handdator

Visa fullständig version : Tips för bruk av BCAA, EAA, L-Glutamine, Protein och Gainer


Haeffner
2007-08-09, 21:37
Hej hej!
Min första tråd här och jag vill ha lite tips och hjälp med mitt bruk av kosttillskott.

Först och främst vet jag ju självklart att det är mycket och näringsrik mat som gäller i längden. Men för att ligga på ett säket Kcal-plus och slippa äta tills jag spricker avnänder jag tillskott.

Min tanke är vilka tillskott och när jag ska ta dom.

Idag tar jag olika multivitaminer/mineraler och proteindrinkar. Efter träning tar jag en Gainer och ibland kolhydrattillskott under själva passet.

Vad jag hade tänkt Exprimentera med nu är framförallt EAA.
Jag har läst mycket om användning av EAA men vill ändå klargöra vissa saker.
Jagb har använda tillskott på något av följande sätt:

1. EAA innan träning, Kolhydrat under träning och gainer (3-400kcal) straxt efter träning, Sen äta som vanligt under dagen (näringsrikt och tätt) plus evetuellt ett par långsammare proteindrinkar.
2. EAA Innan träning, kolhydrat under, EAA efter träning och igen innan första målet 1h efter träning. Sen mat och proteindrinkar resten av dagen.
3. Ett tillskott med EAA och Snabba Kolisar innan, Under och Efter träning och mat och protein under resten av dagen.

Jag hade även tänkt lägga till L-glutamine innan träning och ev. även under dagen. Läst mycket om L-glutamines tveksamma effekter men jag kom över 500g för 50spänn så det är bara att äte upp *popcorn*
Det kan väl inte ha en negativ inverkan på t.ex. EAA?

Vad gäller BCAA är väl detta inget jag har glädje av om jag använder EAA eftersom samma aminosyrorna som finns i BCAA även finns i EAA?

Vilket av dessa alternativ låter vettigast, eller har ni nåt annat liknande förslag med dessa produkter? Mitt mål är att gå upp i muskelvikt och vill ju därför ligga på kcal-plus så därför låter Alt.1 smidigast och lättast i mina öron.

Ordet är fritt!

EiseltUK
2007-08-09, 22:59
1. EAA innan träning, Kolhydrat under träning och gainer (3-400kcal) straxt efter träning, Sen äta som vanligt under dagen (näringsrikt och tätt) plus evetuellt ett par långsammare proteindrinkar.
2. EAA Innan träning, kolhydrat under, EAA efter träning och igen innan första målet 1h efter träning. Sen mat och proteindrinkar resten av dagen.
3. Ett tillskott med EAA och Snabba Kolisar innan, Under och Efter träning och mat och protein under resten av dagen.

2:an låter bra. Du kan lägga till lite kolhydrater även efter träningen. Protein direkt efter träningen, oavsett form, är onödigt.


Jag hade även tänkt lägga till L-glutamine innan träning och ev. även under dagen. Läst mycket om L-glutamines tveksamma effekter men jag kom över 500g för 50spänn så det är bara att äte upp *popcorn*
Det kan väl inte ha en negativ inverkan på t.ex. EAA?

Troligen har det ingen negativ effekt på EAA.

Vad gäller BCAA är väl detta inget jag har glädje av om jag använder EAA eftersom samma aminosyrorna som finns i BCAA även finns i EAA?

Nej det är ingen poäng att ta BCAA när du tar EAA. BCAA är en del av EAA-komplexet. Öka hellre dosen av EAA något.

Haeffner
2007-08-09, 23:22
2:an låter bra. Du kan lägga till lite kolhydrater även efter träningen. Protein direkt efter träningen, oavsett form, är onödigt.

Ok, varför är protein onödigt vid denna tidpunkt? Är det för att det för långsamt bryts ner för att just då kunna ingå i proteinsyntesen och därav är EAA ett bättre alternativ även efter träning?

Känner att jag kommer gå så hungrig om jag bara trycker 6g EAA innan lite Kolisdryck innan, under och efter tillsammans med yttelrigare 6g EAA för att sedan vänta 1h och då ta EAA straxt före första stora måltiden.

Hört att det är väldigt viktigt att ta EAA på så gott som fastande mage för bästa effekt. Men om man tar något dryckbart och snabbnedbrytligt ex. Kreatin eller Gainer efter träning sen väntar 1h för att ännu en gång ta EAA får man då samma snabba och effektiva upptag som på riktigt fastande mage eller är det bara onödigt.

EAA känns lite knepigt att få till på bästa sätt men vad jag förstår får man iaf bäst efekt precis innan träning och det är ju inte allt för mycket begärt att häva i sig en sådan shot innan man traskar in i gymmet *drool*

EiseltUK
2007-08-09, 23:41
Ok, varför är protein onödigt vid denna tidpunkt? Är det för att det för långsamt bryts ner för att just då kunna ingå i proteinsyntesen och därav är EAA ett bättre alternativ även efter träning?

Mer protein förbättrar inte proteinsyntesen i det läget och det försämrar det anabola gensvaret av en eventuell dos med EAA en timme efter träning.

Känner att jag kommer gå så hungrig om jag bara trycker 6g EAA innan lite Kolisdryck innan, under och efter tillsammans med yttelrigare 6g EAA för att sedan vänta 1h och då ta EAA straxt före första stora måltiden.

Ta en banan eller något efter träningen istället.

Hört att det är väldigt viktigt att ta EAA på så gott som fastande mage för bästa effekt. Men om man tar något dryckbart och snabbnedbrytligt ex. Kreatin eller Gainer efter träning sen väntar 1h för att ännu en gång ta EAA får man då samma snabba och effektiva upptag som på riktigt fastande mage eller är det bara onödigt.

Det är bra att inte ha något som ligger i magsäcker och fördröjer upptaget men det handlar främst om att inte ha fyllt på med protein innan. Det är den snabba ökningen av EAA i blodet som stimulerar proteinsyntesen. Har du fått i dig protein en stund innan så blir inte signalen samma.

EAA känns lite knepigt att få till på bästa sätt men vad jag förstår får man iaf bäst efekt precis innan träning och det är ju inte allt för mycket begärt att häva i sig en sådan shot innan man traskar in i gymmet *drool*

Före träning är definitivt det bästa tillfället. Du kan skita i EAA efter träningen om du vill och köra på gainer efter träningen. Tar du gainerns direkt efter träningen ger proteinet i gainern inte en anabol effekt utan snarare en antikatabol, mer utdragen effekt. Svårt att säga vilket som är bäst. Jag tror båda varianterna funkar.