handdator

Visa fullständig version : Den bästa 50"tums plasman under 40k


Dnepr
2007-08-09, 15:40
Som topicen lyder; jag vill ha era råd inför mitt plasmaköp. Som det ser ut nu så lutar det åt antingen Panasonic Viera TH-50PZ700 eller Pioneer PDP-5080XD. Och det lutar (tyvärr) åt den dyrare (Pioneer). Det skiljer för övrigt nästan 11.000 dom emellan. Finns det några andra modeller som ni anser kunna matcha ovanstående? Jag kommer främst kolla på tv - digitalt, så den viktigaste egenskapen blir skärmens förmåga att visa bra tv-bild. Sen blir det givetvis även lite Blu-ray, koppla lite från datorn osv. Men 90% av tiden kommer ägnas åt tv-tittande.

Langster
2007-08-09, 15:47
Som topicen lyder; jag vill ha era råd inför mitt plasmaköp. Som det ser ut nu så lutar det åt antingen Panasonic Viera TH-50PZ700 eller Pioneer PDP-5080XD. Och det lutar (tyvärr) åt den dyrare (Pioneer). Finns det några andra modeller som ni anser kunna matcha ovanstående? Jag kommer främst kolla på tv - digitalt, så den viktigaste egenskapen blir skärmens förmåga att visa bra tv-bild. Sen blir det givetvis även lite Blu-ray, koppla lite från datorn osv. Men 90% av tiden kommer ägnas åt tv-tittande.

Helt off-topic, sorry... Jag vill inte låta dryg, men jag måste bara fråga: Finns det TV-program som är värda en skärm som kostar 40 lax? Det är fortfarande väldigt sällsynt med TV-program i HD också.
50 tum/40 000 kr för att kolla Rapport och Fångarna på fortet i grynig lågupplösning känns väldigt mycket overkill för mig.

Dnepr
2007-08-09, 15:53
Helt off-topic, sorry... Jag vill inte låta dryg, men jag måste bara fråga: Finns det TV-program som är värda en skärm som kostar 40 lax? Det är fortfarande väldigt sällsynt med TV-program i HD också.
50 tum/40 000 kr för att kolla Rapport och Fångarna på fortet i grynig lågupplösning känns väldigt mycket overkill för mig.

Overkill för dig ja - men mig lockar det. Har man sen en jävla massa kanaler så blir det ju mycket film serru, och inte bara Rapport. Och tv-bilden är allt annat än grynig på Pioneeren, Panasonicen har jag tyvärr inte sett än. Dessutom är det en snygg möbel och jävligt snyggt att ha en läcker skärmsläckare på, typ ett akvarium eller nåt.

olander08
2007-08-09, 16:00
Det är _INGEN_ idé att lägga ut så mycket pengar på en sån TV om du inte köper en till billigare så att du kan se skillnaden. Om du inte har någon bredvid att jämföra med märker du knappt nån skillnad, du kommer att anpassa dig.

Dnepr
2007-08-09, 16:04
Det är _INGEN_ idé att lägga ut så mycket pengar på en sån TV om du inte köper en till billigare så att du kan se skillnaden. Om du inte har någon bredvid att jämföra med märker du knappt nån skillnad, du kommer att anpassa dig.

Panasonic Viera TH-50PZ700 kostar ju "bara" ca 23.000 så det är ju inte så farligt. Jag vill ha det bästa - det är det viktigaste. Så många som har plattskärm idag med som köpt fattiga märken då dom snålat in. Och jag har jämfört med flera billigare (bredvid varandra) och dom ligger efter.

Granatgiraffen
2007-08-09, 16:12
Pioneer är bättre, men jag tycker inte att den är 11000kr bättre. Jag hade helt klart lagt mina pengar på Panasonicen, jag har lite svårt att skilja dom åt om jag inte råstirrar.

Men vill du ha det bästa av dom 2 så ska du köra på Pioneer, din rika häst.

Dnepr
2007-08-09, 16:16
Pioneer är bättre, men jag tycker inte att den är 11000kr bättre. Jag hade helt klart lagt mina pengar på Panasonicen, jag har lite svårt att skilja dom åt om jag inte råstirrar.

Men vill du ha det bästa av dom 2 så ska du köra på Pioneer, din rika häst.

Det jävliga är ju att Panasonicen är full-hd, och det gör ju tyvärr att tv-bilden blir lite sämre då den måste skala mer. Men visst kan man ifrågasätta om bilden är 11 papp sämre. Ska jämföra som fan imorgon.

Langster
2007-08-09, 16:17
Overkill för dig ja - men mig lockar det. Har man sen en jävla massa kanaler så blir det ju mycket film serru, och inte bara Rapport. Och tv-bilden är allt annat än grynig på Pioneeren, Panasonicen har jag tyvärr inte sett än. Dessutom är det en snygg möbel och jävligt snyggt att ha en läcker skärmsläckare på, typ ett akvarium eller nåt.

Det är absolut inget fel med att vilja ha en stor bildskärm. Det är ju bara det att över 90% av TV sändningarna i Sverige är lågupplösta och då blir bilden inte bra, spelar ingen roll hur bra TV:n i sig är. När min TV lanserades för drygt ett halvår sen kostade den över 25 000, men det är skit att kolla på TV med den ändå, mig spelar det ingen större roll eftersom jag nästan uteslutande använder den för HD material och knappt kollar på TV. Det är därför jag tycker det känns som overkill med 40 000 för att kolla på Full fräs i frysen med Stefan och Krister (lågupplöst till råga på allt). Och när HD-sändningarna kommer igång ordentligt är ju din TV gammal och rutten ändå.

