars håller jag med, klart du kan ta en bar som ett mellanmål. Jag har aldrig påstått något annat, jag vänder mig bara mot tron att det skulle vara ett jättebra mellanmål i jämförelse med en skinkmacka t.ex. Lätt att lura sig bara för att det heter just proteinbar och säljs dyrt av ett företag som råkar rikta in sig mot tränande individer som målgrupp.
Men att det är smidigare förstår jag absolut, tycker inte alls det är fel.
Tycker heller inte det är "fel" att unna sig en vanlig chokladbit heller då och då.:)

Rahf
2007-08-10, 20:46
Ja, det förstås kan de vara dåliga kolisar i en bar, men kan ju knappast vara bättre i en snicker.
Men ja tänkte som ett mallanmål i skolan kan det väl passa bra med en bar, självklart kan det kanske finnas nån proteindrink lr liknade som är bättre och också nån krona billigare, men de e ju inte så att man i skolan går runt o blandar proteindrinkar på rasterna precis.

Det har aldrig påståtts att en Snickers är bättre. Däremot har det jämförts mellan proteinbar och Snickers och där finns det inte så stora skillnader förutom fördelningen av makronutrienter. Ingredienserna är fortfarande ganska likartade.

Går man inte runt på skolan och blandar proteindrinkar så får man stå sitt kast. Hur optimal du vill vara är helt upp till dig, vi bara delger fakta och åsikter och jag tycker du ska kolla upp saker både en och två gånger innan du hasplar ur dig saker som du tycker är fel. Samma sak gäller LuThe.

Vi tar oss alla vatten över huvudet med påståenden. Alla gör vi det (skuttande avföringsmannen är möjligtvis undantaget) men vi lär våra läxor också. Har du blivit kraftigt överbevisad en gång så svälj då det faktum att det finns folk här som vet en sjuhelvetes mycket mer än du själv.

Tolkia
2007-08-10, 21:07
Men ja tänkte som ett mallanmål i skolan kan det väl passa bra med en bar, självklart kan det kanske finnas nån proteindrink lr liknade som är bättre och också nån krona billigare, men de e ju inte så att man i skolan går runt o blandar proteindrinkar på rasterna precis.
Det går alldeles utmärkt att käka "vanliga" mellanmål som mackor, frukt, ett glas mjölk, yoghurt och flingor etc. om man inte vill slabba med pulver i skolan. Äter du vanlig mat i övrigt har du med största sannolikhet inte något problem med att få i dig tillräckligt med protein. Pulver och bars är, som Eddie påpekade, inte på något sätt magiska eller the one and only hälsosamma mat bara för att de säljs där de säljs.

thexbishop
2007-08-11, 16:01
Det går alldeles utmärkt att käka "vanliga" mellanmål som mackor, frukt, ett glas mjölk, yoghurt och flingor etc. om man inte vill slabba med pulver i skolan. Äter du vanlig mat i övrigt har du med största sannolikhet inte något problem med att få i dig tillräckligt med protein. Pulver och bars är, som Eddie påpekade, inte på något sätt magiska eller the one and only hälsosamma mat bara för att de säljs där de säljs.

Ne men är tom billigare än en macka så why not!

LuThe
2007-08-13, 21:07
i mitt fall så dricker jag vassledrink till mellanmål på förmiddan och hade tänkt börja käka proteinbars på eftermiddan. Jobbar som larmmontör så de bör gå rätt fort att käka mellanmålet.

I just mina proteinbars så ere 18 gram kolisar. 2 av dom är sockerarter (de dåliga va?) och resterande 16 är sockeralkoholet (bra?)

vet inte riktigt hur dom får till choklad och apelsinsmaken på mina bars men 200 kcal för en sån kaka + 22 gram protein (och 8 g fett).. Dom används i väldigt många viktminskningsprogram så de känns inte direkt som om dom skulle va onyttiga alls... proteinet i dom har ja oxå hört ska va av toppklass

Eddie Vedder
2007-08-13, 21:15
För det första finns det mer i mat än protein, kolhydrater och fett som avgör om ett livsmedel är nyttigt. Du kan inte avgöra det utifrån energifördelneing enbart.

Dessutom är inte sockeralkoholer "nyttiga" på något sätt, dom ger sötma men för mindre energi som socker. Det är en form av kcalsnålare socker kan man säga. Exempel på sockeralkoholer är sorbitol, mannitol och xylitol. Kolla på ingrediensförteckningen om du känner igen något av dom.

Kung Bruno
2007-08-13, 21:27
Sen så är det ju så otroligt mycket bättre än fibrer om man har förstoppning :S.


Här kommer lågkolhydrats proteinbars:

100g spansk mandel (2.7g kolhydrat/100g)
Några/någon äggvita (runt 1.4g kolhydrat/100g, inte vet jag?)
Sötningsmedel efter smak.

Låt stelna i frys ... hur gott som helst, hur proteinrikt som helst, hur kolhydratfattigt som helst ... ... hur fettrikt som helst (Gah, där sprack det).

Du kommer nog behöva göra mer än 1 sats dock. Lycka till :)!

Edit: OOps, kanske ska berätta hur man ska göra;

Lägg mandeln i vatten först och torka sen om mandeln är saltad.
Mal mandeln.
Vispa ner äggvita tills konsistensen är bra.