Dnepr
2007-08-09, 16:22
Det är absolut inget fel med att vilja ha en stor bildskärm. Det är ju bara det att över 90% av TV sändningarna i Sverige är lågupplösta och då blir bilden inte bra, spelar ingen roll hur bra TV:n i sig är. När min TV lanserades för drygt ett halvår sen kostade den över 25 000, men det är skit att kolla på TV med den ändå, mig spelar det ingen större roll eftersom jag nästan uteslutande använder den för HD material och knappt kollar på TV. Det är därför jag tycker det känns som overkill med 40 000 för att kolla på Full fräs i frysen med Stefan och Krister (lågupplöst till råga på allt). Och när HD-sändningarna kommer igång ordentligt är ju din TV gammal och rutten ändå.

Du kan inte ha sett Pioneerens tv-bild när du säger att den inte är bra. Den är grym. Och tv-bilden blir varken sämre eller bättre bara för att du nämner Fångarna på fortet eller någon töntig fars. Hur kan Panasonicen vara fel när HD-sändningarna kommer igång? Jag ger mig fan på att du har Philips, Samsung eller LG? Pioneer har du inte.

Lasse Kongo
2007-08-09, 16:26
Följ ditt hjärta Dnepr, jag har själv enormt bra bild analogt (LG) och resten Xbox etc står sig mot det mesta än idag trots att tvn är 1 1/2 år :hbang:

Jag följde mitt hjärta, och fann kärleken haha

Edit: Just fan, en god vän köpte nyligen en pioneer typ den "värsta", och hans analoga bild sög rejält, det gick nästan inte att se på! Så grynigt, fullt med eftersläpningar osv, man mådde nästan illa av att titta på den, var en 42tummare tror jag.

Dnepr
2007-08-09, 16:33
Följ ditt hjärta Dnepr, jag har själv enormt bra bild analogt (LG) och resten Xbox etc står sig mot det mesta än idag trots att tvn är 1 1/2 år :hbang:

Jag följde mitt hjärta, och fann kärleken haha

Edit: Just fan, en god vän köpte nyligen en pioneer typ den "värsta", och hans analoga bild sög rejält, det gick nästan inte att se på! Så grynigt, fullt med eftersläpningar osv, man mådde nästan illa av att titta på den, var en 42tummare tror jag.

Det sista låter nästan som du hittat på. Det var länge sen Pioneer hade grynig bild på sina plasmor via analogt - och även störande eftersläpningar.

Lasse Kongo
2007-08-09, 16:37
Det sista låter nästan som du hittat på. Det var länge sen Pioneer hade grynig bild på sina plasmor via analogt - och även störande eftersläpningar.

Det är verkligen inget jag hittat på, vet inte hur länge han pratat om att han skulle köpa en pioneerplasma, den hade vunnit så mkt tester osv, sen var vi där en helg på 30årskalas, gick en schysst film på 5an typ som vi skulle se när alla andra gäster dragit, det var ärligt bland det värsta jag sett, det var kasst, tom min sambo som inte bryr sig nämvärt viskade till mig hur dålig bilden var *rolleyes*

En sån dyr och "fin" tv borde kunna prestera bättre analogt, men du blir säkert nöjd..

Dnepr
2007-08-09, 16:40
Det är verkligen inget jag hittat på, vet inte hur länge han pratat om att han skulle köpa en pioneerplasma, den hade vunnit så mkt tester osv, sen var vi där en helg på 30årskalas, gick en schysst film på 5an typ som vi skulle se när alla andra gäster dragit, det var ärligt bland det värsta jag sett, det var kasst, tom min sambo som inte bryr sig nämvärt viskade till mig hur dålig bilden var *rolleyes*

En sån dyr och "fin" tv borde kunna prestera bättre analogt, men du blir säkert nöjd..

Jag har flera vänner med Pioneer hängandes på väggen. Beklagligt att din polare hade sån otur. Kan bli så för vissa, som sagt lite osis, fattiga kablar och andra störande element. Tv:en är känd för att numera visa riktigt bra analog tv-bild - varpå många märkesbögar och freaks har köpt den.

Granatgiraffen
2007-08-09, 16:45
Det är verkligen inget jag hittat på, vet inte hur länge han pratat om att han skulle köpa en pioneerplasma, den hade vunnit så mkt tester osv, sen var vi där en helg på 30årskalas, gick en schysst film på 5an typ som vi skulle se när alla andra gäster dragit, det var ärligt bland det värsta jag sett, det var kasst, tom min sambo som inte bryr sig nämvärt viskade till mig hur dålig bilden var *rolleyes*

En sån dyr och "fin" tv borde kunna prestera bättre analogt, men du blir säkert nöjd..

Prestera bättre analogt? Men snälla.. och nej, även om dom din gamla LG håller hyfsad kvalité så kan du inte jämföra den med nya Pioneer-plasmor. Du kommer till målet i en Mazda likaväl som i en Ferrari, eller vadå?

HD-sändning är förresten redan igång i Sverige. SVT har ju en HD-kanal. Canal+ har väl ett par HD, discovery har en HD. Släng sedan till bluray/HD-DVD/Internet och du har ett rejält stord HD-bibliotek... även om dom första bluray-filmern är rätt sunkig kvalité.

Men spana du på dom DNORP, om du inte är riktig fantast så kommer du nog att komma till beslutet att prisskillnaden mellan dom två inte riktigt kan rättfärdigas. Lite beroende på hur rik du är då :)

Lasse Kongo
2007-08-09, 16:45
Jag har flera vänner med Pioneer hängandes på väggen. Beklagligt att din polare hade sån otur. Kan bli så för vissa, som sagt lite osis, fattiga kablar och andra störande element. Tv:en är känd för att numera visa riktigt bra analog tv-bild - varpå många märkesbögar och freaks har köpt den.

Det enda skulle vara att han hade fått ett ex som det är fel på vilket jag knappast tror då han är störande petig med allt, dessutom kör han bara monsterkablar (heter dem så) osv, top of the line på allt som går, bara hans förstärkare han köpte kostar mer än både min plasma och hemmabio tillsammans :D

Men sen blir han lite svettigt när han hälsar på hos mig hehe

Köp det du känner blir rätt för dig ;)

Lasse Kongo
2007-08-09, 16:47
Prestera bättre analogt? Men snälla.. och nej, även om dom din gamla LG håller hyfsad kvalité så kan du inte jämföra den med nya Pioneer-plasmor. Du kommer till målet i en Mazda likaväl som i en Ferrari, eller vadå?

HD-sändning är förresten redan igång i Sverige. SVT har ju en HD-kanal. Canal+ har väl ett par HD, discovery har en HD. Släng sedan till bluray/HD-DVD/Internet och du har ett rejält stord HD-bibliotek... även om dom första bluray-filmern är rätt sunkig kvalité.

Men spana du på dom DNORP, om du inte är riktig fantast så kommer du nog att komma till beslutet att prisskillnaden mellan dom två inte riktigt kan rättfärdigas. Lite beroende på hur rik du är då :)

Niggah please *screwy*

William
2007-08-09, 16:48
Har du råd så köp Pioneeren! Var själv inne på att köpa en 507 men det blev en ny cykel istället :). Redan 507:an har suverän bild men 508:an har fått väldigt mkt bättre svärta så bilden blir ännu bättre. Det är dock småjobbigt att Pioneer har valt, enligt vad jag har hört iaf, att inte gå med i priskriget för plattskärmar. De ska tydligen ha förbjudit återförsäljare att sänka rek.priset.

Dnepr
2007-08-09, 17:01
Har du råd så köp Pioneeren! Var själv inne på att köpa en 507 men det blev en ny cykel istället :). Redan 507:an har suverän bild men 508:an har fått väldigt mkt bättre svärta så bilden blir ännu bättre. Det är dock småjobbigt att Pioneer har valt, enligt vad jag har hört iaf, att inte gå med i priskriget för plattskärmar. De ska tydligen ha förbjudit återförsäljare att sänka rek.priset.

Yes svärtan ska vara riktigt bra på 508:an. Och som du säger så går ju fan inte Pioneer ner så mycket. Det vittnar ju i o f s om att Pioneer håller hög klass (tycker jag). Även om deras värsting PDP-5000EX först kostade 90 papp, men sen gick den ner (efter ganska lång tid men ändå) till 39 och nu är den uppe på 49 tror jag. 508:an kommer säkert gå ner till 25-27 så småningom. Men orka vänta tills dess. Men - om det inte skiljer så mycket mellan Panasonicen och 508:an i tv-bild - så vete fan om jag inte tar Panasonicen.

Langster
2007-08-09, 17:07
Jag har inte sett bilden, nej. Och den är säkert jättebra i jämförelse med andra när du tittar på SD TV. Jag har inte sagt att den har dålig bild, eller att den är sämre än någon annan. Det jag egentligen ville komma till är att om man vill titta på TV idag så är det, enligt mig, overkill med en TV för 40 000.
HD sändningar finns redan idag men att det blir standard kommer vi nog att få vänta minst 1-2 år på och då kommer TV:n som köps idag reats ut för länge sen och mycket bättre modeller att finnas på marknaden.
Jag har en Samsung ja, när den används för xbox 360 eller datorn finns det ingenting att klaga på, tro mig. Pioneer plasmor kanske är mycket bättre när det gäller TV, vad vet jag? En släkting har en Pioneer plasma och bilden på den är inte någon drastisk förbättring i jämförelse iaf, inte heller den lyckas skala upp SD till HD på något magiskt sätt.

Kollade på Planet Earth i HD för ett par månader sen, sen råkade jag se att det gick på SVT en kväll, fy fan om man hade varit tvungen att förstöra de otroligt vackra bilderna genom att se det i sådan bajsupplösning.

William
2007-08-09, 17:11
Yes svärtan ska vara riktigt bra på 508:an. Och som du säger så går ju fan inte Pioneer ner så mycket. Det vittnar ju i o f s om att Pioneer håller hög klass (tycker jag). Även om deras värsting PDP-5000EX först kostade 90 papp, men sen gick den ner (efter ganska lång tid men ändå) till 39 och nu är den uppe på 49 tror jag. 508:an kommer säkert gå ner till 25-27 så småningom. Men orka vänta tills dess. Men - om det inte skiljer så mycket mellan Panasonicen och 508:an i tv-bild - så vete fan om jag inte tar Panasonicen.

Nooooooooooo, not the Panasonic!!!! :D

Näe men jag håller med om att 40 papp är mkt pengar för en tv, jävligt mkt pengar faktiskt! Men det jag skrev förrut verkar inte stämma alltför bra eftersom en del redan säljer den för 34' enligt pricerunner. Så 25' kaaaanske inte är alltför långt borta?

Min besatthet av Pioneer tillåter mig inte att inse att möjligheten finns att Panasonicen är mer prisvärd så jag tycker du ska hålla ut!

Langster
2007-08-09, 17:12
Jag har flera vänner med Pioneer hängandes på väggen. Beklagligt att din polare hade sån otur. Kan bli så för vissa, som sagt lite osis, fattiga kablar och andra störande element. Tv:en är känd för att numera visa riktigt bra analog tv-bild - varpå många märkesbögar och freaks har köpt den.

Är det inte rätt lustigt att märkesbögar och freaks lägger ner grova pengar på skärmar och speciella kablar osv, "bara det bästa duger åt mig". Och sen sitter de där och kollar på... lågupplöst TV! Ironiskt?

Langster
2007-08-09, 17:16
Iofs, det finns ju fortfarande folk som lägger ner jättesummor på ljudanläggningar för att lyssna på LP skivor.

Kanske blir en nisch i framtiden också, SD TV. "Det blir inte samma känsla i Big Brother om det inte är riktigt grynigt och uppskalat, helst monoljud också."

Dnepr
2007-08-09, 17:17
50 tum/40 000 kr för att kolla Rapport och Fångarna på fortet i grynig lågupplösning känns väldigt mycket overkill för mig.

Det är ju bara det att över 90% av TV sändningarna i Sverige är lågupplösta och då blir bilden inte bra
Du kan inte ha sett Pioneerens tv-bild när du säger att den inte är bra.

Jag har inte sett bilden, nej

Pioneer plasmor kanske är mycket bättre när det gäller TV, vad vet jag?

Precis - vad fan vet du.

Jag ger mig fan på att du har Samsung

Jag har en Samsung ja

...

Lasse Kongo
2007-08-09, 17:19
Är det inte rätt lustigt att märkesbögar och freaks lägger ner grova pengar på skärmar och speciella kablar osv, "bara det bästa duger åt mig". Och sen sitter de där och kollar på... lågupplöst TV! Ironiskt?

Ungefär vad jag har sagt till min kompis eftersom han bara ser på vanlig tv och dvd med tvn, men han är rik så jag kanske skulle göra samma sak.

Han bor i stockholm, en gång var jag med han på gymmet, vi tog taxi hem och då bad han chaffisen vänta utanför ica så han kunde gå in och köpa kattmat *screwy* Inte lätt att ha mycket pengar haha

Dnepr
2007-08-09, 17:20
Iofs, det finns ju fortfarande folk som lägger ner jättesummor på ljudanläggningar för att lyssna på LP skivor.

Kanske blir en nisch i framtiden också, SD TV. "Det blir inte samma känsla i Big Brother om det inte är riktigt grynigt och uppskalat, helst monoljud också."

Det är bara killar som inte har koll som har grynig bild. Du har ju gång på gång uttalat dig om något du inte vet något om.

Langster
2007-08-09, 17:21
Precis - vad fan vet du.





...

Alltså ponken, jag försöker ge dig ett gott råd, inget annat. 40 000 är rätt mycket pengar för att uppleva en bild som hur du än vrider och vänder på det inte är värd 40 000.

Dnepr
2007-08-09, 17:23
Alltså ponken, jag försöker ge dig ett gott råd, inget annat. 40 000 är rätt mycket pengar för att uppleva en bild som hur du än vrider och vänder på det inte är värd 40 000.

Men du, Samsung-grabben, du har snackat om grynig bild nu ett bra tag (för att du har det) - men du har ju inte ens sett bilden. Och 40000 är inte lika mycket för alla. Som jag sa innan så är det många okunniga som köpt massa fattiga märken och nu står ni där med fattig bild.

Lasse Kongo
2007-08-09, 17:25
Vems internetkek är störst???

Inte min iaf :laugh:

Langster
2007-08-09, 17:25
Det är bara killar som inte har koll som har grynig bild. Du har ju gång på gång uttalat dig om något du inte vet något om.

Grynig bild var bara ett ord jag tog ur luften, ska vi säga suddig bild då? Eller kantutjämnad? Eller interpolerad?
Mitt val blir nog: kass lågupplöst skitbild som aldrig kan uppskalas på ett vettigt sätt oavsett hur mycket TV:n kostar och vilket märke det är.

Dnepr
2007-08-09, 17:26
Nooooooooooo, not the Panasonic!!!! :D

Näe men jag håller med om att 40 papp är mkt pengar för en tv, jävligt mkt pengar faktiskt! Men det jag skrev förrut verkar inte stämma alltför bra eftersom en del redan säljer den för 34' enligt pricerunner. Så 25' kaaaanske inte är alltför långt borta?

Min besatthet av Pioneer tillåter mig inte att inse att möjligheten finns att Panasonicen är mer prisvärd så jag tycker du ska hålla ut!

Lugn min vän - jag ska göra den sista jämförelsen imorgon. Jag köper den som är bäst - det valet kommer absolut före priset. Tveksam kommer jag givetvis att bli om det skiljer väldigt väldigt lite.

Dnepr
2007-08-09, 17:30
Grynig bild var bara ett ord jag tog ur luften, ska vi säga suddig bild då? Eller kantutjämnad? Eller interpolerad?
Mitt val blir nog: kass lågupplöst skitbild som aldrig kan uppskalas på ett vettigt sätt oavsett hur mycket TV:n kostar och vilket märke det är.

Med all respekt för dina små tips - men du har en Samsung från 06? 05? Och nu jämför du den med dagens Pioneer, som har ruskigt bra tv-bild och som du inte ens har sett. Det rimmar lite illa.

Einar
2007-08-09, 17:31
Förlåt om jag går lite offtopic nu, men själv hade jag helt klart lagt pengarna på en ljusstark projektor. Har du råd att lägga ner 40 k på en tv så spelar det ingen roll om du behöver köpa en ny projektorlampa efter ett tag. Projektor för 20 k sen resten på att uppgradera din ljudanläggning.

Fördelar
Det tar liten plats
Ingen klumpig tv som alstrar värme.
Du kan få en biokänsla med en bildyta långt över 50 tum.
etc. etc.

Edit: Om du är helt hundra på att du vill ha en tv och redan vet om alla fördelar med projektor så kan du ignorera mitt inlägg. Det kan dock vara ett tips till övriga som tittar i tråden :)

Dnepr
2007-08-09, 17:32
Förlåt om jag går lite offtopic nu, men själv hade jag helt klart lagt pengarna på en ljusstark projektor. Har du råd att lägga ner 40 k på en tv så spelar det ingen roll om du behöver köpa en ny projektorlampa efter ett tag. Projektor för 20 k sen resten på att uppgradera din ljudanläggning.

Några bra tips?

NiXPhoenix
2007-08-09, 17:38
Dnepr, vad kommer du köra för tv-leverantör?

Det fetaste vore väl att köra satellit hos både Canal Digital och Viasat, då får man alla kanaler plus bra bild (på de större kanalerna).
Är t ex sexan inte grovt komprimerad i marknätet/Boxer?
Jag vet inte själv då jag sitter med analog tv, men har kollat på sexan på en polares land, det var så fin bild på ettan, tvåan o fyran men sexan de får då minsann knappt nåt utrymme alls. Att en kvalitetskanal behandlas så! *grr*

Granatgiraffen
2007-08-09, 17:41
Några bra tips?

Beror på om du är känslig för regnbågseffekten av DLPprojektorer eller inte. Provtittning är det enda som gäller.

Jag gillar Epson TW700 inom LCD (eller möjligen Mitsubishi HC5000, men då klättrar man lite i pris), har inte tittat megamycket på DLP då jag stör mig lite på regnbågar. Du får ju inreda rummet efter projektor på ett helt annat sätt än du behöver på plasma.

För övrigt så kommer inte en grym plasma som Pioneer helt till sin rätt(som många påpekar i tråden) med vanlig sunkig analog tv. Men grejen är att det FINNS relativt mycket HDsändningar nu och det lär ju inte minska. Men om man är sådan idiot att man jämför bildkvalité på random tvapparater medan man tittar på en svartvit såpa från 60talet på kanal6, då vet jag inte om man är värd att ha en tv över huvud taget.

edit
om du inte är känslig för RBE så är DLP-projektor helt klart att föredra.

Dnepr
2007-08-09, 17:42
Dnepr, vad kommer du köra för tv-leverantör?

Det fetaste vore väl att köra satellit hos både Canal Digital och Viasat, då får man alla kanaler plus bra bild (på de större kanalerna).
Är t ex sexan inte grovt komprimerad i marknätet/Boxer?
Jag vet inte själv då jag sitter med analog tv, men har kollat på sexan på en polares land, det var så fin bild på ettan, tvåan o fyran men sexan de får då minsann knappt nåt utrymme alls. Att en kvalitetskanal behandlas så! *grr*

Nu har jag Viasat och ca 40 kanaler. Jag är öppen för alla förslag så att det blir så bra som möjligt. Du tycker alltså att jag ska välja till Canal Digital?

Langster
2007-08-09, 17:42
Med all respekt för dina små tips - men du har en Samsung från 06? 05? Och nu jämför du den med dagens Pioneer, som har ruskigt bra tv-bild och som du inte ens har sett. Det rimmar lite illa.

Jag jämför inte min TV med något annat eller någon annans TV. Och framför allt vill jag inte jämföra bilden man får från TV sändningar då jag knappt tittar på dem. Jag VET att nyare apparater är bättre. Men jag tror det är du som inte förstår att det är just det du missar. Att köpa en TV för 40 000 idag för att kolla på TV är dumt, då bilden du får in i TV:n, som alltså inte har något med TV:n i sig att göra, inte är värd 40 000. När någon kan anse att bilden är värd de pengarna finns det nyare och alltså bättre apparater för samma summa.
Om jag hade tyckt att det var kul att kolla på TV hade jag defenitivt gått på panasonicen nu och sedan köpt en grymmare när HD sändningarna kommer igång på allvar. Eftersom Panasonicen tydligen var full hd kan du ju sedan använda den uteslutande för datorn t.ex. och köpa en fet 720p skärm för att kolla på TV sen (om det fortfarande finns då, sändningarna kommer med största sannolikhet att vara i 720p ett bra tag, men då kanske det är jättesvårt att hitta någon inte är 1080p, ironi igen).

Men har man pengar man vill kasta i sjön så är det fritt fram.

Tuniz
2007-08-09, 17:44
Måste hålla med Langster här.

Vill inte hacka på dig men om du vill ha en TV för att kolla på "vanliga kanaler" är det overkill att lägga 40k på en TV.

Har inte sett TVn själv, men jag vet att ALLA TVaparater över 40" som visar standard tv-sändningar ser kassa ut. Bilden blir "grynig", "kass" call it whatever.. detta för att vanliga kanaler visas i... 576i..? inte högre än så iallafall. Då spelar det ingen roll om du har en HDTV, eller en Full-HD tv.

Ju mer tum, ju värre blir det desutom (lättare att se "det gryniga").

Skulle du ha TVn till DVD/TVspel/BD hade jag sagt go for it direkt, men för vanligt TV-tittande kan du lika gärna köpa en 50" för 10-15.000 kr. Alla "bildförbättrnings"funktioner dessa 40k TV aparater har kommer fortfarande inte göra att upplösningen blir bättre.

Och nej, jag har ingen Samsung, jag har en Sharp 46XD1E :D

Dnepr
2007-08-09, 17:45
För övrigt så kommer inte en grym plasma som Pioneer helt till sin rätt(som många påpekar i tråden) med vanlig sunkig analog tv. Men grejen är att det FINNS relativt mycket HDsändningar nu och det lär ju inte minska. Men om man är sådan idiot att man jämför bildkvalité på random tvapparater medan man tittar på en svartvit såpa från 60talet på kanal6, då vet jag inte om man är värd att ha en tv över huvud taget.

Jag kommer ju köra digital-tv - så det gör det hela lite bättre. Även om jag inte skulle skämmas för att köra analogt på Pioneeren.

Einar
2007-08-09, 17:48
Några bra tips?

Gå gärna till en butik som kan erbjuda en visning av olika projektorer. Det är det allra bästa sättet för att hitta vilken teknik du vill satsa på (LCD eller DLP). Sen kan du se hur pass ljusstarka de är. Själv föredrar jag LCD-tekniken och har tittat på en Sony VPL-AW15. Den går på ca. 13.000. Mycket prisvärd enligt mig, fin skärpa och varma färger.

Dnepr
2007-08-09, 17:51
Jag jämför inte min TV med något annat eller någon annans TV. Och framför allt vill jag inte jämföra bilden man får från TV sändningar då jag knappt tittar på dem. Jag VET att nyare apparater är bättre. Men jag tror det är du som inte förstår att det är just det du missar. Att köpa en TV för 40 000 idag för att kolla på TV är dumt, då bilden du får in i TV:n, som alltså inte har något med TV:n i sig att göra, inte är värd 40 000. När någon kan anse att bilden är värd de pengarna finns det nyare och alltså bättre apparater för samma summa.
Om jag hade tyckt att det var kul att kolla på TV hade jag defenitivt gått på panasonicen nu och sedan köpt en grymmare när HD sändningarna kommer igång på allvar. Eftersom Panasonicen tydligen var full hd kan du ju sedan använda den uteslutande för datorn t.ex. och köpa en fet 720p skärm för att kolla på TV sen (om det fortfarande finns då, sändningarna kommer med största sannolikhet att vara i 720p ett bra tag, men då kanske det är jättesvårt att hitta någon inte är 1080p, ironi igen).

Men har man pengar man vill kasta i sjön så är det fritt fram.

Du får sluta med att säga vad som är värt 40 och inte. Vi har tydligen lite olika ekonomiska förutsättningar. Hur du än vrider och vänder på det - så kan man aldrig säga att man kastar pengarna i sjön när man köper en Pioneer. För det är ju den bästa plasman i stan.

Axmode
2007-08-09, 18:08
Gå ner 4'' och köp denna:

Samsung LE-46M87BDX

M87 är riktigt bra tvs, bästa serien som samsung har.
http://www.expert.se/product/product.aspx?id=902016

Full HD-upplösning 1920x1080 pixlar
Super Clear Panel
Kontrast 15000:1
DNIe, Movie Plus, Wide Color Enhancer
Inbyggd Digitalbox
Vridbart bordsstativ

Dnepr
2007-08-09, 18:14
Kan ju tillägga att båda har inbyggd digital mottagare och båda har 3 HDMI. (Panasonicen har även 1 DVI) Bland mycket annat.
Båda är riktiga feta.

andreaz
2007-08-09, 18:24
Var tvungen att kolla vad det var för nån jag hade, nu när det var snack om Pioneer. PDP-5000EX hette den. Den är väl helt ok (utom när man kollar tennis), fast som sagt tidigare - den är förmodligen inte värd det jag betalade för den..

Dnepr
2007-08-09, 18:26
Var tvungen att kolla vad det var för nån jag hade, nu när det var snack om Pioneer. PDP-5000EX hette den. Den är väl helt ok (utom när man kollar tennis), fast som sagt tidigare - den är förmodligen inte värd det jag betalade för den..

Jaså har du den din jäkel. Du har alltså betalat 60-70 eller gav du 90?

andreaz
2007-08-09, 18:31
Vet inte riktigt vad den kostade, beställde lite andra grejer när jag inredde lägenheten i Norge. Tror totalnotan blev runt 120k NOK, fast då ingick ett par TV's till och stereoanläggning - så runt 60k skulle jag tro.

Langster
2007-08-09, 18:32
Du får sluta med att säga vad som är värt 40 och inte. Vi har tydligen lite olika ekonomiska förutsättningar. Hur du än vrider och vänder på det - så kan man aldrig säga att man kastar pengarna i sjön när man köper en Pioneer. För det är ju den bästa plasman i stan.

Jag kan gå till affären och köpa den TV:n du snackar om nu idag cash om du måste veta. Jag kommer dock inte att göra det, eftersom jag inte tycker den är värd pengarna. :thumbup:

Dnepr
2007-08-09, 18:34
Jag kan gå till affären och köpa den TV:n du snackar om nu idag cash om du måste veta. Jag kommer dock inte att göra det, eftersom jag inte tycker den är värd pengarna. :thumbup:

Men det tycker jag. Däremot skulle jag inte ens köpa din Samsung för 10.

Langster
2007-08-09, 18:40
Men det tycker jag. Däremot skulle jag inte ens köpa din Samsung för 10.

Lustigt, du vet inte ens vilken det är och du tycker att den är helt kass, endast pga märket?

Men ja, är det bästa möjliga uppskalning av Kvinnofängelset och Hem till gården du är ute efter så finns det nog bättre val. :D

Dnepr
2007-08-09, 18:44
Lustigt, du vet inte ens vilken det är och du tycker att den är helt kass, endast pga märket?

Men ja, är det bästa möjliga uppskalning av Kvinnofängelset och Hem till gården du är ute efter så finns det nog bättre val. :D

Är det inte lustigt att jag gissade på att du var en Samsung-kille? Ni är lite speciella. Ja jag har sett Samsung men du har ju inte sett Pioneer. Jag har sett korpen men du har inte sett NHL. Betänk att du har uttalat dig om en bild du aldrig sett. Nog om det nu.

NiXPhoenix
2007-08-09, 18:58
Nu har jag Viasat och ca 40 kanaler. Jag är öppen för alla förslag så att det blir så bra som möjligt. Du tycker alltså att jag ska välja till Canal Digital?


Nej, det vet jag inte om du behöver, det är bara att du missar t ex femman.
Tror du får något bättre kvalite med satellit än om du kört Boxer eller Comhem. Dock så är ju även mindre kanaler komprimerade hos Viasat och CanalDigital, testa att kolla nån ovanlig sportkanal eller nåt så ser du skillnaden mot de stora kanalerna.

hasse36
2007-08-09, 19:29
Alla platta TV-apparater är dåliga på att visa standard-TV (SVT, TV4, DVD-
filmer etc). Analogt eller digitalt spelar ingen roll.

Det är bara att konstatera - inget att diskutera.

Snafu
2007-08-09, 19:40
Den nya variaten av "din mamma" är hädanefter "du har en samsung".

Komiskt. Fan vad folk har cash att lägga på TV och ljud alltså. Super ni inte upp pengarna som vanligt folk?

Lasse Kongo
2007-08-09, 19:53
Den nya variaten av "din mamma" är hädanefter "du har en samsung".

Komiskt. Fan vad folk har cash att lägga på TV och ljud alltså. Super ni inte upp pengarna som vanligt folk?


dagens bästa :laugh:

shut teh face
2007-08-09, 19:55
Jo nog har man sett sin beskärda del av folk omkring som slösar pengar. Far slösade 1 miljon på tre månader till nya huset och då pratar vi 80% elektronik.

Har man pengar så är det självklart man ska ha det bästa.

Inga argument står emot!

Dnepr
2007-08-09, 20:33
Alla platta TV-apparater är dåliga på att visa standard-TV (SVT, TV4, DVD-
filmer etc). Analogt eller digitalt spelar ingen roll.

Det är bara att konstatera - inget att diskutera.

Vadå dåliga? Vem är du att avgöra det? Jag tycker en del plattskärmar visar bra tv-bild.

manko
2007-08-09, 20:40
dagens bästa :laugh:

hahah håller med :D

Jackie Dee
2007-08-09, 20:59
Dnepr köp pioneeren och ta hem och testa den ordentligt, är du inte nöjd har dom flesta elkedjor 30 dagars öppet köp. Jag lämnade tillbaka 2 st innan jag blev nöjd. Svårt som fan att avgöra i affären hur bra en tv är.

En del köper en bil för 250 000:- och tillbringar kanske 1 timme om dan i den, hemma är man iaf bra mycket mer än i tex bilen så visst är det värt att lägga 40000:- på en tv om man känner att man har råd.

Go for it dnepr.

Ignatius72
2007-08-10, 07:45
Jag hör nog till de få som köpte en 40" och hade den en dag och bytte till en 32". Trots att TV-rummet är på 35-40kvm så tyckte jag att TV-helvetet tog upp hela rummet.
Ni snackar om HD-TV, det är ju faninte många program som kör bredbild trots att det funnits i 100 år snart. Men har man stålarna så ska man självklart köpa det bästa som finns. Annars blir man ju bara irriterad. När det kommer något bättre så köper man såklart nytt.

High1ander
2007-08-10, 09:33
Plasmor och LCDs e skit for "filmtittande", for "datorn" sa e de helt OK. Enda bra med plasmor e att de e sma jamfort med rear-projection. Nar jag varit i Sverige sa har jag bara sett sketna rear-projections, men har i USA sa finns det gott om 50-70 tummare som aeger plasmor i bildkvalite och kostar 2-4 delar av en plasma.

Jag har haft en JVC pa 48 tum nu i 2,5 ar och den e fortfarande battre an de flesta plasmor jag sett (den kosta 1100$ nypris, ca 7000kr) for just "film".

Om en rear-projectionTV e for stor sa e projektorer battre.

Sen om TV:n har 1080 eller 720 sager knappast allt, en 720 men "battre kontrast" kommer upplevas som likvardig eller battre an en 1080 men halvdan kontrast.

hasse36
2007-08-10, 10:46
En del köper en bil för 250 000:- och tillbringar kanske 1 timme om dan i den, hemma är man iaf bra mycket mer än i tex bilen så visst är det värt att lägga 40000:- på en tv om man känner att man har råd.En av skillnaderna är att en ny bil fortfarande kostar 250 000 om 18 månader medan en fet Full-HDTV då kostar max 10000. Blu-ray-spelarrna kostar då 1500. Ja, ungefär så har prisutvecklingen sett ut på all annan hemelektronik de senaste åren.

Om 18 månader har vi kanske rejäl tillgång till HD-material också.

Dessutom är jag inte imponerad av kvaliteten på den HDTV jag har kollat på. Skärpan är suverän men bilden är inte vilsam för ögonen. För att citera aliquis får man skallebank. Både plasma- och LCD-apparater behöver utvecklas en hel del.

Apropå standard-TV
Den absolut bästa SD-TV-bild jag har sett är på en 12-14 år gammal Philips 4:3 med marksänd digital-TV. En sån apparat får man för 200 kr om inte idioterna har kört dem till tippen när de köpte platt-TV.


Behåll tjock-TV:n och köp en projektor om du ovillkorligen skall leka bio.

Jackie Dee
2007-08-10, 11:06
En av skillnaderna är att en ny bil fortfarande kostar 250 000 om 18 månader medan en fet Full-HDTV då kostar max 10000. Blu-ray-spelarrna kostar då 1500. Ja, ungefär så har prisutvecklingen sett ut på all annan hemelektronik de senaste åren.

18 månader har vi kanske rejäl tillgång till HD-material också.
Om
Dessutom är jag inte imponerad av kvaliteten på den HDTV jag har kollat på. Skärpan är suverän men bilden är inte vilsam för ögonen. För att citera aliquis får man skallebank. Både plasma- och LCD-apparater behöver utvecklas en hel del.

Apropå standard-TV
Den absolut bästa SD-TV-bild jag har sett är på en 12-14 år gammal Philips 4:3 med marksänd digital-TV. En sån apparat får man för 200 kr om inte idioterna har kört dem till tippen när de köpte platt-TV.


Behåll tjock-TV:n och köp en projektor om du ovillkorligen skall leka bio.

Jo visst kommer en ny bil fortfarande kosta 250 000:- om 18 mån men inte den du köpte, den kanske du får 170k för. Om jag köper en tv idag för 40 000 så komer det givetvis finnas en annan tv om 18 mån för 40 000.

Och om du tycket att SD-bilden var bättre på en 14 år gammal tv än dom senaste crt apparaterna kanske du inte är rätt man att prata om bildkvalitet.

MasterChief
2007-08-10, 11:55
Och om du tycket att SD-bilden var bättre på en 14 år gammal tv än dom senaste crt apparaterna kanske du inte är rätt man att prata om bildkvalitet.

+10^124

MasterChief
2007-08-10, 12:00
Tycker för övrigt att Pioneer är de klart bästa plasmorna på marknaden. De funkar alldeles utmärkt till TV. Ja, jag har koll på läget.

Min bror skaffade nyss senaste 50'' plasman från Pioneer och den ger ljuvlig bild från SD-TV. HDTV ska vi inte prata om...bildorgasm!
Sen är den snyggast också och ger klart störst TV-penis.

Är 10 loppor hit och dit inte något bekymmer är det liksom inget och snacka om. Pioneer är testvinnare överallt och det finns en anledning till det.

Dnepr
2007-08-10, 12:17
Jo visst kommer en ny bil fortfarande kosta 250 000:- om 18 mån men inte den du köpte, den kanske du får 170k för. Om jag köper en tv idag för 40 000 så komer det givetvis finnas en annan tv om 18 mån för 40 000.

Och om du tycket att SD-bilden var bättre på en 14 år gammal tv än dom senaste crt apparaterna kanske du inte är rätt man att prata om bildkvalitet.


Han syftar nog på samma modell - att bilar inte rasar på samma sätt som plasmor. Eller nåt.

Det andra han säger om den bästa bilden han har sett - visar ju bara att han inte sett så mycket. Sen håller jag med honom om att bilden inte känns riktigt behaglig på full HD - den blir för skarp på något sätt och det blir ansträngande efter ett tag. Däremot är tv-bilden mer än godkänd, vilket också MasterChief stryker under här ovan. Pioneer är dyrare men jävligt vass.

Granatgiraffen
2007-08-10, 12:55
Till alla som säger att man köper en Pioneer för märket. Då vet man verkligen inte vad man pratar om?! Om man köper en tv för märkets skull så köper man nog en Loewe(stavning?) eller en B&O. Pioneer köper man om man vill ha den bästa plasman, eller platt-tvn(den äter alla lcd till frukost), på markanden.

Dnepr
2007-08-10, 13:00
Till alla som säger att man köper en Pioneer för märket. Då vet man verkligen inte vad man pratar om?! Om man köper en tv för märkets skull så köper man nog en Loewe(stavning?) eller en B&O. Pioneer köper man om man vill ha den bästa plasman, eller platt-tvn(den äter alla lcd till frukost), på markanden.

Du både stavar rätt och har bra koll :) Och som du säger så äter den alla LCD till frukost - därför passar den utmärkt som frukost tv i köket. Trist att så få inte har sett det grymma tv-bilden.